Gå til innhold

Er det vanlig å ikke kunne håndtere sine egne barn på ferie? Må ha med besteforeldrene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke. Svigermor eeeeelsker det!! Jeg har flere ganger hørt henne tilby seg. På en annen side så vet jeg om et par episoder da svigermor ikke kunne. Svigerinnen min ble sur og suret seg til meg over at hun måtte avlyse det hun skulle på fordi svigermor ikke kunne.. Så jeg vet ikke.. litt både óg. TS



Anonymous poster hash: 2293b...079
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg og mannen min dro på syden-ferie med 1 og 3 åringen uten at andre voksne var med. Var aldri tema. Ingen problemer, selv om vi naturligvis ble ganske låst med siesta på rommet midt på dagen og tidlig kveld. Vi to voksne hadde jo heller aldri alenetid sammen, men det var vi jo vant med.

Helt normale unger, hverken engler eller villbasser.

Anonymous poster hash: 39d52...11f

Bare spm (helt ut av det blå, jeg har heller ikke barn :fnise: )

Gjør dere da noe koselig på kvelden som f.eks å kjøpe litt god mat og drikke og sitte på terassen på kvelden mens barna sover? Skjønner jo man ikke kan dra ut, men.. Bare spør av ren nyskjerrighet :laugh: Må jo ikke være superkjipt det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Bare spm (helt ut av det blå, jeg har heller ikke barn :fnise: )

Gjør dere da noe koselig på kvelden som f.eks å kjøpe litt god mat og drikke og sitte på terassen på kvelden mens barna sover? Skjønner jo man ikke kan dra ut, men.. Bare spør av ren nyskjerrighet :laugh: Må jo ikke være superkjipt det heller.

Vi spiser god mat ute på Restsurant, med minsten sovende i vognen, og koser oss med vin, snacks og spill på terassen når vi er tilbake på rommet/leiligheten og begge barna har lagt seg. Så vi har hvertfall alenetid selv om vi ikke har med besteforeldre på ferie. Endret av Magdalene
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som de er litt bortskjemte med tanke på avlastning.

Når det er sagt så er det ren og skjær luksus å ha med besteforeldre på ferie. Vi hadde med svigers til legoland når våre barn var 2, 5 og 7 år. Og bare det å ha mulighet til å la svigers passe vogna med minsten mens vi 4 andre feks kjørte en karusell er veldig ok.Ellers må alltid en av oss voksne følge de eldste, og hvis man bare kan sitte 2 om gangen og ingen av de vil sitte alene så må man kjøre 2 turer osv. Kan bli mye køståing, venting og styr. Men i 90% av tilfellene er vi på ferie alene. Det har da aldri vært noe problem. Og det bør ikke være noe problem for de aller fleste. Klarer vi å få en kveld alene uten unger i løpet av sommeren så er det ren og skjær luksus, og det nytes til fulle. Men vi nyter også kveldene alene på terrassen når ungene er i seng. Går mye på hvilke forventninger og innstillinger man har.



Anonymous poster hash: aa44d...d9c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliky

Jeg har selv ikke barn og kan derfor ikke si at jeg vet så veldig mye om barneoppdragelse. Jeg har likevel reagert litt på svogerfamilien min. De har 2 barn på 3 og 1 å, og det nok ikke den enkleste alderen. På sydenferien i år tar de med seg svigers, noe som sikkert er hyggelig og praktisk. Svigerinnen min uttalte at "Vi tør ikke å dra på ferie med barna hvis det bare skal være meg og barnefar" .. Det er dette jeg reagerer på.. Det er sikkert godt å ha 4 voksne, men er det virkelig normalt å ikke kunne håndtere sine egne barn et par uker alene?

Barna sover/bor hos besteforeldrene også flere ganger i uken, ofte hele helgen og også hun på 1 år. Barnefar har heller aldri hatt ansvaret for barna alene en hel dag. Skal hun vekk, tar han med en gang barna med seg til foreldrene og de sover der..

Jeg sier ikke noe og blander meg heller ikke. Men det angår på en måte også meg siden mine barn får samme besteforeldre. Jeg bare stusser på at dette er normalt eller sunt. Jeg har vokst opp uten besteforeldre i det hele tatt og foreldrene mine var alltid på ferie alene med 3 unger og jeg kan aldri huske at det var noe problem

Anonymous poster hash: 2293b...079

Jeg skjønner ikke hvorfor dette angår deg i det heletatt.

