Gå til innhold

"Som ei jente"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er egentlig problemet om vi jenter ikke er like sterke,løper like fort osv? Vi er skapt forskjellige og sånn er det bare. Hvis noen skal hevde det er negativt og se ned på meg fordi jeg ikke kan kaste like langt som en mann så ser jeg at det kan være idiotisk, litt sånn haha,du er bare en jente du! Nei,jeg er bare et menneske fuckhead..

Jeg tror ikke folk ser NED på oss fordi vi ikke er like ditt og datt som menn, det er mange ting menn ikke er som vi er. Feks så er vi mer i pakt med følelsene våre enn menn,og viser mer empati og sympati og omsorg for medmennesker enn menn.

Sett en kattunge foran en kvinne og hun vil sette seg ned på dens nivå,snakke til den mykt osv. Sett en kattunge foran en mann og han vil sitte på sofaen og snakke NED til katta...en liten diskresjon fra diskusjonen men allikavel aktuelt.

Skal vi lage nye uttrykk?

Du ser ned på folk-som en mann

Du er kald og kynisk-som en mann

Du er voldelig-som en mann

Satt på spissen da:)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er egentlig problemet om vi jenter ikke er like sterke,løper like fort osv? Vi er skapt forskjellige og sånn er det bare. Hvis noen skal hevde det er negativt og se ned på meg fordi jeg ikke kan kaste like langt som en mann så ser jeg at det kan være idiotisk, litt sånn haha,du er bare en jente du! Nei,jeg er bare et menneske fuckhead..

Det er jo ikke satt på spissen en gang... Det er nøyaktig det samme! Sånn bortsett fra at eksemplene var litt skjeve, siden de tingene ikke er kjønnsbestemt. Visste du for eksempel at i parforhold, er det vanligst at det er dama som er den voldelige? ;P

Skrevet

Det er jo ikke satt på spissen en gang... Det er nøyaktig det samme! Sånn bortsett fra at eksemplene var litt skjeve, siden de tingene ikke er kjønnsbestemt. Visste du for eksempel at i parforhold, er det vanligst at det er dama som er den voldelige? ;P

Fordi vi er mer følelsesknyttet-alt kan være positivt og negativt.

Er det feks egentlig positivt å slå? Og er det da negativt å "slå som en jente"?

Det er jo egentlig bare et uttrykk for å slå svakt.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg tror ikke folk ser NED på oss fordi vi ikke er like ditt og datt som menn, det er mange ting menn ikke er som vi er. Feks så er vi mer i pakt med følelsene våre enn menn,og viser mer empati og sympati og omsorg for medmennesker enn menn.

Sett en kattunge foran en kvinne og hun vil sette seg ned på dens nivå,snakke til den mykt osv. Sett en kattunge foran en mann og han vil sitte på sofaen og snakke NED til katta...en liten diskresjon fra diskusjonen men allikavel aktuelt.

Skal vi lage nye uttrykk?

Du ser ned på folk-som en mann

Du er kald og kynisk-som en mann

Du er voldelig-som en mann

Satt på spissen da:)

Hehe, slike påstander får meg til å le mer enn når jeg ser jenter kaste.

Dere er ikke mer empatiske enn menn. Det er en grunn til at menn er det kjønnet som blir oversett når det kommer til medmeneskelighet. Det er en grunn til at menn topper selvmordsstatistikken. Det er blant annet fordi kvinner ikke bryr seg like mye om menns problemer som det menn har gjort om kvinners.

Å la den katta være i fred er mer empatisk enn å plukke den opp i fanget. Dyr vil helst være i fred, med mindre det er snakk om å få mat. At kvinner er mer tilbøyelige for å plukke opp en katt handler om om en egoistisk trang til å kose med det for sin egen del, ikke for dyrets velbehag.

Det er en eneste stor myte at kvinner er mer empatiske og sympatiske enn menn. Dere uttrykker følelser oftere, men det er ikke det samme som å bry seg om omverdenen. Å ikke plage folk med problemene sine er å ta hensyn til andre i større grad enn det å be om hjelp er, noe kvinner gjør stadig vekk. Hvor mange kvinner deltar i fredskorps kontra menn for eksempel? Hvorfor møter man alltid kun mannlige representanter for røde kors i gatebildet?

Endret av Teeden
  • Liker 1
Skrevet

Er det feks egentlig positivt å slå? Og er det da negativt å "slå som en jente"?

Det er jo egentlig bare et uttrykk for å slå svakt.

Det er positivt å kunne slå, ja. Gjennom et liv vil flesteparten av menn utsettes for grov vold, da er det greit å kunne slå tilbake.

Skrevet

Det er positivt å kunne slå, ja. Gjennom et liv vil flesteparten av menn utsettes for grov vold, da er det greit å kunne slå tilbake.

Da er det positivt å kunne selvforsvar.

