Gå til innhold

Kunder som kommer inn i butikken ved stengetid...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når det er et minutt igjen av stengetiden, så pleier vi å gå å si i fra til eventuelle kunder om at vi stenger nå, og at om de skal ha noe må de komme til kassen. Andre person på jobb kjører gitteret halvveis ned (men det har vanligvis NULL innvirkning, verken på de utenfor eller de inn i butikken..).

Jeg har kun betalt til hele klokkeslett, og sjefen er ikke så gira på å betale overtid, så det er egentlig om å gjøre å komme seg raskest mulig ut.

Vi har flere ganger sendt ut de som "bare skal" når de ser at vi er inne i butikken fem over stengetid. Synes ikke det er lite serviceinnstilt å gjøre det, spesielt ikke når klokka er 22-23 på kvelden, og butikken har vært oppe i 15 timer allerede.



Anonymous poster hash: 72078...408
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde en kunde som kom i det jeg låste dørene og sa ''Ja men, det er jo bare to på!''. Jeg svarte da'' Ja, men klokken er elleve på kassa.'' Og da svarte hun igjen med at dere kan ikke stenge fordi det er to på elleve.

Neste gang jeg får en slik kunde så skal jeg si '' Vi følger ikke din klokken, men klokken i butikken.''

Til TS jeg hadde nok sagt til kunden ''Beklager at du måtte vente litt. På slutten av kvelden så blir det også mye styr med stenging av butikken...''

Min motto - Kill them with kindness :lur:



Anonymous poster hash: b28ef...577
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke sluppet han inn, hadde sagt at vi stenger nå. Sånt synes jeg er ufattelig frekt, blir forbanna bare av å lese dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

syntes det var unødvendig av han å være spydig mot deg, men akkurat det han gjorde (komme helt nøyaktis på stengetidspunktet ser jeg ikke problemet med, det er jo veldig vanlig. Da jeg jobbet på cafe så hadde vi betalt til en halvtime over nettopp pga sånne kunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syntes det var unødvendig av han å være spydig mot deg, men akkurat det han gjorde (komme helt nøyaktis på stengetidspunktet ser jeg ikke problemet med, det er jo veldig vanlig. Da jeg jobbet på cafe så hadde vi betalt til en halvtime over nettopp pga sånne kunder...

:overrasket:

Er det virkelig vanlig at folk oppfører seg slik?

Jeg anser meg selv som høflig oppdradd,med normalt god folkeskikk. Ser jeg at en butikk,et spisested el.lign er i ferd med å stenge for dagen snur jeg i døren. Hadde aldri hatt samvittighet til å spasere rett inn og ta meg til rette like ved/etter stengetid.

Endret av Sandie
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ashanti

Jeg har hatt dette "problemet" mange ganger. Begynte etterhvert å senke gitteret lenger og lenger ned (av en eller annen grunn tok jeg det aldri HELT ned til gulvet). Jeg opplevde faktisk at kunder la seg ned på alle fire og ålet seg inn under gitteret...... Ja, det er faktisk sant.

Så nå har jeg lært: når klokken er 18.00 (vi stenger da) går gitteret ned. HELT ned. De som prøver seg utenfor da, får beskjed om at vi desverre et stengt, men at vi åpner klokken 09.00 morgenen etter, så da er de velkommen tilbake :) Har selvsagt vært noen som har slått seg helt vrange, fordi "de skal bare..", men jeg jobber i en klesbutikk og det er ikke snakk om at liv og helse står i fare hvis de ikke får kjøpt den ene toppen altså. Og skulle vi tenkt penger, penger, penger hele tiden måtte vi omtrent ha holdt døgnåpent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er alltid noen som klarer å snike seg inn rett før stengetid hos oss også, men den som er stengeansvarlig bruker å passe litt på og ikke slippe inn kunder kun minutter før vi stenger, da de av erfaring gjerne tar seg god tid. Enkelte som begynner å rulle opp igjen forhengene på varene og så videre. Jeg har jobbet der lenge nok til at jeg rett og slett ikke orker å finne meg i det og hiver ut kundene om jeg ser de der etter stengetid. 7 Eleven over gaten er døgnåpent og har nok det meste man trenger etter kl 23 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ashanti

Må bare legge til at jeg faktisk fikk beskjed om å komme tilbake dagen etter, i en klesbutikk som stengte 17.00 og da var klokken 16.47 "fordi de var i gang med stengeprosessen". Dét syntes jeg var litt i drøyeste laget. Da bør kanskje gitteret taes ned/dørene stenges for nye kunder når klokken er 16.47 også da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på bensinstasjon, og jeg har opplevd at flere kunder banker på vinduene etter at jeg har låst og slukket lyset. Vi stenger kl. 23, og dette har da vært opptil et kvarter etter stengetid. Fikk faktisk en skriftlig klage fra en kunde som kom ti minutter etter stengetid, banket på vinduet, og klaget etter at hun ikke fikk nok hjelp. Altså, hallo? Det er mye som skal ordnes etter stengetid, har ikke tid til å hjelpe alle som står på utsiden og banker på!



