Gå til innhold

Jeg blir kastet ut hjemmefra, hva gjør jeg nå? Krise


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS her.

Så mange uttalser fra dere som er helt latterlige, så mange som sier at jeg ikke har hatt en ille barndom og at det ikke har noe å si? Hva vet dere egentlig, dette var ikke et argument mot at jeg ble kastet ut, men heller hvorfor jeg og mamma ikke går så godt sammen. Hva som har skjedd vil jeg ikke gå inn på, men jeg vet med meg selv at jeg ALDRI - ikke engang på et forum- ville sittet å dømt en person som er ung og spør om råd på denne måten.

Denne ferien visste jeg ikke om før for 2 dager siden, og det var en overraskelse som vennene mine spleiset på, og det er ikke slik at jeg da har PRIORITERT å stikke av til syden og heller bruke penger der. Dette var en 20 års gave, da jeg fyller 20 i September. Altså, en overraskelse, som jeg ikke planla, betalte eller "dro til syden på andres regning". Les hva jeg skriver hvis dere skal rakke ned på meg, for nå merker jeg at jeg blir ganske frustrert.
Dessuten har jeg faktisk ikke engang penger til lommepenger, siden jeg ikke har ekstra penger nå, så en del av bursdagsgaven var at de betaler for oppholdet der også (Det var mange som spleiset, og jeg syntes dette var en fantastisk gave, en GAVE som jeg ikke har bedt om eller snyltet meg til, men var en overraskelse)

I dag har jeg søkt på nesten 50 jobber rundt om i byen, og jeg HAR en jobb fra før og jeg HAR betalt for å bo hos mamma siden jeg fikk denne jobben, MEN det er lavsesong på sommeren og jeg får derfor ferre vakter enn jeg gjør fra September - April.
Har også vært innom NAV og hørt, men siden jeg ikke har tjent nok i fjor - siden jeg da gikk på skole og jobbet deltid, så kvalifiserer jeg ikke til noe støtte.
Jeg vil også legge til at jeg faktisk bare har vært ferdig med VGS i EN mnd, og en mnd er ikke spessielt mye tid til å finne heltidsstilling, eller flere deltidsjobber og skaffe depositum og leilighet.

Ja, jeg skal ha friår hvor jeg skal jobbe. I friår ligger altså at jeg ikke skal studere, men heller jobbe, siden jeg begynner på studiene om et år.

Jeg syntes mange av dere trekke konklusjoner om hvordan jeg er mot moren min, eller hvordan jeg håndterer penger, og det var slettes ikke det jeg ba om i dette innlegget. Jeg ba om tips og hjelp, da jeg selv faktisk akkurat har begynt på voksenlivet og kunne ha trengt noe råd fra dere med erfaring fra denne tiden i livet, og at dere velger å hakke ned på meg på denne måten syntes jeg er motbydelig av dere. Tenk å sitte på et forum på fritiden sin å trekke konklusjoner om unge voksne som ber om råd.



Anonymous poster hash: cc8f7...3f1
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syntes mange av dere trekke konklusjoner om hvordan jeg er mot moren min, eller hvordan jeg håndterer penger, og det var slettes ikke det jeg ba om i dette innlegget. Jeg ba om tips og hjelp, da jeg selv faktisk akkurat har begynt på voksenlivet og kunne ha trengt noe råd fra dere med erfaring fra denne tiden i livet, og at dere velger å hakke ned på meg på denne måten syntes jeg er motbydelig av dere. Tenk å sitte på et forum på fritiden sin å trekke konklusjoner om unge voksne som ber om råd.

Anonymous poster hash: cc8f7...3f1

Svarene du får er basert på informasjonen du selv har gitt ut.

Du sier du har blitt kastet ut hjemmefra - ut i fra informasjon du selv har kommet med, medfører dette ikke riktighet. Du har blitt bedt om å prioritere, og det er noe helt annet.

Du sier din mor ber deg oppsøke NAV for penger, men at du kvalifiserer ikke til dagpenger, og dermed mener du at NAV er ute av bildet. Det er greit nok, men NAV har andre stønader (blant annet individstønad), men dette krever at du er i tiltak.

Vennene dine spanderer en sydentur på deg, alt inkludert, og det er veldig fint gjort, men alt inkludert er vanligvis ikke ensbetydende med gratis. Dette vet din mor.

Hun vet også at om du er under NAV, kan du heller ikke reise utenlands uten godkjenning.

Du sier det er en måned siden du var ferdig med vgs, noe som også tilsier at du nylig har vært igjennom en russetid.

