Gå til innhold

Terrortrussel mot Norge - PST skaper frykt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror at pst vet mer enn de gir inntrykk av. Det er jo sannsynlig at de vet mer (sannsynlig) konkret tid og sted, hvis ikke hadde de vel tatt enda større forholdsregler spesielt ifb store arrangementer og bedt folk ta mer konkrete forholdsregler?
De kan jo ikke gå ut å si i klartekst f.eks "alle må holde seg borte fra oslo s", (bare et eksempel), men istedet så sier de at alle skal være klar over at det kan skje noe et eller annet sted (sånn at vi har fått informasjonen), og så legger de inn en større innsats et konkret sted enn det vi får vite..
??



Anonymous poster hash: 15da2...85d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som virkelig plager meg, er at jeg ikke ser den klare bevegrunnen for noen aksjon mot Norge nå. De fleste terrorister har en tydelig agenda, og definerte mål, og Norge er rimelig irrelevant uansett hvordan man ser det. Vi har knapt viktige mål. Du kan avfyre en atombombe på Oslo S og stort sett hele verden vil gå meh.

Så langt vet vi at det er snakk om flere terrorister, hvilket betyr at vi ikke snakker 1 tulling som ABB; vi snakker om en ukjent trussel; PST vet ikke om hvordan eller hvem eller hva, selv om de må ha noe antagelse med sin svært målrettede behandling: (de har forberedt brann og helseselskapene, de har ikke tatt ut heimevernet eller tilsvarende. De har ikke hanket inn the usual suspects, så de vet at det er ingen kobling til eksisterende miljø, og de har ikke fokusert seg om enkelt mål, så målet er antagelig ikke symbolsk.)

Men dette rimer ikke videre heller.

Kombinert med at vi har en etnisk Norsk løpende rundt ettersøkt som potensiell Terrorist, så kan det hende vi vil se ett svært atypisk terroranslag for å være islam motivert (de har tradisjonelt hatt rimelig strenge strukturelle regler, hvilket var grunnen til at jeg ikke trodde ABB var en ).

Jeg her egentlig ventet på denne utviklingen, selv om jeg hadde ventet det i andre områder. Men fortsatt mangler jeg ett budskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fortsatt mangler jeg ett budskap.

De er ikke kjent for å være så sabla rasjonelle disse islamistene.

Han som laga denne videoen, Bastian Vasquez, er blant syriakrigerne i ISIL som trusselen kommer fra.

http://www.dagbladet.no/2012/01/17/nyheter/demonstrasjon/krigen_i_afghanistan/utenriks/19829233/

«Norge med et samlet Storting er medvirker av okkupasjon av Afghanistan og aktiv vært engasjert i krigen i mer enn 10 år. De norske soldatenes tilstedeværelse (sammen med andre utenlandske nærvær) i Afghanistan har destabilisert det Afghanske/Pakistanske området og ført til usikkerhet tilbake hit, som faktisk kan føre til hjemmeværende opprørere på grunn av Norges krigføring i Afghanistan. Faktum er at stabilitet vil aldri bli oppnådd i Afghanistan (eller andre Musimske land) ved tilstedeværelse av utenlandske styrker som bomber Muslimer, dreper Muslimer og er involvert i tortur.

Det er obligatorisk for oss Muslimer å hjelpe våre brødre og søstre i Afghanistan og andre steder med det vi kan fra rikdom, personer, meninger og uttalelser, og å hjelpe dem mot undertrykkelse og angrep fra fienden. Og den laveste graden av Imaan er å avsky fra hjertet noe ondt og avskyelig.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My god. Det er ikke en vanlig jobb. Hvorfor svare når du ikke vet hva PR er? Det er ikke en bestemt stilling. Det er snakk om sannsynligheten for at Forsvaret blandes inn.

Anonymous poster hash: 43e57...7b7

Men kjære deg da! Du skrev jo ikke noe info om hva slags uvanlig jobb du har! Hvordan i huleste skal fremmede på et internettforum kunne svare på det?

Kanskje du kan svare meg på om jeg kommer til å måtte dra på jobb i morgen?

Anonymous poster hash: 7f0bc...8a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at pst vet mer enn de gir inntrykk av. Det er jo sannsynlig at de vet mer (sannsynlig) konkret tid og sted, hvis ikke hadde de vel tatt enda større forholdsregler spesielt ifb store arrangementer og bedt folk ta mer konkrete forholdsregler?

De kan jo ikke gå ut å si i klartekst f.eks "alle må holde seg borte fra oslo s", (bare et eksempel), men istedet så sier de at alle skal være klar over at det kan skje noe et eller annet sted (sånn at vi har fått informasjonen), og så legger de inn en større innsats et konkret sted enn det vi får vite..

