Gå til innhold

Lege med kompetanse på vitaminer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan en farmakolog være aktuell å koble inn? Eller er arbeidsoppgavene deres så fjernt fra å finne ut i reaksjoner på slike preparater at det blir helt feil?

Hvorfor er du så opptatt av det skal være en lege langt bort...?

Et lite hjertesukk. Hvis man er så uheldig at man er rammet av symptom som ikke er så lett synlige, og man har ingen klar diagnose, lever man på nåde. Hver gang man gjør et forsøk på å bli bedre ved å forfølge et spor, og sporet viser seg å være et blindspor, har man mindre mulighet for å få hjelp av fastlegen; man blir tatt mindre på alvor. Det er én av grunnene til at jeg kommer til å gå til det private.

Anonymous poster hash: 7b14d...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan en farmakolog være aktuell å koble inn? Eller er arbeidsoppgavene deres så fjernt fra å finne ut i reaksjoner på slike preparater at det blir helt feil?

Et lite hjertesukk. Hvis man er så uheldig at man er rammet av symptom som ikke er så lett synlige, og man har ingen klar diagnose, lever man på nåde. Hver gang man gjør et forsøk på å bli bedre ved å forfølge et spor, og sporet viser seg å være et blindspor, har man mindre mulighet for å få hjelp av fastlegen; man blir tatt mindre på alvor. Det er én av grunnene til at jeg kommer til å gå til det private.Anonymous poster hash:

7b14d...e2d

Når det er sånn det henger sammen, når tid har du da tenkt å gi deg, eller få en henvisning til professor Ingvard Wilhelmsen?

Dette vitaminsporet ditt er det min faglige vurdering på bakgrunn av min kunnskap lite å hente på. Du blir bare litt fattigere på kr. Og enda mer frustrert fordi du neppe får noe klokere svar.

Anonymous poster hash: 285c8...b88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sånn det henger sammen, når tid har du da tenkt å gi deg, eller få en henvisning til professor Ingvard Wilhelmsen?

Dette vitaminsporet ditt er det min faglige vurdering på bakgrunn av min kunnskap lite å hente på. Du blir bare litt fattigere på kr. Og enda mer frustrert fordi du neppe får noe klokere svar.

Anonymous poster hash: 285c8...b88

Jeg har prøve fra et helt vanlig norsk laboratorium som viser mangel. Jeg har ikke tatt opp temaet med fastlegen enda (bl.a.) fordi jeg vil ha rent rulleblad hva angår å forfølge spor som kanskje ikke fører noe sted.

Du bryter kanskje ikke med forumreglementet, men spar deg for slike spydigheter.

Anonymous poster hash: 7b14d...e2d

Anonymous poster hash: 7b14d...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøve fra et helt vanlig norsk laboratorium som viser mangel. Jeg har ikke tatt opp temaet med fastlegen enda (bl.a.) fordi jeg vil ha rent rulleblad hva angår å forfølge spor som kanskje ikke fører noe sted.

Du bryter kanskje ikke med forumreglementet, men spar deg for slike spydigheter.Anonymous poster hash: 7b14d...e2d Anonymous poster hash: 7b14d...e2d

Du vil altså søke en spesialist FØR fastlegen din har gitt sin vurdering?

Det er unektelig litt spesielt. Hvorfor tror du ikke fastlegen din kan hjelpe deg? Man må se prøvesvarene i en samlet helhet for å finne ut hvorfor disse verdiene er avvikende, og ut fra hva du har fortalt hittil er det lite som tyder på at dette ikke er en oppgave for fastlegen din inntil man har eliminert de sannsynlige årsakene til dine mangler.

Dette med "rent rulleblad" høres ut som litt av en tangstanke. Er det noe du holder tilbake?

Jeg synes det virker som om du misforstår hva leger egentlig gjør.

Det er ikke du som skal bestemme hvilke "spor" som skal følges. Jeg får en følelse av at dette koker ned til at du ikke stoler på legevurderinger.

Hva er det du mener en spesialist kan gjøre for deg som ikke fastlegen din kan gjøre? Hvorfor skal du rett til spesialist? Dette henger ikke sammen.....

Anonymous poster hash: 66ac7...e7b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil altså søke en spesialist FØR fastlegen din har gitt sin vurdering?

