Gå til innhold

Vanlige kombinasjoner du aldri har skjønt greia med?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser at mange helt normale kombinasjoner regnes som rare, spesielt de som balanserer smaker. Hvilket tilsier at mange som kommenterer er litt lett primitive i sin smakstoleranse. Waldorfsalat har helt klart sin popularitet fra at mange synes den er god, selv om den i sin tid brøt mange tydelige regler for matkombinasjoner.

Den mest interesante kombinasjonssynden jeg har sett i Norge, er poteter til absolutt ALT. Og det mest spesielle er poteter til Komper. Jeg til dels skjønner den gangen jeg fikk poteter ved siden av spagetti. Folk var ukjent med det da, og et måltid skulle ha potet. Men Komper er i praksis potet og i Norsk tradisjonsmat skulle man tro det var underforstått.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

...

5. Fettsaus på kjøttmat. Er det ikke fett nok allerede?

Kommer sikkert på mer senere.

Som regel når man lager fettsaus, er de knyttet til magert kjøtt. Jo fetere kjøtt, typisk mindre og magrere saus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffe og sjokolade/kake/Wienbrød++

Syns ikke søtt passer sammen med kaffe, jeg får mye mer lyst på et grønt eple eller noe lignende til kaffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at mange helt normale kombinasjoner regnes som rare, spesielt de som balanserer smaker. Hvilket tilsier at mange som kommenterer er litt lett primitive i sin smakstoleranse. Waldorfsalat har helt klart sin popularitet fra at mange synes den er god, selv om den i sin tid brøt mange tydelige regler for matkombinasjoner.

Den mest interesante kombinasjonssynden jeg har sett i Norge, er poteter til absolutt ALT. Og det mest spesielle er poteter til Komper. Jeg til dels skjønner den gangen jeg fikk poteter ved siden av spagetti. Folk var ukjent med det da, og et måltid skulle ha potet. Men Komper er i praksis potet og i Norsk tradisjonsmat skulle man tro det var underforstått.

Du er klar over at du fremstår som nokså arrogant og bedrevitende?

Anonymous poster hash: a5957...dc5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffe og sjokolade/kake/Wienbrød++

Syns ikke søtt passer sammen med kaffe, jeg får mye mer lyst på et grønt eple eller noe lignende til kaffen.

Eple og kaffe? Oh no. Prøvde det en gang til frokost. Synes ikke det var noe særlig...

Og til du over her. Waldorfsalat synes jeg er utrolig ekkelt. Kremfløte, majones og frukt? Dessuten minner det meg om koldtbord. Men koldtbord er kanskje for de fine og ikke så primitive? :)

Anonymous poster hash: f4139...f93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kaffe og sjokolade/kake/Wienbrød++

Syns ikke søtt passer sammen med kaffe, jeg får mye mer lyst på et grønt eple eller noe lignende til kaffen.

Drikker du kaffien din svart da? Jeg elsker kombinasjonen av en skikkelig svart kaffe og kake til. Men tror ikke det hadde blitt det samme dersom kaffien har melk i seg. (Nå liker jeg ikke kaffe med melk, så vanskelig å uttale seg objektivt om det...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over at du fremstår som nokså arrogant og bedrevitende?

Anonymous poster hash: a5957...dc5

På en måte ja.

På den annen side faller jeg sånn sett godt inn i majoriteten av kommentarene som kritiserer helt vanlige mattradisjoner fordi de i sitt eget hode har en spesifikk oppfatning av hvordan en matrett skal smake og hva som er akseptabelt som kombinasjoner.

Så jeg er ikke mer arrogant enn de jeg kritiserer.

Og strengt tatt er det ikke galt å bli oppfattet som bedrevitene om du faktisk vet bedre. :-) Litt fagkunnskap bør man kunne tåle uten å prøve banke dem ned til egen kunnskapsløshetsnivå.

(Så, nå fikk jeg lempet på litt EKTE arroganse.)

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eple og kaffe? Oh no. Prøvde det en gang til frokost. Synes ikke det var noe særlig...

Anonymous poster hash: f4139...f93

Syns det er fantastisk haha! Får alltid lyst på kaffe når jeg spiser eple og omvendt. Men det må være de sure grønne eplene da.

Drikker du kaffien din svart da? Jeg elsker kombinasjonen av en skikkelig svart kaffe og kake til. Men tror ikke det hadde blitt det samme dersom kaffien har melk i seg. (Nå liker jeg ikke kaffe med melk, så vanskelig å uttale seg objektivt om det...)

Nei med melk, men har prøvd svart og og syns bare ikke kombinasjonen funker for meg (og jeg elsker sjokolade altså).

Kaffe til appelsinjuice, egg, eple og brød derimot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til du over her. Waldorfsalat synes jeg er utrolig ekkelt. Kremfløte, majones og frukt? Dessuten minner det meg om koldtbord. Men koldtbord er kanskje for de fine og ikke så primitive? :)

Anonymous poster hash: f4139...f93

Det er ingen som krever at du skal like alle retter, eller synes alle kombinasjoner som blir prøvd, er gode, bare slutte å tro at din oppfattelse av hva som er godkjent kombinasjon er den eneste riktige. Hvilket ser ut som hele denne tråden ender opp med.

