Gå til innhold

Kunder som kommer inn i butikken ved stengetid...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Matbutikken har som regel åpent fra 7-23, med andre ord er det åpent 18 av døgnets 24 timer, da bør man klare å handle før stengetid.

En ting er å komme løpende fordi du har glemt noe, men du kommer ikke to på 11, jubler for at du rakk det og går å henter en handlevogn for å storhandle.

Jeg er forresten veldig nysgjerrig på hvordan type butikker og hvordan åpningstider dere som syns det er dårlig service å stenge til stengetid har. Det er ihvertfall ikke matbutikk som stenger 23.

Må bare legge til at ordet stengetid betyr tidspunkt noe stenger, det betyr ikke at det er en halvtime før noe stenger!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror alle vi som har jobbet i butikk har full forståelse for dem som kommer løpende inn ett minutt før stengetid og bare skal ha en pakke bleier. Det er helt greit. Men det er en viss forskjell på de, og på de som sniker seg under gitteret og gir seg til å handle for hele uka når butikken stenger. Det skjønner vel de fleste :-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da forskjell på å vise god service, og nærmest sleike vrange kunder et visst sted. De fleste butikkene har lang åpningstid idag, og det er få ting man ikke klarer å være uten til neste dag. Som kunde bør man også ha respekt for de ansatte, selv om det ser ut til å mangle hos enkelte. I tillegg til denne holdningen om "kunden har alltid rett" som egentlig er litt utgått på dato i mitt hode og en litt "ovenfra og ned" holdning ovenfor folk i serviceyrker. Slik som enkelte mennesker oppfører seg i butikker, så viser det tydelig at kunden ikke alltid har rett.

Jeg skjønner at folk kan komme løpende to minutter før stengetid for å handle et par matvarer, men ukeshandel starter man ikke på 10 minutter før stengetid. Og som enkelte nevner, så er det de samme som går igjen på slike ting hver gang. Så det er ikke at folk ikke er klar over når butikken stenger. Møbler handler man ikke klokka 20.55 heller, når butikken stenger 21.00. Da venter man til neste dag.

Respekten skal gå begge veier enkelt og greit.

Anonymous poster hash: f2bf7...424

Dette er da feil, senest idag hadde jeg en kunde som handlet møbler 5 over stengetid, men vedkommende la igjen 13000 så da går det liksom greit :) Hvis du skal kikke derimot, så hadde jeg avvist deg.

Det er kapitalen som rår, hvorfor skal jeg som selger ta den sjansen at ett salg på 13000 glipper mellom fingrene på meg bare fordi jeg ikke strekker meg litt, blir jeg over så skriver jeg timer, så enkelt er det.

Anonymous poster hash: 952a0...c30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke dette vært løst mye bedre om arbeidsgiverne faktisk betalte for den tiden man jobber? Kommer det en kunde 15 min før stengerid som bruker 20 min så du blir noen minutter forsinket hadde det vel vært mer overkommelig om man fikk betalt? Kunden hadde vært fornøyd og du hadde vært fornøyd. Er jo ikke slik i noen andre yrker jeg vet om at man alltid kan gå når klokken er ferdig-på-jobb-tid. Men man gjør jo seg ferdig uansett! Kanskje sitter man i en viktig telefon, skal fullføre en rapport, sende en bestilling, kontakte en klient, ta vakttapporten som ble litt lengre enn vanlig pga flere pasienter kom inn... Men jeg synes man skal få betalt for det man gjør uansett :)

Anonymous poster hash: 51f9b...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da feil, senest idag hadde jeg en kunde som handlet møbler 5 over stengetid, men vedkommende la igjen 13000 så da går det liksom greit :) Hvis du skal kikke derimot, så hadde jeg avvist deg.

Det er kapitalen som rår, hvorfor skal jeg som selger ta den sjansen at ett salg på 13000 glipper mellom fingrene på meg bare fordi jeg ikke strekker meg litt, blir jeg over så skriver jeg timer, så enkelt er det.

Anonymous poster hash: 952a0...c30

Vil tippe det tilhører sjeldenheten. De fleste skal bare titte på den tiden...

Anonymous poster hash: f2bf7...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med AB b97. Men dessverre er det sykt mange arbeidsgivere som ikke er villig til å betale for dette.

