Gå til innhold

Vet du blodtypen din?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, det har jeg visst siden jeg var liten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan finner man ut av det? Hos legen min sier de at de ikke har mulighet for å teste for blodtype.

Skrevet

Vi testet i biologi, for å se hvordan testen virket. Det er unødvendig å vite sin blodtype, bortsett fra å sjekke ved svangerskap.

Skrevet (endret)

Jeg er A+ og samboer er O+. Vet også blodtype til foreldre og søsken.

Jeg har brukt en hjemmetest for å finne min, mens samboer har vært blodgiver.

Endret av Nautika
Skrevet

Nei, men vet jeg er Rhesus negativ, men ikke blodtypen.

Da vet jo jo blodtypen din :) Rhesus negativ kan gis til alle ser du og er veldig attraktiv i blodbanken.

Skrevet

Da vet jo jo blodtypen din :) Rhesus negativ kan gis til alle ser du og er veldig attraktiv i blodbanken.

O negativ er vel universalblod :)
  • Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Jeg vet jeg er 0 Rh positiv, men det vet jeg kun fordi jeg har vært gravid, og da sjekker man blodtypen/rhesus negativ/positiv.

Aner ikke hva barna mine har, hvordan skulle jeg kunne vite det? Det er ikke standard på legekontroller/helsestasjon med sjekking av blodtype på friske barn.

Gjest Eurodice
Skrevet

O negativ er vel universalblod :)

Det stemmer.

Skrevet

Tror jeg husker den. Får den i alle fall oppgitt hver gang jeg gir blod. Kan kjære sin da...

Gjest avocadoen
Skrevet (endret)

Jeg har 0+, men er ikke sikkert jeg kan få blodoverføring uansett da jeg har IgA-mangel og er derfor så allergisk mot gammaglobulin at jeg kan dø av det.

Edit: og min kjære har A+ (sjekka dogtagen hans nå :P )

Endret av avocadoen
AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi testet det i biologien på vgs

Anonymous poster hash: 3613d...d5f
Skrevet

Jeg vet at jeg har B+ fordi jeg er blodgiver. Samboeren min vet ikke hvilken blodtype han har.

Skrevet

De tester ikke bare blodtypen sånn uten videre. det er for dyrt. Kun hvis du blir innlagt for inngrep osv eller mistanke om alvorlig sykdom samt når man er gravid.

Gjest Eurodice
Skrevet

Ja, vi testet det i biologien på vgs

Anonymous poster hash: 3613d...d5f

Det skal du ikke stole på uten videre. Min datter testet også dette på samme måte. Hun kommer hjem på ettermiddagen og spør meg: "Hvilken blodtype har du?" "0 rhesus -" svarer jeg. "Pappa da?" "Han har A rhesus +". Da smeller det fra henne: "Da har du vært utro, for jeg har B rhesus +." :fnise:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det skal du ikke stole på uten videre. Min datter testet også dette på samme måte. Hun kommer hjem på ettermiddagen og spør meg: "Hvilken blodtype har du?" "0 rhesus -" svarer jeg. "Pappa da?" "Han har A rhesus +". Da smeller det fra henne: "Da har du vært utro, for jeg har B rhesus +." :fnise:

Du vet det er en minimal mulighet for at hun kan ha B selv om ingen av dere har det? Hun kan arve fra besteforeldre selv om det ikke er det vi lærer på skolen (er vel (1/16)^2 sjanse om jeg husker rett). Og jeg regner med hun fikk testet blodtypen igjen for å være sikker?

Anonymous poster hash: 9d3b7...f63

AnonymBruker
Skrevet

Hun vet en av blodtypenen sine. Som blodgiver bleir man testet for 18(?) ulike typer, men man snakker som oftest bare om ABO og rehsus systemene

Skrevet

Jeg har 0+, men er ikke sikkert jeg kan få blodoverføring uansett da jeg har IgA-mangel og er derfor så allergisk mot gammaglobulin at jeg kan dø av det.

Edit: og min kjære har A+ (sjekka dogtagen hans nå :P )

Kan IgA mangel være såppass gale? Har 0- og IgA mangel, men aldri hørt om dette før?

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan finner man ut av det? Hos legen min sier de at de ikke har mulighet for å teste for blodtype.

Det kan del vel. Det er jo rutine å sjekke den i bl a graviditet

Anonymous poster hash: 28c57...2c6

Gjest Eurodice
Skrevet

Du vet det er en minimal mulighet for at hun kan ha B selv om ingen av dere har det? Hun kan arve fra besteforeldre selv om det ikke er det vi lærer på skolen (er vel (1/16)^2 sjanse om jeg husker rett). Og jeg regner med hun fikk testet blodtypen igjen for å være sikker?

Da hun ble gravid, ble hun testet. Hun har 0- som jeg :).

• Liker 2
Gjest avocadoen
Skrevet

Kan IgA mangel være såppass gale? Har 0- og IgA mangel, men aldri hørt om dette før?

Ja. Har man selektiv IgA-mangel kan man være allergisk mot blodoverføring da man ikke tåler gammaglobulin og dermed få en alvorlig allergisk reaksjon. Men jeg er også generelt veldig syk pga IgA-mangelen og vet at de aller fleste ikke blir så syk av det som jeg har vært hele livet. Så det kan nok være derfor jeg har fått beskjed om det fra forskjellige leger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...