Gå til innhold

Servering av sukker i ukedagene hos besteforeldre.

Fremhevede innlegg

Gjest Riskjeks
Skrevet

Ja. Frukt kan være sukkerbomber, men kommer an på type, mengde, og hvordan det tilberedes. Druer ville jeg F.eks ikke servert. Ikke banan, Kiwi, appelsin, eller mango heller, og ikke på ettermiddagen/kvelden.

Harde frukter som epler og pærer kan deles opp. De inneholder også mer fiber. Men jeg ville uansett ikke gitt ungene dette hver dag, og ikke en hel frukt til en liten unge.

OK.

Dette synes jeg høres ganske overdrevent ut.

Du har jo sett deg blind på fruktsukkeret, og er tydeligvis ikke opptatt av hva frukt inneholder av gode næringsstoffer.

Her er en oversikt jeg fant over antall kcal i div. frukt/grønnsaker. Som du ser er det ikke veldig stor forskjell på frukt vs grønnsaker, og flere grønnsaker inneholde flere kcal enn frukt. Det er vel sukkeret spesielt du er opptatt av, men dette er likevel en grei påminnelse. I denne linken http://blissreturned.wordpress.com/2012/02/05/fruits-and-vegetable-list-of-low-and-high-sugar-fruit-and-vegetable/ står det en oversikt over sukker i frukt og grønnsaker. Forskjellen er ikke så stor som man kanskje tror.

Her får du en oversikt over kaloriinnholdet i ulike frukter og grønnsaker. Næringsinnholdet er oppgitt i 100 gram spiselig matvare:

Frukter:

Banan: 83 kcal

Druer: 70 kcal

Mango: 65 kcal

Litchi: 65 kcal

Kiwi: 57 kcal

Moreller: 52 kcal

Epler: 47 kcal

Ananas: 47 kcal

Kumquat: 47 kcal

Nektarin: 47 kcal

Pasjonsfrukter: 44 kcal

Plommer: 44 kcal

Pærer: 44 kcal

Klementin: 43 kcal

Papaya: 42 kcal

Kirsebær: 41 kcal

Fersken: 40 kcal

Appelsin: 37 kcal

Vannmelon: 36 kcal

Aprikos: 36 kcal

Grapefrukt: 32 kcal

Honningmelon: 28 kcal

Cantaloupemelon: 22 kcal

Sitron: 19 kcal

Lime: 10 kcal

Grønnsaker:

Avocado: 196 kcal

Hvitløk: 105 kcal

Mais: 85 kcal

Rosenkål: 53 kcal

Rødbete: 49 kcal

Persillerot: 46 kcal

Sukkererter: 42 kcal

Gulrot: 36 kcal

Grønnkål: 36 kcal

Kålrabi (kålrot): 35 kcal

Hodekål, hvitkål: 32 kcal

Løk, gul: 32 kcal

Paprika: 28 kcal

Purre: 28 kcal

Brokkoli: 28 kcal

Bønner, grønne (rå): 27 kcal

Sellerirot (knollselleri): 27 kcal

Rødkål: 25 kcal

Aubergine: 23 kcal

Blomkål: 23 kcal

Knutekål: 23 kcal

Asparges: 22 kcal

Sopp, norsk (rå): 22 kcal

Gresskar: 20 kcal

Spisskål: 19 kcal

Tomater: 18 kcal

Reddik: 16 kcal

Stilkselleri/stangselleri: 16 kcal

Squash: 16 kcal

Kinakål: 15 kcal

Agurk (slangeagurk): 10 kcal

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Frukt kan være sukkerbomber, men kommer an på type, mengde, og hvordan det tilberedes. Druer ville jeg F.eks ikke servert. Ikke banan, Kiwi, appelsin, eller mango heller, og ikke på ettermiddagen/kvelden.

Harde frukter som epler og pærer kan deles opp. De inneholder også mer fiber. Men jeg ville uansett ikke gitt ungene dette hver dag, og ikke en hel frukt til en liten unge.