Det er unektelig litt spesielt. Hvorfor tror du ikke fastlegen din kan hjelpe deg? Man må se prøvesvarene i en samlet helhet for å finne ut hvorfor disse verdiene er avvikende, og ut fra hva du har fortalt hittil er det lite som tyder på at dette ikke er en oppgave for fastlegen din inntil man har eliminert de sannsynlige årsakene til dine mangler.

Dette med "rent rulleblad" høres ut som litt av en tangstanke. Er det noe du holder tilbake?

Jeg synes det virker som om du misforstår hva leger egentlig gjør.

Det er ikke du som skal bestemme hvilke "spor" som skal følges. Jeg får en følelse av at dette koker ned til at du ikke stoler på legevurderinger.

Hva er det du mener en spesialist kan gjøre for deg som ikke fastlegen din kan gjøre? Hvorfor skal du rett til spesialist? Dette henger ikke sammen.....Anonymous poster hash: 66ac7...e7b

Du mener det blir feil å legge vekt på «rullebladet rent» når det gjelder å forfølge spor som kanskje ikke fører noe sted, og poster #22 later til å mene at det å i det hele tatt forfølge sporet nærmest er ensbetydende med hypokondri. Mange tenker som #22, og derfor er det absolutt verdt det å ta regningen ved å bruke noen i det private.

Jeg har mangel, og jeg har reagert på en uventet måte på preparatene som skal påvirke nivået, og derfor vegrer jeg meg for å ta grep på egen hånd.

Når jeg betaler for time i det private, er det opp til meg hvorvidt jeg bestiller time med noen med spisskompetanse eller en vanlig allmennlege.

Fordi jeg har reagert på en uventet måte på preparat som 99,99 % av befolkningen aldri engang har hørt om, som ikke er til salgs i Norge, ønsker jeg ikke å reise over hundre mil for å komme til en allmennlege som sannsynligvis har mindre greie på dette enn en spesialist.

Tråden har uansett sporet fullstendig av.

Anonymous poster hash: 7b14d...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener det blir feil å legge vekt på «rullebladet rent» når det gjelder å forfølge spor som kanskje ikke fører noe sted, og poster #22 later til å mene at det å i det hele tatt forfølge sporet nærmest er ensbetydende med hypokondri. Mange tenker som #22, og derfor er det absolutt verdt det å ta regningen ved å bruke noen i det private.

Jeg har mangel, og jeg har reagert på en uventet måte på preparatene som skal påvirke nivået, og derfor vegrer jeg meg for å ta grep på egen hånd.

Når jeg betaler for time i det private, er det opp til meg hvorvidt jeg bestiller time med noen med spisskompetanse eller en vanlig allmennlege.

Fordi jeg har reagert på en uventet måte på preparat som 99,99 % av befolkningen aldri engang har hørt om, som ikke er til salgs i Norge, ønsker jeg ikke å reise over hundre mil for å komme til en allmennlege som sannsynligvis har mindre greie på dette enn en spesialist.

Tråden har uansett sporet fullstendig av.Anonymous poster hash: 7b14d...e2d

Du vegrer deg for å ta grep på egen hånd?

Det er jo nettopp det du - som pasient - IKKE skal gjøre. Da bør du ha både medisinerutdannelse og erfaring.

Du vil ikke gå til fastlegen din, men vil reise langt av gårde for undersøkelse av en spesialist som du har en eller annen obskur forventning til?

Unnskyld meg, men her tror jeg problemet er noe helt annet enn det du presenterer, og du presenterer det så kryptisk at ingen her kan råde deg til annet enn å gå til fastlegen din, og om nødvendig få en henvisning videre.

Det er noe som virker veldig galt her.

Anonymous poster hash: 66ac7...e7b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vegrer deg for å ta grep på egen hånd?

Det er jo nettopp det du - som pasient - IKKE skal gjøre. Da bør du ha både medisinerutdannelse og erfaring.

Du vil ikke gå til fastlegen din, men vil reise langt av gårde for undersøkelse av en spesialist som du har en eller annen obskur forventning til?

Unnskyld meg, men her tror jeg problemet er noe helt annet enn det du presenterer, og du presenterer det så kryptisk at ingen her kan råde deg til annet enn å gå til fastlegen din, og om nødvendig få en henvisning videre.

Det er noe som virker veldig galt her. Anonymous poster hash: 66ac7...e7b

Jeg tror ikke diskusjonen oss imellom kan føre noe sted. Absolutt ingen sted.

