Gå til innhold

Servering av sukker i ukedagene hos besteforeldre.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en gutt på 3 år,snart 4, som er ofte på besøk hos besteforeldrene sine. Vi bor i nærområdet til både mine foreldre og hans foreldre.

Det er et mareritt etter hvert besøk, å få normale rutiner og kosthold tilbake. Ungen blir servert is, kaker, saft, BRUS og smågodt hver dag, ofte før måltidene også. Selv de gangene vi er med på besøk, så blir det gjort når jeg eller mannen er ute av syne. Jeg er så frustrert. Mannen min er også irritert, og foreslo at vi skulle holde oss unna dem i ukedagene. Jeg vet ikke hva jeg tenker om det riktig ennå, vi er der ikke hver dag eller hver uke heller.

Mine foreldre har begynt å kutte dette ut etter jeg kjeftet på de for noen måneder siden, men nå gir de masse frukt og juice istedet, noe som for meg går ut på en annen type sukker. Før måltider også. For ikke å snakke om den juicen og sukker/syre/whatever det er som tar på tennene. Jeg tviler på, med den holdningen der, at de respekterer vårt ønske om å kun ha ekstra sukker på lørdagene om de har gutten alene.

Jeg er, sammen med min mann, for det at det kan være ekstra "ulovlig" snop hos besteforeldre, men det finnes en mellomting. De (har tantebarn også) spiser ikke vanlig mat omtrent, mens de er på besøk. Slik er det på begge sider, for de er såpass mett.

Det er fælt å si det, men disse sukker-toppene fører til mye frustrasjon den første uken hjemme etter å ha tilbrakt mye tid med besteforeldre. Tenker spesielt i ferier, men selv dagsbesøk eller helgebesøk kan påvirke alt.

Jeg er ekstra provosert her jeg sitter idag, for igår kom nemlig besteforeldrene på farssiden på besøk, og de ga 3-åringen masse godterier mens jeg sto på kjøkkenet sammen med min mann og lagde til middag. Ungen var sulten, men da middagen kom på bordet var han mett. Han ville absolutt IKKE ha maten, og det var da jeg forsto at de hadde gitt ham godteri imellomtiden. De lo det bort da jeg påpekte det, og da sendte jeg dem et stygt blikk, reiste meg og gikk fra bordet. Mannen min var sint, jeg hørte ham diskutere med dem idet jeg forlot huset for å ta meg en kjøretur..

Barnslig at jeg bare stakk? Mulig. Men fy jeg er så lei. Besteforeldre kan være koselig, men når de ikke respektere sine barn (og barnebarn) får de bare ha det så godt. Jeg finner meg ikke i dette lengre, skal foreslå for mannen min at vi holder oss unna den årlige familieferien. Ettersom han er mer redd for overvektig unge enn meg, så vet jeg at han ikke vil forkaste den ideen. Han har nemlig et onkelbarn som er veldig lubben, og som bor i nabohuset til hans foreldre. Tross alt foreslo han å kutte de mer ut for lengre periode, men jeg er ennå usikker.

Beklager at dette ble litt lang lesning, men jeg er opprørt så det er klart det blir litt mye å blåse ut. Er det noen som har erfaringer knyttet til dette temaet? Eller fått besteforeldrene til å respektere ønsket om ingen sukker?

Hilsen en overkjørt og sint mamma



Anonymous poster hash: 547ed...f1d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt ambivalent, kjenner jeg. Har vokst opp nær bestemor, var der daglig i oppveksten, og det var nesten alltid noe ekstra der. Men ikke så mye rent godteri, mer kake eller vafler.

Hva med å foreslå at de heller serverer vafler og saft i ukedagene, og sparer snopet til helgen? At de serverer juice og frukt ville jeg ikke reagert på.



Anonymous poster hash: f89b9...4f3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du overdriver...spesielt når det gjelder frukt og juice. At du ikke synes det er greit med godteri er jeg enig i, men at de da tilpasser ved å gi frukt i stedet må vær innenfor hva besteforeldre må kunne tillate seg...

Anonymous poster hash: e8dc0...76d

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet her er jo at besteforeldrene ikke respekterer deres ønsker og valg for barnet. Ville tatt en alvorsprat, og hvis det ikke funker ville jeg eventuelt kutta ned på besøk.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, frukt og juice må da være lov uten at du går i fistel. Ellers enig at de bør begrense mengden snop i hverdagene, særlig rett før viktige måltider. Om de vil gi en liten sjokolade rett etter middag, syns jeg ikke er så farlig.