Waldorfsalaten var mitt eksempel basert på at det ble ramaskrik innen det gastronomiske miljøet når den ble lansert. For den bryter mange av de stringente reglene som eksisterte på den tiden om hva som var ok å kombinere. Men den markerte begynnelsen på at Amerikanerene distanserte seg fra reglene og begynte å dra gastronomien i en ny retning.

Disse reglene er nemlig tull. Mat skal være godt! Beviset på hva som virker, er hva som blir spist! Hvis reglene blir for stringente, får vi ingen utvikling. og reglene har ingen funsksjon annet enn å begrense. Verden rundt lever mattradisjoner utviklet over flere hundre år, mange av typen "hva i helvete tenkte dere på?" Skal vi forkaste gammelost og surstrømning? Skal vi droppe søtt på komlene fordi, middagen primært skal være et "salt måltid", og vi ikke har tradisjon for rafinert sukker og derfor gå tilbake til mere autentiske søtninger som honning?

Å sette seg ned å legge føringer på videre utvikling synes jeg derfor virker primittivt, det er typen, "jeg vet hva jeg liker og sånn er det med den saken". Ikke store muligheten til å få noe utviding av horisonter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wienerstang er rar kombo. Den croissant-deigen sammen med det seige greiene med nøtter i... Og den varianten med eplemos/syltetøy. Rart...

(Må vel slenge på - synes jeg - så jeg ikke blir hengt)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som krever at du skal like alle retter, eller synes alle kombinasjoner som blir prøvd, er gode, bare slutte å tro at din oppfattelse av hva som er godkjent kombinasjon er den eneste riktige. Hvilket ser ut som hele denne tråden ender opp med.

Waldorfsalaten var mitt eksempel basert på at det ble ramaskrik innen det gastronomiske miljøet når den ble lansert. For den bryter mange av de stringente reglene som eksisterte på den tiden om hva som var ok å kombinere. Men den markerte begynnelsen på at Amerikanerene distanserte seg fra reglene og begynte å dra gastronomien i en ny retning.

Disse reglene er nemlig tull. Mat skal være godt! Beviset på hva som virker, er hva som blir spist! Hvis reglene blir for stringente, får vi ingen utvikling. og reglene har ingen funsksjon annet enn å begrense. Verden rundt lever mattradisjoner utviklet over flere hundre år, mange av typen "hva i helvete tenkte dere på?" Skal vi forkaste gammelost og surstrømning? Skal vi droppe søtt på komlene fordi, middagen primært skal være et "salt måltid", og vi ikke har tradisjon for rafinert sukker og derfor gå tilbake til mere autentiske søtninger som honning?

Å sette seg ned å legge føringer på videre utvikling synes jeg derfor virker primittivt, det er typen, "jeg vet hva jeg liker og sånn er det med den saken". Ikke store muligheten til å få noe utviding av horisonter der.

Jeg tror du tar denne tråden litt for seriøst...

Anonymous poster hash: f4139...f93

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du tar denne tråden litt for seriøst...

Anonymous poster hash: f4139...f93

Nei, de bare begynte å kritisere salt fyll på pannekaker og Syltetøy med Ost. Jeg ble provosert!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosin i grøt :sur:

Anonymous poster hash: f4139...f93

Jeg lo skikkelig høyt første gangen jeg hørte om rosiner i grøten. Herregud, hva var det for noe merkelig!? Trodde det var kun svigers som hadde den komboen..

Helt til jeg smakte det. Det er jo sååå goodt!

Anonymous poster hash: c8401...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lo skikkelig høyt første gangen jeg hørte om rosiner i grøten. Herregud, hva var det for noe merkelig!? Trodde det var kun svigers som hadde den komboen..

Helt til jeg smakte det. Det er jo sååå goodt!

Anonymous poster hash: c8401...423

Det smaker kake i havregrøt! Nam

Anonymous poster hash: ce0c6...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wienerstang er rar kombo. Den croissant-deigen sammen med det seige greiene med nøtter i... Og den varianten med eplemos/syltetøy. Rart...

(Må vel slenge på - synes jeg - så jeg ikke blir hengt)

Ååhhh *sikle* nå fikk jeg lyst på wienerstang!

Anonymous poster hash: a1bf1...cb7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Reker i salat med frukt i. F.eks jordbær eller melon..

Anonymous poster hash: ce0c6...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastelavnsboller. Dvs krem i boller.Der faller jo waleskringla også inn i kategorien.

Fritert banan. Hva er greia?

Endret av Cershae
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lefser med sånn krem inni har jeg egentlig aldri skjønt greia med, kanel og sukker er liksom det vanlige. Men digget de lefsene med tykk krem i som barn, haha. Nå grøsser jeg med tanken

Anonymous poster hash: ce0c6...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du tar denne tråden litt for seriøst...

Anonymous poster hash: f4139...f93

Says who?

Noen av oss tar mat særdeles seriøst. Om vi ikke får diskutere mat på en seriøs måte på matforumet, hvor skal vi da gjøre det? Har du lyst på en ren tøysetråd om mat kan du poste en på Snikksnakk.

:trampe:

Anonymous poster hash: 64b3d...b9d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...