Gå til innhold

Jeg blir kastet ut hjemmefra, hva gjør jeg nå? Krise


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hør med NAV om de kan hjelpe med livsopphold og bostøtte til du finner mer jobb.

Kjenner flere som har fått det.

Forklar at du blir kastet ut hjemmefra.

Bostøtte?

Hun må ha et sted å bo først og kunne dokumentere for høye boutgifter til at det er rimelig at hun skal klare å betale det selv uten sosialhjelp, med sin inntekt... Som hun ikke har..

Per nå har hun ingen leilighet og ikke en utleier en gang... Hun får ingen bostøtte på det grunnlaget der.

Dessuten vil de be henne finne en rimeligere bolig først om mulig... Som et rom i et kollektiv.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva faen hjelper sånne svar???

Idiotisk.

Hun trenger å våkne. Derfor hjelper sånne svar.

Dessuten anbefaler jeg å sette opp telt og bo der til hun finner en hybel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner mamma'n din godt jeg. Hun har vært alene med deg mesteparten av livet ditt. Det er tungt økonomisk og du høres ikke ut som ei datter som har gjort ditt for å lette situasjonen hennes.

Når hun ser at du bruker det lille du har på luksus istedet for å bidra litt hjemme, skjønner jeg at begeret er fullt.

Det høres heller ikke ut som du egentlig hadde tenkt å gjøre så mye dette året annet enn å slappe av og leve på henne.

Jeg syns det er over kanten brutalt å kaste deg ut på dagen. Jeg hadde gitt deg 30 dagers oppsigelse !!

+1

Du klarte å formidle det jeg ikke klarte!

Anonymous poster hash: aa77c...a6f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er voksen. Mor har ikke noe ansvar for å fø på henne.

Hun bor og spiser hos mor på mors regning og vil dra til slaraffenland på andres regning; og mor har sagt at nok er nok.

Ja det er greit nok, men å kaste henne ut på dagen?

Hva med oppsigelsestid?

Og håper du har vært perfekt hele livet ditt siden du kan sitte og dømme andre sånn.

Anonymous poster hash: 2c817...6ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske utrolig.

TS spør om råd, og her sitter folk og bare dømmer og er så mye bedre selv.

I stedet for å gi konstruktive råd.

Det er dere som er umodne nå, ikke TS.

Men det er jo sånn det er her på KG. Om å gjøre å sette seg opp på sin høye hest og dømme andre.



Anonymous poster hash: 2c817...6ee
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er greit nok, men å kaste henne ut på dagen?

Hva med oppsigelsestid?

Og håper du har vært perfekt hele livet ditt siden du kan sitte og dømme andre sånn.

Anonymous poster hash: 2c817...6ee

Jeg har bodd i en bil, til din informasjon...

Mamma gir ikke "oppsigelsestid" til et barn som bor hjemme på overtid, når det hun ber om er at "ungen" ikke drar til Syden på andres bekostning.

TS har nemlig selv sagt at hun ikke blir slengt ut dersom hun lar være å dra til Syden, når hun åpenbart ikke har penger til å betale for det selv...

Endret av Tøytigern
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ganske utrolig.

TS spør om råd, og her sitter folk og bare dømmer og er så mye bedre selv.

I stedet for å gi konstruktive råd.

Det er dere som er umodne nå, ikke TS.

Men det er jo sånn det er her på KG. Om å gjøre å sette seg opp på sin høye hest og dømme andre.

Anonymous poster hash: 2c817...6ee

Hennes mor har gitt henne konstruktive råd som hun har valgt å ikke følge.

1. Ta kontakt med NAV (melde seg arbeidsledig, få oppfølging mtp på jobbsøking, evt kursing eller praksisplass med individstønad for å få en fot innenfor hvis arbeidsmarkedet er vanskelig)

2. Ikke reise til syden på andres bekostning

Det er faktisk ikke så mange andre konstruktive råd å gi, og de fleste her sier at hennes mor er ikke urimelig som stiller slike krav, og at når hun velger å ikke følge dem så må hun ta konsekvensen av sitt valg.

Anonymous poster hash: aa77c...a6f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med å få deg dame på denne måten.

Haha. Var ikke slik da.