??

Anonymous poster hash: 15da2...85d

Ja, heldigvis vet PST mer enn de gir inntrykk av!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er visst på vei mot Norge nå. Ekkelt.. Men da vet vi i alle fall at PST forhåpentligvis har bedre oversikt over situasjonen.

Anonymous poster hash: 59e70...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes media hele tiden skriver om nordmenn som blir radikalisert og reiser til Syria for å krige/trene.

Når man tar en nærmere titt på de artiklene, så kommer det fram at disse "nordmennene" har innvandrerbakgrunn, og allerede har en fot innenfor islam. Det er hvert fall betryggende å vite at fåtallet av disse krigerne er "Ola" som plutselig konverterer (selv om de også finnes). Forskning viser også at de som blir radikalisert ofte stammer fra lavere sosial rang, som har falt ut av grunnskolen osv. Det overrasker meg ikke. Her må det iverksettes tiltak, og integrerings MÅ det gjøres noe med.



Anonymous poster hash: 74412...c45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eller si: "tsunami" eller "asteroide".

Det er ikke irrasjonelt å være redd for virkelige farer.

Som f.eks. islamisme.

Forskjellen er vel at denne siste kan, og bør, bekjempes.

Selvsagt kan den det. Men den bekjempes like godt uten at befolkningen går rundt med en unødig angst for om det er trygt å ta T-banen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk dør hele tiden. Det er hvordan resten av oss oppfatter disse dødsfallene som gjør dem til et samfunnsmessig problem. Det er ingen som ser på trafikkdødsfall som noen stor trusel, selv om DET faktisk er en langt større trusel enn faren for at en islamist skal ta livet ditt i en terroraksjon.

Folk reiser til og fra uten at det ser ut til at de opplever noen større angst for å bli drept i trafikken.

Men sier du at det har kommet noen islamister hjem fra Syria, og at de muligens har onde hensikter og kan ta liv her, så får folk panikk og lurer på hvor det er trygt å gå.

Du kan erstatte "trafikkdød" med en av de mange andre dødsårsakene som er like forebyggbare som trafikkdød, og resultatet blir det samme. Vi bryr oss ikke. Men si "islamist", så stiger angsten.

Og der ligger problemet.

Jeg er klar over at det å færdes i trafikken gir en økt sjanse for å havne i en ulykke, og derfor tar jeg mine forholdsregler ved å kjøre i fartsgrensen, holde meg kontrollert og ikke bruke mobil mens jeg sitter bak rattet. Ved at jeg nå er klar over den økte terrorrisikoen kan jeg ta forholdsregler her også ved å ikke bevege meg i Oslo sentrum, ta kollektiv trafikk eller oppholde meg på kjøpesentrer. Det er en enkel sak for meg å ikke være på disse stedene for en kort tid fremover, og jeg kan sørge for at min nærmeste familie gjør det samme.

Det som virkelig plager meg, er at jeg ikke ser den klare bevegrunnen for noen aksjon mot Norge nå. De fleste terrorister har en tydelig agenda, og definerte mål, og Norge er rimelig irrelevant uansett hvordan man ser det. Vi har knapt viktige mål. Du kan avfyre en atombombe på Oslo S og stort sett hele verden vil gå meh.

Så langt vet vi at det er snakk om flere terrorister, hvilket betyr at vi ikke snakker 1 tulling som ABB; vi snakker om en ukjent trussel; PST vet ikke om hvordan eller hvem eller hva, selv om de må ha noe antagelse med sin svært målrettede behandling: (de har forberedt brann og helseselskapene, de har ikke tatt ut heimevernet eller tilsvarende. De har ikke hanket inn the usual suspects, så de vet at det er ingen kobling til eksisterende miljø, og de har ikke fokusert seg om enkelt mål, så målet er antagelig ikke symbolsk.)

Men dette rimer ikke videre heller.

Kombinert med at vi har en etnisk Norsk løpende rundt ettersøkt som potensiell Terrorist, så kan det hende vi vil se ett svært atypisk terroranslag for å være islam motivert (de har tradisjonelt hatt rimelig strenge strukturelle regler, hvilket var grunnen til at jeg ikke trodde ABB var en ).

Jeg her egentlig ventet på denne utviklingen, selv om jeg hadde ventet det i andre områder. Men fortsatt mangler jeg ett budskap.

Ingen andre land i Vesten har hatt så mange mennesker som drar til Syria for å krige. Det gir en særdeles økt risiko fordi disse nordmennen har en tilhørighet til Norge, og samtidig bygger de opp et hat mot det norske samfunnet fordi det er et land de bor i, men som de ikke er enig i hvordan styres og leves.

