Gå til innhold

Kunder som kommer inn i butikken ved stengetid...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er i hvert fall dessertgenerasjonen som jobber i disse butikkene som yter 0 service, strekker seg ikke en millimeter for arbeidsplassen sin og driter i kundene. Her jeg jobber står kundene i fokus! Ja det kan hende du ikke rekker alle de andre arbeidsoppgavene forbundet med stengingen, men da prioriteres kunden, det er tross alt han som betaler lønnen din. Hadde dette skjedd i den butikken jeg jobber hadde det blitt kjeft på bakrommet!

Anonymous poster hash: abc0b...256

Æææ, det er det ikke. Jeg får lønn selv om jeg går en hel dag uten salg. Jeg jobber i en internasjonal gigakjede, og det er faktisk hovedkontoret i Norge som betaler lønnen min, ikke han idioten som vil inn fem min etter stengetid og tror han er morsom :roll:

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er nok de samme folkene som kommer ruslende 5-10 minutter etter at forestillingen har begynt på kinoen/teateret, og som lyser deg i ansiktet med mobilen mens de spør deg hvilken plass du har og hvor de skal sitte. Jeg vet allerede svaret, de folkene sitter alltid i midten.



Anonymous poster hash: deedb...d11
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steamboat

Arbeidsgiver får mene hva h*n vil etter at dagen er slutt og jeg ikke lenger får betalt, så enkelt er det. Jeg jobber ikke gratis.

Anonymous poster hash: f3adf...261

Da har du vel ikke noe å klage over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Det er i hvert fall dessertgenerasjonen som jobber i disse butikkene som yter 0 service, strekker seg ikke en millimeter for arbeidsplassen sin og driter i kundene. Her jeg jobber står kundene i fokus! Ja det kan hende du ikke rekker alle de andre arbeidsoppgavene forbundet med stengingen, men da prioriteres kunden, det er tross alt han som betaler lønnen din. Hadde dette skjedd i den butikken jeg jobber hadde det blitt kjeft på bakrommet!

Anonymous poster hash: abc0b...256

Å strekke grensene er å skyte seg selv i foten og lønner seg ikke for butikkene. Dersom stengetiden er kl 20 og kundene vet at de får service til kl 20.15, er de færreste kundene takknemlige kunder som setter pris på denne ekstraservicen. De fleste tar bare det ekstra kvarteret som en selvfølge og man får et problem med at kunder kommer innom etter kl 20 fordi de mener de har krav på å få hjelp etter stengetid fordi "alle andre får det" eller "sånn er det jo her". Så må man kanskje begynne å lønne de ansatte til å ta seg av kunder til kl 20.30, og så begynner kundene å komme enda senere fordi det er sånn det funker på den butikken. Enten må butikken betale de ansatte for lengre arbeidsdag, noe som sjeldent er ønskelig da det jo koster penger, eller så må de ansatte jobbe gratis, noe som ikke var en del av avtalen da man ble ansatt og gir ufornøyde ansatte. Det er rimelig drøyt å forvente at folk skal jobbe gratis for å gi service til folk som ikke gidder å følge de allerede romslige åpningstidene. Jeg forventer å få god service innenfor åpningstiden men det kunne ikke falt meg inn å være så egoistisk at jeg krever å få utmerket service lenge etter åpningstid.

Det er kanskje kundene som betaler lønna, men av erfaring vet jeg at de kundene som ramler innom rett før eller etter stengetid og krever god service er de som legger minst penger igjen i butikken. Å miste disse kundene gjør ingen skade på bedriften da de fleste i utgangspunktet er vanskelige kunder som skaper mer trøbbel for bedriften enn inntekter. Som skrevet tidligere her i tråden er de ofte sure og utakknemlige og skaper mest kvalme både for ansatte og eventuelt andre kunder. Det er ikke disse dustekundene som ikke kan klokka som betaler lønna til de butikkansatte, så de kan gjerne gå hjem med uforrettet sak og surmule uten at bedriften lider noen nød.

Fint for deg at du jobber gratis for å stå på pinne for kundene dine, håper virkelig du får noe igjen for det i form av blide og takknemlige kunder. Min erfaring er at utakk er verdens lønn og at det eneste man oppnår er at kundene begynner å ta ekstraservicen etter stengetid som en selvfølge, ikke som en hyggelig ekstratjeneste.