Skulle bare være hyggelig jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan søke om livsopphold, finne deg en leilighet og spørre om de godtar sosial garanti. Ikke noe stress.

Anonymous poster hash: 21278...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her igjen!

Takk for gode innspill og råd! Jeg skal virkelig trappe opp jobbsøkingen til det maksimale. Problemet ligger bare i det at hun mener jeg må ut NÅ, som i akkurat nå og jeg har jo ikke penger til depositum eller noe slikt, og det tar MINST en mnd å skaffe!

Anonymous poster hash: cc8f7...3f1

Ta lærdom av dette, og spar opp penger til å ha på en bufferkonto når du får deg en jobb. Når du er såpass gammel som du er burde du ha tenkt på det for lenge siden.

Anonymous poster hash: 6711f...45f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sala21

Jeg tenker litt annerledes.

Moren ser at datteren er ute med venner dagstøtt, og at hun ikke gjør store innsatsen for å finne seg noe å gjøre (Å sjekke etter jobber daglig er ikke stor innsats mtp å finne seg jobb), og prioriterer reise framfor jobbsøking. (Ferie koster også penger, selv om selve reisen er betalt)

Jeg har selv barn i trådstarters alder. Begge bor hjemme og blir forsørget av oss foreldre på grunn av forsinkelser i utdanningen.

Hadde mine barn hatt samme prioriteringer som trådstarter gir uttrykk for å ha, jeg tar forbehold om at hun ikke har fortalt hele historien, så hadde heller ikke jeg vært blid.

Anonymous poster hash: aa77c...a6f

Ja, når du sier det sånn. Jeg tenkte på det hun skrev om at moren ofte var grinete mot henne foran venner og sånn, at det kanskje virket som en slags sjalusigreie.

Men er enig i at man som 20 -åring burde jobbet hardere for å være selvstendig. Mange flytter ut tidligere enn dette og klarer seg veldig bra. Så ferien er kanskje ikke det smarteste å bruke opp eventuelle sparepenger på ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her..

Nå er det ikke slik at jeg ikke har prøvd å søke jobber, men det er få heltidsstillinger. Jeg har deltidsarbeid, men jobben min har lavsesong på sommeren, som gjør at jeg ikke får mer enn maks 1 vakt i uken, men på senhøsten begynner det å jobbe seg oppover og jeg kan da jobbe mye mer. Det er ikke slik at jeg bare har droppet å søke noen jobber i det hele tatt, jeg har søkt veldig mye, men det er vanskelig når jeg ikke har noe mer enn vgs med allmennfag og derfor ikke er egnet for spessielt mange jobber. Jeg prøver så hardt jeg kan, og det er ikke slik at jeg bare har sittet på rompen og gitt faen.

Jeg sjekker etter nye jobber nesten hver eneste dag, og det er ikke alle som syntes det er så kos hvis de bor for seg selv og har en knøttliten leilighet å ha en som bor der med deg over tid. De andre bor i kollektiv eller fremdeles hjemme hos foreldrene og det er ikke alltid like lett å bare sove rundt hos folk. Ærlig talt.

Anonymous poster hash: cc8f7...3f1

Har du forsøkt å søke jobb som renholder? Vil tro at de trenger arbeidskraft. Det er ikke den beste lønnen, men bedre enn ingenting

Anonymous poster hash: 572f1...889

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart at Norge går til helvete når det er så mange som har drittsekkholdninger. Er det virkelig så vanskelig å forstå at det er litt kjipt å bli kastet ut på dagen (som i sin faktiske betydning)? Om man ikke har noe særlig med penger og ingen bolig så må man da faktisk bo på gata en stund, det kan ta lang tid å få hjelp fra NAV.

En ting er å forvente at en 20 åring skal klare seg selv, en annen er å kaste ut på dagen. Greit nok at man kanskje bør tenke selvstendighet allerede fra man er 18, men om moren tidligere ikke har sagt noe om utkastelse så er det rimelig drøyt å komme på dagen og si at man er kastet ut. Det gjør man slett ikke mot sine egne barn.

Men, det er vel slik samfunnet har utviklet seg. Og mange av disse foreldrene har vi som kolleger og i verste fall sjefer, der de tar med sine drittsekkholdninger. Mange av disse foreldrene er noen skadedyr, noe mer er det ikke noe å si om det.