Jeg ber ikke om råd om hva jeg skal gjøre, og jeg ønsker heller ikke råd om hva jeg skal gjøre. Trådens tema er hvilke spesialisttyper som har spesiall kompetanse på vitaminer, og hvis du ønsker informasjon for å komme med konkrete råd, er det ikke det jeg er ute etter.

Du fremstiller det som noe suspekt å gi behandlinger et forsøk når det ikke er legeinitiert. Mange lidelser har i dag ukjent årsak, som eksempelvis diabetes type II, MS, ALS osv., og da det ikke finnes effektiv behandling, prøver pasienter ofte helseprodukter som ikke er klassifisert som legemidler. Jeg har gjort det, det har gått skeis, og jeg ønsker å koble inn en med spisskompetanse for å rydde opp.

Jeg er realistisk (kanskje pessimistisk) og tror sjansen for å bli bedre ved å komme til bunns i dette ikke er høy, og jeg har ingen «obskur forventning». Hvis sjansen øker marginalt for å få bedre råd ved bruk av spesialist, er det verdt det.

Når vitaminer er inne i bildet, er det vanlig å tenke som #22, og det er en viktig grunn til at jeg ikke ønsker å bruke fastlegen til dette. Særlig når jeg anser sjansene for å bedring som lave.

Vi får uansett ingenting ut av å diskutere dette videre, så jeg setter strek.

Anonymous poster hash: 7b14d...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit.

Men du bør vite at det du betegner som kompetanse på vitaminer er et nokså diffust begrep, siden hva slags kompetanse dette innebærer, avhenger av hva som er årsaken til mangelen din.

Du stiller feil spørsmål. Men åpenbart er du ikke interessert i å finne ut hva du bør gjøre, så det nytter nok ikke hva jeg eller andre sier til deg.

Slik du forholder deg til dette nå, kommer du ikke til å bli noe klokere, men bare mer forbitret på systemet. Du balanserer i ett eller annet grenseland mellom medisin og kvakksalveri, og vil ikke gi legestanden nok tillit til å utrede deg. Det må gå galt.

Jeg håper du klarer å se dette annerledes med tiden.

Anonymous poster hash: 66ac7...e7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit.

Men du bør vite at det du betegner som kompetanse på vitaminer er et nokså diffust begrep, siden hva slags kompetanse dette innebærer, avhenger av hva som er årsaken til mangelen din.

Du stiller feil spørsmål. Men åpenbart er du ikke interessert i å finne ut hva du bør gjøre, så det nytter nok ikke hva jeg eller andre sier til deg.

Slik du forholder deg til dette nå, kommer du ikke til å bli noe klokere, men bare mer forbitret på systemet. Du balanserer i ett eller annet grenseland mellom medisin og kvakksalveri, og vil ikke gi legestanden nok tillit til å utrede deg. Det må gå galt.

Jeg håper du klarer å se dette annerledes med tiden.

Anonymous poster hash: 66ac7...e7b

Jeg har helt grei tillit til legestanden generelt, men ikke til at fastlegen min har mulighet/kapasitet/tid til å sette seg inn i virkestoffene på preparatene (listen er lang som et vondt år) og komme med en kvalifisert mening om saken på strak arm.

Jeg tror uansett at sjansen er stor, uavhengig av hvem som settes på saken, for at jeg ikke blir det grann bedre av vitaminbehandling, og jo flere forsøk på å bli bedre som ender uten resultat, jo mindre sjanse har man for å bli behandlet normalt av fastlegen (jfr. det poster #22 skrev). Da synes jeg det er verdt det, når man bor på en liten plass med få valgmuligheter hva angår fastleger, å betale for hjelp i det private. Det er min mening, og akkurat det er ikke tema for diskusjon.

Tema for diskusjon er hvilke typer leger som har kompetanse utover hva allmennleger har på vitaminer. Men for å være mer spesifikk (og dette behøver du ikke svare på) kan jeg snevre det inn til hvilke typer helsepersonell som kan tenkes å ha spesielt god kompetanse på vitaminer og hvordan ulike virkestoff i preparater påvirker kroppen.

Når jeg ønsker å få en autorisert lege til å se på saken, kan det neppe sies at jeg (presens) «balanserer i ...». Det var nokså diffust, for å bruke dine ord.

Jeg synes som sagt vi bør sette strek. Jeg ønsker ikke å gå i detalj i egen sykehistorie, og tonen i diskusjonen gjør det hele lite konstruktivt å fortsette.

