Gå til innhold

Lege med kompetanse på vitaminer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor i en liten by og jeg har liten tro på de lokale legene. Jeg kommer til å bestille time med en privatlege i Oslo, men hvilken type lege har best greie på problematikk som gjelder B6, B9, B12 og homocystein?

Anonymous poster hash: 7b14d...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som balderklinikken...

Anonymous poster hash: 285c8...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, takk for svar. Jeg kjenner til dem. Vet du om noen som er mer mainstream, men som har spesialkompetanse på vitaminer?

Anonymous poster hash: 7b14d...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om konkrete tips er veldig bra, er det jeg lurer på hvilke type leger som har dette som fagfelt? Altså, onkologer spesialiserer seg på kreft, gynekologer spesialiserer seg på kvinnesykdommer, men hvilken type lege spesialiserer seg blant annet på vitaminer?

Anonymous poster hash: 7b14d...e2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke vitaminer er noe som legene spesialiserer seg på.

Min tidligere fastlege er spesialist i indremedisin og utdannet utenfor Norge.

Denne legen var den første som har målt d vitaminer på meg.

Så om indremedisinerne er mer obs på vitaminer enn spesialister i allmemmedisin vet jeg ikke.

Da jeg ble utredet for cøliaci var vitaminmålinger en del av mange blodprøver.

Anonymous poster hash: 285c8...b88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i en liten by og jeg har liten tro på de lokale legene. Jeg kommer til å bestille time med en privatlege i Oslo, men hvilken type lege har best greie på problematikk som gjelder B6, B9, B12 og homocystein?Anonymous poster hash: 7b14d...e2d

Det høres ut som om du trenger en lege som kan forklare deg at du trenger å overlate ansvaret til fagfolk, og at din oppgave er å formidle hvilke plager du har, deres omfang, natur og varighet. Det er legens oppgave å definere patofysiologien, ikke din.

Spørsmålet ditt er umulig å besvare hvis du ikke er mer konkret. Om du ikke kan være mer konkret, trenger du en almenpraktiker som kan konkretisere og sende deg til riktig instans.

Anonymous poster hash: 66ac7...e7b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle leger har kompetanse på vitaminer, men det er nok allmennleger (altså vanlige fastleger) som jobber meste med dette. Gå til legen din og be om blodprøver og forklar hvorfor du ønsker det, så ordner det seg nok. Hvis man leser masse på KG og andre forum så får man inntrykk av at de fleste leger i Norge er idioter som ikke kan noe, men det stemmer ikke. Noen svarte får finnes der som i alle andre yrker, men de fleste er flinke folk (ofte er det vel kjemien som ikke stemmer har jeg inntrykk av). Og så må du ikke gå i den andre nettforumfellen, nemlig at om prøvene viser at du ikke har vitaminmangel så er det legen som er idiot. Legen kan ikke påvise noe du ikke har for å gjøre deg fornøyd.



Anonymous poster hash: 8c410...622
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som (...)

Anonymous poster hash: 66ac7...e7b

Da hører du feil.

Jeg har prøver som viser vitaminmangel, og jeg har hatt en negativ reaksjon på flere preparater som har innvirkning på dette. Det jeg behøver (og det spør jeg ikke om her, men vil spørre en spesialist om) er en forklaring på hvorfor og forslag til hvordan å best håndtere det.

Jeg kan garantere deg at fastlegen min ikke har spesialkompetanse på dette. Og jeg ønsker uansett kontakt med en lege det ikke er tre måneders ventetid hos, så jeg kommer til å gå til noen i det private.

Anonymous poster hash: 7b14d...e2d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs litt hvilke symptomer du har på manglene. Både folat, B6, B12 og homocystein inngår jo i dannelsen av hemoglobin, så hvis du har anemi, vil f.eks. en hematolog være riktig person.

Det finnes ikke en medisinsk spesialitet som fokuserer spesielt på vitaminer, men indremedisinere eller allmennpraktikere er vel dem som oftest håndterer slikt. Evt ernæringsfysiologer hvis det er snakk om problemer med å få økt nivåene gjennom kost eller tilskudd, uten at man har noen spesifikke symptomer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg skal gå i detalj har jeg vært syk lenge uten utsikter til bedring, og ble anbefalt å prøve (normalt sett harmløse) preparater som påvirker nivået av bl.a. de nevnte vitaminene. Jeg fikk en ny bøtte av symptomer av det, og blodprøvene nå viser unormalt lave nivåer.