Anonymous poster hash: c5288...22c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser at service nivået i Norge er så lavt som det virker som! Butikksjefer bør lønne sine ansatte tilstrekkelig til at slike uheldige situsjoner ikke oppstår! Der jeg jobbr (i butikk) får vi betalt til en halv time etter at vi stenger nettop for å unngå slike uheldig situasjoner... Hvis det kommer en kunde et kvarter etter stengetid så prioriterer jeg selvfølgelig kunden. Dette kan føre til at noen av de andre stengerutinene blir ofret, men da forklarer jeg bare det til hun som skal åpne... det er jo ikke sååå ofte det skjer! Tydeligvis at "kunden har alltid rett" ikke gjelder...



Anonymous poster hash: abc0b...256
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Regnstorm

syntes det var unødvendig av han å være spydig mot deg, men akkurat det han gjorde (komme helt nøyaktis på stengetidspunktet ser jeg ikke problemet med, det er jo veldig vanlig. Da jeg jobbet på cafe så hadde vi betalt til en halvtime over nettopp pga sånne kunder...

Det er kanskje vanlig, men det er ikke dermed sagt at det ikke er et problem. Det er alt for mange gjester og kunder som tydeligvis tror de er helt alene i verden, "skal bare, skal bare", det er ikke noe annet enn dårlig folkeskikk. At voksne mennesker holder på sånn gjør meg fullstendig oppgitt.

ser at service nivået i Norge er så lavt som det virker som! Butikksjefer bør lønne sine ansatte tilstrekkelig til at slike uheldige situsjoner ikke oppstår! Der jeg jobbr (i butikk) får vi betalt til en halv time etter at vi stenger nettop for å unngå slike uheldig situasjoner... Hvis det kommer en kunde et kvarter etter stengetid så prioriterer jeg selvfølgelig kunden. Dette kan føre til at noen av de andre stengerutinene blir ofret, men da forklarer jeg bare det til hun som skal åpne... det er jo ikke sååå ofte det skjer! Tydeligvis at "kunden har alltid rett" ikke gjelder...

Anonymous poster hash: abc0b...256

Velkommen til Norge, der ansatte innenfor service liker å bli behandlet med respekt og der vi forventer at voksne mennesker innehar et snev av høflighet, selv i møte med "arbeiderklassen". Og nei, kunden har selvsagt ikke alltid rett, det vet absolutt alle som jobber innen service.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser at service nivået i Norge er så lavt som det virker som! Butikksjefer bør lønne sine ansatte tilstrekkelig til at slike uheldige situsjoner ikke oppstår! Der jeg jobbr (i butikk) får vi betalt til en halv time etter at vi stenger nettop for å unngå slike uheldig situasjoner... Hvis det kommer en kunde et kvarter etter stengetid så prioriterer jeg selvfølgelig kunden. Dette kan føre til at noen av de andre stengerutinene blir ofret, men da forklarer jeg bare det til hun som skal åpne... det er jo ikke sååå ofte det skjer! Tydeligvis at "kunden har alltid rett" ikke gjelder...

Anonymous poster hash: abc0b...256

Servicenivået er altså lavt dersom kunder ikke får handle i butikker etter stengetid?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser at service nivået i Norge er så lavt som det virker som! Butikksjefer bør lønne sine ansatte tilstrekkelig til at slike uheldige situsjoner ikke oppstår! Der jeg jobbr (i butikk) får vi betalt til en halv time etter at vi stenger nettop for å unngå slike uheldig situasjoner... Hvis det kommer en kunde et kvarter etter stengetid så prioriterer jeg selvfølgelig kunden. Dette kan føre til at noen av de andre stengerutinene blir ofret, men da forklarer jeg bare det til hun som skal åpne... det er jo ikke sååå ofte det skjer! Tydeligvis at "kunden har alltid rett" ikke gjelder...

Anonymous poster hash: abc0b...256

Jepp, og det eneste du risikerer å oppnå er å innarbeide en praksis der folk vet at man i realiteten har åpent en halvtime ekstra og du forskyver bare problematikken en halvtime frem i tid. Med dagens svært rause åpningstider mange steder bør man greie å handle innenfor åpningstidene. Det er selvfølgelig noen unntak der noen butikker stenger urimelig tidlig på f. eks små steder det ikke er marked til å ha åpent så lenge, men i det store og hele er mange steder åpent nesten hele tiden, da bør man greie å få handlet før stengetid.

