Gå til innhold

"jeg liker ikke det"

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Man kan nekte barnet å gå fra bordet før det har smakt på maten, man kan tvinge barnet til å ligge i senga med lyset av

Jeg håper ingen foreldre gjør dette med ungene sine, for det synes jeg er oppriktig slemt.

Anonymous poster hash: d02f5...76a

Videoannonse
Annonse
Gjest Offensive Pie
Skrevet

Jeg håper ingen foreldre gjør dette med ungene sine, for det synes jeg er oppriktig slemt.

Virkelig? Da har vi vidt forskjellige oppdragelsesideologier. Man må tørre å gjøre seg upopulær som forelder, det å la barn styre egne matvaner og leggetider er en bjørnetjeneste.

• Liker 1
Gjest Uhumskheter
Skrevet

Ingen unge har dødd av å kun spise ris til middag èn dag. Er ikke som om middagen er det eneste måltidet den dagen. Sånn var det hos oss. Èn middag, og om vi fikk noe modern visste vi hadde likt tidligere, så ble det ikke laget noen reservemiddag. Hadde vi aldri likt det som ble servert, så laget hun noe ekstra på siden.

Skrevet

Hvis vår-rullene er med løk er jeg enig med ungen.

Helt enig. Løk er det verste som finnes på hele jord, no joke.

AnonymBruker
Skrevet

Virkelig? Da har vi vidt forskjellige oppdragelsesideologier. Man må tørre å gjøre seg upopulær som forelder, det å la barn styre egne matvaner og leggetider er en bjørnetjeneste.

Å tvinge barn som ikke får sove til å ligge stille i mørket synes jeg er ordentlig, ordentlig slemt, ja.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Og det er grunner til at min kontakt med egne foreldre er minimal i dag. Det er greit å ha rutiner, men tvang, slik du beskrev tidligere, det er ikke bra.

Gjest Offensive Pie
Skrevet

Å tvinge barn som ikke får sove til å ligge stille i mørket synes jeg er ordentlig, ordentlig slemt, ja.

Hva mener du man skal gjøre? La barnet sitte oppe så lenge det vil? Om det ikke får sove innen 30 min, så kan det få stå opp igjen? Holde barnet med selskap til det sovner hver natt? Om barnet er mørkredd, kan det gjerne få ha nattlys, for all del. De fleste andre strategier høres relativt uholdbare ut.

Og det er grunner til at min kontakt med egne foreldre er minimal i dag. Det er greit å ha rutiner, men tvang, slik du beskrev tidligere, det er ikke bra.

Jeg mener ikke tvang i den forstand at det går ut over omsorg, eller i så utstrakt bruk at man er tigermamma. Min omtale av tvang i denne tråden er ment som et begrep som beskriver at barn må gjøre noe de ikke har lyst til å gjøre akkurat den dagen. Dette dekker å smake på brokkoli, gjøre leksene sine, og legge seg når de får beskjed om det. Jeg ser at dette er upopulære meninger, og folk må få oppdra barna sine som de vil, men å ikke tvinge barna til å ha sunne vaner, er for meg bjørnetjenester og curlingforeldre på sitt verste.

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du man skal gjøre? La barnet sitte oppe så lenge det vil? Om det ikke får sove innen 30 min, så kan det få stå opp igjen? Holde barnet med selskap til det sovner hver natt? Om barnet er mørkredd, kan det gjerne få ha nattlys, for all del. De fleste andre strategier høres relativt uholdbare ut.

Mitt barn får blå litt i en bok eller pusle litt med en leke. Han må være i senga si, men får ha nattlys på. Jeg kan bestemme når han skal legge seg, men ikke når han skal sove. Denne metoden har gitt meg et barn som er ekstremt enkel å legge og som aldri protesterer. Han ser på det å sove som noe deilig, fint og viktig, og slår selv av lyset sitt og legger vekk boka/lekene når han er klar.

Å stå opp etter å ha ligget og vridd seg i senga en tid er faktisk anbefalt for voksne som sliter med søvnen, og det viser vel med all tydelighet at å tvinges til å ligge stille i senga i mørket absolutt ikke skaper gode søvnvaner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...