Ikke frukt hver dag? Hva med 5 om dagen, to skal være frukt. Sukker (i form av stivelse, fruktaukker etc) skal være en del av et naturlig kosthold. Masse viktige vitaminer i jo... En om dage er forresten en håndfull for barnet.

Juice er jeg enig i men ikke pga sukker, men for å ikke gi uvaner om at annet enn vann er tørstedrikk. Frukt er dessert etter middag og mellommåltid mellom lunch og middag her i huset, og stolt er jeg av det.

Anonymous poster hash: b5481...712

• Liker 3
Skrevet

Vi spiser frukt hver dag, og med god samvittighet. Det er stor forskjell på sunne ting som inneholder sukker, og usunne ting som inneholder sukker. Vi tar også gjerne et glass juice i forbindelse med et måltid. Mellom måltidene bruker vi vann som tørstedrikke. Og vi stapper selvsagt ikke magene fulle i banan rett før middag.

• Liker 1
Gjest Chlorophyll
Skrevet

OK.

Dette synes jeg høres ganske overdrevent ut.

Du har jo sett deg blind på fruktsukkeret, og er tydeligvis ikke opptatt av hva frukt inneholder av gode næringsstoffer.

Her er en oversikt jeg fant over antall kcal i div. frukt/grønnsaker. Som du ser er det ikke veldig stor forskjell på frukt vs grønnsaker, og flere grønnsaker inneholde flere kcal enn frukt. Det er vel sukkeret spesielt du er opptatt av, men dette er likevel en grei påminnelse. I denne linken http://blissreturned.wordpress.com/2012/02/05/fruits-and-vegetable-list-of-low-and-high-sugar-fruit-and-vegetable/ står det en oversikt over sukker i frukt og grønnsaker. Forskjellen er ikke så stor som man kanskje tror.

Her får du en oversikt over kaloriinnholdet i ulike frukter og grønnsaker. Næringsinnholdet er oppgitt i 100 gram spiselig matvare:

Frukter:

Banan: 83 kcal

Druer: 70 kcal

Mango: 65 kcal

Litchi: 65 kcal

Kiwi: 57 kcal

Moreller: 52 kcal

Epler: 47 kcal

Ananas: 47 kcal

Kumquat: 47 kcal

Nektarin: 47 kcal

Pasjonsfrukter: 44 kcal

Plommer: 44 kcal

Pærer: 44 kcal

Klementin: 43 kcal

Papaya: 42 kcal

Kirsebær: 41 kcal

Fersken: 40 kcal

Appelsin: 37 kcal

Vannmelon: 36 kcal

Aprikos: 36 kcal

Grapefrukt: 32 kcal

Honningmelon: 28 kcal

Cantaloupemelon: 22 kcal

Sitron: 19 kcal

Lime: 10 kcal

Grønnsaker:

Avocado: 196 kcal

Hvitløk: 105 kcal

Mais: 85 kcal

Rosenkål: 53 kcal

Rødbete: 49 kcal

Persillerot: 46 kcal

Sukkererter: 42 kcal

Gulrot: 36 kcal

Grønnkål: 36 kcal

Kålrabi (kålrot): 35 kcal

Hodekål, hvitkål: 32 kcal

Løk, gul: 32 kcal

Paprika: 28 kcal

Purre: 28 kcal

Brokkoli: 28 kcal

Bønner, grønne (rå): 27 kcal

Sellerirot (knollselleri): 27 kcal

Rødkål: 25 kcal

Aubergine: 23 kcal

Blomkål: 23 kcal

Knutekål: 23 kcal

Asparges: 22 kcal

Sopp, norsk (rå): 22 kcal

Gresskar: 20 kcal

Spisskål: 19 kcal

Tomater: 18 kcal

Reddik: 16 kcal

Stilkselleri/stangselleri: 16 kcal

Squash: 16 kcal

Kinakål: 15 kcal

Agurk (slangeagurk): 10 kcal

Greit å vite. Og ja, det er sukkeret jeg tenker på.

Gjest Chlorophyll
Skrevet

Ikke frukt hver dag? Hva med 5 om dagen, to skal være frukt. Sukker (i form av stivelse, fruktaukker etc) skal være en del av et naturlig kosthold. Masse viktige vitaminer i jo... En om dage er forresten en håndfull for barnet.

Juice er jeg enig i men ikke pga sukker, men for å ikke gi uvaner om at annet enn vann er tørstedrikk. Frukt er dessert etter middag og mellommåltid mellom lunch og middag her i huset, og stolt er jeg av det. Anonymous poster hash: b5481...712

5 om dagen er nok dels markedsstyrt, for å gi mersalg. Dessuten inneholder dessverre ikke frukt og grønt de samme næringsstoffene de en gang gjorde.

5 frukter om dagen er mye. 3X grønnsaker 2X frukt er bedre, men søtt bør uansett ikke spises på kvelden, og de bør spises i hele former, og gjerne sammen med noe annet, så blodsukkeret holder seg mer stabilt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

To av fem om dagen SKAL ikke være frukt, men kan være det. Maks to, altså. Uansett handler vel dette mer om å ikke stappe ungen full av frukt før middag enn om frukt er sunt eller ikke.

Anonymous poster hash: a9107...af9

• Liker 3
Skrevet

Jeg syns juice og saft er noe forbanna tull, naboungene får juice og saft som de vil og de LIKER IKKE vann. Prøvde å tilby ungene små saftis her en solrik og varm sommerdag men neida, de ville ha KRONEIS ellers ville de ikke ha. Snakk om små unger i 3-4-årsalderen, en kroneis utgjør tross alt mer kalorier enn en 3-åring normalt ville ha fått i seg til frokost og lunsj til sammen.

For noen idiotiske besteforeldre som serverer godteri, frukt og juice like før middag! Da blir barna mette på tomme kalorier og fruktsukker, og orker ikke middagen som inneholder masse viktige næringsstoffer. Man kan faktisk ikke gi en 3-åring en stor banan og så forvente at han/hun skal orke å spise middag 30 minutter senere! En 3-åring veier 16 kilo, det hadde vært det samme som for en voksen kvinne på 64 kilo å trykke ned 4 bananer 30 min før middag. Hvor sulten er man da??

Blir helt himmelfallen over at folk her foreslår at saft og vafler er helt kurant å servere på hverdager og så kjøre på med masse godterier i helgene. Vafler er fulle av smør og sukker og saft er like ille. Barnas kosthold kommer helt ut å kjøre og det er ikke rart at det aldri før har vært så mye overvektige barn her til lands.

Anonymous poster hash: 9cd32...92c

Er så enig med deg. Det jeg uthevet reagerte jeg veldig på også. Måtte lese uttalelsen hennes høyt for mannen min. Ikke rart det er så mange overvektige unger nå.

Hadde jeg vært deg, TS - så hadde jeg forklart at vi ikke ønsket kontakt med besteforeldrene før de godtok våre regler. Det er barnemishandling å fore ungene slik at de blir overvektige, får råtne tenner og syreskader.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

5 om dagen er nok dels markedsstyrt, for å gi mersalg. Dessuten inneholder dessverre ikke frukt og grønt de samme næringsstoffene de en gang gjorde.

5 frukter om dagen er mye. 3X grønnsaker 2X frukt er bedre, men søtt bør uansett ikke spises på kvelden, og de bør spises i hele former, og gjerne sammen med noe annet, så blodsukkeret holder seg mer stabilt.

Nei, 5 om dagen er en anbefaling fra det offentlige. Egentlig skulle det visstnok være 7 om dagen, men det anså de som helt urealistisk å få til.

Jeg synes at mange er overdrevent hysteriske om man faktisk begynner å begrense frukt (og grønnsaker) til barn fordi man er redd for sukker! Da har man sett seg blind på sukker, for frukt inneholder mye mer enn bare fruktsukker, f.eks. vitaminer og fiber. At man ikek gir en diger banan etc rett før middag er jo helt kurant, men frukt er et utmerket snacks for småsultne barn og noen eplebåter kan stagge den verste sulten uten å fjerne apetitten.

