Gå til innhold

Kan man "forvente" vertinnegave, eller at de betaler litt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da tar du henne på ordet (ang. at grillmat koster nesten det samme som bussbilletten) og kjøper en pakke kyllingpølser (koster vel 20 nå i høysesong), billigste type pølsebrød og serverer vann/saft. Ketchup/sennep har du kanskje stående? Ettersom hun "forventer" bevertning er det din sak som vert hvor mye du velger å bruke av penger.



Anonymous poster hash: 6a7e0...0c4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du seriøs?

Du kan jo ikke forvente at andre skal servere det som legges opp til hos deg - det er ditt valg. De har aldri bedt om det. Og så kommentaren "perler for svin" ovenfor andre folk :roll

Anonymous poster hash: 5c505...237

Selvsagt er jeg seriøs. Jeg ville aldri servert pølsegryte til voksne mennesker i et middagsselskap. Men jeg har jo nå lært at det er forskjell på folk, og at denne venninnegjengen ikke forventer eller foretrekker fin mat.

Perler for svin er et uttrykk som fint kan brukes i denne sammenheng, uten at det betyr at jeg kaller mine venner for svin. Serverer jeg andeconfit til noen som like gjerne ville hatt pølsegryte, ER det perler for svin.

Anonymous poster hash: 41fcd...855

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bare lo hun det bort, og sa at grillmat er da så rimelig at det koster jo nesten ikke mer enn hennes kostnad for bussen hit (35 kr for voksen).

Anonymous poster hash: 627a6...f2d

Sååå, hun anser at hun "spanderer" på deg når hun tar bussen? At hun bruker penger som du må veie opp for i mat?

Ser ut som om hun mener hun i tillegg gjør deg en tjeneste ved å komme.

Anonymous poster hash: d83ee...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det hadde holdt med besøk en gang i uka, det er tross alt ikke ditt ansvar at hun har invitert til seg en niese. Og server en pakke pølse med lomper.



Anonymous poster hash: 94e42...739
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tingelinling

Jeg har en venninne som bor på annen kant av landet. Vi ses fire ganger i året, har hver vår tur, en enighet om at den som er vertinne betaler maten, at den som er på besøk kjøper en flaske vin og spanderer lunsj på lørdagen. Dette er den eneste jeg har en sånn enighet med.

De andre venninnene mine pleier alltid å spørre om de skal ta med seg noe de gangene jeg inviterer. Jeg svarer nei og de tar med seg blomster, sjokolade eller vin. Det samme gjør jeg.

Noen ganger har vi tapasfester og da fordeler vi matlagingen, sånn at ikke en av oss blir stående hele dagen og lage maten.

Det hadde aldri ramlet meg inn å la vær å ta med noe på dagsutflukter med ungene eller når vi blir invitert på slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Hehe, jeg har prøvd den. Hun ler det bare bort og sier at hun kan da ikke dra med seg alt slikt på bussen, og påpeker at det er jo "ikke noe styr" for meg å kjøpe med når jeg likevel drar til butikken med bil.

Anonymous poster hash: 627a6...f2d

Jeg hadde heller svart henne at det ikke passer med besøk akkurat nå. Jeg skjønner veldig godt at det er litt mer utfordrende å få med en del ting på bussen i tillegg til et barn, men noe må man jo bidra med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde heller svart henne at det ikke passer med besøk akkurat nå. Jeg skjønner veldig godt at det er litt mer utfordrende å få med en del ting på bussen i tillegg til et barn, men noe må man jo bidra med.

Hvorfor er det utfordrende å få meg seg ting på en buss? (Med mindre bussturen tar to dager, og maten blir ødelagt?)

Jeg har aldri hatt bil, bor i Oslo, to barn alene, så hva skal jeg gjøre om vi feks skal på stranda? Sitte hjemme? For det blir vanskelig!

Tafatte folk altså!

Sekk er teit det da kanskje, så 2011? Stor veske? Er det ut også?

Det var vel ikke snakk om ha med tapas til 30stk på den bussturen? Et par koteletter? Salat? Kjeks? Drikke?

Noen er så hjelpeløse at jeg blir matt!

Da jeg var 18, kjørte jeg flyttelasset mitt (flere turer) på bussen, til og med seng (ja fikk stygge blikk),menn blakk, og ingen som kunne kjøre, så... Så en pose med grillkull burde gå ok.

Anonymous poster hash: a0373...978

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perler for svin...

Tror kanskje venninnen din ikke forstår hvor dyr grillmat du har kjøpt inn. Man kan gjøre det billig, og man kan gjøre det dyrt. Det er litt ditt ansvar om du velger å gjøre det dyrt, mest hennes selvsagt - men også ditt.