Anonymous poster hash: 7b14d...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt grei tillit til legestanden generelt, men ikke til at fastlegen min har mulighet/kapasitet/tid til å sette seg inn i virkestoffene på preparatene (listen er lang som et vondt år) og komme med en kvalifisert mening om saken på strak arm.

Jeg tror uansett at sjansen er stor, uavhengig av hvem som settes på saken, for at jeg ikke blir det grann bedre av vitaminbehandling, og jo flere forsøk på å bli bedre som ender uten resultat, jo mindre sjanse har man for å bli behandlet normalt av fastlegen (jfr. det poster #22 skrev). Da synes jeg det er verdt det, når man bor på en liten plass med få valgmuligheter hva angår fastleger, å betale for hjelp i det private. Det er min mening, og akkurat det er ikke tema for diskusjon.

Tema for diskusjon er hvilke typer leger som har kompetanse utover hva allmennleger har på vitaminer. Men for å være mer spesifikk (og dette behøver du ikke svare på) kan jeg snevre det inn til hvilke typer helsepersonell som kan tenkes å ha spesielt god kompetanse på vitaminer og hvordan ulike virkestoff i preparater påvirker kroppen.

Når jeg ønsker å få en autorisert lege til å se på saken, kan det neppe sies at jeg (presens) «balanserer i ...». Det var nokså diffust, for å bruke dine ord.

Jeg synes som sagt vi bør sette strek. Jeg ønsker ikke å gå i detalj i egen sykehistorie, og tonen i diskusjonen gjør det hele lite konstruktivt å fortsette.Anonymous poster hash: 7b14d...e2d

Det er fortsatt umulig å forstå hva du vil frem til, og jeg må si meg enig med poster #22 i at dette vitaminsporet ditt neppe fører noe sted.

For meg virker det som om du har en prognose som det er vanskelig å forsone seg med. Hvis du har en diagnose med få eller ingen utsikter til bedring, bør du nok heller jobbe med å akseptere det, enn å kaste bort penger på å forfølge idéer som neppe har mye rot i virkeligheten.

Det er dessverre slik i dag at man ikke kan akseptere at ikke alt kan behandles. Jeg aner ikke om det er det som er tilfelle hos deg, men det er slik jeg oppfatter det.

Jeg har full respekt for at du ikke vil poste sykehistorien din på nett, men det gjør det samtidig umulig å si noe fornuftig, utover at det du har skrevet hittil ikke gir noen mening.

Når det er sagt, så har all vitaminmangel en årsak, og den burde ikke være så vanskelig å finne. I forhold til hvordan kroppen responderer på ulike virkestoffer, høres det nærmest ut som du trenger en klinisk patolog, men jeg tror en slik undersøkelse ville vært mest av akademisk interesse. Fra et behandlingsmessig standpunkt er det slik at om du har en dårlig respons på et medikament, så finner man et annet medikament som fungerer bedre, og ingen lege vil dvele ved hva som skjedde ved det første medikamentet, med mindre noe helt eksepsjonelt og farlig inntraff som det er essensielt å få svar på.

Jeg har absolutt ikke ment å være frekk med deg, men jeg tror du leter i gal ende. Her er det mye som ikke blir fortalt, så jeg skal fraholde meg å spekulere mere. Jeg håper du finner ut av dette.

Anonymous poster hash: 66ac7...e7b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sees jo på blodprøve. Spør om en sjekk av det, alle leger kan gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva menes at prøven blir sendt til spesialister? Kan du utdype?

Anonymous poster hash: 285c8...b88

Blodprøven blir sendt videre for analyse, etter ca 7 dager får man svar. Det er altså ikke legen din som gjør dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fortsatt umulig å forstå hva du vil frem til, og jeg må si meg enig med poster #22 i at dette vitaminsporet ditt neppe fører noe sted.

For meg virker det som om du har en prognose som det er vanskelig å forsone seg med. Hvis du har en diagnose med få eller ingen utsikter til bedring, bør du nok heller jobbe med å akseptere det, enn å kaste bort penger på å forfølge idéer som neppe har mye rot i virkeligheten.

Det er dessverre slik i dag at man ikke kan akseptere at ikke alt kan behandles. Jeg aner ikke om det er det som er tilfelle hos deg, men det er slik jeg oppfatter det.