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke positivt at han som uprovosert angriper deg, for å ta pengene dine, kan slå.... Det er positivt at du kan slå, så du har en mulighet til å beskytte deg. Det er riktig som Alina skriver, at det er veldig kontekstsensitivt.

• Liker 1
Skrevet

Enda mer "tankevekkende" retardasjon i samme kategori.

Skrevet

Dette er en av de mest usaklige diskusjonene jeg noensinne har sett på Kvinneguiden.

Den dagen uttrykket "du løper som en jente" er ment som et kompliment er den dagen filmen i hovedinnlegget har sluttet å ha relevans. I min verden handler ikke den om feminisme eller mannens rettigheter, men om hvordan man lager et stereotype bilde av noe og bruker det negativt.

Alle dere som mener at det er betydningsløst bør først svare på om de anser det å få høre om seg selv at "du kaster som en jente" eller "løper som en jente" som et kompliment. Hvis svaret på det spørsmålet er nei kan dere også kanskje forstå hvorfor noen ikke synes slike kommentarer er en positiv måte å snakke om jenter på.

Jada, de fleste jenter har en helt annen fysisk styrke enn menn, det betyr ikke at vi kaster eller løper som en fjolle.

Men bare som et eksperiment: er det greit å si "du løper som en homo"? Hva med "du kaster som en svarting"?

Det å omtale noe "som en jente" (og her kan du putte inn langt mer enn det som har med fysisk styrke å gjøre - f.eks sladre, gråter, skriker, etc) er et diskriminerende utsagn fordi man setter en negativ betydning til å gjøre noe på en måte som et bestemt kjønn. Det er akkurat like degraderende når man sier "du ... som en gutt". Eller "mann deg opp".

Til alt overmål bruker man nesten uttrykket "sutrer som en jente" i denne tråden fordi man våger å si at man liker filmen og føler den har et poeng.

PS: Jeg skal ikke være nødt til å skrive en halv side om at jeg vet at det finnes mannsdiskriminering (f.eks i barnefordelingssaker) for det er rett og slett ikke saken. Jeg er motstander av all form for negativ diskriminering uansett kjønn - tilfeldigvis kvinne og derfor også feminist (uten at jeg av den grunn hater menn eller deres rettigheter).

DER sa du det! Takk! :)

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for bilder med kopirett.

- Magnifique, moderator.

Skrevet (endret)

Det er en eneste stor myte at kvinner er mer empatiske og sympatiske enn menn. Dere uttrykker følelser oftere, men det er ikke det samme som å bry seg om omverdenen. Å ikke plage folk med problemene sine er å ta hensyn til andre i større grad enn det å be om hjelp er, noe kvinner gjør stadig vekk. Hvor mange kvinner deltar i fredskorps kontra menn for eksempel? Hvorfor møter man alltid kun mannlige representanter for røde kors i gatebildet?

Her er en oversikt http://www.nsd.uib.no/polsys/data/forvaltning/enhet/4603/ansatte

Anonymous poster hash: 0df62...48b

Skulle likt å se reaksjonene om menn begynte å kaste fiskesnappere over kvinner.

Du etterlyste spesielt kvinners deltakelse i fredskorpset og røde kors.

Da jeg fant linker (jeg postet riktignok som AB) som viser at det faktisk er flere kvinner enn menn i disse to organisasjonene så klarer du bare å henge deg opp i hvordan man prøver å rekruttere flere menn (til røde kors).

Litt flaut å bli tatt med buksene nede? Google litt neste gang før du kommer med påstander?

Endret av pantertante
  • Liker 3
Skrevet

Hehe, slike påstander får meg til å le mer enn når jeg ser jenter kaste.

Dere er ikke mer empatiske enn menn. Det er en grunn til at menn er det kjønnet som blir oversett når det kommer til medmeneskelighet. Det er en grunn til at menn topper selvmordsstatistikken. Det er blant annet fordi kvinner ikke bryr seg like mye om menns problemer som det menn har gjort om kvinners.

Å la den katta være i fred er mer empatisk enn å plukke den opp i fanget. Dyr vil helst være i fred, med mindre det er snakk om å få mat. At kvinner er mer tilbøyelige for å plukke opp en katt handler om om en egoistisk trang til å kose med det for sin egen del, ikke for dyrets velbehag.

Menn topper selvmordsstatistikken fordi de i større grad er aggressive, impulsive og benytter mer dødelige metoder enn kvinner. Ikke fordi de angivelig skulle lide mer enn kvinner.

Menn bryr seg sjelden om kvinners problemer. Bare se hvordan menn ter seg hver gang voldtektsproblematikk blir et tema. Istedenfor å drøfte kvinners opplevelser, retter menn fokus på seg selv "jeg vil ikke bli stemplet som en potensiell voldtektsmann - ikke fei alle menn under en kam, buhu!". Snakk om egosentrisme. Typisk selvsentrerte menn.