Personlig er jeg ikke lenger interessert i å hjelpe kunder gratis etter stengetid. Jeg må kjøre bil til jobb grunnet dårlige bussforbindelser. Jeg må betale parkering hver dag, det er ingen steder man kan stå gratis i nærheten av jobb. Jeg betalte konsekvent for en halvtime lenger i starten, for å kunne ha mulighet til å ta det rolig/ikke bli sur og stresse sene kunder ut døra. Men gang på gang klarer de ikke å gjøre seg ferdig selv på en ekstra halvtime. Jeg har dermed, som den kundevennlige, naive tosken jeg er endt med å bruke hundrevis av kroner på ekstra parkeringstid, bøter (har fått tre!), og attpåtil får jeg ikke betalt for å være over tiden.

Flere ganger har jeg til og med sagt til kundene at de må være greie å skynde seg, for det er langt etter stengetid og min parkeringstid går ut. Da har enkelte til og med vært så frekke at de begynner å syte over "dårlig kundebehandling". En kunde kjeftet fordi jeg var så "frekk" at jeg sa at dersom jeg skulle hjelpe ham måtte jeg løpe ut å legge på mer på parkeringsautomaten.

Jeg gidder ikke mer. Jeg vil kunne rekke et TV-program. Jeg vil ha tid med ungene. Jeg vil ikke stå gratis på jobb. Jeg vil ikke betale for parkering etter stengetid. Jeg vil ikke ha flere bøter.

På slaget når vi stenger ber jeg kundene komme til kassen eller forlate butikken. Sånn blir det når de bare tar seg til rette, og ikke respekterer min tid/oppfører seg som at min tid er mindre verdt enn deres.

Anonymous poster hash: 7393d...be6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes kunden i åpningsinnlegget virker som en ekkel fyr som oppfører seg provoserende bare fordi han tror han kan og liker godt å leve med uttrykket "kunden har alltid rett".

Jeg har jobbet innenfor turistnæringen hver sommer de siste 6 åra, og jeg har merket meg en ting som også blir tydelig i denne tråden: En del nordmenn er utrolig frekke og egoistiske og behandler ikke ansatte med verdighet. Dette skjer omtrent aldri med utenlandske turister. Det finnes selvfølgelig også hyggelige nordmenn også, men noen svarer ikke når jeg hilser de inn og takker ikke for servicen jeg gir dem. Det har ingenting med å gjøre at det er dårlig service. Noen ganger opplever jeg også at nordmenn blir sure på meg grunnet manglende tilbud i turistnæringen, noe som ikke er min feil. Når jeg gir de den informasjonen som faktisk finner sted, så prøver de likevel å hardnakket påstå at det må jo være sånn og sånn, fordi de kanskje har hørt eller lest om det. Virker som alt for mange er vokst opp med å få viljen sin og tror at hele verden dreier seg rundt dem. Det er ofte meg, meg, meg, meg....

Utenlandske turister er som regel veldig hyggelige og takknemmelige. En del nasjonaliteter begynner alltid med å spørre hvordan det går, før de spørr spørsmål. Dette har jeg aldri opplevd en nordmann spørre om, så det er tydelig at oppdragelse og kultur er ulik. Turistene viser mye takknemmelighet uansett hvilken service jeg gir. Dersom jeg ikke får en takk så er det faktisk fra en nordmann.

Turister overholder og respekterer åpningstidene. Jeg får betalt for alt jeg går over stengetid og stresser ikke med å stenge dersom de kommer 5 på, to over eller 10 over om jeg fremdeles skulle være der. Men det skjer overhodet sjeldent. Når noen skjønner at de kommer ved stengetid, sier de unnskyld og sier de skal være kjappe og takker stort for at de får hjelp etter stengetid.

Endret av lillsunshine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med AB b97. Men dessverre er det sykt mange arbeidsgivere som ikke er villig til å betale for dette.

Personlig er jeg ikke lenger interessert i å hjelpe kunder gratis etter stengetid. Jeg må kjøre bil til jobb grunnet dårlige bussforbindelser. Jeg må betale parkering hver dag, det er ingen steder man kan stå gratis i nærheten av jobb. Jeg betalte konsekvent for en halvtime lenger i starten, for å kunne ha mulighet til å ta det rolig/ikke bli sur og stresse sene kunder ut døra. Men gang på gang klarer de ikke å gjøre seg ferdig selv på en ekstra halvtime. Jeg har dermed, som den kundevennlige, naive tosken jeg er endt med å bruke hundrevis av kroner på ekstra parkeringstid, bøter (har fått tre!), og attpåtil får jeg ikke betalt for å være over tiden.

