Tømmerhøgger'n Skrevet 30. juni 2014 #1 Skrevet 30. juni 2014 http://buzzit.no/de-ba-voksne-springe-som-en-jente-sa-spurte-de-barn-om-gjore-det-samme#.U6_UrPyzkK0.facebook En flott video som kan gi oss alle en tankevekker. Når ble det å gjøre noe "som ei jente" noe negativt? 11
Gjest Silverstream Skrevet 30. juni 2014 #2 Skrevet 30. juni 2014 Fordi jenter er det svake kjønn. Derfor.
Tømmerhøgger'n Skrevet 30. juni 2014 Forfatter #3 Skrevet 30. juni 2014 Greia mi er bare at jeg ikke helt klarer å godta den forklaringen... 7
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #4 Skrevet 30. juni 2014 Greia mi er bare at jeg ikke helt klarer å godta den forklaringen... Ok så du vil avskaffe kjønnsdelingen i idrettskonkuranser?Anonymous poster hash: 1bafc...3b2 4
Hjerteblomst Skrevet 30. juni 2014 #5 Skrevet 30. juni 2014 Kvinner er kanskje det "svake" kjønn, men det er vi som føder, så føler det veier mer enn nok opp for at vi ikke er like flinke til å løfte vekter. Det ene er jo tilogmed en del viktigere enn det andre... 3
Teeden Skrevet 30. juni 2014 #6 Skrevet 30. juni 2014 Bare nok en tullete forsøk på å gjøre noe idealistisk for å få views. Nøyktig hva får det deg til å tenke? At man har forestillinger om hvordan jenter beveger kroppen sin? Får det deg ikke til å tenke hvor ufattelig lite vi tydeligvis har å bry oss om, om slike ting er tankevekkende? Får det deg ikke til å tenke over hvor ufattelig privilligert den gruppen mennesker er som kan leve av å vise hvordan hvilke sterotype oppfatninger vi har av det annet kjønn? Klarer ikke disse feministene snart å se hvilke stereotypiske kvinner de selv er, som er så fryktelig flinke til å finne noe helt uinteressant å henge seg opp i å fremstille deg som om det på noen måte er diskriminerende mot dem? er det ikke på tide at de egentlige tankene folk får når de ser sånt makaber og substansløs møkk som dette et det egentlig bare er en oppvisning av kvinnemakt og hvordan kvinners ensidige oppfatninger av verden er en sak alle bør engasjere seg i? Totalt blåst. 4
Hjerteblomst Skrevet 30. juni 2014 #7 Skrevet 30. juni 2014 Jeg kaller meg selv feminist, synes kommentaren over er litt rar, jeg er feminist f.eks på grunn av måten kvinner fremstilles og obektiviseres i media. Synes det alene er god nok grunn til å være feminist. Men fortell gjerne hvilke andre fordommer du har mot feminister, det er interessant! Kunne vært irriterende, men jeg blir ikke irritert over småting, heldigvis. 8
Corvo Skrevet 30. juni 2014 #8 Skrevet 30. juni 2014 Jeg kaller meg selv feminist, synes kommentaren over er litt rar, jeg er feminist f.eks på grunn av måten kvinner fremstilles og obektiviseres i media. Synes det alene er god nok grunn til å være feminist. Men fortell gjerne hvilke andre fordommer du har mot feminister, det er interessant! Kunne vært irriterende, men jeg blir ikke irritert over småting, heldigvis. Dressmann reklamer og lignende. Menn får samme behandling, det er bare det at kvinner har mer reklame som er rettet mot dere. Det benyttes sexy menn for å selge dameting, på samme måte som damer brukes for å selge manneting. Det er bare det at dere bryr dere av en eller annen grunn. Jeg har ikke noe problem med feminister, jeg har et problem med folk som tror de er feminister, men ikke klarer å se at det faktisk er forskjeller mellom kjønnene... 4
Hjerteblomst Skrevet 30. juni 2014 #9 Skrevet 30. juni 2014 Dressmann reklamer og lignende. Menn får samme behandling, det er bare det at kvinner har mer reklame som er rettet mot dere. Det benyttes sexy menn for å selge dameting, på samme måte som damer brukes for å selge manneting. Det er bare det at dere bryr dere av en eller annen grunn. Jeg har ikke noe problem med feminister, jeg har et problem med folk som tror de er feminister, men ikke klarer å se at det faktisk er forskjeller mellom kjønnene... Jeg er selvfølgelig i mot objektivifisering av menn også. Det ene utelukker ikke det andre, Men hvis du ser deg rundt så ser du at kvinner fremstilles oftere og i større grad på denne måten. Tenk på det, hvorfor er det halvnakne damer både på dameblader og på manneblader? Det er noe feil med samfunnet vi lever i. Såklart er det forskjeller mellom kjønnene, som jeg skrev tidligere er menn sterkere og kvinner er de som kan føde, det er mange grunner til at det er sånn. 3