Dyr vil helst være i fred? Det er ingen gaupe vi snakker om her. De fleste katter setter pris på kos. Å hevde det motsatte handler vel mest om at du mangler erfaring med katter, eller at du tror alle skapninger er like introverte som deg selv. Igjen et eksempel på mannlig egosentrisme.

For å bry seg om omverdenen og inneha empati er man nødt til å ha innsikt i egne følelser. Man kan ikke oppfatte følelser hos andre med mindre man kan dra kjensel på følelser hos seg selv. Les deg opp om speilnevroner, du er komisk uvitende.

Å be om hjelp er en forutsetning for å overleve i mange tilfeller, og iallefall en forutsetning for å ha god livskvalitet. De som ikke ber om hjelp har større risiko for å ta sitt eget liv. Mennesker med empati anser ikke det å spørre om hjelp som "å plage andre". Egosentriske mennesker (som deg, kan det se ut til) oppfatter derimot gjerne at det er brysomt når andre betror seg til de eller ber om hjelp. Empatiske mennesker, som de fleste kvinner er, erfarer at det er godt å hjelpe og får dermed erfaring av at det er greit å spørre om hjelp selv, ved behov.

Det er dokumentert langt flere kvinner innen hjelpekorpsene enn menn, den saken er grei, bare les linkene i denne tråden. At det er flere menn ute i gatebildet for å promotere røde kors? Er vel fordi kvinnene er opptatt med å være ute i felten og faktisk hjelpe folk der ;) Og dessuten vet vi jo alle at menn liker å vise seg frem og skryte av seg selv. Så at det er flere menn som slår seg på brystet ute i gatene og bedriver promotering som skalkeskjul for å synliggjøre eget "engasjement" er bare atter et eksempel på mannlig egosentrisme.

• Liker 1
Skrevet

Menn topper selvmordsstatistikken fordi de i større grad er aggressive, impulsive og benytter mer dødelige metoder enn kvinner. Ikke fordi de angivelig skulle lide mer enn kvinner.

Menn bryr seg sjelden om kvinners problemer. Bare se hvordan menn ter seg hver gang voldtektsproblematikk blir et tema. Istedenfor å drøfte kvinners opplevelser, retter menn fokus på seg selv "jeg vil ikke bli stemplet som en potensiell voldtektsmann - ikke fei alle menn under en kam, buhu!". Snakk om egosentrisme. Typisk selvsentrerte menn.

Dyr vil helst være i fred? Det er ingen gaupe vi snakker om her. De fleste katter setter pris på kos. Å hevde det motsatte handler vel mest om at du mangler erfaring med katter, eller at du tror alle skapninger er like introverte som deg selv. Igjen et eksempel på mannlig egosentrisme.

For å bry seg om omverdenen og inneha empati er man nødt til å ha innsikt i egne følelser. Man kan ikke oppfatte følelser hos andre med mindre man kan dra kjensel på følelser hos seg selv. Les deg opp om speilnevroner, du er komisk uvitende.

Å be om hjelp er en forutsetning for å overleve i mange tilfeller, og iallefall en forutsetning for å ha god livskvalitet. De som ikke ber om hjelp har større risiko for å ta sitt eget liv. Mennesker med empati anser ikke det å spørre om hjelp som "å plage andre". Egosentriske mennesker (som deg, kan det se ut til) oppfatter derimot gjerne at det er brysomt når andre betror seg til de eller ber om hjelp. Empatiske mennesker, som de fleste kvinner er, erfarer at det er godt å hjelpe og får dermed erfaring av at det er greit å spørre om hjelp selv, ved behov.

Det er dokumentert langt flere kvinner innen hjelpekorpsene enn menn, den saken er grei, bare les linkene i denne tråden. At det er flere menn ute i gatebildet for å promotere røde kors? Er vel fordi kvinnene er opptatt med å være ute i felten og faktisk hjelpe folk der ;) Og dessuten vet vi jo alle at menn liker å vise seg frem og skryte av seg selv. Så at det er flere menn som slår seg på brystet ute i gatene og bedriver promotering som skalkeskjul for å synliggjøre eget "engasjement" er bare atter et eksempel på mannlig egosentrisme.

Første avsnitt er jo rene demonstrasjonen på diskriminering av menn og bagatellisering av problemene menn møter. Metodevalget ved selvmord sier jo noe om hvor sterkt ønske om å avsluttet livet er, ditt nek. Det finnes de som har et ønske om å begå selvmord, også finnes det de som har et ønske om å få hjelp ved å gjøre et halvhjertet, selvdestruktivt valg som gjerne oppfattes som et selvmordsforsøk. Kvalmende at du mener at den mye høyere selvmordstatistikken blant menn skyldes "sikrere metodevalg" og ikke et mer reellt ønske om å ta livet sitt.