Du har byttet linje, og er derfor ett år forsinket med vgs, og velger å ta et friår fra studier uten å vite om du har en fast jobb å gå til.

Som sagt, jeg har selv to voksne barn som er forsinket med sin utdannelse, som jeg forsørger, men forutsatt at du forteller hele historien her, hadde jeg som mor ikke vært særlig glad for dine prioriteringer, uansett hvor mye du prøver å rettferdiggjøre dem for deg selv og andre.

Anonymous poster hash: aa77c...a6f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarene du får er basert på informasjonen du selv har gitt ut.

Du sier du har blitt kastet ut hjemmefra - ut i fra informasjon du selv har kommet med, medfører dette ikke riktighet. Du har blitt bedt om å prioritere, og det er noe helt annet.

Du sier din mor ber deg oppsøke NAV for penger, men at du kvalifiserer ikke til dagpenger, og dermed mener du at NAV er ute av bildet. Det er greit nok, men NAV har andre stønader (blant annet individstønad), men dette krever at du er i tiltak.

Vennene dine spanderer en sydentur på deg, alt inkludert, og det er veldig fint gjort, men alt inkludert er vanligvis ikke ensbetydende med gratis. Dette vet din mor.

Hun vet også at om du er under NAV, kan du heller ikke reise utenlands uten godkjenning.

Du sier det er en måned siden du var ferdig med vgs, noe som også tilsier at du nylig har vært igjennom en russetid.

Du har byttet linje, og er derfor ett år forsinket med vgs, og velger å ta et friår fra studier uten å vite om du har en fast jobb å gå til.

Som sagt, jeg har selv to voksne barn som er forsinket med sin utdannelse, som jeg forsørger, men forutsatt at du forteller hele historien her, hadde jeg som mor ikke vært særlig glad for dine prioriteringer, uansett hvor mye du prøver å rettferdiggjøre dem for deg selv og andre.

Anonymous poster hash: aa77c...a6f

Jeg velger å ta et friår fordi jeg ikke vet hva jeg vil studere, det er ikke slik at en heltidsstilling kommer løpende etter deg med en gang du har mulighet.

Jeg skjønner ikke hva russetiden har med noe å gjøre? Det er flere mnder bak i tid og noe man sparer opp til på forhånd, jeg har jo en deltidsjobb så den sparte jeg til i nesten et år. Ja, jeg skulle kanskje ha spart til depositum, men jeg trodde faktisk helt oppriktig at jeg kom til å jobbe hele sommeren, for pågrunn av denne ekstreme varmen er det ingen som vil være innendørs (da jeg jobber på sted hvor man er når det er dårlig vær) siden jeg i fjor kunne jobbe hele sommeren.

Jeg blir kastet ut uansett, forskjellen er om jeg drar på denne ferien så bytter hun lås mens jeg er borte, og hvis jeg kommer hjem har jeg vel en drøy mnd ekstra.. Jeg vil uansett ikke være så frekk å ikke ta imot denne gaven fordi mamma mener det er feil, hadde skjønt det hvis JEG hadde betalt eller jeg hadde planlagt det, men slik er det ikke.

Anonymous poster hash: cc8f7...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen andre her nevner kan du søke på en renholdsstilling. Det er relativt enkelt å få jobb innen renholdsbransjen.



Anonymous poster hash: 6711f...45f
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer veldig an på hvor man bor. Er ikke lett å overleve alene på 40-50%-stilling i dårlig betalt jobb, som man må regne med at det er det man får uten ferdig utdannelse som ny i jobb, nær hovedstaden.

Til og med i de store byene klarer man seg fint på det, så lenge man setter tæring etter næring, bor i kollektiv og skjønner at sosialt liv havner sist i rekka etter alle faste utgifter (men da blir vel hele poenget med friåret borte, for da blir det jo ikke noe gøøøøøy...).

TS: Du kan fortsatt søke studieplass via restplass.no

Anonymous poster hash: 72b44...ba0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pheel

Til og med i de store byene klarer man seg fint på det, så lenge man setter tæring etter næring, bor i kollektiv og skjønner at sosialt liv havner sist i rekka etter alle faste utgifter (men da blir vel hele poenget med friåret borte, for da blir det jo ikke noe gøøøøøy...). TS: Du kan fortsatt søke studieplass via restplass.no Anonymous poster hash: 72b44...ba0

Eh, jeg skrev alene. Såklart klarer man seg om man bor sammen med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud, TS får lite støtte.. Synes det er dårlig av moren din å behandle deg sån å hive deg ut. Du burde få tid til å finne en jobb. Har hun det trangt økonomisk, og ønsker at du skal bidra?