Corvo Skrevet 30. juni 2014 #10 Skrevet 30. juni 2014 Jeg er selvfølgelig i mot objektivifisering av menn også. Det ene utelukker ikke det andre, Men hvis du ser deg rundt så ser du at kvinner fremstilles oftere og i større grad på denne måten. Tenk på det, hvorfor er det halvnakne damer både på dameblader og på manneblader? Det er noe feil med samfunnet vi lever i. Såklart er det forskjeller mellom kjønnene, som jeg skrev tidligere er menn sterkere og kvinner er de som kan føde, det er mange grunner til at det er sånn. Grunnen til det er at "nakne" damer også selger kvinne produkter, mens nakne menn ikke selger mange manneprodukter. Som "dere" sier: Vi sminker oss ikke for mannfolk, men for andre damer. Derfor er der mer av det mot kvinner. Så hvis dere vil ha meg med på kampen mot slikt må dere ta et oppgjør med dere selv på lik linje som oss men. Og når jeg sier "dere" mener jeg ikke alle sammen. 4
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #11 Skrevet 30. juni 2014 Neste generasjon kommer ikke til å tåle en dritt, kommer til å føle seg mobbet for all kritikk. Jeg er en kvinne og slår som ei jente, hvorfor? Fordi jeg er ei jente. Menn er sterkere enn meg. Er det en hemmelighet eller tabu? "... som ei jente" har blitt brukt i årevis og er ikke noe annet enn humor, selvsagt helt til likestillingen slår inn og forteller at man skal bli dødelig fornærmet dersom noen sier det til deg. Give me a break! Heretter kommer alle til å sutre som småjenter...! Anonymous poster hash: b06b5...a78 8
Teeden Skrevet 30. juni 2014 #12 Skrevet 30. juni 2014 Neste generasjon kommer ikke til å tåle en dritt, kommer til å føle seg mobbet for all kritikk. Jeg er en kvinne og slår som ei jente, hvorfor? Fordi jeg er ei jente. Menn er sterkere enn meg. Er det en hemmelighet eller tabu? "... som ei jente" har blitt brukt i årevis og er ikke noe annet enn humor, selvsagt helt til likestillingen slår inn og forteller at man skal bli dødelig fornærmet dersom noen sier det til deg. Give me a break! Heretter kommer alle til å sutre som småjenter...! Anonymous poster hash: b06b5...a78 Det er ikke engang humor. Det er en enkel del av hjernen vår som lærer oss og konkludere på den lateste og enkleste måten så vi kan gjengi og beskrive noe så konkret som mulig. At vi alle har en stereotyp oppfatning av hvordan en jente løper viser bare hvilket viktig redskap dette er for kommunikasjon. Akkurat som at alle instinktivt skjønner hva du mener når du sier løp som vinden osv. Dessuten tviler jeg på at den er særlig objektiv. Produsenten har nok vært ute etter å skape de fordommene hun leter etter, der samtlige som sprang "normalt" ble kuttet vekk for åpenbare grunner. Det er nesten skremmende at noen kan mene en sånn video er noe mer tankevekkende enn det er at folk faktisk går på det og tror dette er noe vi burde endre. 2
Teeden Skrevet 30. juni 2014 #13 Skrevet 30. juni 2014 http://buzzit.no/de-ba-voksne-springe-som-en-jente-sa-spurte-de-barn-om-gjore-det-samme#.U6_UrPyzkK0.facebook En flott video som kan gi oss alle en tankevekker. Når ble det å gjøre noe "som ei jente" noe negativt? Og hvem er det som sier at denne kvinnelige stereotypen er negativ? Det er jo deres egne ord, og hvis å gjøre som en jente er det samme som å klage over alt mulig, så er dere selv skyld i negative stereotyper folk har av dere. Spør deg selv hvofor det er så utrolig vanlig for kvinner å sutre over trivialiteter, slik du gjør her. 2