Jeg har full respekt for at du ikke vil poste sykehistorien din på nett, men det gjør det samtidig umulig å si noe fornuftig, utover at det du har skrevet hittil ikke gir noen mening.

Når det er sagt, så har all vitaminmangel en årsak, og den burde ikke være så vanskelig å finne. I forhold til hvordan kroppen responderer på ulike virkestoffer, høres det nærmest ut som du trenger en klinisk patolog, men jeg tror en slik undersøkelse ville vært mest av akademisk interesse. Fra et behandlingsmessig standpunkt er det slik at om du har en dårlig respons på et medikament, så finner man et annet medikament som fungerer bedre, og ingen lege vil dvele ved hva som skjedde ved det første medikamentet, med mindre noe helt eksepsjonelt og farlig inntraff som det er essensielt å få svar på.

Jeg har absolutt ikke ment å være frekk med deg, men jeg tror du leter i gal ende. Her er det mye som ikke blir fortalt, så jeg skal fraholde meg å spekulere mere. Jeg håper du finner ut av dette.

Anonymous poster hash: 66ac7...e7b

Det jeg vil frem til, er simpelthen å få klarhet i hvilke typer helsepersonell som kan tenkes å ha spesielt god kompetanse på vitaminer og hvordan ulike virkestoff i preparater påvirker kroppen.

Når det er tema, bør det ikke være nødvendig å gi en masse detaljer som kan føre til konkrete råd. Det er ikke konkrete råd jeg vil ha.

Jeg har ikke helse til å sette meg inn i hvordan virkestoffene i den gufne alternative behandlingen jeg gikk på fungerer, men jeg vet at flere av dem skal påvirke vitaminnivåene, og jeg ønsker å få en kvalifisert mening om disse preparatene (som nok kan tenkes å ha sammenheng med hvorfor nivåene i kroppen plutselig har blitt lave) før jeg begynner på behandling.

At jeg har fått en kraftig reaksjon på en alternativ behandling jeg ble anbefalt av en medpasient, er ikke en ide som "neppe har mye rot i virkeligheten", og at prøvene nå viser mangel, er heller ingen ide som "neppe har mye rot i virkeligheten". Du skriver at du absolutt ikke mener å være frekk, men det er litt av måte å ordlegge deg på.

Jeg tror selv sjansene for bedring er små, og har skrevet det gjentatte ganger.

Anonymous poster hash: 7b14d...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøve fra et helt vanlig norsk laboratorium som viser mangel. Jeg har ikke tatt opp temaet med fastlegen enda (bl.a.) fordi jeg vil ha rent rulleblad hva angår å forfølge spor som kanskje ikke fører noe sted.

Du bryter kanskje ikke med forumreglementet, men spar deg for slike spydigheter.Anonymous poster hash: 7b14d...e2d Anonymous poster hash: 7b14d...e2d

For meg blir denne utviklingen i saken bare mer og mer merkelig. Du har angivelig prøvesvar fra et laboratorie å vise til, men du har fått prøvesvaret og fastlegen din er ikke kjent med prøvesvaret?

Normal prosedyre i Norsk helsevesen er at det er leger som bestiller, les rekvirerer, blodprøver. Legen står ansvarlig for prøveresultatet og skal ha svar tilbake til seg FØR pasienten får noe som helst svar. Er der noe unormalt blir resultatet merket når det sendes tilbake til legen elektronisk eller på papir. Vanligvis levers ikke prøvesvar ut til pasienten når noe er unormalt fra andre enn legen.

Altså en lege må ha rekvirert prøven og fått svar på det du mener er unormalt, du har fått tilgang til svaret, altså anser ikke ansvarlig lege disse unormalitetene som av noen så stor betydning at han finner grunn til å ssnakke med deg om dette.

Så begynner du å skrive om autoriserte leger. En lege uten autorisasjon i Norge har ikke lov til å behandle pasienter, skrive resepter eller henvise verken til spesialist eller til blodprøver.

Når du spør i et forum og vil ha et seriøst svar bør du heller ikke drive på med denne katt og mus leken når folk ber om relevant info for å kunne vurdere spørsmålet for å gi deg et grundig svar.

Og du, blodprøvene tappes på glass på legekontor før de sendes til et laboratorium til analyse, mye kan og gå galt underveis, som kan gi feilt resultat, hadde det vært tilfelle med deg hadde qnsvarlig lege sørget for å få tatt nye prøver. Verken de ansatte eller legene på legekontoret har utstyr eller tid til å drive med analyser av alle typer prøver.