Anonymous poster hash: 77ff8...dd4
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første TS: legg fra deg vond barndomme historien din, for det er ikke synd i deg. Og din mor har rett, og gjør rett. Du er en voksen dame nå og må lære å stå på egne bein. Hun gjør deg en kjempetjenste og du vil takke henne langt der fremme.

Jeg ble sjøl kasta på hode ut da jeg var ferdig på VGS. Jeg hadde ikke jobb, penger eller leilighet, ingenting. Jeg kombinerte masse småstillinger og bodde på en hybel full av mugg. Det var ikke noe særlig til liv, men det var mitt selvstendige liv, og det gjorde meg stolt og harfør, og nå sitter jeg godt i det. Med egen leilighet, utdannelse og godt betalt fulltidsjobb. Og mine foreldre løftet ikke en finger for å hjelpe meg.

De har fått respekt for meg, jeg har respekt for meg. Og jeg er takknemlig for at de vippa meg ut av redet da jeg var voksen (jeg ble voksen).

Dette fikser du TS! Mange av oss har vært der du er nå. Nå begynner voksenlivet og du skal se at det går bra. Og gå ikke på NAV. NAV er for de som trenger det.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 8ee52...3c1

Det er en stor forskjell på å forvente at barna flytter ut etter vgs (og å kommunisere dette i god tid) i motsetning til det å kaste noen ut på dagen. Er man en skikkelig forelder så tar man en prat med den håpefulle om hvor h*n ønsker å bo, hva h*n kan tenke seg å jobbe med og hjelper så litt til med det. Man trenger faktisk ikke oppføre seg som en drittsekk i denne prosessen. Men, men - det kommer uansett til å bli ris til egen bak langt der fremme for slike foreldre. De får bare ikke klage den dagen de sitter på gamlehjem, gamle og skrøpelige og ingen av barna gidder å besøke dem fordi de valgte å være drittsekk i stedet for å være støttende. Ja, det er også et valg.

Anonymous poster hash: 77ff8...dd4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart at Norge går til helvete når det er så mange som har drittsekkholdninger. Er det virkelig så vanskelig å forstå at det er litt kjipt å bli kastet ut på dagen (som i sin faktiske betydning)? Om man ikke har noe særlig med penger og ingen bolig så må man da faktisk bo på gata en stund, det kan ta lang tid å få hjelp fra NAV.

En ting er å forvente at en 20 åring skal klare seg selv, en annen er å kaste ut på dagen. Greit nok at man kanskje bør tenke selvstendighet allerede fra man er 18, men om moren tidligere ikke har sagt noe om utkastelse så er det rimelig drøyt å komme på dagen og si at man er kastet ut. Det gjør man slett ikke mot sine egne barn.

Men, det er vel slik samfunnet har utviklet seg. Og mange av disse foreldrene har vi som kolleger og i verste fall sjefer, der de tar med sine drittsekkholdninger. Mange av disse foreldrene er noen skadedyr, noe mer er det ikke noe å si om det.

Anonymous poster hash: 77ff8...dd4

Hun blir jo ikke kastet ut på dagen.

Det moren sa (oversatt) var at om hun valgte å reise på ferie, så valgte hun også å flytte hjemmefra.

Det er ikke det samme som å bli kastet ut hjemmefra, og det er i alle fall ikke det samme som å bli kastet ut på dagen.

Anonymous poster hash: aa77c...a6f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du kan kombimbinere flere deltidsjobber. Jeg gjorde det før jeg fikk fast ansettelse, på det meste hadde jeg fire forskjellige jobber: Ringehjelp på et kontor, ringehjelp som servitør, bartender hver fredag og ekstrahjelp på et eldresenter. Jeg hadde bedre inntekt i denn perioden, enn jeg hadde da jeg endelig fikk fast jobb ett sted.

Skjønner godt at moren din er lei. Og det er ikke synd på deg, du har ikke hatt noen fæl barndom.



Anonymous poster hash: ed087...70f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hun blir jo ikke kastet ut på dagen.

Det moren sa (oversatt) var at om hun valgte å reise på ferie, så valgte hun også å flytte hjemmefra.

