snoker Skrevet 24. juni 2014 #1 Skrevet 24. juni 2014 Hva gjør dere hvis situasjonen er slik at 3 av 4 i familien liker en middagsrett kjempe godt mens den siste har spist det mange ganger før men plutselig bestemmer seg for å ikke like det, og dermed nekter å spise? Retten det er snakk om er vårruller med muligens ris til, ris liker personen men et aktivt barn kan vel ikke leve på bare ris? Ville du eventuelt lager mer ris slik at h*n kunne spist seg mett på ris. Laget egen middag til h*n. Sagt at h*n skal ha vårrull inntil risen i og med at dette har blitt spist av den det gjelder flere ganger før. Eller lagt opp en porsjon ris og sagt at det er det h*n får.
Chanchan Skrevet 24. juni 2014 #2 Skrevet 24. juni 2014 Ville bedt barnet smake på vårrullene uansett, og så latt det spise det h*n ville. Blir barnet sulten senere kan h*n få vårrull. Er sånn jeg håndterer det når jeg sitter barnevakt. 5
snoker Skrevet 24. juni 2014 Forfatter #3 Skrevet 24. juni 2014 Ville bedt barnet smake på vårrullene uansett, og så latt det spise det h*n ville. Blir barnet sulten senere kan h*n få vårrull. Er sånn jeg håndterer det når jeg sitter barnevakt. Er egentlig slik min filosofi også er, jeg vil aller helst legge opp en porsjon ris og en vårrull, og si at h*n kan få mer ris når h*n har spist vårrullen, sist likte h*n den heller ikke før h*n fikk dyppe den i ketshup, da var den jo kjeeeempe god, men så har h*n satt seg på bakbeina igjen nå og vil ikke ha til middagen. Faren er heller den typen som mener vi kan lage noe han liker vedsiden av eller enda mer ris slik at h*n kan spise ris og ikke trenger å smake.. Akkurat nå er jeg litt rådvill og da tenkte jeg det var greit å høre med dere :D Jeg tenkte vi skulle ha is til dessert også men det er liksom litt dumt om h*n ikke spiser føler jeg..
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #4 Skrevet 24. juni 2014 Jeg driver ikke hotell med valgfri meny og det skal godt gjøres at alle liker like godt det som blir servert til enhver tid. Den som ikke liker får la være å spise middag den dagen, vel vitende om at neste måltid er kveldsmat. Gidder ikke dille med unger som ikke liker og som ikke vil smake. Anonymous poster hash: f1b39...172 19
Gjest Magdalene Skrevet 24. juni 2014 #5 Skrevet 24. juni 2014 Latt vedkommende spise bare ris. Smaken til barna forandrer seg. Regner ikke med at dere serverer vårruller og ris hver dag.. 13
Skogsprinsessa Skrevet 24. juni 2014 #6 Skrevet 24. juni 2014 Ville latt det spise seg mett på ris uten å ha noe fokus på det. Jeg pleier å ha på "alt" som serveres på fatet til barna (både ris potet/pasta/potet, fisk/kjøtt, grønnsaker/salat etc),men lar barnet selv velge hva det vil spise. Men når det ligger på fatet, blir det mer fristende å smake på! 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #7 Skrevet 24. juni 2014 Hva gjør dere hvis situasjonen er slik at 3 av 4 i familien liker en middagsrett kjempe godt mens den siste har spist det mange ganger før men plutselig bestemmer seg for å ikke like det, og dermed nekter å spise? Retten det er snakk om er vårruller med muligens ris til, ris liker personen men et aktivt barn kan vel ikke leve på bare ris? Ville du eventuelt lager mer ris slik at h*n kunne spist seg mett på ris. Laget egen middag til h*n. Sagt at h*n skal ha vårrull inntil risen i og med at dette har blitt spist av den det gjelder flere ganger før. Eller lagt opp en porsjon ris og sagt at det er det h*n får. La han få forsyne seg av risen, og evt annet tilbehør fra kjøleskapet (hvis det finnes), dersom han ikke har sagt fra før maten serveres om at han ikke liker/ vil ha vårruller. Har han sagt fra i god tid, kan noe annet lages til hans porsjon med ris. Ha noe lettvindt i beredskap (som kan tilberedes fort) til anledninger som dette. Enig i at mat bør oppfordres til å smake på, men ingen skal tvinges til å spise. Anonymous poster hash: fe70c...122 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #8 Skrevet 24. juni 2014 Jeg ville ikke styrt med å lage en ekstra rett til den som plutselig ikke liker det som blir servert. Barnet må sitte ved bordet til søsknene er ferdige med å spise (slik praktiserer vi det i allefall), og så blir det heller sunn kveldsmat (brødskiver med makrell i tomat el.l). (Vi spiser middag såpass sent at de ofte får yoghurt eller noe til kvelds hvis de har spist bra før på dagen.) Anonymous poster hash: 5a231...051