De tar med seg besteforeldrene på ferie og det skal du bry nesa di med fordi de en eller annen gang muligens blir besteforeldre til dine barn!? :klo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som disse foreldrene er veldig umodne og lite selvstendige. Jeg synes absolutt dette angår deg, for hva når du og din partner får barn, har disse beteforeldrene i det hele tatt overskudd til flere barnebarn enn disse, som tilbringer så mye tid hos dem, og som til og med må ha dem med på ferie, for ellers tør de ikke dra..???

Vi har alltid greid oss selv. Tanken på å ha med foreldrene våre for å hjelpe oss til å i det hele tatt kunne dra på ferie har aldri streifet oss. Jeg tror de to der burde ha ventet litt med å få barn, og jeg tror at besteforeldrene gjør dem en bjørnetjeneste ved å yte dem så mye service.



Anonymous poster hash: 8c0c2...c40
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lykkeliky

Jeg synes det høres ut som disse foreldrene er veldig umodne og lite selvstendige. Jeg synes absolutt dette angår deg, for hva når du og din partner får barn, har disse beteforeldrene i det hele tatt overskudd til flere barnebarn enn disse, som tilbringer så mye tid hos dem, og som til og med må ha dem med på ferie, for ellers tør de ikke dra..???

Vi har alltid greid oss selv. Tanken på å ha med foreldrene våre for å hjelpe oss til å i det hele tatt kunne dra på ferie har aldri streifet oss. Jeg tror de to der burde ha ventet litt med å få barn, og jeg tror at besteforeldrene gjør dem en bjørnetjeneste ved å yte dem så mye service.

Anonymous poster hash: 8c0c2...c40

Overskudd til barnebarn? Og hva så om de ikke har det? Hva skal TS gjøre da? Velge en annen mann å få barn med?

Tullete, og TS har ikke noe med hva disse besteforeldrene velger å bruke sin egen tid på!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være at en av foreldrene har en eller annen sykdom/funksjonshemming (ikke alle synes utenpå!) som gjør at det er best å ha med flere voksne. Jeg har epilepsi, og drar ikke alene på ferie med mine barn, mine foreldre blir med. Synes ikke jeg bør skamme meg over det...



Anonymous poster hash: 386c1...cfd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Her har jeg reist alene med barna i alle år, fra de var 1 år, og i år reiser vi med tog gjennom Europa, blir borte en måned.



Anonymous poster hash: 768d8...000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskudd til barnebarn? Og hva så om de ikke har det? Hva skal TS gjøre da? Velge en annen mann å få barn med?

Tullete, og TS har ikke noe med hva disse besteforeldrene velger å bruke sin egen tid på!

Vet du hva, vi har kun ett sett besteforeldre å spørre om barnevakt, men vi har følt det fryktelig vanskelig å gjøre det, nettopp fordi de har vært opptatt med de andre barnebarna bestandig. Vi har ikke hatt samvittighet til å spørre, når vi vet at de andre har vært der hele helga, og lørdagen før der, og før der, og før der..og de henter i barnehagen flere ganger i uka. Vi har sett at besteforeldrene har vært slitne, men vi har aldri sagt noe, for de er tross alt voksne mennesker som tar egne valg og avgjørelser. Disse andre har aldri hatt skamvett nok til å skjønne hva som er for mye, og det har dessverre gått ut over oss. Synes faktisk TS har grunn til å bli lit toppgitt, og å stusse over situasjonen, som vi har gjort og har vært.

Det kan jo være at en av foreldrene har en eller annen sykdom/funksjonshemming (ikke alle synes utenpå!) som gjør at det er best å ha med flere voksne. Jeg har epilepsi, og drar ikke alene på ferie med mine barn, mine foreldre blir med. Synes ikke jeg bør skamme meg over det...

Anonymous poster hash: 386c1...cfd

Jeg tror nok TS ville visst om det om noen i svogerfamilien slet med sånt, og av den grunn ikke kunne være så mye alene med barna. ;)

Anonymous poster hash: 8c0c2...c40

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det greit å hjelpe i spesielle omstendigheter, vis noen er syke eller veldig slitne eller noe sånnt.