Anonymous poster hash: 285c8...b88

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det jeg vil frem til, er simpelthen å få klarhet i hvilke typer helsepersonell som kan tenkes å ha spesielt god kompetanse på vitaminer og hvordan ulike virkestoff i preparater påvirker kroppen.

Når det er tema, bør det ikke være nødvendig å gi en masse detaljer som kan føre til konkrete råd. Det er ikke konkrete råd jeg vil ha.

Jeg har ikke helse til å sette meg inn i hvordan virkestoffene i den gufne alternative behandlingen jeg gikk på fungerer, men jeg vet at flere av dem skal påvirke vitaminnivåene, og jeg ønsker å få en kvalifisert mening om disse preparatene (som nok kan tenkes å ha sammenheng med hvorfor nivåene i kroppen plutselig har blitt lave) før jeg begynner på behandling.

At jeg har fått en kraftig reaksjon på en alternativ behandling jeg ble anbefalt av en medpasient, er ikke en ide som "neppe har mye rot i virkeligheten", og at prøvene nå viser mangel, er heller ingen ide som "neppe har mye rot i virkeligheten". Du skriver at du absolutt ikke mener å være frekk, men det er litt av måte å ordlegge deg på.

Jeg tror selv sjansene for bedring er små, og har skrevet det gjentatte ganger.Anonymous poster hash: 7b14d...e2d

Det er fastlegen din som har den kompetansen du etterspør, og det er fastlegen din som skal sende deg videre til adekvat spesialist om han ikke kan løse situasjonen.

Det skulle vel aldri være sånn at du ikke vil til fastlegen fordi han har frarådet deg å bruke dette alternativpreparatet?

Som det er nå, gjør du bare ting vanskelig for deg selv, og du kommer ingen vei.

Anonymous poster hash: 66ac7...e7b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har fått en alternativ behandler til åt a blodprøver som analyseres på et ikke godkjent laboratorium og deretter begynner på alternativ medisin, ja da er det hverken rart at du ikke blir frisk eller at du reagerer på medisinene.

Det er fastleger som jobber meste med dette, liker du ikke din egen fastlege så anbefaler jeg deg å bytte, evt å få time hos privatpraktiserende allmennlege. Da kan de ta blodprøver som viser vitaminnivå samt nivå av hormoner og protein i kroppen som påvirker og påvirkes av dette, og så kan dere sammen gå gjennom svarene og sette deg på godkjent behandling for det du trenger. Det finnes godkjent, virksom behandling for all vitaminmangel i Norge, men det er ikke gjort å fikse på kort tid, og du må regne med at det kan ta uker og måneder før du kommer deg igjen. Jeg mangler selv flere vitaminer og vet hvor slitsom det er, men for alt i verden ikke legg din lit hos alternative kvakksalvere. Benytt heller retten til å bytte fastlege på helfo.no.



Anonymous poster hash: 8c410...622
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg skal gå i detalj har jeg vært syk lenge uten utsikter til bedring, og ble anbefalt å prøve (normalt sett harmløse) preparater som påvirker nivået av bl.a. de nevnte vitaminene. Jeg fikk en ny bøtte av symptomer av det, og blodprøvene nå viser unormalt lave nivåer.

@FruLuna. Jeg vet ikke hva alle spesialisttypene heter, men farmakologer, kliniske farmakologer, eller noen med bachelor i farmasi kan kanskje være aktuelle til å ha kvalifiserte oppfatninger om dette? Ellers, er endokrinologer eller indremedisinere kanskje aktuelle? Jeg er klar over at ingen har vitaminer alene som spesialområde, men regner med noen har mer fokus på det enn andre.

Jeg har heldigvis ikke anemi, men jeg har helt nylig hatt unormalt lave nivåer av hvite blodceller (det har gått over nå).

Anonymous poster hash: 7b14d...e2d

Det kommer litt an på hvilke symptomer vitaminmangelen fører til. Nevrologer og indremedisinere kan være aktuelle spesialister. Personlig ville jeg nok bestilt time hos en privatlege hos f.eks. Aleris (allmennpraktiserende lege) og bedt om henvisning videre fra ham/henne).

Stress påvirker forøvrig de hvite blodcellene negativt, har selv ligget under kritisk nivå flere ganger.

Anonymous poster hash: b2a32...e3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...