Anonymous poster hash: 1e5cc...aee

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg er respektløst. Er dere som er foreldrene, og dere vil ikke at ungen skal bli foret med sukker i hverdagen. Synes du skal si ifra, vær streng og si at "enten så slutter dere helt med å gi han sukker i hverdagen, eller så slutter dere å se han i hverdagen!"

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uffda, dette hørtes jo over stokk og stein ut, forer banet med snop i sjul mens dere lager middag, og ler det bort når dere påpeker det. Makan! Dere må bare sette foten ned, når de ler det bort, ta den alvorlige tonen å si at dere mener det. Er jo nesten så dere må ha kroppsvisitering av besteforeldrene før de slipper inn i huset, og konfiskere snopet, og gi det tilbake på veien ut!

Virker som de kjøper barna med snop istedenfor kjærlighet, samvær, lek og morro - de gjør vel det også, men snop er jo en øyeblikkelig quick fix til smil og blide barnebarn.

Besteforeldre har selvfølgelig det privilegiet å kunne skjemme ut barnabarna sine, men det betyr ikke å gi barna dårlige matvaner/ dårlig helse / dårlige tenner! Tror noen at lubne barn har det kjekt?! At de blir mobbet er en ting, men å ikke være i form til å delta i fotball, hoppe strikk eller hva nå enn, fordi man ikke er i form. Dette gjør voksne mot barna, vi vet bedre, og det gjør besteforeldre også!

Det er dere som er foreldre, det er dere som må sette reglene for egne barn.



Anonymous poster hash: 152dc...278
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fortalt dem at ded mindre de respekterte våre matvaner måtte de regne med at dere inke lenger ville treffe dem i ukedagene. Juice er ikke ok hos oss, fordi vi vil løre at vann er tørstedrikk. Frukt er ok etter lunch og etter middag. Mine foreldre er også slepphendte på reglene, men vi treffer dem bare i helger og ferier så da gir jeg litt blaffen. Barna vet fort forskjell på hjemme og hos bestemor og skjønner at forskjellige regler gjelder.

Jeg har altså vurdert at enten må jeg

A)godta deres regler i deres hus (vi er oftest hos dem hvor frukt, kaker og snop henger løst)

Eller

B) begrense kontakten

Jeg orker inke å krangle når vi er hos dem, og siden vi treffer dem max en gang i uka går det greit for oss.

Anonymous poster hash: b5481...712

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

I stede for å kutte ut besteforeldrene, kan dere ikke heller snakke med de? Du har jo snakket med dine foreldre, og de har tydeligvis tatt det til seg og gått over til fruktsukker (for alt de vet er dette et fullgodt alternativ som du godtar fullt og helt).

Hvis det er så plagsomt og irriterende som du sier, så får du ta deg en prat med de. Du kan ikke forvente at de skal forstå hva du ønsker ved at du sender de et enkelt blikk. De ønsker garantert ikke å ødelegge for dere eller barna, men syns nok det er koselig å gi unga noe godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Samme problem her.

Er helt for at man skal kunne få litt ekstra hos besteforeldre, men så lenge de vil være en del av hverdagen så kan de faktisk ikke proppe ungen fulle av godteri hver gang vi stikker innom.

Da blir det godteri tirsdag, torsdag og søndg hos besteforeldre, fredag på besøk hos oldemr, og lørdagsgodt hjemme.

Sier seg jo selv at det ikke er bra for et lite barn.

Har hundre tusen ganger snakket om hvor glade barna er i f.eks blåbær og bringebær, og at de heller kanskje kunne gitt de litt slik, men det går ikke inn.

Å bare litt potetgull ja... Selvsagt skal du få det lille venne, ÅÅ vil du ha en kjeks? Ta tre du..., Yoghurt sa du? Selvsagt, du kan jo kose deg med en før middag...

Er så lei!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns juice og saft er noe forbanna tull, naboungene får juice og saft som de vil og de LIKER IKKE vann. Prøvde å tilby ungene små saftis her en solrik og varm sommerdag men neida, de ville ha KRONEIS ellers ville de ikke ha. Snakk om små unger i 3-4-årsalderen, en kroneis utgjør tross alt mer kalorier enn en 3-åring normalt ville ha fått i seg til frokost og lunsj til sammen.