Jeg vet selv hvor vanskelig det er å få både jobb og leilighet, det er ikke bare bare og ting tar tid, uansett hvor mye man står på..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er faktisk ikke tilfelle lenger på de fleste plasser det eller. Mange krever fagbrev i renhold..

Men det mest vesentlige for unge voksne som skal inn på arbeidsmarkedet idag er at det kreves erfaring til alle stillinger omtrent noe som veldig mange fra vgs ikke har. De blir valgt bort i søknadsbunken da de mangler erfaringen. Eneste du omtrent kan få idag av jobb uten erfaring på egenhånd er telefonsalgsjobber eller jobb i butikk noen plasser. Telefonsalg er det ikke alle som passer til og miljøet er ustabilt. Butikk jobb er helt greit men det er ofte en haug med søknader samtidig. Så det å få jobb idag uten erfaring kan ta lang tid. Det beste er å kjenne noen. ..

Men vi er alle forskjellige. . Og jeg forstår godt frustrasjon til ts. Hun søkte 50 jobber på en dag? Hun er heldig hun.. her dukker det opp maks 3 stillinger per uke som jeg er kvalifisert for.

Til ts.. søk på de jobbene du vet du har erfaring til eller kunne tenke deg å prøve ut og som passer til deg personlig.

Som noen andre her nevner kan du søke på en renholdsstilling. Det er relativt enkelt å få jobb innen renholdsbransjen.

Anonymous poster hash: 6711f...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er faktisk ikke tilfelle lenger på de fleste plasser det eller. Mange krever fagbrev i renhold..

Men det mest vesentlige for unge voksne som skal inn på arbeidsmarkedet idag er at det kreves erfaring til alle stillinger omtrent noe som veldig mange fra vgs ikke har. De blir valgt bort i søknadsbunken da de mangler erfaringen. Eneste du omtrent kan få idag av jobb uten erfaring på egenhånd er telefonsalgsjobber eller jobb i butikk noen plasser. Telefonsalg er det ikke alle som passer til og miljøet er ustabilt. Butikk jobb er helt greit men det er ofte en haug med søknader samtidig. Så det å få jobb idag uten erfaring kan ta lang tid. Det beste er å kjenne noen. ..

Men vi er alle forskjellige. . Og jeg forstår godt frustrasjon til ts. Hun søkte 50 jobber på en dag? Hun er heldig hun.. her dukker det opp maks 3 stillinger per uke som jeg er kvalifisert for.

Til ts.. søk på de jobbene du vet du har erfaring til eller kunne tenke deg å prøve ut og som passer til deg personlig.

Som noen andre her nevner kan du søke på en renholdsstilling. Det er relativt enkelt å få jobb innen renholdsbransjen.

Anonymous poster hash: 6711f...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller bestw du kan gjøre er å begynne på skole igjen. Gjør ferdig vgs. Gjør du deg ikke ferdig nå så blir du aødri ferdig. Du kan få ekstra penger fra lånekassen om du kan dokumentere at det er for vanskelig for deg å bo hjemme. Søk på restplasser og ta hva som helst, hvor som helst.



Anonymous poster hash: 00891...577
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, trodde du ikke hadde gjort ferdig vgs. Ta hva som helst på restplassene til universitetene.

Det aller bestw du kan gjøre er å begynne på skole igjen. Gjør ferdig vgs. Gjør du deg ikke ferdig nå så blir du aødri ferdig. Du kan få ekstra penger fra lånekassen om du kan dokumentere at det er for vanskelig for deg å bo hjemme. Søk på restplasser og ta hva som helst, hvor som helst.



Anonymous poster hash: 00891...577



Anonymous poster hash: 00891...577
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er faktisk ikke tilfelle lenger på de fleste plasser det eller. Mange krever fagbrev i renhold..

NOEN krever fagbrev i renhold, men de fleste plasser gjør ikke det.

Anonymous poster hash: 6711f...45f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du virker lat og tiltaksløs, TS!! Å skylde på oppveksten din fordi du ikke har skaffet deg sommerjobb blir bare for dumt.. Jeg leser hva du sier om været ol. Uansett skrev du at det er lavsesong på sommerjobben din.

Hvis man skal ta seg et friår må man ha avklart jobb på forhånd. Får man seg ikke jobb så studerer man eller tar et år på folkehøgskole/militæret...

Anonymous poster hash: 04642...7f0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du virker lat og tiltaksløs, TS!! Å skylde på oppveksten din fordi du ikke har skaffet deg sommerjobb blir bare for dumt.. Jeg leser hva du sier om været ol. Uansett skrev du at det er lavsesong på sommerjobben din.

