Gå til innhold

"jeg liker ikke det"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har dere ikke grønnsaker ved siden av? Hvis ungen spiser det i tillegg til ris er det jo ikke så ille?

Anonymous poster hash: bcc8b...bf5

Vårrullene har så pass mye grønnsaker i seg at vi ikke bruker å ha noe vedsiden av, de er hjemmelaget og dekker dermed behovet for kjøtt og grønt, risen er karbohydrat kilden til denne retten, de blir stekt sprø i ovnen fremfor frityr..

Han er heller ikke så begeistret for grønt/grønnsaker generelt så det også er er problem til tider..

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

...men det er LITT forskjell på hva man burde gjøre når man har invitert gjester og når det er snakk om hverdagsmiddager til familien, eller?

Anonymous poster hash: bcc8b...bf5

Ville du selv ønsket en kyllingfilet eller noe annet som du liker, en dag du er kjøttsulten etter en lang og aktiv dag, og det er din mann f.eks som har laget familiens middag og du bare ikke orker å spise den fisken/ kjøttet som er tilberedt (dersom det byr deg i mot av en eller annen grunn)? Eller ville det vært greit for deg å spise kun ris/grønnsaker i et slikt tilfelle?

Anonymous poster hash: fe70c...122

Skrevet

Retten det er snakk om er vårruller med muligens ris til, ris liker personen men et aktivt barn kan vel ikke leve på bare ris?

Dersom det er sånn at barnet som ikke spiser vårruller ender med å "leve på bare ris" vil jeg sterkt anbefale dere som familie å kutte drastisk ned på hyppigheten av vårrull-middag. Hvis det er snakk om maks 1 gang i uka med bare ris til middag er det absolutt helt uproblematisk.

• Liker 2
Skrevet

Ville du selv ønsket en kyllingfilet eller noe annet som du liker, en dag du er kjøttsulten etter en lang og aktiv dag, og det er din mann f.eks som har laget familiens middag og du bare ikke orker å spise den fisken/ kjøttet som er tilberedt (dersom det byr deg i mot av en eller annen grunn)? Eller ville det vært greit for deg å spise kun ris/grønnsaker i et slikt tilfelle?

Man må faktisk ikke alltid spise det man har mest lyst på, og voksne som "bare ikke orker å spise" er veldig barnslig. Det er greit å ikke like ting, men inntil en viss grense. Voksne bør klare å spise det som serveres.

• Liker 9
Gjest Magdalene
Skrevet

Det ville vært helt greit å kun spist ris/grønnsaker.

Her i familien spiser vi det som serveres, selv om det ikke er favorittretten, eller at man kanskje skulle ønske det var torsk fremfor kylling.

• Liker 2
Skrevet

Haha, så klart hadde jeg spist det han hadde lagd!! Skulle gjerne sett trynet hans om jeg bare sa: njaaaa, steker meg en kyllingfilet istedet, jeg!

• Liker 12
Skrevet

Fordi han likte dette når det ble servert for type 3 uker siden, og fordi jeg har stått i hele dag å laget opp hjemmelaget vårruler og derfor ikke gidder å lage middag utenom til bare han..

Han smakte nå på en vårrull som jeg og søsteren spiste, og plutselig var det godt igjen..

Ergo er problemet løst for denne gang igjen :)

Hvis kyllingfileten må tines og stekes så tar det lengere tid enn middagen i seg selv, risen er klar på 10 minutter samme med vårrullene..

Nettopp! :) Er ikke sikkert han hadde giddet å smake om jan hadde fått noe annet! Du kunne til og med risikert at søsteren også heller ville ha det andre...

• Liker 1
Skrevet

Dersom det er sånn at barnet som ikke spiser vårruller ender med å "leve på bare ris" vil jeg sterkt anbefale dere som familie å kutte drastisk ned på hyppigheten av vårrull-middag. Hvis det er snakk om maks 1 gang i uka med bare ris til middag er det absolutt helt uproblematisk.

Jeg sier igjen at han har spist vårruller alle andre ganger men at han nå plutselig ikke 'likte" det, men etter han smakte så var det jo plutselig godt igjen..

Det er nok mer snakk om at han er kjapp på avtrekkeren på hva han liker og ikke liker, uten å smake på det eller huske hvordan det smaker.

Når jeg stekte en vårrull for å se hvordan de ble fikk jeg beskjed om at - åå er det DET som er vårrull det er jo godt jo-..

Dette er noe vi har til middag kanskje en gang i mnd hvis jeg har det liggende i frysen, hvis ikke går det fort et halvt år mellom hver gang jeg lager opp..

AnonymBruker
Skrevet

Da svarer jeg

- åja, det var dumt. Men i dag er det det vi har til middag, så da må du spise det

Anonymous poster hash: 4ede4...f00

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Ville du selv ønsket en kyllingfilet eller noe annet som du liker, en dag du er kjøttsulten etter en lang og aktiv dag, og det er din mann f.eks som har laget familiens middag og du bare ikke orker å spise den fisken/ kjøttet som er tilberedt (dersom det byr deg i mot av en eller annen grunn)? Eller ville det vært greit for deg å spise kun ris/grønnsaker i et slikt tilfelle? Anonymous poster hash: fe70c...122 [/quot

Om en voksen rett og slett ikke orker å spise det som blir servert så kan jammen den voksne kun spise ris ja. Man har ikke faviorittretter hver dag og om alle i familien skulle velge hva de orket å spise hver dag hadde ikke jeg gidde å laga middag til de 5 i huset her noen gang.