Jeg trivdes med å jobbe i butikk og de aller fleste kundene var kjempehyggelige folk, men jeg kjenner at det er godt å ha byttet til en jobb der folk har litt mer respekt for at jeg ikke kan stå på pinne for dem utenom min betalte arbeidstid.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur jeg hadde sagt noe sånt " Vi stenger nå, men hvis du er rask så skal det gå fint" med et smil..



Anonymous poster hash: 1de45...a43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det viser vel hvor korttenkt sjefen din er. Andre arbeidsoppgaver som ikke er direkte kunderelaterte kan være vel så viktig i det store og hele, og manglende utførelse av disse kan til syvende og sist gå utover kundeopplevelsene. Hva når stengerutinene innebærer å vaske/rydde slik at det ser presentabelt ut neste dag og morgenansvarlig ikke rekker dette? Hva hvis stengerutinen innebærer å lage lagermanifest til neste dag slik at produktene raskt kan finnes frem til kundene neste dag, slik at de får en bedre opplevelse?

Slik problematikk vet samtlige som er virkelig god på kundebehandling, iblant må man gjøre noen oppgaver som kan virke tilsynelatende trivielle for at kundene - totalt sett - skal få en bra opplevelse.

Anonymous poster hash: f3adf...261

Det VIKTIGSTE når man driver butikk er å få inn penger i kassa. Uansett hva andre ting vi har å gjøre så er fokuset alltid på kunden, det er han som i overført betydning gjør at vi har en jobb å gå til og at butikken går rundt. vi greier alltid å jobbe inn det vi ikke får gjort. Det er viktigere at kunden er fornøyd eller om støvet blir tørket av kvelds eller morgenvakten...

Anonymous poster hash: abc0b...256

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Æææ, det er det ikke. Jeg får lønn selv om jeg går en hel dag uten salg. Jeg jobber i en internasjonal gigakjede, og det er faktisk hovedkontoret i Norge som betaler lønnen min, ikke han idioten som vil inn fem min etter stengetid og tror han er morsom :roll:

:hakeslepp: For en utrolig tåpelig ting å si! pengene vokser ikke på hovedkontoret vet du??? Det er kundene sine penger som muliggjør at en stor kjede (eller liten) går rundt...

Anonymous poster hash: abc0b...256

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å strekke grensene er å skyte seg selv i foten og lønner seg ikke for butikkene. Dersom stengetiden er kl 20 og kundene vet at de får service til kl 20.15, er de færreste kundene takknemlige kunder som setter pris på denne ekstraservicen. De fleste tar bare det ekstra kvarteret som en selvfølge og man får et problem med at kunder kommer innom etter kl 20 fordi de mener de har krav på å få hjelp etter stengetid fordi "alle andre får det" eller "sånn er det jo her". Så må man kanskje begynne å lønne de ansatte til å ta seg av kunder til kl 20.30, og så begynner kundene å komme enda senere fordi det er sånn det funker på den butikken. Enten må butikken betale de ansatte for lengre arbeidsdag, noe som sjeldent er ønskelig da det jo koster penger, eller så må de ansatte jobbe gratis, noe som ikke var en del av avtalen da man ble ansatt og gir ufornøyde ansatte. Det er rimelig drøyt å forvente at folk skal jobbe gratis for å gi service til folk som ikke gidder å følge de allerede romslige åpningstidene. Jeg forventer å få god service innenfor åpningstiden men det kunne ikke falt meg inn å være så egoistisk at jeg krever å få utmerket service lenge etter åpningstid.

Det er kanskje kundene som betaler lønna, men av erfaring vet jeg at de kundene som ramler innom rett før eller etter stengetid og krever god service er de som legger minst penger igjen i butikken. Å miste disse kundene gjør ingen skade på bedriften da de fleste i utgangspunktet er vanskelige kunder som skaper mer trøbbel for bedriften enn inntekter. Som skrevet tidligere her i tråden er de ofte sure og utakknemlige og skaper mest kvalme både for ansatte og eventuelt andre kunder. Det er ikke disse dustekundene som ikke kan klokka som betaler lønna til de butikkansatte, så de kan gjerne gå hjem med uforrettet sak og surmule uten at bedriften lider noen nød.

Fint for deg at du jobber gratis for å stå på pinne for kundene dine, håper virkelig du får noe igjen for det i form av blide og takknemlige kunder. Min erfaring er at utakk er verdens lønn og at det eneste man oppnår er at kundene begynner å ta ekstraservicen etter stengetid som en selvfølge, ikke som en hyggelig ekstratjeneste.