Anonymous poster hash: 9fdeb...24c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerer mest på at de gav godteri i sjul! Er det mulig?? Det hadde jeg sagt til drm ikke får lov til å skje flere ganger, punktum.

Juice som drikke har vi ikke her i hus. Vann til vanlig, melk til frokost og kvelds. Men frukt gir jeg ungene uten dårlig samvittighet (ikke i enorme mengder da). Det syns jeg besteforeldrene må få gi.

Men hva er det egentlig med besteforeldre og å skulle trykke snop i ungene? Min mor satt og trykka en muffins i niesa mi mår hum var ti måneder, og sa at "hun må jo få smake", når min søster sa nei til å gi henne mer muffins (og is, som hun da ville gi babyen)... Hvorfor har de slik en trang til å gi ungene noe godt - i det hele tatt?

Anonymous poster hash: 85522...0ed

• Liker 1
Skrevet (endret)

Frukt er selvfølgelig bedre enn snop, men mengden bør likevel begrenses. Saft og juice er en skikkelig uting.

Grønnsaker kan nok ikke anses som kosemat nei, men kosemat burde ikke konsumeres i noen form i ukedagene uansett.

Og ja, tannpuss er viktig :)

Jeg synes fortsatt det er helt greit å ha dessert i hverdagene også, jeg. Tror ikke på noen måte det er skadelig.

Saft er ikke det samme som juice. Enig i at man ikke skal ha juice som tørstedrikk, men det kan telles som en av to frukter om dagen. 3 grønnsaker + 2 frukt om dagen er anbefalt fra det offentlige, og jeg har selv ingen problemer med å spise det selv og gi det til min datter. Fruktsukker i moderate mengder er ikke farlig, og det er bare sunt å spise frukt hver dag.

Endret av Harlekin
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange svar, jeg forstår det er mange som mener jeg er hysterisk rundt frukt og juice- det forstår jeg. Jeg er nemlig veldig streng på dette (skriver for meg selv, men mannen er enig), ettersom vi har blitt overkjørt gang på gang. Begge sider har lovet skjerping, men fortsatt i ettertid.

De fleste har fått med seg at det handler om, for oss ihvertfall... Det at vi ikke blir respektert og at måltidene ikke blir til måltider, men mas og fjas. Dette startet da guttungen var en baby, nettopp begynt med fast føde. Besteforeldrene kappet om å gi babyen første smak av alt, og vi ble overkjørt på begge kanter. Da barnet ble 1,5 år fikk vi nok og endelig begynte å ta ansvar. Men vi har ikke blitt tatt på alvor når vi har forsøkt å få i gang en seriøs samtale om hvorfor det er viktig at de må bremse mengden og tidspunktene. Besteforeldre har det privilegiet at de kan kose og skjemme bort barnebarna, men når det går sånn over styr som slik det har vært så er det klar vi reagerer, og jeg kan godt få et stempel på å være hysterisk- jeg er jo det når jeg ikke kan slappe av og stole på hverken mine eller hans foreldre rundt vårt barn.

Ei i tråden nevnte vi ikke skulle fokusere på overvekt alene, men tenner og helse. Vi likestiller de, og er ikke redd for valpefett som det kalles, barnet ser ut som det ser ut underveis i utvikling osv osv. Men vi kan ikke godta den mengden sukker som gis, når vi ser et barn i familien har blitt det som følge av å være nabo med det ene besteforeldreparet.