For det andre er det de færreste butikksjefer som ønsker noe som helst av ekstrautgifter og da medfører slik praksis at det er en selv som ansatt som tar kostnaden for at butikken skal være serviceminded (man jobber gratis).

Nei, folk i dag oppfører seg som drittunger, det gjelder også godt voksne over 40. Det er tydelig at denne dessertgenerasjonen ikke læret noe vesentlig i sin barneoppdragelse.

Anonymous poster hash: f3adf...261

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, og det eneste du risikerer å oppnå er å innarbeide en praksis der folk vet at man i realiteten har åpent en halvtime ekstra og du forskyver bare problematikken en halvtime frem i tid. Med dagens svært rause åpningstider mange steder bør man greie å handle innenfor åpningstidene. Det er selvfølgelig noen unntak der noen butikker stenger urimelig tidlig på f. eks små steder det ikke er marked til å ha åpent så lenge, men i det store og hele er mange steder åpent nesten hele tiden, da bør man greie å få handlet før stengetid.

For det andre er det de færreste butikksjefer som ønsker noe som helst av ekstrautgifter og da medfører slik praksis at det er en selv som ansatt som tar kostnaden for at butikken skal være serviceminded (man jobber gratis).

Nei, folk i dag oppfører seg som drittunger, det gjelder også godt voksne over 40. Det er tydelig at denne dessertgenerasjonen ikke læret noe vesentlig i sin barneoppdragelse.

Anonymous poster hash: f3adf...261

Det er i hvert fall dessertgenerasjonen som jobber i disse butikkene som yter 0 service, strekker seg ikke en millimeter for arbeidsplassen sin og driter i kundene. Her jeg jobber står kundene i fokus! Ja det kan hende du ikke rekker alle de andre arbeidsoppgavene forbundet med stengingen, men da prioriteres kunden, det er tross alt han som betaler lønnen din. Hadde dette skjedd i den butikken jeg jobber hadde det blitt kjeft på bakrommet!

Anonymous poster hash: abc0b...256

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvert fall dessertgenerasjonen som jobber i disse butikkene som yter 0 service, strekker seg ikke en millimeter for arbeidsplassen sin og driter i kundene. Her jeg jobber står kundene i fokus! Ja det kan hende du ikke rekker alle de andre arbeidsoppgavene forbundet med stengingen, men da prioriteres kunden, det er tross alt han som betaler lønnen din. Hadde dette skjedd i den butikken jeg jobber hadde det blitt kjeft på bakrommet!

Anonymous poster hash: abc0b...256

Ja, det viser vel hvor korttenkt sjefen din er. Andre arbeidsoppgaver som ikke er direkte kunderelaterte kan være vel så viktig i det store og hele, og manglende utførelse av disse kan til syvende og sist gå utover kundeopplevelsene. Hva når stengerutinene innebærer å vaske/rydde slik at det ser presentabelt ut neste dag og morgenansvarlig ikke rekker dette? Hva hvis stengerutinen innebærer å lage lagermanifest til neste dag slik at produktene raskt kan finnes frem til kundene neste dag, slik at de får en bedre opplevelse?

Slik problematikk vet samtlige som er virkelig god på kundebehandling, iblant må man gjøre noen oppgaver som kan virke tilsynelatende trivielle for at kundene - totalt sett - skal få en bra opplevelse.

Anonymous poster hash: f3adf...261

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor ble av kunden har alltid rett?

Hvorfor skal kunden ha rett ETTER at den ansatte er ferdig på jobb?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steamboat

Hvorfor skal kunden ha rett ETTER at den ansatte er ferdig på jobb?

Så bare gå fra jobben og sjekk hva arbeidsgiveren mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bare gå fra jobben og sjekk hva arbeidsgiveren mener.

Arbeidsgiver får mene hva h*n vil etter at dagen er slutt og jeg ikke lenger får betalt, så enkelt er det. Jeg jobber ikke gratis.

Anonymous poster hash: f3adf...261

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvert fall dessertgenerasjonen som jobber i disse butikkene som yter 0 service, strekker seg ikke en millimeter for arbeidsplassen sin og driter i kundene. Her jeg jobber står kundene i fokus! Ja det kan hende du ikke rekker alle de andre arbeidsoppgavene forbundet med stengingen, men da prioriteres kunden, det er tross alt han som betaler lønnen din. Hadde dette skjedd i den butikken jeg jobber hadde det blitt kjeft på bakrommet!

Anonymous poster hash: abc0b...256

Hadde du ekspedert kunder etter stengetid dersom du ikke fikk betalt?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...