Gjest Herr Heftig Skrevet 24. juni 2014 #9 Skrevet 24. juni 2014 Hvis vår-rullene er med løk er jeg enig med ungen.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #10 Skrevet 24. juni 2014 Laget en egen rett til han. Hvorfor må dere spise noe som han ikke liker da? Tar det så mye energi bare å steke en kyllingfilet ved siden av? Anonymous poster hash: e2cd5...9db 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #11 Skrevet 24. juni 2014 Laget en egen rett til han. Hvorfor må dere spise noe som han ikke liker da? Tar det så mye energi bare å steke en kyllingfilet ved siden av? Anonymous poster hash: e2cd5...9db Oppskrift på å få en kresen og bortskjemt unge det der. Anonymous poster hash: f1b39...172 29
skruf Skrevet 24. juni 2014 #12 Skrevet 24. juni 2014 Hadde ikke laget annen rett til likerikke-ungen. Derimot så hadde jeg heller laget litt mere tilbehør enn bare ris, som f.eks en salat og dampet brokkoli, så har ungen fått spise seg mett på tilbehøret. Blir ikke feilernært av en eller annen middag som består av bare tilbehør, dessuten så spiser barnet kvelds også (og ville ikke presset igjennom vårrull til kvelds/når barnet blir sulten senere som Chanchan skriver), så han sulter ikke ihjel akkurat. Hilsen skruf som har en unge som spiser alt, og en kresen likerikke-unge. 6
Sol79 Skrevet 24. juni 2014 #13 Skrevet 24. juni 2014 Hva gjør det om ungen spiser bare ris en dag da om han syns det er greit? Dere har vel ikke det hver dag uansett. 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #14 Skrevet 24. juni 2014 Har dere ikke grønnsaker ved siden av? Hvis ungen spiser det i tillegg til ris er det jo ikke så ille?Anonymous poster hash: bcc8b...bf5 2
Arkana Skrevet 24. juni 2014 #15 Skrevet 24. juni 2014 Jeg lager bare én rett til middag hver dag. De som liker spiser, de som ikke liker spiser ikke, så enkelt er det. 9
Gjest Magdalene Skrevet 24. juni 2014 #16 Skrevet 24. juni 2014 Jeg lager bare én rett til middag hver dag. De som liker spiser, de som ikke liker spiser ikke, så enkelt er det. Signerer!
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #17 Skrevet 24. juni 2014 Hva med å ha variert tilbehør, slik at måltidet blir bra sammensatt næringsmessig, og f.eks proteinrikt uansett om en av personene f.eks ikke vil ha fisken/vårrullen (m kjøtt?)/whatever? Flere grønnsaker er proteinrike, og bønner f.eks Anonymous poster hash: fe70c...122 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #18 Skrevet 24. juni 2014 Jeg tenker som så at det ofte kan være lurt å ha flere ting på menyen. Derfor lager jeg alltid i hvert fall to matretter i strake motsetninger. For eksempel kan jeg lage en rett basert på hvete og en annen basert på noe som ikke inneholder stivelse eller kjøtt for den saks skyld. Er flere ganger hvor dette har kommet meg til gode for de fleste ganger vet du ikke en gang at de som kommer på besøk er vegetarianere eller har en eller annen merkelig intoleranse som du ikke er klar over. Anonymous poster hash: 6f6fe...656
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #19 Skrevet 24. juni 2014 Jeg tenker som så at det ofte kan være lurt å ha flere ting på menyen. Derfor lager jeg alltid i hvert fall to matretter i strake motsetninger. For eksempel kan jeg lage en rett basert på hvete og en annen basert på noe som ikke inneholder stivelse eller kjøtt for den saks skyld. Er flere ganger hvor dette har kommet meg til gode for de fleste ganger vet du ikke en gang at de som kommer på besøk er vegetarianere eller har en eller annen merkelig intoleranse som du ikke er klar over.Anonymous poster hash: 6f6fe...656 ...men det er LITT forskjell på hva man burde gjøre når man har invitert gjester og når det er snakk om hverdagsmiddager til familien, eller?Anonymous poster hash: bcc8b...bf5 11
snoker Skrevet 24. juni 2014 Forfatter #20 Skrevet 24. juni 2014 Laget en egen rett til han. Hvorfor må dere spise noe som han ikke liker da? Tar det så mye energi bare å steke en kyllingfilet ved siden av? Anonymous poster hash: e2cd5...9db Fordi han likte dette når det ble servert for type 3 uker siden, og fordi jeg har stått i hele dag å laget opp hjemmelaget vårruler og derfor ikke gidder å lage middag utenom til bare han.. Han smakte nå på en vårrull som jeg og søsteren spiste, og plutselig var det godt igjen.. Ergo er problemet løst for denne gang igjen Hvis kyllingfileten må tines og stekes så tar det lengere tid enn middagen i seg selv, risen er klar på 10 minutter samme med vårrullene..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå