Gå til innhold

Kan man "forvente" vertinnegave, eller at de betaler litt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke nevn noe om middag. Når de kommer, så serverer du ikke mat. Middagen tar dere når de har reist. Spør hun etter middag, si at du og mannen din har planlagt sen romantisk middag bare han og deg. Maser hun på mat, smør noen brødskiver og finn frem en mugge med vann eller saft. Vil hun ha middag, si som sant er, at det blir for dyrt for deg å spandere middag på dem så ofte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Genic

Ikke nevn noe om middag. Når de kommer, så serverer du ikke mat. Middagen tar dere når de har reist. Spør hun etter middag, si at du og mannen din har planlagt sen romantisk middag bare han og deg. Maser hun på mat, smør noen brødskiver og finn frem en mugge med vann eller saft. Vil hun ha middag, si som sant er, at det blir for dyrt for deg å spandere middag på dem så ofte.

Det er litt tåpelig, synes jeg. Hvorfor ikke bare si at de må spleise på maten?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det skal være nødvendig å unnskylde seg med at man ikke har råd heller. Slike folk er bare frekke. Ville vært konsekvent på noe av det som står over - enten ikke tatt imot besøk, ikke servert mat, eller insistert på at hun måtte betale fordi du har betalt mange ganger nå.

Jeg er vanligvis svært spandabel på gjester, og forventer aldri at noen har med seg noe (selv om en vinflaske el blomsterkvast alltid er hyggelig). Men nå er heldigvis de fleste av våre middagsgjester typen som er hyggelige og spandable tilbake, så da føler ingen seg utnyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt tåpelig, synes jeg. Hvorfor ikke bare si at de må spleise på maten?

Da foreslår du det for TS, og så kan andre foreslå ting du synes er tåpelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke frekt å forvente det, men det er jo litt frekkt å spørre etter det... Men det er jo ikke såååå dyrt, bare kjøp en pakke pølser og litt grillkull, trenger jo ikke være fancy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke frekt å forvente det, men det er jo litt frekkt å spørre etter det... Men det er jo ikke såååå dyrt, bare kjøp en pakke pølser og litt grillkull, trenger jo ikke være fancy?

Kjenner at det blir løsningen dersom ikke hin tar hintet (selv om jeg må innrømme at jeg føler at hun utnytter at jeg ikke ønsker en krangel/uvennskap).

Jeg bestemte meg for å kommentere at nedte gang får vi ta noen billige pølser i brød, for det utgjør litt penger for meg når jeg har betalt maten alene.

Da bare lo hun det bort, og sa at grillmat er da så rimelig at det koster jo nesten ikke mer enn hennes kostnad for bussen hit (35 kr for voksen).

Har lyst til å kjøpe inn noe som koster det samme som en barnebillett og en voksen til neste gang...

TS her forresten:-)

Anonymous poster hash: 627a6...f2d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timber

Si i hvertfall sannheten og ikke pakk det inn i annet. Og sett ned foten, for hun her utnytter deg.

Ellers kan du jo si at du står får grillkull, tennvæske, sennep og ketchup siden hun tar bussen til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun sier slikt er hun så frekk at jeg tenker at hun ikke fortjener å få komme besøk...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Jeg er hjemme i fødselspermisjon. En venninne av meg har fått besøk av sin 8 år gamle niese i sommerferien. Venninnen min har "slitt" med å finne på ting sammen med henne, og har derfor invitert seg selv til meg/bedt meg om hjelp, siden vi har stor hage/uteplass/grill, og bor nærme badeplass.

For tredje gang denne uka kommer de nå hit. Hver gang har vi servert middag (gjerne grillet), dessert, sett film, kjørt dem til badeplassen (venninna mi har ikke bil/lappen, så de tar bussen hit).

Jeg er ikke stinn av gryn, jeg og venninna mi tjener ca det samme. At de har kommet på besøk er jo koselig det, men det koster jo litt ekstra for meg. Grillkull, mat, drikke, dessert, drivstoff osv. Jeg ville derfor trodd at hun vile tilby seg å betale litt av kostnaden for mat, eller at hun hadde med en liten vertinnegave en av dagene (en flaske vin f.eks?) eller en liten gave til barnet mitt. Hun er imidlertid av den gniene sorten, så hun tar ikke med noe som helst, og tilbyr ikke å betale noen ting.

Jeg kommer ikke til å ta det opp med henne, det syns jeg blir litt ufint av meg, og det er snakk om en ellers hyggelig jente som jeg ikke vil ha et surt forhold til. Men dette er ikke første gangen, og jeg begynner å bli litt lei. Hun inviterer aldri til seg, betaler ikke noe, gir aldri en gave av noe slag, og i det lange løp koster det meg jo en del penger når hun ikke bidrar.

Hva ville du gjort? Er det frekt av meg å tenke at hun burde hatt med/gitt ett eller annet (spesielt med tanke på at det er hun som har spurt om de kunne få komme)? Pleier du å ta med en vertinnegave?

Anonymous poster hash: d31d8...ff9

Det blir vel ikke billigere for deg om hun tar med en flaske vin?

Eller gave til barnet ditt?

Hva er problemet? At du føler deg utnyttet?

Skjønner ikke hvorfor du og andre som gir,skal kreve noe tilbake i slike situasjoner.

Du velger jo selv å servere middag(og dessert!),og hvis dere bor nært badested er det vel mulig å gå?

Slutt å gi om du blir snurt for ikke å få noe igjen.

Dette gjelder tre dager,ikke ferie hos deg med overnatting osv. Da ville det blitt noe annet.

