Gå til innhold

Midtøsten-konflikten er IKKE vanskelig å ta stilling til


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som å snakke til en vegg...

Hør her, du lider helt åpenbart av kompartmentalisert tankegang. Det er nemlig ikke sånn at bare fordi du (helt rettmessig) anser islam som en forkastelig ideologi og religion, så må du automatisk også opperere som noen slags apologet for Israel. Har heller aldri hatt inntrykk av deg som noen tilhenger av politisk korrekthet, så det overrasker meg at du på ingen som helst måte er i stand til å innse at Israel aldri hadde livets rett i utgangspunktet.

Israel hadde livets rett siden jødene er verdens mest forfulgte og forhatte folkegruppe, for det meste uten grunn. I lys av Holocaust ville det vært idioti å forlate millioner av jøder til skjebnen i et land med flertallstyre hvor flertallet ikke er jøder. Utviklingen man har sett i Israel taler bare ytterligere for at dette var helt rett å gjøre. Israel har en blomstrende industri, står bak 1/5 av nobelpriser, mye teknologiske utvikling, har hjulpet vesten mtp etteretning og har holdt arabiske potensielle atommakter i sjakk.

Endret av Meeh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Israel hadde livets rett siden jødene er verdens mest forfulgte og forhatte folkegruppe, for det meste uten grunn. I lys av Holocaust ville det vært idioti å forlate millioner av jøder til skjebnen i et land med flertallstyre hvor flertallet ikke er jøder. Utviklingen man har sett i Israel taler bare ytterligere for at dette var helt rett å gjøre. Israel har en blomstrende industri, står bak 1/5 av nobelpriser, mye teknologiske utvikling, har hjulpet vesten mtp etteretning og har holdt arabiske potensielle atommakter i sjakk.

Lol. I rest my case. Du er en apologet og en dobbeltmoralist. Sorry, det låter kanskje som personangrep, men hva faen skal man konkludere med ellers, når det er det det hele helt åpenbart koker ned til.

Endret av evnukken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Israel hadde livets rett siden jødene er verdens mest forfulgte og forhatte folkegruppe, for det meste uten grunn. I lys av Holocaust ville det vært idioti å forlate millioner av jøder til skjebnen i et land med flertallstyre hvor flertallet ikke er jøder. Utviklingen man har sett i Israel taler bare ytterligere for at dette var helt rett å gjøre. Israel har en blomstrende industri, står bak 1/5 av nobelpriser, mye teknologiske utvikling, har hjulpet vesten mtp etteretning og har holdt arabiske potensielle atommakter i sjakk.

Ja, det er tydelig å se hvilken god idé Israel var. Det har gått knirkefritt fra ende til annen.

Bortsett fra at de har stått bak x antall kriger, drept hundretusener av sivile, og skapt ufred og hat fra første øyeblikk.

Sett bort fra det så har det vært en suksess.

Anonymous poster hash: 6777e...4ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er tydelig å se hvilken god idé Israel var. Det har gått knirkefritt fra ende til annen.

Bortsett fra at de har stått bak x antall kriger, drept hundretusener av sivile, og skapt ufred og hat fra første øyeblikk.

Sett bort fra det så har det vært en suksess.

Nøyaktig ingen av krigene i området har vært startet av israelerne, den eneste som Israel faktisk initierte var seksdagerskrigen som Nasser provoserte fram ved å sende hæren til Sinai, blokkere for israelske skip og gjøre seg klar til en invasjon av Israel.

"hundretusener sivile"

http://en.wikipedia.org/wiki/Palestinian_casualties_of_war

Endret av Meeh
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palestinerne har tilsvarende levestandard som befolkningen i de arabiske nabolandene.

Og hva slags levestandard har israelerne? Påstår du at de har det verre enn palestinerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva slags levestandard har israelerne? Påstår du at de har det verre enn palestinerne?

Israel er ikke et arabisk land.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Israel er ikke et arabisk land.

Så klart ikke, men nå snakker jeg faktisk om Israel og Palestina. Hvem tror du kommer best ut? Ganske sikker på at det er Israel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart ikke, men nå snakker jeg faktisk om Israel og Palestina. Hvem tror du kommer best ut? Ganske sikker på at det er Israel.

Israel kommer best ut siden landet ikke er styrt av islamofascister. Poenget mitt er at befolkningen i Gaza og Vestbredden ikke har dårligere materielle kår enn sammenlignbare arabiske land, dette kommer i stor grad av israelsk bistand.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Israel kommer best ut siden landet ikke er styrt av islamofascister. Poenget mitt er at befolkningen i Gaza og Vestbredden ikke har dårligere materielle kår enn sammenlignbare arabiske land, dette kommer i stor grad av israelsk bistand.

Du mener jødefascister er bedre? Retorisk spørsmål, du et jo åpenbart rasist.

Grunnen til at Israel kommer best ut er at de har fri tilgang til USA sin statskasse.

Anonymous poster hash: 6777e...4ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Israel kommer best ut siden landet ikke er styrt av islamofascister. Poenget mitt er at befolkningen i Gaza og Vestbredden ikke har dårligere materielle kår enn sammenlignbare arabiske land, dette kommer i stor grad av israelsk bistand.

Vet ikke helt hvor du vil? Tror du Palestina får bistand fra Israel etter at de blir bomba, liksom?

Grunnen til at Israel kommer best ut, er faktisk fordi de får støtte. Overskudd fra Coca Cola, Estee Lauder, McDonalds, Hugo Boss, osvosv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at Israel kommer best ut er at de har fri tilgang til USA sin statskasse.

USA bruker vel noe sånt som 0,17% av BNP i bistand totalt. Israel kommer best ut siden det er et relativt økonomisk fritt og individualistisk land, de er ikke avhengige av USA.