Flere ganger har jeg til og med sagt til kundene at de må være greie å skynde seg, for det er langt etter stengetid og min parkeringstid går ut. Da har enkelte til og med vært så frekke at de begynner å syte over "dårlig kundebehandling". En kunde kjeftet fordi jeg var så "frekk" at jeg sa at dersom jeg skulle hjelpe ham måtte jeg løpe ut å legge på mer på parkeringsautomaten.

Jeg gidder ikke mer. Jeg vil kunne rekke et TV-program. Jeg vil ha tid med ungene. Jeg vil ikke stå gratis på jobb. Jeg vil ikke betale for parkering etter stengetid. Jeg vil ikke ha flere bøter.

På slaget når vi stenger ber jeg kundene komme til kassen eller forlate butikken. Sånn blir det når de bare tar seg til rette, og ikke respekterer min tid/oppfører seg som at min tid er mindre verdt enn deres.

Anonymous poster hash: 7393d...be6

Jeg er enig! Butikkansatt er et utakknemlig yrke, nordmenn er for kravstore, og jeg synes det er fullstendig greit å kaste ut kunder når det er stengetig.

Jeg jobber i butikk, og går ALDRI inn i en butikk ti minutter før stengetid og kommer ikke til å gjøre det :)

Anonymous poster hash: 5d0c8...5b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette med å ikke respektere andres tid er en generell tendens i samfunnet. Man kan finne eksempler fra andre situasjoner også. F.eks.da jeg jobbet på sykehus og vi på inngangsdøren til avdelingen hadde satt opp et skilt der det med store, tydelige bokstaver stod:

"Kjære pårørende - Visittiden er fra kl.17.00-20.30. Vennligst respekter dette".

Skjedde det da? Nei. Folk kom slengende som de ville hele dagen igjennom og måtte ofte vises bort.

En ting er om en visitt utenom visittiden er avtalt på forhånd,og om det er snakk om alvorlig sykepasienter. Men dette var ikke noen av delene. Det var bare folk som ga blaffen og kom og gikk når det passet dem.

At slik væremåte har noe med Norge og nordmenn å gjøre,som nevnt over her,ser ikke jeg heller bort i fra. Nordmenn er jo jevnt over mindre høflige enn andre europeere vi kan sammenligne oss med. Jeg har enda tilgode å møte tyskere eller engelskmenn som ikke møter presis til jobb eller avtaler.

Det å sløse med/oppta andres tid når man ikke har krav på det er veldig uhøflig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke betalt etter stengetid. Derfor verken kan eller vil jeg hjelpe deg om du kommer forsent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes kunden i åpningsinnlegget virker som en ekkel fyr som oppfører seg provoserende bare fordi han tror han kan og liker godt å leve med uttrykket "kunden har alltid rett".

Jeg har jobbet innenfor turistnæringen hver sommer de siste 6 åra, og jeg har merket meg en ting som også blir tydelig i denne tråden: En del nordmenn er utrolig frekke og egoistiske og behandler ikke ansatte med verdighet. Dette skjer omtrent aldri med utenlandske turister. Det finnes selvfølgelig også hyggelige nordmenn også, men noen svarer ikke når jeg hilser de inn og takker ikke for servicen jeg gir dem. Det har ingenting med å gjøre at det er dårlig service. Noen ganger opplever jeg også at nordmenn blir sure på meg grunnet manglende tilbud i turistnæringen, noe som ikke er min feil. Når jeg gir de den informasjonen som faktisk finner sted, så prøver de likevel å hardnakket påstå at det må jo være sånn og sånn, fordi de kanskje har hørt eller lest om det. Virker som alt for mange er vokst opp med å få viljen sin og tror at hele verden dreier seg rundt dem. Det er ofte meg, meg, meg, meg....

Utenlandske turister er som regel veldig hyggelige og takknemmelige. En del nasjonaliteter begynner alltid med å spørre hvordan det går, før de spørr spørsmål. Dette har jeg aldri opplevd en nordmann spørre om, så det er tydelig at oppdragelse og kultur er ulik. Turistene viser mye takknemmelighet uansett hvilken service jeg gir. Dersom jeg ikke får en takk så er det faktisk fra en nordmann.

Turister overholder og respekterer åpningstidene. Jeg får betalt for alt jeg går over stengetid og stresser ikke med å stenge dersom de kommer 5 på, to over eller 10 over om jeg fremdeles skulle være der. Men det skjer overhodet sjeldent. Når noen skjønner at de kommer ved stengetid, sier de unnskyld og sier de skal være kjappe og takker stort for at de får hjelp etter stengetid.

så artig for jeg tenker helt motsatt! Normenn eier ikke servicekultur, i utlandet får jeg alltid bedre service enn det jeg får i Norge. I utlandet er folk takknemmelige for å ha en jobb (selv om det er i dagligvarbutikk, så er de glad i jobben sin og ønsker å beholde den) i Norge så setter ikke folk pris på jobbene sine på samme måte, og tror de kan behandle kunder hvor frekkt som helst, for det spiller jo ingen rolle, man kan alltid få seg en ny jobb....