Anonymous poster hash: ad5d3...ef9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan umulig sammenligne terrorisme fra islamister med traffikkdødsfall? :sjokkert:

Blir man noe dødere av å bli utsatt for et terroristangrep, enn man blir av å bli påkjørt av en buss?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, jo. Problemet med terror er ikke at mennesker dør. Menneske dør hele tiden. Hvert år dør det tusenvis av mennesker av forebyggbare årsaker. Trafikkulykker, livsstilssykdommer, selvmord, etc, etc.

I USA er det langt flere sk "gun related deaths" hvert år enn de som omkom 11.sept 2001, og det er pga en politisk bestemmelse om at amerikanere flest bør ha lov til å eie våpen og oppbevare dem i skyteklar tilstand, slik at de kan beskytte seg selv.

Problemet med terror er at folk blir redde for å dø for en terrorists hånd, selv om det statistisk sett kun er en forsvinnende liten sjanse for at det skal skje.

Å øke den frykten unødig er å gjøre terroristens jobb for ham.

Helt enig.

Noe som egentlig også styrker teorien om at det er en politisk konspirasjon.

Men mest sannsynlig er det bare en dårlig håndtert reaksjon på usikker informasjon fra araber-ekstremist-miljøet.

Endret av slemgutt81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Norge med et samlet Storting er medvirker av okkupasjon av Afghanistan og aktiv vært engasjert i krigen i mer enn 10 år. De norske soldatenes tilstedeværelse (sammen med andre utenlandske nærvær) i Afghanistan har destabilisert det Afghanske/Pakistanske området og ført til usikkerhet tilbake hit, som faktisk kan føre til hjemmeværende opprørere på grunn av Norges krigføring i Afghanistan.

Akkurat denne første biten her, er jo helt sann.

Vi får se om vår støtte til krigen viser seg å være fordelaktig mtp pleiing av interessene til USA, eller om vi skulle gitt faen i NATO, trukket oss ut, og vært Sveits i nord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes media hele tiden skriver om nordmenn som blir radikalisert og reiser til Syria for å krige/trene.

Når man tar en nærmere titt på de artiklene, så kommer det fram at disse "nordmennene" har innvandrerbakgrunn, og allerede har en fot innenfor islam. Det er hvert fall betryggende å vite at fåtallet av disse krigerne er "Ola" som plutselig konverterer (selv om de også finnes). Forskning viser også at de som blir radikalisert ofte stammer fra lavere sosial rang, som har falt ut av grunnskolen osv. Det overrasker meg ikke. Her må det iverksettes tiltak, og integrerings MÅ det gjøres noe med.

Anonymous poster hash: 74412...c45

Hvorfor skriver du nordmennene med gåsetegn? De er jo norske selv om de har innvandrerbakgrunn, de er sannsynligvis født her, de har norskt pass og familie her.

Anonymous poster hash: ad5d3...ef9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tilgang til internett?

Ja, det er vel og bra, men likevel er det ørten prosent knehøner som bruker tilværelsen på diverse konspirasjonsteorier.

Og, det er tilsynelatende oppegående folk som lar seg verve inn i forskjellige islamistiske grupperinger.

De første kan man le av, bør absolutt gjøre det.

De siste må man bekjempe med alle midler, og bør absolutt gjøre det.

Start helst bekjempelsen med holdninger, debatter, demonstrasjonstog og alt hva vi i Norge liker å tillegge betydning.

Men, vær absolutt - i siste ende - ikke avvisende til stærkere virkemidler!

Hvilke midler ser du for deg at man skal bruke til å bekjempe islamisme med, da? Jeg tenker særlig på midlene som befinner seg i kategorien "sterkere virkemidler".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir man noe dødere av å bli utsatt for et terroristangrep, enn man blir av å bli påkjørt av en buss?

Man tar jo forholdsregler når man vet man skal befinne seg i en risikoposisjon. Man tar på hjelm når man sykler, man bruker sikkerhetstau når man klatrer, man bruker sikkerhetssele i bil, man prøver å unngå å gå gjennom Slottsparken alene midt på natten. Selv om det sannsynligvis ikke vil skje at jeg velter på sykkelen, kolliderer med bilen eller blir voldtatt.

At jeg velger å unngå å ta t-banen i rushen denne uka er jo bare en forholdsregel satt i sammenheng med en risiko jeg vet er økt nå i en kort periode, på lik linje med andre forholdsregler jeg tar. Det har ingenting med angst å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest gjennom hele tråden nå, men jeg synes det er ekstremt skremmende at noen kan reagere negativt på at vi faktisk får vite om trusler mot landet vårt. Dette bekrefter jo bare at vi i Norge er noen godtroende apekatter med hendene foran øyne og ører?? Blir litt oppgitt. Jeg stemmer for åpenhet og innsyn i alt av politikk, men dit er det jo en laaang vei å gå...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Artistina

Hvilke midler ser du for deg at man skal bruke til å bekjempe islamisme med, da? Jeg tenker særlig på midlene som befinner seg i kategorien "sterkere virkemidler".