Vet ikke helt hvor du vil? Tror du Palestina får bistand fra Israel etter at de blir bomba, liksom?

Ja, Gaza får israelsk bistand etter at ble blir bombet, Israel er den største bidragsyteren mtp bistand til Gaza. Det har de fått i alle år, hvor ellers tror du Hamas får bl.a sementen som de lager bomberom til sine soldater som de nekter sivilbefolkningen å benytte fra?

Grunnen til at Israel kommer best ut, er faktisk fordi de får støtte. Overskudd fra Coca Cola, Estee Lauder, McDonalds, Hugo Boss, osvosv

Hæ.

Endret av Meeh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener jødefascister er bedre? Retorisk spørsmål, du et jo åpenbart rasist.

Islam er like rasebetinget som kristendommen er.

Endret av Meeh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palestinerene har ikke et land, de har ikke grunnleggende menneskerettigeheter. De er fanget i et krigshelvete av mennesker som okuperer deres land.

Israel må slutte å angripe en gjeng amatører med et gigantisk profesjonelt krigsmaskineri.

De har seg selv å takke. Når du skyter raketter på Israel, så ikke bli overrasket om du havner i et krigshelvete.

Israel må slutte å forsvare seg, sier du? Dream on. Jødene brukte den teknikken i det 20. århundret, og det ledet rett til konsentrasjonsleirene.

Anonymous poster hash: 71c8a...39d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nuvel. Det er vel strengt tatt mange sivile palestinere som vil ha fred, og mange sivile israelere som vil ha fred.

Samt en noe desperat liten gruppe som er villig til å drepe for å få gjennom sine synspunkter (Hamas, som har klart å ta livet av rundt 50 stk?), og et noe desperat militære på andre siden som har klart å ta livet av over 1200 palestinere. Det er vel ingen som påstår at Hamas er rettferdige engler, men alle palestinere er ikke Hamas.

Anonymous poster hash: 1a5a9...2e1

Hamas er demokratisk valgt, og deres synspunkter er mer regelen enn unntaket i de palestinske områdene.

Anonymous poster hash: 71c8a...39d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål fra en som er fersk i denne konflikten, og hittil ikke har sympati med noen av landene.

Mange påstår at Palestina har rett til og skal ha eget land som er arabisk.

Hva med Israel og jødene, som kun har Israel som er jødisk? Hvor skal de gå/flytte for å opprettholde sin jødiske livsstil, sin religion uten å bli minoritet?

Anonymous poster hash: 862fa...275

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var det ved besøket ditt som gav deg slik dyp innsikt i israelske lover?

Snakket med mange israelske jøder og arabere. (Men det var forsåvidt noe jeg visste før jeg reiste, man trenger ikke akkurat ha vært der for å vite noe så elementært, men siden det var noen som påpekte at man måtte reise dit for å kunne uttale seg, så tok jeg det med).

Anonymous poster hash: c8ba6...513

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gaza har flotte strender. Hvorfor satser de ikke på turisme og velstand i stedet for å bombe Israel?



Anonymous poster hash: 71c8a...39d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett skal være rett: Vedkommende svarte jo en bruker som sa at hun selv hadde vært i Israel og mer enn insinuerte at hun derfor hadde stor innsikt i arabiske israelere sine rettigheter. Hovedargumentet til gjestgjestgjest1 var av typen "Jeg har vært der, så jeg vet best". Vet ikke om det var meningen å stille andre krav til debattanter du er uenige med enn de du er enige med, men det ble temmelig malplassert kritikk.

Anonymous poster hash: 19f05...2c2

Takk for støtte AB:) Mann42 må gjerne spør hva som gav meg så dyp innsikt. Jeg vil vel få med at det ikke var besøket i seg selv som gav denne innsikten, har nå lest om denne konflikten i flere år før jeg reiste ned. Men siden ei "på motsatt" side krevde at man måtte ha vært der, så tenkte jeg at om dette legitimerer "påstanden"(som ikke er påstand men fakta) om at arabere i Israel har like rettigheter som jøder, så ville jeg ha det med. Har faktisk også jobbet med palestinske barn og unge på turen, og slik sett hjulpet dem (litt ihvertfall, så langt å spille fotball med/leke med teller)Futti så grusomme vi som støtter Israel er😉

Anonymous poster hash: c8ba6...513

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg ser mer slik på det. Den ene sier at hun har vært i Israel og har kunnet konstatere ved selvsyn at arabere er annenrangs borgere. Den andre sier at hun ikke har sett noe til det. Da er det ganske nærliggende å konkludere med at en av dem har gått glipp av noe som den andre fikk med seg. Hvis det var de eneste to kildene jeg hadde til å ha en mening om saken. Men nå er det ikke så begrenset. Araberes posisjon som pariakaste i Israel er noe man hører om ganske ofte.

Så hører man jo om muslimer som også føler seg som annenrangs borgere i Norge. Sliter med å få seg jobb, og sted og bo pga navn. Men dette er jo noe annet enn at de ikke har de samme rettigheter? Henger du med? På samme måte er det kanskje også slike enkeltsaker i Israel.

Anonymous poster hash: c8ba6...513

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

USA bruker vel noe sånt som 0,17% av BNP i bistand totalt. Israel kommer best ut siden det er et relativt økonomisk fritt og individualistisk land, de er ikke avhengige av USA.

Ja, Gaza får israelsk bistand etter at ble blir bombet, Israel er den største bidragsyteren mtp bistand til Gaza. Det har de fått i alle år, hvor ellers tror du Hamas får bl.a sementen som de lager bomberom til sine soldater for som de nekter sivilbefolkningen å benytte fra?

Hæ.

Israel er den største mottakeren av amerikansk støtte i verden.

Det hjelper nok på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...