Jeg trivdes med å jobbe i butikk og de aller fleste kundene var kjempehyggelige folk, men jeg kjenner at det er godt å ha byttet til en jobb der folk har litt mer respekt for at jeg ikke kan stå på pinne for dem utenom min betalte arbeidstid.

Det er jo ikke som om folk planlegger å være sent ute for å være jævelige! jeg nekter å tro at om man viser en ekstra service så kommer kundene til å planlegge å komme etter stengetid... Det er heller ikke sånn at det kommer horder med folk etter stengetid, det er En gang innimellom... Og den servicen setter folk veldig pris på... Her jeg jobber betales vi en halvtime utover stengetid uansett, så det er ingen som jobber gratis... Dette resulterer noen få ganger i at vi ikke får gjort andre stengerutiner, men jeg syntes det er merkelig å ikke prioritere kunder og servie forran praktisk rydding....

måten du skriver på får meg til å tenke at det nok var bra for alles del at du byttet jobb, for jeg ville aldri ansatt en med så mye negativitet og attitude!

Anonymous poster hash: abc0b...256

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Det er jo ikke som om folk planlegger å være sent ute for å være jævelige! jeg nekter å tro at om man viser en ekstra service så kommer kundene til å planlegge å komme etter stengetid... Det er heller ikke sånn at det kommer horder med folk etter stengetid, det er En gang innimellom... Og den servicen setter folk veldig pris på... Her jeg jobber betales vi en halvtime utover stengetid uansett, så det er ingen som jobber gratis... Dette resulterer noen få ganger i at vi ikke får gjort andre stengerutiner, men jeg syntes det er merkelig å ikke prioritere kunder og servie forran praktisk rydding....

måten du skriver på får meg til å tenke at det nok var bra for alles del at du byttet jobb, for jeg ville aldri ansatt en med så mye negativitet og attitude!

Anonymous poster hash: abc0b...256

Nei de planlegger selvsagt ikke å komme sent for å være jævlige. Tvert i mot er det jo nettopp fordi de ikke planlegger godt nok at de dukker opp ett minutt før eller rett etter stengetid og åler seg under et halvveis stengt gitter. Jeg tror faktisk heller ikke folk planlegger å gå og plage seg på ansatte men det er ikke til å komme i fra at enkelte mennesker er rimelig korttenkte, egoistiske og tror hele verden snurrer rundt deres eksistens. De går ikke inn for å være jævlige, de bare gidder ikke reflektere over egen oppførsel.

Jeg fikk svært gode referanser fra butikken jeg jobbet i så hva du måtte tro om meg og mine evner som butikkansatt ut i fra et innlegg på kvinneguiden, er revnende likegyldig. Jeg kunne selvsagt aldri ha sagt eller skrevet noe negativt til selv den verste kunden, ikke en gang i tilfeller der kunder har kalt meg stygge ting rett opp i ansiktet. Jeg gjør også alt jeg kan for å selv være en hyggelig og grei kunde når jeg er i kontakt med kundebehandlere rundt omkring, og ser det som en selvfølge å ikke krype inn under et nedsenket gitter og forvente service fordi "det er jeg som betaler lønna til den ansatte". Man viser da respekt for folk uansett om de er kunder eller kundebehandlere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke som om folk planlegger å være sent ute for å være jævelige! jeg nekter å tro at om man viser en ekstra service så kommer kundene til å planlegge å komme etter stengetid... Det er heller ikke sånn at det kommer horder med folk etter stengetid, det er En gang innimellom... Og den servicen setter folk veldig pris på... Her jeg jobber betales vi en halvtime utover stengetid uansett, så det er ingen som jobber gratis... Dette resulterer noen få ganger i at vi ikke får gjort andre stengerutiner, men jeg syntes det er merkelig å ikke prioritere kunder og servie forran praktisk rydding....

måten du skriver på får meg til å tenke at det nok var bra for alles del at du byttet jobb, for jeg ville aldri ansatt en med så mye negativitet og attitude!

Anonymous poster hash: abc0b...256

Service? Jeg kaller det toppen av frekkhet.