Ved å drive spaning og overvåkning, selvsagt - slik myndighetene gjør i dag.

Så informerer de samfunnet for øvrig når de har sterke holdepunkter og indikasjoner på at det er fare for en terroraksjon.

Det er faktisk ikke slik at man går ut og advarer folket i tide og utide - dette er nøye gjennomtenkt. Og noe som skjer ytterst sjeldent.

Men selvsagt bør myndighetene sette en stopper for de som reiser til Syria og lignende steder for å kjempe, man bør i det hele tatt være langt mer restriktiv med mennesker som får asyl i Norge for så å reise tilbake til hjemlandet på ferier og andre reiser ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tar jo forholdsregler når man vet man skal befinne seg i en risikoposisjon. Man tar på hjelm når man sykler, man bruker sikkerhetstau når man klatrer, man bruker sikkerhetssele i bil, man prøver å unngå å gå gjennom Slottsparken alene midt på natten. Selv om det sannsynligvis ikke vil skje at jeg velter på sykkelen, kolliderer med bilen eller blir voldtatt.

At jeg velger å unngå å ta t-banen i rushen denne uka er jo bare en forholdsregel satt i sammenheng med en risiko jeg vet er økt nå i en kort periode, på lik linje med andre forholdsregler jeg tar. Det har ingenting med angst å gjøre.

Kan dine sikkerhetsforanstaltninger i trafikken verge deg mot at du rundt neste sving møter en av de mange ruspåvirkede trafikantene som akkurat har gjort en dårlig beslutning som kommer til å føre til at du kolliderer med ham front mot front? Nei.

Og det er greit at man ikke tenker så alt for mye på dette. Man kan ikke gjøre mer enn sitt beste for å sikre seg, og kjøre bil eller bruke andre kommunikasjonsmidler, det må man uansett gjøre. Derfor holder vi disse tankene på en armlengdes avstand, og lar dem ikke plage oss i dagliglivet.

Men en gang i blant dukker det opp en uvanlig trusel, som vi gir uforholdsmessig stor oppmerksomhet.

Det er ikke spesielt rasjonelt, for du har like lite kontroll over hvor en gærning evt plasserer en bombe, som du har over hva dine medtrafikanter gjør. Man kunne finne en viss trøst i å vite at faren for at det skal ramme akkurat DEG, er forsvinnende liten sammenlignet med alle de andre farene som man takler uten en eneste bekymring, hver eneste dag. Men av en eller annen grunn foretrekker folk å få panikk ved tanken på at en av våre hjemlige troende har reist til midtøsten og tatt "kamelskjending 101"-kurset og har vendt hjem som en livsfarlig jihadist.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dine sikkerhetsforanstaltninger i trafikken verge deg mot at du rundt neste sving møter en av de mange ruspåvirkede trafikantene som akkurat har gjort en dårlig beslutning som kommer til å føre til at du kolliderer med ham front mot front? Nei.

Og det er greit at man ikke tenker så alt for mye på dette. Man kan ikke gjøre mer enn sitt beste for å sikre seg, og kjøre bil eller bruke andre kommunikasjonsmidler, det må man uansett gjøre. Derfor holder vi disse tankene på en armlengdes avstand, og lar dem ikke plage oss i dagliglivet.

Men en gang i blant dukker det opp en uvanlig trusel, som vi gir uforholdsmessig stor oppmerksomhet.

Det er ikke spesielt rasjonelt, for du har like lite kontroll over hvor en gærning evt plasserer en bombe, som du har over hva dine medtrafikanter gjør. Man kunne finne en viss trøst i å vite at faren for at det skal ramme akkurat DEG, er forsvinnende liten sammenlignet med alle de andre farene som man takler uten en eneste bekymring, hver eneste dag. Men av en eller annen grunn foretrekker folk å få panikk ved tanken på at en av våre hjemlige troende har reist til midtøsten og tatt "kamelskjending 101"-kurset og har vendt hjem som en livsfarlig jihadist.

Men hvis jeg vet at Norges Fyllekjørerforening har hatt treff i nabolaget, så kan jeg velge å la være å befinne meg på veien akkurat i det øyeblikket de er på vei hjem fra møtet.

Jeg er helt enig i at man ikke skal la frykten ta overhånd. Men nå vet vi at det er en konkret terrortrussel, som er tidsavgrenset over noen få dager. Da syns jeg det er helt greit at man tar noen forholdsregler og unngår steder man erfaringsmessig vet er ofte brukte terrormål.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...