Det går jo begge veier også.

Men hvis vi antar at denne sydenturen er en vanlig familieferie så synes jeg ikke noe om å ha med besteforeldre som barnevakt.

Det er noe med at besteforeldre skal få lov å være besteforeldre, de har jo tross alt oppdradd sine barn, og er ferdig med sitt hektiske foreldreliv.

Jeg synes i hovedsak de skal få lov til å nyte kosen med barna. Jobben er det foreldrene som skal ta!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro som eneste voksen på ferie sammen med mine barn da de var 1 og nesten 4 år gamle. Vi dro da på ferietur i Norge, og jeg var alene med dem på campingplasser, på badeland, i diverse parker, osv. Selv om det var litt stress med en 1-åring som hadde en tendens til å løpe avsted så gikk det veldig greit. At aleneforeldre kvier seg for flyturer med små barn forstår jeg godt (jeg hadde ikke vært så høy i hatten hvis mine to hadde begynt å skrike eller noe samtidig på et fly med tanke på medpassasjerene, i en bil derimot går det bra i og med at de ikke er en plage for andre hvis de skulle bli sure/grinete). Når man derimot er en forelder per barn så burde det jo gå veldig greit å håndtere barna.

Jeg har også reist med foreldrene mine på tur, og faktisk også med foreldrene mine pluss søskenene mine som ikke har barn, slik at vi da er totalt 5 voksne på to barn. Likevel er det jeg som har hovedansvaret, og jeg opplever det ikke som avlastning. På sånne ferier er jeg så og si alltid minimum sammen med ett av barna mine, og å ligge på stranda og sløve i en time mens de andre 4 voksne tar seg av mine barn har jeg faktisk aldri gjort. Det nærmeste var da minsten sov på dagtid og jeg var i leiligheten alene mens hun sov (da fikk jeg solt meg på verandaen og lest litt i en times tid til hun våknet igjen). Mine foreldre eller søsken er ikke sånne som sier "vi kan passe ungene litt vi så du får sove litt lenger i dag" og jeg får dårlig samvittighet av å spørre. Jeg synes på mange måter det er travlere å være på ferie med 5 voksne og to barn enn det er å være hjemme med bare meg og to barn.



Anonymous poster hash: b568e...816
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler de for turene til svigersene dine? Siden de blir sur når de ikke kan være med? De har gjerne andre turer enn pålagte barnevakt-turer å bruke feriebudsjettet sitt på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lykkeliky

Vet du hva, vi har kun ett sett besteforeldre å spørre om barnevakt, men vi har følt det fryktelig vanskelig å gjøre det, nettopp fordi de har vært opptatt med de andre barnebarna bestandig. Vi har ikke hatt samvittighet til å spørre, når vi vet at de andre har vært der hele helga, og lørdagen før der, og før der, og før der..og de henter i barnehagen flere ganger i uka. Vi har sett at besteforeldrene har vært slitne, men vi har aldri sagt noe, for de er tross alt voksne mennesker som tar egne valg og avgjørelser. Disse andre har aldri hatt skamvett nok til å skjønne hva som er for mye, og det har dessverre gått ut over oss. Synes faktisk TS har grunn til å bli lit toppgitt, og å stusse over situasjonen, som vi har gjort og har vært.

For det første har ikke TS engang barn, så hun aner ikke om besteforeldrene kommer til å prioritere annerledes da den tiden eventuellt kommer!

For det andre er det da ingen selvfølge at besteforeldre skal still opp og være barnevakter akkurat da det passer foreldrene! Hva med de som har besteforeldre som bor på en annen kant av landet, eller de som ikke har besteforeldre fordi de er døde?

Om TS eventuellt får barn med fyren kan det godt være at besteforeldrene deler oppmerksomheten og tiden sin med det nye barnebarnet, det er jo det mest logiske.

Hva besteforeldrene bruker sin tid på nå har ikke TS en dritt med!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første har ikke TS engang barn, så hun aner ikke om besteforeldrene kommer til å prioritere annerledes da den tiden eventuellt kommer!

For det andre er det da ingen selvfølge at besteforeldre skal still opp og være barnevakter akkurat da det passer foreldrene! Hva med de som har besteforeldre som bor på en annen kant av landet, eller de som ikke har besteforeldre fordi de er døde?