Det er ikke det samme som å bli kastet ut hjemmefra, og det er i alle fall ikke det samme som å bli kastet ut på dagen.

Anonymous poster hash: aa77c...a6f

Det er jo bare en annen måte å si det på. I mine ører fremstår "drar du noe sted så er du ute" ganske klart som en beskjed om utkastelse. Det er en særdeles dårlig måte å kommunisere at man ønsker at h*n skal flytte ut på. Det går faktisk an å ta opp dette på en rolig måte, legge frem forventninger og ønsker om at poden etterhvert skal stå på egne bein samt være litt støttende til det.

Men som sagt: Å gjøre det på en dårlig måte er også et valg, disse foreldrene må da bare ikke klage den dagen de sitter på gamlehjem uten besøk.

Anonymous poster hash: 77ff8...dd4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare en annen måte å si det på. I mine ører fremstår "drar du noe sted så er du ute" ganske klart som en beskjed om utkastelse. Det er en særdeles dårlig måte å kommunisere at man ønsker at h*n skal flytte ut på. Det går faktisk an å ta opp dette på en rolig måte, legge frem forventninger og ønsker om at poden etterhvert skal stå på egne bein samt være litt støttende til det.

Men som sagt: Å gjøre det på en dårlig måte er også et valg, disse foreldrene må da bare ikke klage den dagen de sitter på gamlehjem uten besøk.

Anonymous poster hash: 77ff8...dd4

Moren sier: "prioriterer du å reise framfor å skaffe deg en jobb, så får du klare deg selv", og ja, det er dårlig kommunikasjon fra morens side, men hun gir også klar beskjed om at hun mener prioriteringene til datteren er feil.

Som sagt hadde jeg heller ikke vært særlig blid om mine hjemmeboende voksne, som jeg forsørger, hadde vært så ansvarsløse og likegyldige mtp økonomi som denne trådstarteren framstår i sine innlegg.

Anonymous poster hash: aa77c...a6f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS kan ikke klage så veldig hardt, dropper hun sydenturen, så kan hun fortsette å bo hjemme til hun har ordnet seg med jobb og bolig.

Kjipt å måtte droppe en "gratistur", men livet er ofte kjipt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hedra

Ikke rart at Norge går til helvete når det er så mange som har drittsekkholdninger. Er det virkelig så vanskelig å forstå at det er litt kjipt å bli kastet ut på dagen (som i sin faktiske betydning)? Om man ikke har noe særlig med penger og ingen bolig så må man da faktisk bo på gata en stund, det kan ta lang tid å få hjelp fra NAV.

En ting er å forvente at en 20 åring skal klare seg selv, en annen er å kaste ut på dagen. Greit nok at man kanskje bør tenke selvstendighet allerede fra man er 18, men om moren tidligere ikke har sagt noe om utkastelse så er det rimelig drøyt å komme på dagen og si at man er kastet ut. Det gjør man slett ikke mot sine egne barn.

Men, det er vel slik samfunnet har utviklet seg. Og mange av disse foreldrene har vi som kolleger og i verste fall sjefer, der de tar med sine drittsekkholdninger. Mange av disse foreldrene er noen skadedyr, noe mer er det ikke noe å si om det.

Anonymous poster hash: 77ff8...dd4

Les hva hun skriver. Også det hun ikke skriver.

Det er rimelig å anta at denne moren har prøvd å si ifra og sette grenser før.

Hun har etter ts' utsagn vært så sur at ts ikke har villet være sammen med henne.

Jeg lukter at mor har tatt opp ubehageligheter og truet med å sette ts på gata før, hvis hun ikke skjerper seg.

Ts er 20 og burde hatt ekstrajobb/sommerjobb i flere år nå. Hun burde betalt for seg hjemme.

Det er åpenbart at mor er vant til at ts alltid bruker pengene på seg selv og ikke bidrar. Ellers ville ikke mor tvilt på sydetur historien.

Ts virker umoden og uvillig til å ta det ubehaget det er å bli voksen.

Nå blir hun kastet ut i det. Hun kunne vært forberedt men har valgt å tro at mor ikke ville gjøre alvor av truslene.

Heldigvis og kudos til mor gjorde hun nettopp dette !

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...