Så godt som alle av de som jobber i butikk til 21/23 om kvelden er studenter som skal tidlig opp dagen etter. I min butikk-/studentkarriere opplevde jeg at kunder kunne bli 25 minutter etter stengetid. Å gå inn i en butikk ett minutt før stengetid og forvente full service er tankeløst og respektløst. Det er ikke mange årene siden alle matbutikker og kjøpesentre stengte kl. 20 på hverdager. Når man nå kan få tak i ost helt frem til kl 23 om kvelden og fra 7 neste morgen, bør det være mulig å holde seg innenfor den fastsatte åpningstiden.

Anonymous poster hash: bde24...41d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke som om folk planlegger å være sent ute for å være jævelige! jeg nekter å tro at om man viser en ekstra service så kommer kundene til å planlegge å komme etter stengetid... Det er heller ikke sånn at det kommer horder med folk etter stengetid, det er En gang innimellom... Og den servicen setter folk veldig pris på... Her jeg jobber betales vi en halvtime utover stengetid uansett, så det er ingen som jobber gratis... Dette resulterer noen få ganger i at vi ikke får gjort andre stengerutiner, men jeg syntes det er merkelig å ikke prioritere kunder og servie forran praktisk rydding....

måten du skriver på får meg til å tenke at det nok var bra for alles del at du byttet jobb, for jeg ville aldri ansatt en med så mye negativitet og attitude!

Anonymous poster hash: abc0b...256

Eh, jo. Folk planlegger faktisk å legge handleturen til slutten av dagen, jeg har jobbet i en matvarebutikk opp gjennom studietiden og det var ALLTID de samme som kom 2-5 min før stengetid for å gjøre hele handelen for uken eller helgen. Alltid, det slo aldri feil. Så ja noen planlegger faktisk å ta handlingen til slutt.

Og joda, folk kommer i flokker. De ser gjerne at en er inne i butikken og tenker; Det skader ikke om jeg også går inn, de har jo allerede en inne. Og vips sitter du igjen med 10 stk som alle "bare" skal ha en ting.

Du er heldig som får betalt en halvtime ekstra for å yte denne servicen, det er ikke alle som får! Jeg stenger 22, om du kommer 1 minutt på greit. Men du får beskjed om å betale kl 22 og komme deg ut (ikke i de ordlagene selvfølgelig). Men butikken er stengt kl 22, du får komme tilbake neste dag.

Og ærlig talt når butikken er åpen fra 8-22 hver eneste dag så har jeg faktisk ingen sympati med dem som blir opprørte når de ikke får handle noe etter kl 22. Det får være grenser på hva man skal tillate seg bare fordi man er kunde.

Anonymous poster hash: 79de1...06e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest constance90

Normalt så sier jeg at "nå er butikken stengt. Men var det noe spesielt du skulle ha?". Hvis de sier en spesifikk ting så slipper jeg dem inn, men går gjerne å maser høffelig at han må skyndte seg. Sier de at de ba re skal kikke så sier jeg at det er stengt og at butikken åpner k l X i morgen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk eier ikke normal folkeskikk eller oppdragelse for den saks skyld i dag.
Jeg går ALDRI inn i en butikk fem minutter før stengetid, da er det i så fall kun for å ha brød til frokost dagen etter - da er jeg ute igjen etter to minutter.
Eller plan B: bensinstasjonen!
På sentere og, har jeg ikke rukket det jeg skal innen fem på, så får det bare være.
Da tar jeg det dagen etterpå.
Har selv jobbet i butikk, og vil anse meg som heldig for det er sjeldent jeg har stått over stengetid.
Kan komme på en gang hvor kunden var i butikk til 10 over stengetid, men hun handlet mye og jeg fikk et ganske bra snittsalg, så jeg klistret på mitt bredeste smil og ba henne ikke unnskylde seg for at hun sto over tiden.



Anonymous poster hash: 09301...ffa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det VIKTIGSTE når man driver butikk er å få inn penger i kassa. Uansett hva andre ting vi har å gjøre så er fokuset alltid på kunden, det er han som i overført betydning gjør at vi har en jobb å gå til og at butikken går rundt. vi greier alltid å jobbe inn det vi ikke får gjort. Det er viktigere at kunden er fornøyd eller om støvet blir tørket av kvelds eller morgenvakten...