Hvis man skal snakke om voldsproblematikk så finnes det langt flere mannlige ofre for vold enn kvinnelige. Mener du at kvinenr skal få kapre denne diskusjonen også og at vi menn skal utvise sympati for mannsklandrende kvinner som overser alle de mannlige ofrene for vold? Hvorfor skal det å drøfte kvinners følelser rundt dette være et tema og ikke folk generelt? Det er dette her dere kvinner ikke evner å forstå. Dere som gruppe ønsker en særposisjon og ønsker at dere skal bli lyttet til som KVINNER, fordi dere innbiller dere at dette gir dere en eller annen opplevelse av verden som det er så fryktelig viktig for det annet kjønn å sette seg inn i.

Kvinner kan be om hjelp fordi dette ikke resulterer i redusert muligheter til å klatre i hiarkiet. Menn konkurrerer om posisjon gjennom evner, kvinner gjennom skjønnhet. Kvinner kan derfor tillate seg å vise svakhet uten at dette har noen betydningsfull innvirkning av deres sosiale posisjon og muligheter til å klatre. Å bli oppfattet som svak som mann er kanskje akseptert, men det kommer til å koste deg en god dose respekt som er nødvendig for å komme seg opp og frem.

Resten av innlegget ditt gidder jeg ikke kommentere, men mitt siste avsnitt er en god begrunnelse av hvorfor tema og "likestillings"saker som dette er så forkastelig. Kvinner er i en særposisjon biologisk der de kan tillate seg å forvente at samfunnet støtter dem og tar seg av dem når de trenger det. Kvinners behov blir ansett som viktigere enn menns, både av menn og kvinner og dette er rent instinktivt og biologisk. Derfor er det kvalmende at kvinner fortsatt våger å hevde at ytringsfrihet og kommunikasjonsformer må endres til og tilpasse seg kvinner, som kun bidrar til å videre marginalisere menn, Det er menn som er marginalisert, ikke dere. Det vet du utmerket godt, så disse holdnignene dine og slike kampanjer anser jeg som ren herskeretorikk fra kvinner og et forsøk på å å mobbe menn til å føle skam over at de ikke ser opp til jenters fysiske kapasitet.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Disse reaksjonene kommer av at 95% av kampanjer mot voldtekt enten poengløse og bare demoniserer og generaliserer menn, går på rettsikkerheten løs, går ut over personvernet eller går mot prinsippet likhet for loven.

Empatiske mennesker, som de fleste kvinner er, erfarer at det er godt å hjelpe og får dermed erfaring av at det er greit å spørre om hjelp selv, ved behov.

Kvinner later som de tenker på andre når de klager over forholdene hos prostituerte, til tross for at bort i mot samtlige som lager de 40 par skoene, macen og iphonen de bytter hvert halvår, frukten de spiser osv er lagd av folk med langt dårligere arbeidsforhold. Nettopp for at de liker å sole seg i glansen av å være "empatisk", selv om de ikke kunne gitt mer f.

Det er dokumentert langt flere kvinner innen hjelpekorpsene enn menn, den saken er grei, bare les linkene i denne tråden.

Det er færre kvinner enn menn i hjelpekorpset, du har ikke peiling.

Da er det positivt å kunne selvforsvar.

Slag er elementært i bort i mot alle selvforsvarsteknikker.

Endret av meh
AnonymBruker
Skrevet

Ok så du vil avskaffe kjønnsdelingen i idrettskonkuranser?

Anonymous poster hash: 1bafc...3b2

Mikse fotball lag i fotball vm. Den dagen slutter jeg og se på sport! De mest hardbarka feministene synes vel dette er et godt forslag.

Anonymous poster hash: 0b4e5...6e8

AnonymBruker
Skrevet

Mikse fotball lag i fotball vm. Den dagen slutter jeg og se på sport! De mest hardbarka feministene synes vel dette er et godt forslag.

Anonymous poster hash: 0b4e5...6e8

Mix-lag i lagidretter er et spennende tiltak, og det bør utprøves. Om du ikke gidder å se på ballsport med blandede lag, foreslår jeg a du heller kommer deg ut av sofaen og deltar i lagidrett selv. Det vil være langt mer helsebringende enn å glane på TV.

Anonymous poster hash: c1e9d...5be

Skrevet

Mix-lag i lagidretter er et spennende tiltak, og det bør utprøves. Om du ikke gidder å se på ballsport med blandede lag, foreslår jeg a du heller kommer deg ut av sofaen og deltar i lagidrett selv. Det vil være langt mer helsebringende enn å glane på TV.

Tror du burde komme deg ut og delta i lagidrett selv. Er det et for stort spenn i nivå mellom spillerne i en konkurranse, ender man opp med at de beste passerer ballen nesten utelukkende mellom hverandre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...