Vi er noen venninner som alltid møtes hos meg, siden jeg er den eneste som ikke har barn. Jeg har lenge irritert meg over at de ikke tilbyr seg å spleise eller tar med vin til meg, når jeg har disse middagene. Jeg bruker mye tid og penger på tilbredning, fordi jeg er vant med slikt.

I mai hadde en av jentene barnefri, og vi var da hos henne. Hun serverte en enkel pølsegryte, og alle de andre var like happy med det. Jeg fikk laaaang maske, fordi jeg har liksom aldri engang vurdert å servere noe slikt til mine gjester. Men greit, jeg får ta det på min kappe. Mine venninner forventer ikke noe fancy og er like glad for enkel mat. Så da har jeg brukt tusenvis av kroner og mye slit forgjeves, men nå har jeg i hvert fall lært til neste gang.

Så TS, jeg tipper din venninne og hennes niese hadde vært like happy med enkel grillbevertning som pølser med potetsalat til 10 kr. :)

Anonymous poster hash: 41fcd...855

Det viktigste er vel å være sammen med andre mennesker, være sosial - og ikke hva man får eller serverer å spise?? Billig og enkel mat er helt greit det når målet er å være sammen, så får gourmetmat brukes i andre anledninger der maten og vinen står i sentru.

Anonymous poster hash: 3ef82...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Husk at selv om man kjøper den billigste og enkleste grillmaten som finnes, så er det fortsatt en del kroner man må ut med dersom man skal spandere maten hver eneste gang.

Når jeg griller her hjemme så går det sjeldent i 1 pakke med pølser og litt lomper. Det blir jo gjerne salat, ketchup, sennep, potetsalat, coleslaw og andre ting. Jeg syns iallefall det er grusomt kjedelig å kun spise ei pølse.

Og det er null stress å ta med seg en pakke med pølser, lomper og andre småting på bussen, så kan heller vertinnen stå for litt ekstra tilbehør og drikke. Må kunne gå an å dele litt på utgiftene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at det blir løsningen dersom ikke hin tar hintet (selv om jeg må innrømme at jeg føler at hun utnytter at jeg ikke ønsker en krangel/uvennskap).

Jeg bestemte meg for å kommentere at nedte gang får vi ta noen billige pølser i brød, for det utgjør litt penger for meg når jeg har betalt maten alene.

Da bare lo hun det bort, og sa at grillmat er da så rimelig at det koster jo nesten ikke mer enn hennes kostnad for bussen hit (35 kr for voksen).

Har lyst til å kjøpe inn noe som koster det samme som en barnebillett og en voksen til neste gang...

TS her forresten:-)

Anonymous poster hash: 627a6...f2d

Server vann og kjeks! Mariekjeks eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er dessverre ikke oppdratt skikkelig.

Jeg regner med at venninnen din har foreldre som viser like lite hensyn og aldri har tatt med seg ting i selskap da hun var barn og/eller at hun sjelden eller aldri arrangerer ting hjemme hos seg og derfor ikke erfarer at andre viser slike gester hjemme hos henne.
Jeg har alltid litt dratt mellom å bli sint på og synes synd på slike mennesker. Selv om de er irriterende så er det jo en konsekvens av at de aldri har forstått disse tingene, kanskje ikke er så aktivt sosialt og det er utvilsomt flere som irriterer seg over dem og snakker om dem.

I tillegg kan det hende de rett og slett er litt lite "med", ikke tar hint og tror du har mer penger enn du har.

Jeg er ikke fan av passiv-aggressive metoder. Det å demonstrere noe ved å handle mat tilsvarende en bussbillett er litt som metodene man har i kollektiv som student ved å straffe han som tok barberskummet ditt med å skrive "fuck off" i barberskum på puta. Det er som regel ikke så "morsomt" som man tror, det får frem budskapet på verst mulig vis og ender ofte med å skape dårligere stemning enn om man var åpen og voksen.

Nå kommer det litt an på hvor ofte dette gjelder og om det alltid er slik. Dersom det kun handler om at hun er hos deg med denne jenta noen dager om sommeren og det er det så ville jeg nok ignorert det.

Dersom det fortsetter i ukesvis gjennom ferien hadde jeg nok anstrengt meg for å avlede på naturlig vis - avtale ting med henne og jenta ute, som i parken eller et annet sted midt mellom dere to der dere begge må reise like langt. Ikke ta med mat, men gå og kjop en is f.eks. - der dere selvsagt betaler hver for dere.

Hvis hun virkelig insisterer på å komme hjem til deg, hadde jeg avtalt et tidspunkt som ikke var rundt middag. Foreslå at dere kan finne på noe - drar dere på kino så er det naturlig å betale hver for seg.

Ellers kan du komme til henne? Det virker som hun henger seg opp i at det er effort og koster penger å ta bussen til deg. Men se hvordan hun reagerer dersom du foreslår at dere treffes et annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Hvorfor er det utfordrende å få meg seg ting på en buss? (Med mindre bussturen tar to dager, og maten blir ødelagt?)

