Gå til innhold

Dere som jobber turnus - hvordan få nok søvn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter spesielt med søvnen når jeg går fra senvakt til tidligvakt dagen etter. Er hjemme kl. 22 ca og må stå opp kl 0630 dagen etter. Problemet er at jeg ikke klarer å sovne med en gang, og jeg må gjøre noe før (se på tv feks) for å kunne "roe" nervene etter jobb. Legger jeg meg kl 22 så ligger jeg våken i flere timer, det samme om jeg ser på tv/bruker pcen et par timer også.

Ellers i ukedagene så prøver jeg å få 7t søvn. Noen dager må jeg sove etter jobb fordi jeg ikke klarer å fungere uten søvnen (dette da spesielt fra senvakt til tidligvakt dagen etter).

Hva er dine tips?



Anonymous poster hash: 310b0...bae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sliter spesielt med søvnen når jeg går fra senvakt til tidligvakt dagen etter. Er hjemme kl. 22 ca og må stå opp kl 0630 dagen etter. Problemet er at jeg ikke klarer å sovne med en gang, og jeg må gjøre noe før (se på tv feks) for å kunne "roe" nervene etter jobb. Legger jeg meg kl 22 så ligger jeg våken i flere timer, det samme om jeg ser på tv/bruker pcen et par timer også.

Ellers i ukedagene så prøver jeg å få 7t søvn. Noen dager må jeg sove etter jobb fordi jeg ikke klarer å fungere uten søvnen (dette da spesielt fra senvakt til tidligvakt dagen etter).

Hva er dine tips?

Anonymous poster hash: 310b0...bae

Det er slik det er når man går fra aften til dag. Men så har du mer hviletid når du jobber først dag så aften og kan sove litt lengere. I forbindelse med nattevakter kan man sove i to omganger, rett etter vakt og 1-2 timer før neste nattevakt. Da slipper man å sove bort hele dagen :)

Men som du sier, aften til dag er den verste!

Anonymous poster hash: 4f48c...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra kveldsvakt til dagvakt er ikke morsomt nei, da blir det lite søvn.

Vi slutter 22.30 og skal på jobb igjen 7:30, og siden jeg må levere barna så må vi opp kl 06. Er sjelden i seng før midnatt, rett og slett fordi det tar litt tid før kroppen har roet seg og er klar for søvn.

Er alltid stuptrøtt på disse dagvaktene. Og i følge kollegaer, så blir det verre med alderen...



Anonymous poster hash: bf087...46d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina146

Kjenner meg igjen her, slutter 2230 og begynner 0730 også.

Jeg pleier alltid å dusje når jeg kommer hjem, da slapper jeg bedre av, og får roet ned.

Men klarer sjeldent å sove skikkelig fra kveld til dag, vet mange som sliter med det samme. :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slutter 22.15 og begynner 07. Det er slitsomt. Jeg bruker litt tid på å lande etter kveldsvakt. Så sovner ikke før rundt midnatt, og står opp igjen 06.

Anonymous poster hash: 30ffe...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bustyvel

Jeg har i perioder sluttet 22.30 og begynt igjen kl. 06.00. Helt jævlig, men deilig å være ferdig tidlig etter dagvakt da. Da fikk jeg hentet meg godt inn igjen til neste vakt. Beundrer de som holder ut i slik turnus lenge, jeg ble nesten sprø etter 2 år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er nettop noen av grunnen til at det er så vanvittig kiiipt å jobbe turnus, man kan rett og slett ikke leve slik...

Anonymous poster hash: 047fd...3eb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter spesielt med søvnen når jeg går fra senvakt til tidligvakt dagen etter. Er hjemme kl. 22 ca og må stå opp kl 0630 dagen etter. Problemet er at jeg ikke klarer å sovne med en gang, og jeg må gjøre noe før (se på tv feks) for å kunne "roe" nervene etter jobb. Legger jeg meg kl 22 så ligger jeg våken i flere timer, det samme om jeg ser på tv/bruker pcen et par timer også.

Ellers i ukedagene så prøver jeg å få 7t søvn. Noen dager må jeg sove etter jobb fordi jeg ikke klarer å fungere uten søvnen (dette da spesielt fra senvakt til tidligvakt dagen etter).

Hva er dine tips?

Anonymous poster hash: 310b0...bae

Jeg er hjemme 2230 og må opp kl 0530. Altså, slutter 22 og begynner 07. Har reisevei og må levere i barnehage. Jeg klarer ikke finne en løsning på akkurat dette. Er like trøtt nå som i starten da jeg jobbet turnus..

Anonymous poster hash: eca30...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke hjemme før 23 fra kveldsvakter og opp igjen 06.30. Vi får rett og slett ikke nok søvn. Har gitt opp det jeg.



Anonymous poster hash: 392a7...acf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med søvnunderskudd er bare noe man må akseptere når man jobber turnus. Er umulig å få nok søvn, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dønn_ærlig

Jeg et flink til å prioritere å trene og jeg er påpasselig med kosten,vet at trening gir meg energi men om dette hjelper dere andre vites ikke;-) har jobbet turnus i 14 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye søvn trenger dere egentlig? Jeg er ferdig på kveldsvaktene kl 22, ca 20 min å kjøre hjem, starter tidligvakt 7.30, kjører hjemnefra kl 7. Av og til starter jeg vakta kl 8, kjører da 7.30. Skjønner ikke hvorfor folk klager, skaff dere en annen jobb da.