@FruLuna. Jeg vet ikke hva alle spesialisttypene heter, men farmakologer, kliniske farmakologer, eller noen med bachelor i farmasi kan kanskje være aktuelle til å ha kvalifiserte oppfatninger om dette? Ellers, er endokrinologer eller indremedisinere kanskje aktuelle? Jeg er klar over at ingen har vitaminer alene som spesialområde, men regner med noen har mer fokus på det enn andre.

Jeg har heldigvis ikke anemi, men jeg har helt nylig hatt unormalt lave nivåer av hvite blodceller (det har gått over nå).



Anonymous poster hash: 7b14d...e2d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hører du feil. Jeg har prøver som viser vitaminmangel, og jeg har hatt en negativ reaksjon på flere preparater som har innvirkning på dette. Det jeg behøver (og det spør jeg ikke om her, men vil spørre en spesialist om) er en forklaring på hvorfor og forslag til hvordan å best håndtere det. Jeg kan garantere deg at fastlegen min ikke har spesialkompetanse på dette. Og jeg ønsker uansett kontakt med en lege det ikke er tre måneders ventetid hos, så jeg kommer til å gå til noen i det private. Anonymous poster hash: 7b14d...e2d

Det kunne man umulig lese ut av innlegget ditt. Hvorfor skrev du ikke det, i stedet for å stille et så generelt spørsmål?

Anonymous poster hash: 66ac7...e7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne man umulig lese ut av innlegget ditt. Hvorfor skrev du ikke det, i stedet for å stille et så generelt spørsmål?

Anonymous poster hash: 66ac7...e7b

Fordi jeg ønsker svar på hvilken legetype som har best grep om samspillet mellom de vitaminene, evt. tips om leger som har satt seg godt inn det, men som ikke er "alternative". Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å gå inn på egen sykehistorie her og nå.

Anonymous poster hash: 7b14d...e2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg ønsker svar på hvilken legetype som har best grep om samspillet mellom de vitaminene, evt. tips om leger som har satt seg godt inn det, men som ikke er "alternative". Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å gå inn på egen sykehistorie her og nå.Anonymous poster hash: 7b14d...e2d

Men da er det jo umulig å gi deg et skikkelig svar. Beklager hvis du opplevde meg som frekk.

Anonymous poster hash: 66ac7...e7b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg opplevde svaret som frekt, og ja, du er tilgitt.

Jeg regner med det ikke er så mange typer helsepersonell som har spesialkompetanse på disse problemstillingene, så hvilke står det mellom? Noen annet enn de gruppene som allerede er nevnt?

Jeg har gjerne utdype og komme med mer informasjon hvis du har behov for det. Det er bare å spørre, så svarer jeg.



Anonymous poster hash: 7b14d...e2d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du behøver spesialist, så skal du be fastlegen din om henvisning til nærmeste sykehus/kompetanse senter innen for dine problemer. Om fastlegen et uvillig, så ringer du sykehuset og spør!

Om vanlige vitamintilskudd ikke fungerer, så bør du undersøkes i hvorfor det er slik. (mage, tarm, etc)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle typer lege har dette som fagfelt, hvis du misstenker problemer ber du om at legen tar en blodprøve og sender inn til analyse. Prøven blir sendt til spesialister.



Anonymous poster hash: 80667...ac3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

@BlendaSensitive. Jeg ønsker ikke å koble inn lokale leger; jeg vil bruke en privatlege langt borte, i Oslo.

Anonymous poster hash: 7b14d...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ringer du direkte til sykehuset og spør. Eventuelt bruker Google for å finne privatlege. Aleris er en.

Google is Your friend.

Hvorfor er du så opptatt av det skal være en lege langt bort...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg synes Balderklinikken høres ut som et godt tips. Har et familiemedlem som slet med at hun var utbrent over lengre tid, og fastlegen fant ikke ut av det. Hun fikk rettet opp i det etter å ha fått noen spesielle vitamintilskudd på Balderklinikken. Det viste seg at hun hadde ligget i det nedre sjiktet på en del verdier, men fortsatt innenfor referanserammen. Legen der mente at noen ikke var tjent med å akkurat ligge innenfor den fastsatte referanseverdien, og hun ble helt bra av å få tilskudd.

Jeg er litt skeptisk til og synes det er fjasete at de har naturopater og sånt, men jeg liker det at de jobber helhetlig og tverrfaglig med ernæringsfysiologer og manuellterapeuter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle typer lege har dette som fagfelt, hvis du misstenker problemer ber du om at legen tar en blodprøve og sender inn til analyse. Prøven blir sendt til spesialister. Anonymous poster hash: 80667...ac3

Hva menes at prøven blir sendt til spesialister? Kan du utdype?

Anonymous poster hash: 285c8...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...