Anonymous poster hash: 6d745...b80

• Liker 3
Gjest Riskjeks
Skrevet

Latt vedkommende spise bare ris.

Smaken til barna forandrer seg.

Regner ikke med at dere serverer vårruller og ris hver dag..

Enig.

Synes ikke man skal tvinge barn til hverken å smake eller spise. Minst mulig fokus på sære matvaner tror jeg er bra, da forsvinner de som regel fort. Å gjøre måltidene til en kamp er IKKE lurt.

• Liker 3
Skrevet

Jeg bruker å si de skal smake på før de sier de ikke liker. Hvis de ikke liker så er det greit. Da har de iallfall smakt på. Så får de heller spise tilbehør og evt ta seg ei brødskive hvis de ikke blir mett. Lager ikke 2 middager.

Skrevet

Enig.

Synes ikke man skal tvinge barn til hverken å smake eller spise. Minst mulig fokus på sære matvaner tror jeg er bra, da forsvinner de som regel fort. Å gjøre måltidene til en kamp er IKKE lurt.

Vet du, smake synes jeg faktisk de kan gjøre. Smaken forandrer seg og en dag kan de plutselig like likevel. Vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt "liker ikke" Og når de har smakt, hm var godt likevel, og forsyner seg enda mere.. Liker de ikke etter å tatt en smakebit så er det greit.

AnonymBruker
Skrevet

Her i gården så funker det slik:

steg 1 - smak.Liker h*n det fortsatt ikke er det over til:

steg 2 - spis det du liker. Om h*n ikke vil det heller er det:

steg 3 - brødskive.

For jeg gidder ikke lage ørtenførten middager om jeg vet barnet har spist det før.

Anonymous poster hash: 16f6a...0b1
  • Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Vet du, smake synes jeg faktisk de kan gjøre. Smaken forandrer seg og en dag kan de plutselig like likevel. Vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt "liker ikke" Og når de har smakt, hm var godt likevel, og forsyner seg enda mere.. Liker de ikke etter å tatt en smakebit så er det greit.

Det er jo ikke akkurat så enkelt som at hvis man sier "du må smake på maten", så gjør barnet det... Man skal selvsagt oppfordre til å smake. Men å tvinge barnet til å smake, ser jeg ikke noe poeng i. Må man tvinge i barna mat de ikke vil ha, skaper man bare masse problemer.

Skrevet

Det er jo ikke akkurat så enkelt som at hvis man sier "du må smake på maten", så gjør barnet det... Man skal selvsagt oppfordre til å smake. Men å tvinge barnet til å smake, ser jeg ikke noe poeng i. Må man tvinge i barna mat de ikke vil ha, skaper man bare masse problemer.

tvinger ikke, men å smake en liten bit. Har jo opplevd flere ganger at de har likt det likevel bare ved å smake på. Så nei skader absolutt ikke lære barna sine til å smake før de sier de ikke liker.. Liker de ikke så er det greit. Og det er ikke store biten de må smake. Så kan ikke si jeg tvinger i de maten heller.

• Liker 1
Skrevet

Jeg også oppfordrer til å smake, men om han ikke vil, kan jeg jo ikke akkurat dytte det inn i munnen på ham. Jeg har et veldig lite kresent barn som alltid får bestemme om han vil spise noe eller ikke.

• Liker 2
Gjest Riskjeks
Skrevet

tvinger ikke, men å smake en liten bit. Har jo opplevd flere ganger at de har likt det likevel bare ved å smake på. Så nei skader absolutt ikke lære barna sine til å smake før de sier de ikke liker.. Liker de ikke så er det greit. Og det er ikke store biten de må smake. Så kan ikke si jeg tvinger i de maten heller.

Som sagt - man bør oppfordre dem til å smake, men vil de absolutt ikke, får man prøve en annen gang, ellers lager man bare et dårlig forhold til mat for ungene. Etter min erfaring er unger gjerne sånn at det de likte forrige uke, liker de absolutt ikke nå og omvendt. Jevnt over får nok de fleste i seg det de trenger.

Ekstremt kresne/småspiste barn er selvsagt noe annet, men da ville jeg søkt profesjonell hjelp.

Skrevet

Som sagt - man bør oppfordre dem til å smake, men vil de absolutt ikke, får man prøve en annen gang, ellers lager man bare et dårlig forhold til mat for ungene. Etter min erfaring er unger gjerne sånn at det de likte forrige uke, liker de absolutt ikke nå og omvendt. Jevnt over får nok de fleste i seg det de trenger.

Ekstremt kresne/småspiste barn er selvsagt noe annet, men da ville jeg søkt profesjonell hjelp.

Nå bruker ikke mine barn å nekte å smake på da. Men så har jeg ikke så veldig kresne barn heller. Så når de sier de ikke liker, så sier jeg de skal smake først. Og mange ganger så har de likt likevel. Så det fungere hjemme hos meg uten at det er noe tvang. Liker de ikke etter å ha smakt så slipper de selvsagt å spise det.

Gjest Offensive Pie
Skrevet

Ellers så kan de være som meg, som nektet å smake av prinsipp. Om ikke mine foreldre hadde vært like sta som meg, hadde jeg knapt spist noen typer mat den dag i dag. Jeg er kjempetakknemlig til at de var villige til å tvinge meg til å smake på og spise ulike typer mat, det hadde skapt store problemer for meg om de ikke hadde gjort det. Man må se an personlighetstyper også.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...