Anonymous poster hash: abc0b...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så artig for jeg tenker helt motsatt! Normenn eier ikke servicekultur, i utlandet får jeg alltid bedre service enn det jeg får i Norge. I utlandet er folk takknemmelige for å ha en jobb (selv om det er i dagligvarbutikk, så er de glad i jobben sin og ønsker å beholde den) i Norge så setter ikke folk pris på jobbene sine på samme måte, og tror de kan behandle kunder hvor frekkt som helst, for det spiller jo ingen rolle, man kan alltid få seg en ny jobb....

Anonymous poster hash: abc0b...256

Det er en merkelig slutning, at man liksom ikke ønsker å gi god service og beholde jobben, selv om en ikke ønsker å jobbe gratis. For å si det med teskjemetoden; gir du bort tiden din gratis så er ditt og bare ditt tap, poenget med å jobbe er jo at en skal tjene penger, ikke gi bort tid gratis.

Anonymous poster hash: f3adf...261

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så artig for jeg tenker helt motsatt! Normenn eier ikke servicekultur, i utlandet får jeg alltid bedre service enn det jeg får i Norge. I utlandet er folk takknemmelige for å ha en jobb (selv om det er i dagligvarbutikk, så er de glad i jobben sin og ønsker å beholde den) i Norge så setter ikke folk pris på jobbene sine på samme måte, og tror de kan behandle kunder hvor frekkt som helst, for det spiller jo ingen rolle, man kan alltid få seg en ny jobb....

Anonymous poster hash: abc0b...256

Man yter altså dårlig service og behandler kunder frekt dersom man ikke ekspederer dem etter stengetid og/eller jobber ulønnet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så artig for jeg tenker helt motsatt! Normenn eier ikke servicekultur, i utlandet får jeg alltid bedre service enn det jeg får i Norge. I utlandet er folk takknemmelige for å ha en jobb (selv om det er i dagligvarbutikk, så er de glad i jobben sin og ønsker å beholde den) i Norge så setter ikke folk pris på jobbene sine på samme måte, og tror de kan behandle kunder hvor frekkt som helst, for det spiller jo ingen rolle, man kan alltid få seg en ny jobb....

Anonymous poster hash: abc0b...256

Kanskje det er en sammenheng mellom frekke og egoistiske kunder og de du opplever som frekke og dårlige ansatte? Poenget i tråden er kunder som forventer at mange skal jobbe gratis, siden de ikke overholder åpningstidene. Som mange har nevnt her får du ikke betalt for å jobbe noe særlig etter stengetid. Det blir drøyt å kalle ansatte som ikke vil gjøre gratisarbeid, dårlig service. Om man forventer det har man for store krav som kunde, rett og slett. Der kommer frekkhet og egoisme inn, som jeg nevnte. Kanskje praksisen er ulik i utlandet med tanke på betalt etter stengetid, og derfor oppfatter du servicen der som bedre av en ukjent grunn.

Som jeg sa, så er mitt inntrykk etter 6 år at nordmenn skiller seg ut som kundegruppe i min jobb. De er i større grad frekke og lite takknemmelige. Utenlandske turister er veldig høflige og takknemmelige og har respekt for åpningstidene. De skjer veldig ofte at de spørr om jeg fremdeles holder åpent, selv om døren faktisk er vidåpen.

Endret av lillsunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får heller ikke overtidsbetalt, men ser kundene veldig an. Kommer det en med "lua i hånda" og spørr om han/hun kan få kjøpe et eller annet kjapt får de selvfølgelig lov til det. Men jeg har også hatt utrolig sure og utakknemlige kunder innom, som ikke greier gjøre seg ferdig før stengetid, og som heller ikke har noen planer om å kjappe seg. Så kan jeg stå der da, 10 min over stengetid og er klar for å dra hjem. Om jeg da er så "frekk" at jeg spørr disse kundene om de trenger hjelp, så har det hendt at jeg får "JADDAJADDA, jeg VET hvor mye klokka er!!"