Hvis man skal ta seg et friår må man ha avklart jobb på forhånd. Får man seg ikke jobb så studerer man eller tar et år på folkehøgskole/militæret...

Anonymous poster hash: 04642...7f0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sprettballen

Jeg velger å ta et friår fordi jeg ikke vet hva jeg vil studere, det er ikke slik at en heltidsstilling kommer løpende etter deg med en gang du har mulighet.

Jeg skjønner ikke hva russetiden har med noe å gjøre? Det er flere mnder bak i tid og noe man sparer opp til på forhånd, jeg har jo en deltidsjobb så den sparte jeg til i nesten et år. Ja, jeg skulle kanskje ha spart til depositum, men jeg trodde faktisk helt oppriktig at jeg kom til å jobbe hele sommeren, for pågrunn av denne ekstreme varmen er det ingen som vil være innendørs (da jeg jobber på sted hvor man er når det er dårlig vær) siden jeg i fjor kunne jobbe hele sommeren.

Jeg blir kastet ut uansett, forskjellen er om jeg drar på denne ferien så bytter hun lås mens jeg er borte, og hvis jeg kommer hjem har jeg vel en drøy mnd ekstra.. Jeg vil uansett ikke være så frekk å ikke ta imot denne gaven fordi mamma mener det er feil, hadde skjønt det hvis JEG hadde betalt eller jeg hadde planlagt det, men slik er det ikke.

Anonymous poster hash: cc8f7...3f1

Ut i fra hva du har skrevet, har du hatt en temmelig lettvindt holdning til det å ta et friår fra studier.

Det virker som om du har tenkt at "alt ordner seg for snille piker", og tatt avgjørelsen om et friår uten å ha en jobb å gå til, og også uten en reserveplan for hvordan du skulle forsørge deg hvis du ikke fikk jobb.

Det virker som om du har tatt din mors vilje og evne til å forsørge deg for gitt.

Ingen liker å bli tatt for gitt, heller ikke mødre.

Så fikk du valget om å ha "en drøy månded" på å finne deg en jobb og flytte ut, eller å reise på ferie og samtidig miste bosted og forsørgelse.

Du velger det siste, fordi du mener det er "frekt å ikke ta i mot gaven", og samtidig kritiserer du din mor for å kaste deg ut på dagen. Det er faktisk ditt valg.

I utgangspunktet synes jeg din mor er brutal i sin framgangsmåte, men ut i fra det du skriver forstår jeg hvorfor.

Hvis jeg hadde vært i dine sko, hadde jeg glemt feriereisen. Det er ikke frekt å ikke ta i mot en gave som vil koste deg så mye, og jeg tror ikke du vil få en hyggelig tur når du vet hva som venter deg hjemme.

Jeg ville tatt kontakt med NAV på mandag, fått en samtale med veileder, og brukt denne måneden aktivt på å finne meg en jobb, eller komme i tiltak gjennom NAV.

NAV kan også hjelpe til med bosted og økonomisk støtte i en krisesituasjon.

Endret av Sprettballen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS

For det første skjønner jeg moren din godt, voksne barn som bor hjemme uten en plan ( og krangler med foreldrene sine!) er direkte usjarmerende.

Men, kan du snakke med moren din og be om unnskyldning for at du har tatt dette for gitt/ kranglet med henne og ikke forstått at du nå er voksen?

Kan du forklare/ vise henne et kort som sier at vennene betaler alt ( stemmer virkelig det? Så hvis du er sulten så betaler de maten?) og gjøre en avtale om hva du skal gjøre hjemme, når du skal flytte ut ( feks om 3 mnd) og hva du skal betale frem til da?

( du kan også henge opp lapper om barnepass, hundevakt, gressklipping, blomstervanning etc)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående turen, så har de nok kjøpt avbestillingsforsikring. Så de vil ikke miste pengene sine om du ikke kan reise. De har nok stor forståelse for at du heller vil bruke tiden på å finne deg en jobb og ny bolig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, jeg skrev alene. Såklart klarer man seg om man bor sammen med andre.

Man bor da alene selv om man deler fellesareal med andre.

For øvrig virker det som om mange har syke krav i forhold til det å flytte ut hjemmefra for første gang. Man skal helst jobbe så lite som mulig, i en kjempegøyal jobb, reise massevis og leve "voksenlivet", bo stort og sentralt, og syns det er kjempeurettferdig at man skal måtte bruke av lønna si på trivialiteter som husleie, mat, mobil og internett i stedet for champagne og shopping. Det er denne holdningen som skinner veldig igjennom hos TS.

Anonymous poster hash: 72b44...ba0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...