Om TS eventuellt får barn med fyren kan det godt være at besteforeldrene deler oppmerksomheten og tiden sin med det nye barnebarnet, det er jo det mest logiske.

Hva besteforeldrene bruker sin tid på nå har ikke TS en dritt med!

I alle dager, for en aggressiv tone du har, da?

Nei, selvsagt er det ingen selvfølge at besteforeldre stiller opp når det passer foreldrene, det virker det da også som TS er rimelig bevisst på, ellers ville hun antagelig ikke ha stusset over situasjonen i det hele tatt?

Den holdningen er også noe vi alltid har hatt med oss: det er våre barn, ikke besteforeldrenes, og for dem skal barnebarna være en del av livets dessert, og ikke et ansvar og en jobb vi skal basere oss på at de tar opptil flere ganger i uka. Derfor har det altså også vært veldig vanskelig for oss å spørre om barnevakt, siden de alltid har hatt hendene fulle med de andre barnebarna. Og det går jo ikke på at de liker de barnebarna de tilbringer mest tid med bedre enn våre barn, det går på at foreldrene til disse barnebarna sørger for å holde dem såpass mye i ånde med sine barn, at vi føler det ikke er "plass" til oss. Sorry for å ha noe som heter samvittighet... ;)

Anonymous poster hash: 8c0c2...c40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliky

I alle dager, for en aggressiv tone du har, da?

Nei, selvsagt er det ingen selvfølge at besteforeldre stiller opp når det passer foreldrene, det virker det da også som TS er rimelig bevisst på, ellers ville hun antagelig ikke ha stusset over situasjonen i det hele tatt?

Den holdningen er også noe vi alltid har hatt med oss: det er våre barn, ikke besteforeldrenes, og for dem skal barnebarna være en del av livets dessert, og ikke et ansvar og en jobb vi skal basere oss på at de tar opptil flere ganger i uka. Derfor har det altså også vært veldig vanskelig for oss å spørre om barnevakt, siden de alltid har hatt hendene fulle med de andre barnebarna. Og det går jo ikke på at de liker de barnebarna de tilbringer mest tid med bedre enn våre barn, det går på at foreldrene til disse barnebarna sørger for å holde dem såpass mye i ånde med sine barn, at vi føler det ikke er "plass" til oss. Sorry for å ha noe som heter samvittighet... ;)

Anonymous poster hash: 8c0c2...c40

Hvor har jeg sagt noe om det? Jeg har ikke snakket om din situasjon i det heletatt, jeg har snakket om TS sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor har jeg sagt noe om det? Jeg har ikke snakket om din situasjon i det heletatt, jeg har snakket om TS sin.

Men poenget er jo at hennes bekymring er ¨havne i samme situasjon som oss, da, den dagen hun og partneren får barn, fordi det pr. i dag finnes et svogerpar som overforbruker besteforeldrene. ;)

Anonymous poster hash: 8c0c2...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men poenget er jo at hennes bekymring er ¨havne i samme situasjon som oss, da, den dagen hun og partneren får barn, fordi det pr. i dag finnes et svogerpar som overforbruker besteforeldrene. ;)

Anonymous poster hash: 8c0c2...c40

Ja, det er akkurat dette som er en del av min bekymring, men ikke bare det.

Men for å være helt ærlig, så skreiv jeg mest dette innlegget fordi det er noe som provoserer meg. Jeg ser at besteforeldrene elsker det, men også at de er slitne. Svigerinnen min eier tydligvis ikke den delen av sosiale antenner at hun oppfatter dette. Hun tenker bare på seg selv!

Jeg har aldri sagt noe. Jeg stikker ikke nesa mi oppi det. De får styre på som de vil, men ut i fra jeg observerer det hele, presser det besteforeldrene mye. Jeg blir provosert inni meg, men sier aldri et kvekk nettopp fordi jeg har ikke noe med dette å gjøre. Men jeg hadde likevel et behov for å lufte ut mine tanker, men også for å høre litt om dette er den nye standaren til dagens moderne foreldre, noe det heldigvis kan se ut som at det ikke er det ut ifra det dere svarer.

TS

Anonymous poster hash: 2293b...079

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...