Jeg legger meg sjelden før midnatt etter kveldsvakt, og har da ingen problemer med å stå opp kl 6 av den grunn. Hjelpes! En natt med litt mindre enn 12 timers søvn har aldri drept noen.

Anonymous poster hash: d08e6...abe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber til 23 og begynner på jobb 07 en gang i uka. Er hjemme 12 og må dra hjemmefra 06. Når jeg kommer hjem må jeg få i meg noe mat pluss at jeg må "roe ned" litt. Sovner mellom 1 og 2. Syns egentlig det er litt deilig jeg, de to vaktene føles som en og vips så har de to dagene gått:)

Anonymous poster hash: da53d...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er nettop noen av grunnen til at det er så vanvittig kiiipt å jobbe turnus, man kan rett og slett ikke leve slik...

Anonymous poster hash: 047fd...3eb

Bare natt eller bare dag er helt greit. Men å gå rett fra kveldsvakt til å stå opp kl 06.00 og så på'n igjen er forferdelig. Du får ikke ordentlig slappet av.

Anonymous poster hash: e69f4...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg jobber kveld-dag sliter jeg også litt med det samme, må sitte oppe litt før jeg klarer å sove. Pleier som oftest å hvile litt etter dagvakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye søvn trenger dere egentlig? Jeg er ferdig på kveldsvaktene kl 22, ca 20 min å kjøre hjem, starter tidligvakt 7.30, kjører hjemnefra kl 7. Av og til starter jeg vakta kl 8, kjører da 7.30. Skjønner ikke hvorfor folk klager, skaff dere en annen jobb da.

Jeg legger meg sjelden før midnatt etter kveldsvakt, og har da ingen problemer med å stå opp kl 6 av den grunn. Hjelpes! En natt med litt mindre enn 12 timers søvn har aldri drept noen.

Anonymous poster hash: d08e6...abe

Jeg trenger mer enn 5-6 timers søvn. Og det får jeg ikke når jeg jobber kveld-dag. Jeg slutter 22:45 er hjemme ca 23, bruker minst 1 time for å roe meg ned ofte mer også. Da er kl blitt nærmere 01 før jeg sovner også skal jeg opp kl 06 for å levere barn på SFO og barnehage før jeg begynner kl 07:30.

12 timer ja... kan ikke huske sist jeg sov så lenge. 8 timer er jeg storfornøyd med! Det er forsket på at lite søvn og turnus er uheldig for helsen, med ganske så store konsekvenser.

Anonymous poster hash: bf087...46d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette med søvnunderskudd er bare noe man må akseptere når man jobber turnus. Er umulig å få nok søvn, dessverre.

Har jobbet turnus som ikke har hatt denne typen overgang eller hatt det så få ganger at det ikke var en issue. Men det er lenge siden jeg gikk turnus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk det helt enkelt ikke til.

Kveldsskift som sluttet 22:45 og på'n igjen 07:15.

+ En times reisevei hver vei.

Gikk alltid av kveldsskiftet full av adrenalin etter en hektisk dag.

Og da jeg kom hjem kom jo også tankene.

Sovnet aldri før tre-fire-tiden. :(

Hvor tungt turnus oppleves varierer fra person til person, fra institusjon til institusjon.

Var lettere å jobbe turnus i en PU-bolig, enn i barnevern- og rusinstitusjoner.

Alder og livssituasjon er jo og en faktor som spiller inn.



Anonymous poster hash: f968c...276
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vena Cava

Dette er en av grunnene til at jeg sluttet på sykepleierstudiet... Fant ut at å jobbe turnus resten av livet var totalt uaktuelt.

Nå er planene farmasi; dagtidsjobb mandag til fredag og noen lørdager.

Perfekt spesielt når man har 3 barn som venter hjemme:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søvnhygiene, døgnrytme og disiplin er viktig.

Jeg prøver å legge meg til samme tid uansett om jeg har tidlig eller senvakt. Dessverre ødelegger nattevakter dette.

Les deg opp på søvnforskning og hvordan en skal få god søvnhygiene. Det hjalp meg veldig.

Husk at kronisk for lite søvn er svært skadelig og er forbundet med en rekke livsstilsykdommer som kreft. Spesielt kvinner er utsatt for brystkreft dersom de jobber mye natt.

Anbefaler også å se nærmere på briller med oransje glass. "Amber" på engelsk. De blokkerer blått lys slik at kroppen skiller ut melatonin.

Jeg har i perioder sluttet 22.30 og begynt igjen kl. 06.00. Helt jævlig, men deilig å være ferdig tidlig etter dagvakt da. Da fikk jeg hentet meg godt inn igjen til neste vakt. Beundrer de som holder ut i slik turnus lenge, jeg ble nesten sprø etter 2 år..

Er det lov? Trodde det var krav til 11 timer mellom vakter, men med disp. fra AML kunne man redusere det til 8. Og dersom man skal redusere hvilen mellom to vakter til mindre enn 8 timer så kunne man ikke ha mer enn 11 (16 med disp.) timer total arbeidstid per løpende 24 timer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...