Noen andre igjen i tråden har nevnt hvorfor de gjør dette; det er helt sant at det er en konkurranse gående om å bli godt likt. Sukker-delen er bare et av de :P De kommer innom ofte, gir leker og har tatt av... Det blir spurt om de andre besteforeldreparet og hva de har funnet på med barnebarnet. Men det er en annen del av historien. Vi får ta til oss rådene og se hva vi kan forandre på selv, formuleringer og måten det blir tatt opp har vært varierende, tror vi må samle alle sammen slik at de forstår at dette gjelder begge parter :vetikke:

Mannen min så på muligheter for jobb i et annet fylke senest igår, og boliger til salgs. Jeg håper ikke det går så langt, de er tross alt familie... :jolie:

TS

Anonymous poster hash: 547ed...f1d
  • Liker 4
Skrevet

Takk for mange svar, jeg forstår det er mange som mener jeg er hysterisk rundt frukt og juice- det forstår jeg. Jeg er nemlig veldig streng på dette (skriver for meg selv, men mannen er enig), ettersom vi har blitt overkjørt gang på gang. Begge sider har lovet skjerping, men fortsatt i ettertid.

De fleste har fått med seg at det handler om, for oss ihvertfall... Det at vi ikke blir respektert og at måltidene ikke blir til måltider, men mas og fjas. Dette startet da guttungen var en baby, nettopp begynt med fast føde. Besteforeldrene kappet om å gi babyen første smak av alt, og vi ble overkjørt på begge kanter. Da barnet ble 1,5 år fikk vi nok og endelig begynte å ta ansvar. Men vi har ikke blitt tatt på alvor når vi har forsøkt å få i gang en seriøs samtale om hvorfor det er viktig at de må bremse mengden og tidspunktene. Besteforeldre har det privilegiet at de kan kose og skjemme bort barnebarna, men når det går sånn over styr som slik det har vært så er det klar vi reagerer, og jeg kan godt få et stempel på å være hysterisk- jeg er jo det når jeg ikke kan slappe av og stole på hverken mine eller hans foreldre rundt vårt barn.

Ei i tråden nevnte vi ikke skulle fokusere på overvekt alene, men tenner og helse. Vi likestiller de, og er ikke redd for valpefett som det kalles, barnet ser ut som det ser ut underveis i utvikling osv osv. Men vi kan ikke godta den mengden sukker som gis, når vi ser et barn i familien har blitt det som følge av å være nabo med det ene besteforeldreparet.

Noen andre igjen i tråden har nevnt hvorfor de gjør dette; det er helt sant at det er en konkurranse gående om å bli godt likt. Sukker-delen er bare et av de :P De kommer innom ofte, gir leker og har tatt av... Det blir spurt om de andre besteforeldreparet og hva de har funnet på med barnebarnet. Men det er en annen del av historien. Vi får ta til oss rådene og se hva vi kan forandre på selv, formuleringer og måten det blir tatt opp har vært varierende, tror vi må samle alle sammen slik at de forstår at dette gjelder begge parter :vetikke:

Mannen min så på muligheter for jobb i et annet fylke senest igår, og boliger til salgs. Jeg håper ikke det går så langt, de er tross alt familie... :jolie:

TS

Er ikke dette litt overdrevet? Hvorfor kan dere ikke bare slutte å besøke dem (og ta i mot besøk) i hverdagene, og fortelle dem i klartekst hvorfor?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke dette litt overdrevet? Hvorfor kan dere ikke bare slutte å besøke dem (og ta i mot besøk) i hverdagene, og fortelle dem i klartekst hvorfor?

Det er jeg enig i, synes også det høres litt drastisk ut. Det ligger noen flere konflikter angående våre foreldre bak som jeg har valgt å unnlate fra tråden ettersom det jeg ville ha spesifikt råd om var dette sukker-surret :)

De siste månedene har vi holdt oss hjemme eller lagt mye initiativ på å være sosial på fritiden med andre småbarnsfamilier, men det har ført til økt besøk hjem til oss, uanmeldt minst en gang i uken... :) Såvidt jeg har fått med meg har våre to familier en slags historie med konflikter, for alt jeg vet er det dette som ligger i bunn... Ikke vet jeg detaljer heller.

AnonymBruker
Skrevet

Stakkars unge som har så overhysterisk mor......

Anonymous poster hash: f707b...aca
  • Liker 2
Gjest Magdalene
Skrevet

Fordi man vil at ungen skal spise mat før godter?