Hun gjør sikkert noe for deg også. Selv om det ikke inkluderer penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke værre enn å informere om at du har litt dårlig med penger, og at det derfor hadde vært fint om hun selv tok med det hun skal grille. grillkull syns jeg personlig at den med grillen bør ha tilgjengelig, men mat bør ikke være problem å ta med:) er slik mine veninner og jeg gjør det som regel.

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ganske tydelig at hun er gnien og utnytter deg. Ikke kjøp inn noe mer TS. Spør hun hvorfor så si til henne at du syns hun skal gjøre det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Iallefall bedre å si ifra til henne at du vil hun skal betale.

Husker da jeg ble alenemor. Ei venninne av meg (tidligere venninne iallfall) inviterte meg på middag støtt og stadig. Noen ganger så valgte jeg å stikke innom henne før jeg hadde planer om å handle inn middag å lage litt senere..nyte fineværet først og tok meg en trilletur. Og ble da tilbydd middag på meg og ungen.

Flere ganger hun ringte meg og ville jeg skulle kommer. Og jeg gjorde gjengjeld med å lage en skikkelig fin bursdagskake til barnebursdagen til hennes sønn. Dekorert i cacas stil. Jeg var selv ikke på denne bursdagen.

Og en gang så kjøpte jeg inn ingredienser til en rett jeg laget til henne, samboeren og deres barn også. Hjemme hos de. Noe jeg tilbydde meg.

Men etterpå fikk jeg høre igjenn fra ei felles venninne hun hadde baksnakket meg at jeg alltid kom dit å spiste middag :O Og det såret og skuffet meg veldig. For jeg viste ikke hun tenkte sånn om dette. Og hvorfor da ringe meg flere ganger i uken og lure på om jeg ville stikke innom å spise sammen med de.

Nå spsite ikke jeg middag der hver dag altså. Mulig hun syntes litt synd på meg som ble alenemor. Var helt i begynnelsen jeg ble alene dette.

Så ville bare si ifra at bedre du sier det til henne at hun blir med å betaler i litt mat.

Jeg passet også plantene hennes i 3 uker da de var på ferie.. så jeg sa jo aldri nei hvis hun ville ha hjelp. Men baksnakket ble jeg :(



Anonymous poster hash: 4c729...51c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kjøpt en pose med iste-pulver som jeg blanda i ei mugge, og tilbydd barnet hun har med seg ei brødskive eller to sånn rundt omkring naturlig middagstid, og ellers ikke hatt noe servering.

Frekk dame!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perler for svin...

Tror kanskje venninnen din ikke forstår hvor dyr grillmat du har kjøpt inn. Man kan gjøre det billig, og man kan gjøre det dyrt. Det er litt ditt ansvar om du velger å gjøre det dyrt, mest hennes selvsagt - men også ditt.

Vi er noen venninner som alltid møtes hos meg, siden jeg er den eneste som ikke har barn. Jeg har lenge irritert meg over at de ikke tilbyr seg å spleise eller tar med vin til meg, når jeg har disse middagene. Jeg bruker mye tid og penger på tilbredning, fordi jeg er vant med slikt.

I mai hadde en av jentene barnefri, og vi var da hos henne. Hun serverte en enkel pølsegryte, og alle de andre var like happy med det. Jeg fikk laaaang maske, fordi jeg har liksom aldri engang vurdert å servere noe slikt til mine gjester. Men greit, jeg får ta det på min kappe. Mine venninner forventer ikke noe fancy og er like glad for enkel mat. Så da har jeg brukt tusenvis av kroner og mye slit forgjeves, men nå har jeg i hvert fall lært til neste gang.

Så TS, jeg tipper din venninne og hennes niese hadde vært like happy med enkel grillbevertning som pølser med potetsalat til 10 kr. :)



Anonymous poster hash: 41fcd...855
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hehe, jeg har prøvd den. Hun ler det bare bort og sier at hun kan da ikke dra med seg alt slikt på bussen, og påpeker at det er jo "ikke noe styr" for meg å kjøpe med når jeg likevel drar til butikken med bil.

Anonymous poster hash: 627a6...f2d

I dette tilfellet MÅ du jo ta det opp med henne, hun er jo regelrett uhøflig.

Anonymous poster hash: 5c505...237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun serverte en enkel pølsegryte, og alle de andre var like happy med det. Jeg fikk laaaang maske, fordi jeg har liksom aldri engang vurdert å servere noe slikt til mine gjester. Men greit, jeg får ta det på min kappe. Mine venninner forventer ikke noe fancy og er like glad for enkel mat. Så da har jeg brukt tusenvis av kroner og mye slit forgjeves, men nå har jeg i hvert fall lært til neste gang.

Anonymous poster hash: 41fcd...855

Er du seriøs?

Du kan jo ikke forvente at andre skal servere det som legges opp til hos deg - det er ditt valg. De har aldri bedt om det. Og så kommentaren "perler for svin" ovenfor andre folk :roll

Anonymous poster hash: 5c505...237

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun spiser jo gratis hos deg, synes hun utnytter deg

synes det er kjempemerkelig å ikke ta med seg noe, om det bare hadde vært en pølsepakke, en brus. Herlighet, jeg sitter på bussen med fulle handleposer flere ganger i uken, null problem



Anonymous poster hash: e178a...bb4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg har prøvd den. Hun ler det bare bort og sier at hun kan da ikke dra med seg alt slikt på bussen, og påpeker at det er jo "ikke noe styr" for meg å kjøpe med når jeg likevel drar til butikken med bil.

Anonymous poster hash: 627a6...f2d

Da ville jeg svart at "beklager men da går det ikke for jeg har ikke råd". Syns denne venninnen din er frekk som få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...