Ssyns det er kvalmt med sånne mennesker som tror at hele verden dreier seg om de. Noen overtidskunder er veldig ålreite, takker for god service og legger igjen en god slant med penger. Nettopp pga de tar jeg ikke av meg servicesmilet selv om klokka er kvart over, fordi jeg vet at dette var en god opplevelse for kunden og at de vil komme tilbake.

Og omvendt, kunder som tar det som en selvfølge at jeg står der selv om jeg i realiteten kunne ligget hjemme i sofaen på tidspunktet, som er sure og grinete etter en lang dag, og som glatt svarer "Naih..." når jeg spørr de om de værsåsnill kan betale med kort da kassapengene allerede er telt. Neida, det er uaktuelt, og de betaler gjerne med en tusenlapp også, bare for å få stukket hull på den. Denne typen mennesker prøver gjerne også en stor haug med klær før de til slutt ender opp med å kjøpe en pakke hårnåler eller lignende..

Jeg har kollegaer som kjører motsatt policy, er det stengt så er det stengt, og kunder blir vist ut. Kan sikkert lønne seg det også, men for meg funker det veldig greit å være litt for snill.

Endret av blabla-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke dette vært løst mye bedre om arbeidsgiverne faktisk betalte for den tiden man jobber? Kommer det en kunde 15 min før stengerid som bruker 20 min så du blir noen minutter forsinket hadde det vel vært mer overkommelig om man fikk betalt? Kunden hadde vært fornøyd og du hadde vært fornøyd. Er jo ikke slik i noen andre yrker jeg vet om at man alltid kan gå når klokken er ferdig-på-jobb-tid. Men man gjør jo seg ferdig uansett! Kanskje sitter man i en viktig telefon, skal fullføre en rapport, sende en bestilling, kontakte en klient, ta vakttapporten som ble litt lengre enn vanlig pga flere pasienter kom inn... Men jeg synes man skal få betalt for det man gjør uansett :)

Anonymous poster hash: 51f9b...b97

Bortsett fra at når man har stengevakt ( i matbutikk hvertfall) stenger man kl 23 og man vil gjerne hjem. Jeg er ikke hjemme før nærmere midnatt og skal tidlig opp igjen dagen etter. Driter langt i om jeg får betalt for å være igjen eller ikke, jeg skal hjem for å få noen timer på øyet før ny dag på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Meh. Null sympati fra meg. Går ofte inn i butikken 2-3 minutter før stengetid, noen ganger fordi jeg ikke har hatt tid før, andre ganger rett og slett fordi jeg har lyst til å gå da. Hvis butikken ikke ønsker at folk kommer rekende de siste 5-10 minuttene, så er det bare å stenge døra for innferdsel. Pub'er klarer det fint. Slipper ikke folk inn den siste halvtimen, og så har de som allerede er der den samme halvtimen på å komme seg ut. Evt. kan man ta ned det skiltet hvor det står "08.00 - 22.00" og heller erstatte det med et skilt hvor det står "08.00 - 21.55". Som kunde nekter jeg å ta på meg skylda for at dere skyter dere selv i foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meh. Null sympati fra meg. Går ofte inn i butikken 2-3 minutter før stengetid, noen ganger fordi jeg ikke har hatt tid før, andre ganger rett og slett fordi jeg har lyst til å gå da. Hvis butikken ikke ønsker at folk kommer rekende de siste 5-10 minuttene, så er det bare å stenge døra for innferdsel. Pub'er klarer det fint. Slipper ikke folk inn den siste halvtimen, og så har de som allerede er der den samme halvtimen på å komme seg ut. Evt. kan man ta ned det skiltet hvor det står "08.00 - 22.00" og heller erstatte det med et skilt hvor det står "08.00 - 21.55". Som kunde nekter jeg å ta på meg skylda for at dere skyter dere selv i foten.

Helt greit dersom du ikke bruker mer enn fem minutter. Men dersom du kommer innto mminutter før stengetid og begir degut på en 20 minutters handlerunde viser du null respekt for de ansatte som tross alt er ferdig på jobb og ønsker å komme seg hjem.

Anonymous poster hash: 7393d...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit dersom du ikke bruker mer enn fem minutter. Men dersom du kommer innto mminutter før stengetid og begir degut på en 20 minutters handlerunde viser du null respekt for de ansatte som tross alt er ferdig på jobb og ønsker å komme seg hjem.

Anonymous poster hash: 7393d...be6

Hallo, jeg har da ingen livmor. Bruker toppen 5 minutter på handling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, jeg har da ingen livmor. Bruker toppen 5 minutter på handling.

Da er ikke du en del av problemet, og kan handle med god samvittighet :-)

Anonymous poster hash: 7393d...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...