Hjerteblomst Skrevet 30. juni 2014 #14 Skrevet 30. juni 2014 Grunnen til det er at "nakne" damer også selger kvinne produkter, mens nakne menn ikke selger mange manneprodukter. Som "dere" sier: Vi sminker oss ikke for mannfolk, men for andre damer. Derfor er der mer av det mot kvinner. Så hvis dere vil ha meg med på kampen mot slikt må dere ta et oppgjør med dere selv på lik linje som oss men. Og når jeg sier "dere" mener jeg ikke alle sammen. Hvis du vet hva som har skjedd gjennom historien, så har "vi" jobbet jevnt og lenge for å komme oss forbi reklamer der kvinner ligger på gulvet og pusser skoa til mannen. Enda er "vi" ikke kommet langt nok. Og rart er ikke det med folk som deg som ikke skjønner at også menn må bry seg om kvinnesaker for at verden skal gå fremover. 3
Teeden Skrevet 30. juni 2014 #15 Skrevet 30. juni 2014 Hvis du vet hva som har skjedd gjennom historien, så har "vi" jobbet jevnt og lenge for å komme oss forbi reklamer der kvinner ligger på gulvet og pusser skoa til mannen. Enda er "vi" ikke kommet langt nok. Og rart er ikke det med folk som deg som ikke skjønner at også menn må bry seg om kvinnesaker for at verden skal gå fremover. Menn har brydd seg om kvinnesaker. Det er derfor dere er blitt tildelt stemmerett uten å være vernepliktige. Skal du summere opp alt så sørger faktisk menn for at kvinner har det de mener de har krav på, men å gjengjelde dette er vist særdeles vanskelig for kvinner. Jeg regner med du har godtatt å blitt påspandert middag på date før? Kvinner godtar gjerne de kjønnsroller som er dem til gode. Og det at du i heletatt tar fram ting som at kvinner avbildes i både herreblader og kvinneblader, hallo? Først og fremst kjøper ikke menn blader som er myntet på dem i like høy grad, så her er det hovedsaklig kvinner som står for etterspørselen. For det andre så gir dette kvinner en mulighet til å tjene penger på noe så lite som kropp og utseende. Det betyr jobb og penger, men du syns dette er forkastelig fordi du ikke liker avbildede kvinner? Skal vi derfor frata disse kvinnene jobbene sine fordi du blir sjalu? Det verste er feminister som åpenbart er feminister fordi de er uopplyste. Noe som forøvrig gjeder det store flertallet av dem. Feminisme er bare blitt en merkelapp man slenger på seg fordi man innbiller seg at det er respektabelt og riktig, uten at de gidder å sette seg inn i hva det faktisk er. 2
Gjest meh Skrevet 30. juni 2014 #16 Skrevet 30. juni 2014 (endret) I denne konteksten er det noe negativt, og helt rettmessig så når det rettes mot menn som det som regel gjør. Kvinner har halvparten av overkroppstyrken til menn, og 70% av beinstyrken. Ergo blir "som en jente" en naturlig betegnelse for dårlige fysiske prestasjoner hos menn. Samler du alle verdens beste kvinnelige fotballspillere, ville disse ikke hatt sjanse mot et eller annet engelsk mannlig fjerdedivisjonslag som ingen har hørt om. http://www.youtube.com/watch?v=CpW2ygr97ZY Endret 30. juni 2014 av meh 2
Hjerteblomst Skrevet 1. juli 2014 #17 Skrevet 1. juli 2014 Menn har brydd seg om kvinnesaker. Det er derfor dere er blitt tildelt stemmerett uten å være vernepliktige. Skal du summere opp alt så sørger faktisk menn for at kvinner har det de mener de har krav på, men å gjengjelde dette er vist særdeles vanskelig for kvinner. Jeg regner med du har godtatt å blitt påspandert middag på date før? Kvinner godtar gjerne de kjønnsroller som er dem til gode. Og det at du i heletatt tar fram ting som at kvinner avbildes i både herreblader og kvinneblader, hallo? Først og fremst kjøper ikke menn blader som er myntet på dem i like høy grad, så her er det hovedsaklig kvinner som står for etterspørselen. For det andre så gir dette kvinner en mulighet til å tjene penger på noe så lite som kropp og utseende. Det betyr jobb og penger, men du syns dette er forkastelig fordi du ikke liker avbildede kvinner? Skal vi derfor frata