For noen idiotiske besteforeldre som serverer godteri, frukt og juice like før middag! Da blir barna mette på tomme kalorier og fruktsukker, og orker ikke middagen som inneholder masse viktige næringsstoffer. Man kan faktisk ikke gi en 3-åring en stor banan og så forvente at han/hun skal orke å spise middag 30 minutter senere! En 3-åring veier 16 kilo, det hadde vært det samme som for en voksen kvinne på 64 kilo å trykke ned 4 bananer 30 min før middag. Hvor sulten er man da??

Blir helt himmelfallen over at folk her foreslår at saft og vafler er helt kurant å servere på hverdager og så kjøre på med masse godterier i helgene. Vafler er fulle av smør og sukker og saft er like ille. Barnas kosthold kommer helt ut å kjøre og det er ikke rart at det aldri før har vært så mye overvektige barn her til lands.



Anonymous poster hash: 9cd32...92c
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du overdriver...spesielt når det gjelder frukt og juice. At du ikke synes det er greit med godteri er jeg enig i, men at de da tilpasser ved å gi frukt i stedet må vær innenfor hva besteforeldre må kunne tillate seg...

Anonymous poster hash: e8dc0...76d

Ts tilbake: Må svare ett og ett innlegg p.g.a nettbrett er jeg ny på.

Måten det gjøres på, med tidspunkter som rett før måltider, og mengden, er det som ikke er greit. Smådrikking av Juice igjennom en hel dag er ikke bra, hverken som eneste tørstedrikk eller for tenner.

Anonymous poster hash: 547ed...f1d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet her er jo at besteforeldrene ikke respekterer deres ønsker og valg for barnet. Ville tatt en alvorsprat, og hvis det ikke funker ville jeg eventuelt kutta ned på besøk.

Nettopp. Alvorsprat har vi gjennomført helt siden ungen var 4 måneder, begynner å gi opp.

Ts

Anonymous poster hash: 547ed...f1d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forklar til alle parter hvorfor dere vil ha det på en bestemt måte, sett grenser og følg opp med konsevenser dersom det ikke fører frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lights

Er enig i at det de holder på med i seg selv ikke er så ille. I værste fall får barna et hull i en melketann og et par kilo ekstra. De kommer ikke til å få varige dårlige kostholdsvaner eller slik krisemaksimering. Problemet er at det virker som besteforeldrene har null respekt for dere som foreldre. Det er ikke et lite problem, - å være foreldre er den viktigste rollen dere har nå og hvis de ikke kan respektere dere i den så er det ikke mye fundament igjen å bygge en relasjon på. Voksne mennesker skal ikke teste grenser å gjøre hverdagen sur for dere uavhengig av om de er foreldrene deres, slik oppfører man seg bare ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes besteforeldre skal få gi litt ekstra til barnebarna sine. Men dere som foreldre må heller innstille dere på å gå litt mindre på besøk. Besøk betyr ofte litt ekstra godt å spise, og slik er det bare. Det beste er å holde dere til 1 gang besøk hver helg f.eks.

Har opplevd mye det samme som du beskriver, og jeg måtte begrense familiebesøk til maks 1 gang i uken, med mindre det er noe spesielt som skjer.



Anonymous poster hash: 48751...ebc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nettopp. Alvorsprat har vi gjennomført helt siden ungen var 4 måneder, begynner å gi opp.

Ts

Anonymous poster hash: 547ed...f1d

Ta ansvar selv, og ikke gå på besøk så ofte. Ikke forvent at familien skal være "kjip" når ungen kommer på besøk, det funker ikke slik.

Anonymous poster hash: 48751...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at besteforeldre ønsker å skjemmebort barnebarna litt, men man skal jaggu respektere foreldrene. Hva med å ha en streng regel om at frukten/juicen i ukedagene og godterier/kjeksen/brusen i helgene er dessert, etter middagen?? Det bør besteforeldre i det minste klare å respektere :) Så vet man som foreldre at barna i det minste får i seg det de trenger av næring før kosen, istedenfor å leve på sukker og syre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eh.. hvor mye godteri klarer en liten unge å spise i løpet av de få minuttene det tar å lage middag egentlig?



Anonymous poster hash: b721e...8a6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

eh.. hvor mye godteri klarer en liten unge å spise i løpet av de få minuttene det tar å lage middag egentlig?

Anonymous poster hash: b721e...8a6

Vet ikke hvordan mat du lager, som kun tar et par minutter..?

Men vi bruker ca 30-60minutter på vanlig hverdagsmiddag.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...