Jeg har aldri hatt bil, bor i Oslo, to barn alene, så hva skal jeg gjøre om vi feks skal på stranda? Sitte hjemme? For det blir vanskelig!

Tafatte folk altså!

Sekk er teit det da kanskje, så 2011? Stor veske? Er det ut også?

Det var vel ikke snakk om ha med tapas til 30stk på den bussturen? Et par koteletter? Salat? Kjeks? Drikke?

Noen er så hjelpeløse at jeg blir matt!

Da jeg var 18, kjørte jeg flyttelasset mitt (flere turer) på bussen, til og med seng (ja fikk stygge blikk),menn blakk, og ingen som kunne kjøre, så... Så en pose med grillkull burde gå ok.

Anonymous poster hash: a0373...978

Nå var du unødvendig krass. Jeg har aldri hatt en bil jeg heller, så jeg vet utmerket godt hvordan det er å ta buss både med barn og mange ting. Det er ikke slik at jeg sitter inne hele tida heller. Jeg synes over hodet ikke at det er teit med sekk, og har faktisk tatt med flyttelass på buss selv. Ro deg ned litt. Poenget mitt er at det finnes alternativ som kanskje er lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå var du unødvendig krass. Jeg har aldri hatt en bil jeg heller, så jeg vet utmerket godt hvordan det er å ta buss både med barn og mange ting. Det er ikke slik at jeg sitter inne hele tida heller. Jeg synes over hodet ikke at det er teit med sekk, og har faktisk tatt med flyttelass på buss selv. Ro deg ned litt. Poenget mitt er at det finnes alternativ som kanskje er lettere.

Unødvendig krass?

Jeg står for det jeg sa. Klart det alltid finnes alternativer som er lettere. Men om buss er eneste alternativ den dagen, er det ikke vanskelig å ta med mat og alt man trenger på buss. Du sier jo det selv.

Jeg tror du tok innlegget mitt personlig, og det burde du ikke ;)

Anonymous poster hash: a0373...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Unødvendig krass?

Jeg står for det jeg sa. Klart det alltid finnes alternativer som er lettere. Men om buss er eneste alternativ den dagen, er det ikke vanskelig å ta med mat og alt man trenger på buss. Du sier jo det selv.

Jeg tror du tok innlegget mitt personlig, og det burde du ikke ;)

Anonymous poster hash: a0373...978

Da bør du unngå å sitere konkrete innlegg samtidig som du skriver tafatte mennesker (med utropstegn)! For når du gjør slikt er det vanskelig å ikke ta det personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg har prøvd den. Hun ler det bare bort og sier at hun kan da ikke dra med seg alt slikt på bussen, og påpeker at det er jo "ikke noe styr" for meg å kjøpe med når jeg likevel drar til butikken med bil.

Anonymous poster hash: 627a6...f2d

Be henne om å ta taxi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hun trenger vel ikke slepe med seg noe på bussen, hun kan ta ut en 200-lapp på butikken og gi til TS.



Anonymous poster hash: d83ee...d7e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker jo ikke som om det er omløp i hodet til venninnen din i det hele tatt? Det er veldig naturlig å betale for seg - særlig når man inviterer seg selv (og familiemedlemmer) over på middag! Det er heller ikke noe godt tegn at hun ofte dukker opp ellers i året for å snylte så dette ville jeg sagt rett ut at budsjettet mitt ikke har rom for lenger.. Det er sikkert ingen hyggelig samtale å ta men du har din fulle rett til å ta det opp, og be for all del om et bidrag i form av penger og ikke vertinnegave.

Endret av Hecubaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er jeg seriøs. Jeg ville aldri servert pølsegryte til voksne mennesker i et middagsselskap. Men jeg har jo nå lært at det er forskjell på folk, og at denne venninnegjengen ikke forventer eller foretrekker fin mat.

Perler for svin er et uttrykk som fint kan brukes i denne sammenheng, uten at det betyr at jeg kaller mine venner for svin. Serverer jeg andeconfit til noen som like gjerne ville hatt pølsegryte, ER det perler for svin.

Anonymous poster hash: 41fcd...855

Hadde blitt storfornøyd hvis jeg hadde fått en god pølsegryte hos en venninne. Jeg kommer uansett for å besøke henne og være sosial med gode venner, eventuell servering er bare en bonus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo du selv som har tilbudt deg å servere middag og kjøre dem. Du måtte jo ikke ha grillet om det var dyrt. Dersom du er redd for å ikke få penger tilbake må du droppe å servere og tilby dem ting. Evt kunne du bedt din venninne kjøpe med mat dersom hun ønsket å lage mat hos deg.

Endret av Luckiness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...