disse kvinnene jobbene sine fordi du blir sjalu? Det verste er feminister som åpenbart er feminister fordi de er uopplyste. Noe som forøvrig gjeder det store flertallet av dem. Feminisme er bare blitt en merkelapp man slenger på seg fordi man innbiller seg at det er respektabelt og riktig, uten at de gidder å sette seg inn i hva det faktisk er. Sjalu? "Tildelt" stemmerett? Hva er det du vil fram til egentlig? Og jeg bare lurer, men har du eller har du noen gang hatt kjæreste? Feminist betyr forresten (i alle fall for meg) at man er for at kjønnene skal være likeverdige, ikke at menn skal føde og at kvinner skal være muskelbunter, selv om det siste selvfølgelig er helt greit, i den grad kvinner kan bli "muskelbunter". Jeg vet ikke hvor mange av disse antagelsene og rare angrepene dine jeg skal gidde å svare på, hadde du provosert meg hadde jeg kanskje brukt litt mere tid, men jeg har andre ting å tenke på enn folk som er uenige med meg på internett. Kan jo spørre hva dette betyr: "men å gjengjelde dette er vist særdeles vanskelig for kvinner" ? 4
Tømmerhøgger'n Skrevet 1. juli 2014 Forfatter #18 Skrevet 1. juli 2014 Ok så du vil avskaffe kjønnsdelingen i idrettskonkuranser?Anonymous poster hash: 1bafc...3b2 Jeg har ikke sagt at jeg ønsker å avskaffe kjønnsdelingen i idrettskonkurranser. Det at jeg ikke kjøper forklaringen om at "kvinner er det svake kjønn" betyr ikke at jeg ser at menn er fysisk sterkere enn kvinner. Det handler om at jeg mener at både menn og kvinner har sterkere og svakere sider. Ingen av kjønnene er nødvendigvis svakere eller sterkere av den grunn. Og hvem er det som sier at denne kvinnelige stereotypen er negativ? Det er jo deres egne ord, og hvis å gjøre som en jente er det samme som å klage over alt mulig, så er dere selv skyld i negative stereotyper folk har av dere. Spør deg selv hvofor det er så utrolig vanlig for kvinner å sutre over trivialiteter, slik du gjør her. Hvilke trivialiteter er det vanlig at kvinner "sutrer over"? Jeg mener at det å sette fokus på noe ikke er "sutring over trivialiteter". Mulig du ser det sånn, men la meg da få sutre hvis du mener jeg gjør det. Fra min synsvinkel var denne videoen en fin måte å vise at jenter ikke er noe dårligere enn gutter, og at det å gjøre noe som ei jente veldig ofte sees på som noe negativt, mens hvis ei jente overgår en gutt i noe så er det nærmest overraskende (i alle fall når det kommer til fysiske anstrengelser). Jeg sier ikke at jeg ønsker at kvinner og menn skal bli like, men at jeg mener det er mange likestillingssaker (både for menn og kvinner) er viktigere å jobbe for istedenfor å "krangle om" hvilket kjønn som er sterkest og svakest. 5
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #19 Skrevet 1. juli 2014 Jeg kaller meg selv feminist, synes kommentaren over er litt rar, jeg er feminist f.eks på grunn av måten kvinner fremstilles og obektiviseres i media. Synes det alene er god nok grunn til å være feminist. Men fortell gjerne hvilke andre fordommer du har mot feminister, det er interessant! Kunne vært irriterende, men jeg blir ikke irritert over småting, heldigvis. Dette illustrerer jo meget godt hva mange sier om feminister. De er ikke for likestilling i det hele tatt. Kun kvinner skal trekkes opp og frem. Og menn objektifiseres i mye større grad og mye grovere i media. De objektifiseres som "arbeidere", "soldater", "personell", ol. http://www.youtube.com/watch?v=6ZAuqkqxk9A Og de objektifiseres som voldsobjekter som det er akseptabelt og til og med humoristisk å utøve tilfeldig vold mot: http://www.youtube.com/watch?v=tebYr9fBf9U Anonymous poster hash: 1bafc...3b2 2
Hjerteblomst Skrevet 1. juli 2014 #20 Skrevet 1. juli 2014 Du kan jo lese hva annet jeg har skrevet også, f.eks at feminisme betyr å være for likeverd, at jeg også er i mot objektivifisering av menn, osv. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå