Gå til innhold

"jeg liker ikke det"

Fremhevede innlegg

Gjest Riskjeks
Skrevet

Nå bruker ikke mine barn å nekte å smake på da. Men så har jeg ikke så veldig kresne barn heller. Så når de sier de ikke liker, så sier jeg de skal smake først. Og mange ganger så har de likt likevel. Så det fungere hjemme hos meg uten at det er noe tvang. Liker de ikke etter å ha smakt så slipper de selvsagt å spise det.

Tror det er helt vanlig at barn nekter å smake. Det er egentlig naturlig.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Riskjeks
Skrevet

Ellers så kan de være som meg, som nektet å smake av prinsipp. Om ikke mine foreldre hadde vært like sta som meg, hadde jeg knapt spist noen typer mat den dag i dag. Jeg er kjempetakknemlig til at de var villige til å tvinge meg til å smake på og spise ulike typer mat, det hadde skapt store problemer for meg om de ikke hadde gjort det. Man må se an personlighetstyper også.

Du så jeg unntok ekstreme tilfeller, eller? Det finnes alltid unntak... Og hvem vet, kanskje hadde du uansett begynt å spise helt av deg selv uten tvang?

Gjest Offensive Pie
Skrevet

Du så jeg unntok ekstreme tilfeller, eller? Det finnes alltid unntak... Og hvem vet, kanskje hadde du uansett begynt å spise helt av deg selv uten tvang?

Men jeg var hverken ekstremt kresen eller ekstremt småspist, jeg bare hadde ikke lyst til å like å spise middag. Jeg tror ikke at jeg var et ekstremt tilfelle, og jeg tror heller ikke at jeg hadde begynt å spise av meg selv, da jeg har slektninger som ikke har gjort det. Jeg tror derimot at det å aldri skulle tvinge barn til å gjøre noe de ikke har lyst til, kan være en bjørnetjeneste. En del av disse barna vil ha godt av å bli tvunget til å smake på maten, uten å bli pusesnakket til til enhver tid. Man får ikke automatisk en spiseforstyrrelse av å smake på noe man ikke liker.

AnonymBruker
Skrevet

Ville du selv ønsket en kyllingfilet eller noe annet som du liker, en dag du er kjøttsulten etter en lang og aktiv dag, og det er din mann f.eks som har laget familiens middag og du bare ikke orker å spise den fisken/ kjøttet som er tilberedt (dersom det byr deg i mot av en eller annen grunn)? Eller ville det vært greit for deg å spise kun ris/grønnsaker i et slikt tilfelle?

Anonymous poster hash: fe70c...122

Jeg spiser det som blir servert. Jeg er 30 år gammel, det hadde vært dødspinlig om jeg skulle grine meg til noe annet bare fordi jeg er kjøttsulten eller "bare ikke orker". Vil jeg ikke ha en av tingene, så lar jeg være å spise dem - så det kunne fort blitt grønnsaker og ris ja.

Anonymous poster hash: bcc8b...bf5

• Liker 3
Gjest Riskjeks
Skrevet (endret)

Men jeg var hverken ekstremt kresen eller ekstremt småspist, jeg bare hadde ikke lyst til å like å spise middag. Jeg tror ikke at jeg var et ekstremt tilfelle, og jeg tror heller ikke at jeg hadde begynt å spise av meg selv, da jeg har slektninger som ikke har gjort det. Jeg tror derimot at det å aldri skulle tvinge barn til å gjøre noe de ikke har lyst til, kan være en bjørnetjeneste. En del av disse barna vil ha godt av å bli tvunget til å smake på maten, uten å bli pusesnakket til til enhver tid. Man får ikke automatisk en spiseforstyrrelse av å smake på noe man ikke liker.

Jeg vil tro det er ganske ekstremt å ekte å spise middag, hver dag. En gang i blant er jo vanlig, men ikke hele tiden. Og for alt du vet kan årsaksforholdet være omvendt - du ble vrang fordi foreldrene dine tvang deg til å spise.

Den uthevede setningen forstår jeg ikke helt hva du mente med. Å tvinge barna til å gjøre ting de ikke har lyst til er en god ting, eller en dårlig? Slik det står, betyr det dårlig ("bjørnetjeneste" betyr å gjøre vondt verre), men jeg fikk inntrykk av at du mente det var en god ting.

Jeg har ikke nevnt noe om spiseforstyrrelser, klart det kan være virkning også, men tenkte primært på at det å spise/måltider blir noe negativt, en kamp, og at barnet dermed får negative følelser overfor mat på den måten at han/hun forbinder spising med tvang og mas, og kanskje også kjefting og krangling. Dette vil gjerne gjøre at barnet får enda mindre lyst på ny mat, altså en ond sirkel.

Endret av Riskjeks
  • Liker 2
Gjest Offensive Pie
Skrevet

Jeg vil tro det er ganske ekstremt å ekte å spise middag, hver dag. En gang i blant er jo vanlig, men ikke hele tiden. Og for alt du vet kan årsaksforholdet være omvendt - du ble vrang fordi foreldrene dine tvang deg til å spise.

Den uthevede setningen forstår jeg ikke helt hva du mente med. Å tvinge barna til å gjøre ting de ikke har lyst til er en god ting, eller en dårlig? Slik det står, betyr det dårlig ("bjørnetjeneste" betyr å gjøre vondt verre), men jeg fikk inntrykk av at du mente det var en god ting.

Jeg har ikke nevnt noe om spiseforstyrrelser, klart det kan være virkning også, men tenkte primært på at det å spise/måltider blir noe negativt, en kamp, og at barnet dermed får negative følelser overfor mat på den måten at han/hun forbinder spising med tvang og mas, og kanskje også kjefting og krangling. Dette vil gjerne gjøre at barnet får enda mindre lyst på ny mat, altså en ond sirkel.

Neida, det betyr at det er en god ting slik det står. Dersom man aldri tvinger barna til å gjøre noe de ikke liker, er det negativt. Det at barna må gjøre noe de ikke liker innimellom, er positivt.

Jeg sluttet å trasse med mat samtidig som jeg sluttet å trasse med alt annet. Jeg ønsker bare å påpeke at det å la småbarn få viljen sin, ikke nødvendigvis er det eneste riktige, uavhengig av om det gjelder leggetid eller middagsønsker.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Neida, det betyr at det er en god ting slik det står. Dersom man aldri tvinger barna til å gjøre noe de ikke liker, er det negativt. Det at barna må gjøre noe de ikke liker innimellom, er positivt.

Jeg sluttet å trasse med mat samtidig som jeg sluttet å trasse med alt annet. Jeg ønsker bare å påpeke at det å la småbarn få viljen sin, ikke nødvendigvis er det eneste riktige, uavhengig av om det gjelder leggetid eller middagsønsker.

Jeg har jo overhodet ikke skrevet at jeg synes barn bør få viljen sin i alt. Men mat og andre helt basale behov (som å sove eller gå på do) kan man jo som forelder faktisk ikke tvinge barnet til. Man kan tvinge det til å sitte ved bordet, sitte på do eller legge seg, men nekter ungen å spise, gjøre fra seg eller sove, er det ikke så mye man kan få gjort, med mindre man vil ta i bruk voldelige midler. Som regel løser det seg jo selv i og med at alt dette er noe man må gjøre for å leve.

• Liker 1
Gjest Offensive Pie
Skrevet

Jeg har jo overhodet ikke skrevet at jeg synes barn bør få viljen sin i alt. Men mat og andre helt basale behov (som å sove eller gå på do) kan man jo som forelder faktisk ikke tvinge barnet til. Man kan tvinge det til å sitte ved bordet, sitte på do eller legge seg, men nekter ungen å spise, gjøre fra seg eller sove, er det ikke så mye man kan få gjort, med mindre man vil ta i bruk voldelige midler. Som regel løser det seg jo selv i og med at alt dette er noe man må gjøre for å leve.

Det finnes ulike typer tvang. Man kan nekte barnet å gå fra bordet før det har smakt på maten, man kan tvinge barnet til å ligge i senga med lyset av, og man kan være konsekvent med at man ikke lager mer enn en middag. Ulike teknikker vil selvfølgelig fungere på ulike barn, men for noen (som meg og mine foreldre) er voldsfri tvang riktig vei. For andre kan noe annet fungere bedre, og da gjør man selvsagt det :) Men jo, man kan tvinge barnet til å spise uten å ty til ekstreme midler, og for noen vil det lønne seg.

Ang. det uthevede - om barnet bare kan vente til neste måltid, ie. ikke middag, med å spise, er det på ingen måte sikkert at problemet vil løse seg selv ;)

Gjest Riskjeks
Skrevet

Det finnes ulike typer tvang. Man kan nekte barnet å gå fra bordet før det har smakt på maten, man kan tvinge barnet til å ligge i senga med lyset av, og man kan være konsekvent med at man ikke lager mer enn en middag. Ulike teknikker vil selvfølgelig fungere på ulike barn, men for noen (som meg og mine foreldre) er voldsfri tvang riktig vei. For andre kan noe annet fungere bedre, og da gjør man selvsagt det :) Men jo, man kan tvinge barnet til å spise uten å ty til ekstreme midler, og for noen vil det lønne seg.

Ang. det uthevede - om barnet bare kan vente til neste måltid, ie. ikke middag, med å spise, er det på ingen måte sikkert at problemet vil løse seg selv ;)

Jeg mente IKKE at vold var løsningen her, altså. Bare at det er alternativet hvis barnet nekter å spise - da må man faktisk regelrett få åpnet munnen til barnet og trykke maten inn. Noe jeg tror (håper...) få synes er akseptabelt.

Å tvinge barnet til å sitte ved bordet til han/hun har smakt, er selvsagt mulig, men da har man igjen dette med å gjøre måltidene til noe negativt. Barn som opplever noe sånt gang på gang, vil sannsynligvis forbinde måltider med tvang, mas og kjeft, og vil dermed ha enda mindre sannsynlighet for å utvikle god matlyst.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ris og vårruller høres veldig kjedelig ut, lurt å ha grønnsaker eller salat til, også kan ungen spise det. IKKE lag en egen rett til barnet.

Anonymous poster hash: c820b...4f2
  • Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Ris og vårruller høres veldig kjedelig ut, lurt å ha grønnsaker eller salat til, også kan ungen spise det. IKKE lag en egen rett til barnet.

Ja, for de fleste kresne unger elsker jo salat..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bare et forslag, kanskje ungen til TS liker agurk eller mais, man må ikke bare ha en ting i salaten.

Skrevet

De fleste unger er vel glade i mais, cherrytomater og agurk?

Gjest Riskjeks
Skrevet (endret)

De fleste unger er vel glade i mais, cherrytomater og agurk?

Det kommer sikkert an på alderen - jeg hadde inntrykk av at vi snakket om småbarn (under skolealder) her. Har ikke inntrykk av at slike er storfan av grønnsaker, nei. Dette gjelder i tillegg kresne barn.

Og er det bare jeg som tenker på "salat" som salatblader (evt blandet med andre grønnsaker)?

Poenget var i alle fall at unger som bare spiser ris til middag, neppe gafler i seg salat....

Endret av Riskjeks
AnonymBruker
Skrevet

Oppskrift på vårrullene? Høres nam ut.

Barnet må spise det de vil, sitte med bordet og vente til neste måltid. Lager heller litt ekstra tilbehør om man vet det er mat barna absoludt ikke liker. Min er bare tre år men altetende, også på grønnsaker etter en lang periode med kresenhet. Vi la all mat på talerkenen og etter å to ganger ha sett samme tingen ble det smakt av seg selv uten tvang. Etter å ha smakt mange ganger ble det spist også. Jeg gav ofte den maten som ikke ble spist nettopp for å venne ham til smaken. Nå spises indisk, bacalao, spinat, avokado (hata!!! det før), laks, paprika, løk, hvitløk, chilli osv osv. Mens før ble alt anna enn middag på glass spytta ut. Ingen alternativer og ingen tvang.

Anonymous poster hash: b70da...bbf

Skrevet

Oppskrift på vårrullene? Høres nam ut.

Barnet må spise det de vil, sitte med bordet og vente til neste måltid. Lager heller litt ekstra tilbehør om man vet det er mat barna absoludt ikke liker. Min er bare tre år men altetende, også på grønnsaker etter en lang periode med kresenhet. Vi la all mat på talerkenen og etter å to ganger ha sett samme tingen ble det smakt av seg selv uten tvang. Etter å ha smakt mange ganger ble det spist også. Jeg gav ofte den maten som ikke ble spist nettopp for å venne ham til smaken. Nå spises indisk, bacalao, spinat, avokado (hata!!! det før), laks, paprika, løk, hvitløk, chilli osv osv. Mens før ble alt anna enn middag på glass spytta ut. Ingen alternativer og ingen tvang.

Nå ble det slik i går at han selv ville smake når jeg og søster smakte på en hver mens vi laget de (alle ble til slutt med å lage vårruller så det ble spennende og givende) da likte han den halve han fikk..

Når det var middag så spiste han også en halv før han spurte om det var greit at han spiste bare risen fordi han ikke syns det var godt med så mye vårrull, noe som så klart var helt i orden for han hadde SMAKT!!

Jeg rasper gulrot, kålhode, har litt finhakket løk, purre, mais, vårrullkrydder, kikoman, svinekjøttdeig i mine ruller :)

Steker kjøttdeigen også steker jeg fyllet før jeg starter å blande inn krydder og rulle de..

Steker de i ovnen på 225 grader i ca 15 minutter, pensler med litt olje for å få de skikkelig sprø..

Det som er med gutten her i huset er at han til tider er ganske sta, han vil helst leve på ris hvis han kan, selv om han like både kjøtt, kylling, fisk ol.

Derfor pleier vi å legge opp litt av alt på tallerkenen og når han spør om mer ris uten å røre resten av maten ber vi han spise litt av kjøtt/salat/grønnsaker, dette fungerer fint hver gang.

Men i går ble jeg litt rådvill og tenkte jeg ville høre hvordan andre gjør det i slike situasjoner..

Vi bestemmer maten en gang hver her i huset, så klart velger vi noe som alle kan spise men det er jo ikke alltid alle syns det er det beste, men dette lærer jo ungene opp til å respektere at de ikke alltid kan få det de liker best, og at man må respektere at andre også må kunne få favoritten sin av og til :)

Gjest Ildergreier
Skrevet

Laget en egen rett til han. Hvorfor må dere spise noe som han ikke liker da? Tar det så mye energi bare å steke en kyllingfilet ved siden av?

Anonymous poster hash: e2cd5...9db

Åndsvakt innlegg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg rasper gulrot, kålhode, har litt finhakket løk, purre, mais, vårrullkrydder, kikoman, svinekjøttdeig i mine ruller :)

Steker kjøttdeigen også steker jeg fyllet før jeg starter å blande inn krydder og rulle de..

Steker de i ovnen på 225 grader i ca 15 minutter, pensler med litt olje for å få de skikkelig sprø..

Takk for oppskrift. Har aldri tenkt på å steke de i ovnen, da blir det jo ganske sunt. Dette skal lages i ferien :)

• Liker 1
Skrevet

Takk for oppskrift. Har aldri tenkt på å steke de i ovnen, da blir det jo ganske sunt. Dette skal lages i ferien :)

Jeg har regnet veldig grovt på det, men i et vårrull ark er det iføge min pakke 40 kcal, og i en ss med fyll er det ikke mange kcal (usikker på hvor mye det kan være jeg men det er lite i og med at jeg kun har ca 1 ss margarin når jeg steker alt fyllet, og det blir MYE grønnsakfyll på den ss) så jeg tipper at når den stekes i ovnen inneholder 1 vårrull under 100 kcal, kontra frityrsteke den og da er det fort 200 kcal pr vårrull pga vårrull deigen suger til seg oljen.

AnonymBruker
Skrevet

Man kan nekte barnet å gå fra bordet før det har smakt på maten,

Jepp. Dette prøvde foreldrene mine. Problemet var bare at jeg var mer utholdende enn de, så når klokken ble 7-8 på kvelden og jeg hadde sittet der i mange timer fikk jeg legge meg. Helt greit for min del, for jeg ville virkelig ikke smake… Som voksen har jeg et mye sunnere kosthold enn foreldrene mine og spiser kun hjemmelaget mat. Liker fortsatt ikke bearbeidet mat som jeg hatet som liten, men ser ikke noe stress i å ikke like pølser og halvfabrikata :)

Anonymous poster hash: 05e37...a2e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...