• Liker 3
Skrevet

Familie er viktig, og synes flytting virker noe voldsomt. Men det kan jo være flere ting og detaljer her som TS ikke har lagt ut om. Jeg ville også løst det med å begrense besøkene i hverdagene, siden besøkene preges av "helgekos".

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke skjønt poenget, og leser "Herregud og fader, sukker er livsfarlig!! Hjelp meg å låse inn ungen så han aldri smaker sukker!!".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg vært din mor eller svigermor hadde jeg også stappet ungene dine fulle av sukker bare på pur f.

Makan til hysteri!

Anonymous poster hash: edbb6...5a4
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Hadde jeg vært din mor eller svigermor hadde jeg også stappet ungene dine fulle av sukker bare på pur f.

Makan til hysteri!

Anonymous poster hash: edbb6...5a4

Jeg lurer på hva slags mennesker som sitter bak en skjerm og skriver noe så dumt. Det er det samme som røykere som skriver at jeg driter i at andre ikke tåler røyk og elsker å blåse røyk i tryne på dem. Slike personer virker så "enkle" og lite opplyste. Sukker er absolutt ikke bra, juice skal barn ha kun i små mengder. Frukt før måltid er jo helt bak mål.

TS ønsker å bestemme over sitt eget barn, og det må hun få lov til uten å få spydigheter tilbake.

Jeg har heller ikke proppa ungene mine med sukker og juice - og jeg nektet selvsagt andre å gjøre det.

TS: Anbefaler at du og mannen din tar en skikkelig alvorsprat med foreldrene og sier at om ikke de respekterer deres regler NÅ - så ser dere ingen annen utvei enn å flytte langt unna. Det må da åpne øynene deres. Få med at reglene gjelder selvom dere ikke er tilstede. Barnet begynner å bli så stort at det ikke er vanskelig for dere å lure ut av han om han har kosa seg med gotteri hos besteforeldrene. Forklar tydelig at dere er lei av å si dette og at dere derfor har diskutert flyttingen.

Legg også til at dere ikke ønsker å komme på besøk, eller ha de på besøk - hvis dette ikke tar slutt. (Vet det er harde ord, men jeg tror det er det eneste som hjelper på noen som ikke respekterer andres grenser)

Endret av Myrthel
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hva slags mennesker som sitter bak en skjerm og skriver noe så dumt. Det er det samme som røykere som skriver at jeg driter i at andre ikke tåler røyk og elsker å blåse røyk i tryne på dem. Slike personer virker så "enkle" og lite opplyste. Sukker er absolutt ikke bra, juice skal barn ha kun i små mengder. Frukt før måltid er jo helt bak mål.

TS ønsker å bestemme over sitt eget barn, og det må hun få lov til uten å få spydigheter tilbake.

Jeg har heller ikke proppa ungene mine med sukker og juice - og jeg nektet selvsagt andre å gjøre det.

TS: Anbefaler at du og mannen din tar en skikkelig alvorsprat med foreldrene og sier at om ikke de respekterer deres regler NÅ - så ser dere ingen annen utvei enn å flytte langt unna. Det må da åpne øynene deres. Få med at reglene gjelder selvom dere ikke er tilstede. Barnet begynner å bli så stort at det ikke er vanskelig for dere å lure ut av han om han har kosa seg med gotteri hos besteforeldrene. Forklar tydelig at dere er lei av å si dette og at dere derfor har diskutert flyttingen.

Legg også til at dere ikke ønsker å komme på besøk, eller ha de på besøk - hvis dette ikke tar slutt. (Vet det er harde ord, men jeg tror det er det eneste som hjelper på noen som ikke respekterer andres grenser)

Takk for et godt svar, godt å se det finnes flere voksne mennesker som bruker fornuft:)

Ser ikke hva godt det kommer ut av at mennesker, selv i voksen alder, kun tenker på seg selv og ikke evner å se at det er barn som kan få de verste konsekvensene av sin egen oppførsel.

Ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...