Anonymous poster hash: abc0b...256

Les hva jeg skrev en gang til og så svarer du heller ut fra det. Jeg skrev at man ikke nødvendigvis bør droppe viktige stengerutiner, man rekker faktisk ikke alltid å få gjort dette hvis det er en butikk med mye trykk og veldig mange kunder. Om stengerutinene har sammenheng med at butikken ser presentabel ut eller at det f. eks dreier seg om å sette frem mer av viktige varer for å øke salget neste dag så har disse tingene sterk sammenheng med det å nettopp skape en god kundeopplevelse totalt sett. Om du ikke skjønner det så bør du strengt tatt finne deg noe annet å gjøre.

Anonymous poster hash: f3adf...261

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke jobbet i butikk, men så en gang en mann gå inn 5 min før stengetid med en søppelsekk med pant. Da syntes jeg synd på de ansatte...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet i butikk der det også var en jernvareavdeling med mulighet for å blande maling. En kom inn få minutter før stengetid og skulle ha maling. Jeg kritiserte han for å komme like før stengetid(med litt banning i det jeg sa), han ble helt satt ut :fnise:
Hadde en fyr kommet med søppelsekk med pant like før stengetid så hadde jeg latt han pante til stengetid og bedt han dra å pante resten en annen dag. Han kunne ha protestert så mye han ville, jeg hadde trykket på pantelappknappen og skrudd av pantemaskinen.
Jeg er faktisk veldig serviceinnstilt, men bare til de som fortjener det. Kommer en idiot like før stengetid og krever at vi skal ha åpent fordi den personen skal bare, så ber jeg de dra til helvete. :laugh:
Jeg har hatt mange kunder si til meg "åja du heter ___, jeg skal snakke med sjefen din!!". Jeg har aldri hørt noe fra sjefene jeg har hatt.



Anonymous poster hash: 39fe8...5cd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:hakeslepp: For en utrolig tåpelig ting å si! pengene vokser ikke på hovedkontoret vet du??? Det er kundene sine penger som muliggjør at en stor kjede (eller liten) går rundt...

Anonymous poster hash: abc0b...256

Og kjeden kommer til å ha mer enn nok kunder fra andre butikker selv om jeg sender ut én idiot etter stengetid. Poenget ditt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kjeden kommer til å ha mer enn nok kunder fra andre butikker selv om jeg sender ut én idiot etter stengetid. Poenget ditt?

Poenget er at hver kunde teller! Her jeg jobber tar vi vare på hver enkelt kunde og sørger for at ingen forlater butikken vår musfornøyd. 'Kunden har alltid rett' lever vi etter, og vi strekker oss langt for å yte service, hver kunde teller!

Anonymous poster hash: abc0b...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at hver kunde teller! Her jeg jobber tar vi vare på hver enkelt kunde og sørger for at ingen forlater butikken vår musfornøyd. 'Kunden har alltid rett' lever vi etter, og vi strekker oss langt for å yte service, hver kunde teller!

Anonymous poster hash: abc0b...256

Da må du enten jobbe et sted med veldig greie kunder, eller bli enormt sliten. Jeg har så mange besserwissere og idioter som prøver å strekke arbeidstiden min, krangle seg til bedre priser og later som at de vet bedre enn meg at jeg orker ikke det "kunden har alltid rett"-tullet. Jeg hjelper så langt det strekker seg, men klokka ti over ni skal jeg hjem, for da går den siste bussen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da forskjell på å vise god service, og nærmest sleike vrange kunder et visst sted. De fleste butikkene har lang åpningstid idag, og det er få ting man ikke klarer å være uten til neste dag. Som kunde bør man også ha respekt for de ansatte, selv om det ser ut til å mangle hos enkelte. I tillegg til denne holdningen om "kunden har alltid rett" som egentlig er litt utgått på dato i mitt hode og en litt "ovenfra og ned" holdning ovenfor folk i serviceyrker. Slik som enkelte mennesker oppfører seg i butikker, så viser det tydelig at kunden ikke alltid har rett.

Jeg skjønner at folk kan komme løpende to minutter før stengetid for å handle et par matvarer, men ukeshandel starter man ikke på 10 minutter før stengetid. Og som enkelte nevner, så er det de samme som går igjen på slike ting hver gang. Så det er ikke at folk ikke er klar over når butikken stenger. Møbler handler man ikke klokka 20.55 heller, når butikken stenger 21.00. Da venter man til neste dag.

Respekten skal gå begge veier enkelt og greit.



Anonymous poster hash: f2bf7...424
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...