Gå til innhold

Servering av sukker i ukedagene hos besteforeldre.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

eh.. hvor mye godteri klarer en liten unge å spise i løpet av de få minuttene det tar å lage middag egentlig?

Anonymous poster hash: b721e...8a6

Middag tar litt tid noen ganger. Men gutten mister lysten på mat av bare litt godteri ellers, holder å få smaken for å si det sånn.

Jeg sovnet igår så får svare senere etter jobb. Må understreke her at mannen min har pratet med sine foreldre mange ganger. Både uten og med meg. Samme med mine foreldre... Selv om de er på glid, etter 2,5 år, så mistenker jeg de serverer som før.

Ts

Anonymous poster hash: 547ed...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Chlorophyll

Det synes jeg er respektløst. Er dere som er foreldrene, og dere vil ikke at ungen skal bli foret med sukker i hverdagen. Synes du skal si ifra, vær streng og si at "enten så slutter dere helt med å gi han sukker i hverdagen, eller så slutter dere å se han i hverdagen!"

Helt enig med deg.

Ser også at det er endel som ikke forstår at juice og saft inneholder masse sukker. Noen ganger faktisk mer enn brus også. Frukt er også stappfullt av sukker. Ville begrenset det, og heller gitt mer grønnsaker. Ikke med dip. Det er en stygg uvane. Gode matvaner bør læres så tidlig som mulig. Alle barn burde slippe å bli overvektige, og slippe ødelagte tenner.

Endret av Chlorophyll
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lights

Helt enig med deg.

Ser også at det er endel som ikke forstår at juice og saft inneholder masse sukker. Noen ganger faktisk mer enn brus også. Frukt er også stappfullt av sukker. Ville begrenset det, og heller gitt mer grønnsaker. Ikke med dip. Det er en stygg uvane. Gode matvaner bør læres så tidlig som mulig. Alle barn burde slippe å bli overvektige, og slippe ødelagte tenner.

Gode matvaner å være så hysterisk som du? Vel deg om det. Du er vel en av de geniene som tror at barnet kan sosialiseres til å ikke like godteri bedre enn grønnsaker :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne at noen her synes det er GREIT at besteforeldrene lurer med seg godteri og gir barna i skjul rett før middag? Hvem gjør sånt?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Kan ikke skjønne at noen her synes det er GREIT at besteforeldrene lurer med seg godteri og gir barna i skjul rett før middag? Hvem gjør sånt?

Nei, det kan du si.

Min svigermor er så opptatt av kosthold og trening, men trykker ungene fulle av potetgull og is, gjerne rett før middag.

Hadde det vært snakk om at vi traff de en gang i mnd, så hadde det vært greit, men det er ofte flere ganger i uken.

Selv oldemoren har blitt flink til å spørre meg eller pappaen om det er greit at ungene får is eller godteri, eller om de skal ha litt mat først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør besteforeldrene om de ikke vet at barna har SMÅ mager. Vet de ikke at de ikke har plass til BÅDE middag og snop/frukt? Spør de om de ikke unner barna middag? Og om de da ikke skjønner at man må vente til ETTER middagen med å servere frukt eller andre ting? Selv om de selv klarer å spise middage etter at de har spist snop, så klarer ikke barna det.

Skjønner godt du er "irritert". Jeg er vant til litt "slakkere" tøyler når jeg var hos besteforeldrene mine. Men der var vi 4-5 ganger i året. De var mye "strengere" med søskenbarna mine som bodde i samme gate som dem, pga at de så hverandre så ofte, og at det har mer med uvaner å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Chlorophyll

Gode matvaner å være så hysterisk som du? Vel deg om det. Du er vel en av de geniene som tror at barnet kan sosialiseres til å ikke like godteri bedre enn grønnsaker :laugh:

Går dessverre ikke an det nei. Klarer ikke engang å lære meg selv å ikke like snop, men begrenser det.

Noe man også bør gjøre med ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg, ts. Og jeg er positivt overrasket over at mange av svarene her støtter deg! Du må rett og slett snakke med dem til de gjør som dere sier, eller til du gir opp. Da får dere i så fall kutte ned på besøk, eller invitere dem oftere hjem til dere. Kjip situasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, sliter med det samme. Mormoren til gutten min ville gi han brus når han bare var ett år!! Det eneste som har funket her er å virkelig si ifra at det ikke er greit, det var ikke hyggelig men har blitt bedre etter det. :) Lykke til

Anonymous poster hash: 0944d...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ingenting om hvordan dere har tatt opp saken med besteforeldrene. Det kan gjøres på mange måter og det er viktig at de ikke føler seg nedgradert, eller at det oppfattes som en avvisning. Tenk på hvordan de er og legg en strategi for hvordan dere kan ta Den Store Samtalen med dem. Har de godt av å få innsikt i hvorfor (da må du ha gode grunner og ikke bare mene noe)? Noe annet?

Jeg skjønner godteri-saken, men å klage over at ungen serveres frukt, forstår jeg ikke når begrunnelsen er at det er sukker i frukt også. Å henge seg opp i sukkermengden i frukt er i mine øyne hysterisk. Å påpeke at ungen ikke skal spise seg mett på frukt før måltidene er innafor.

Pass på at det ikke går for lang tid mellom måltidene slik at han ikke blir snackssulten. Middagstid kan beregnes for at det ikke skal gå for lang tid mellom måltidene. Her har dere også et ansvar.

Husk at besteforeldre er en ressurs, ikke noe du kan styre og kontrollere for å forme dem inn i deres mønster og deres vaner. Kanskje det ville hjelpe dere å se litt mer på hvilke andre ressurser de har og ikke bare henge dere opp i maten?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til det. Og det er absolutt ikke greit at de holder på slik. Syns du skal be mannen din snakke alvorlig med sine foreldre og så kan du ta opp tema igjen med dine.
Du overreagerer ikke! :)
En gutt på 3/4 år skal ikke ha så mye godteri.

Har litt samme problem med mine svigerforeldre...



Anonymous poster hash: 8bb2f...be7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at når det gjelder frukt/juice, så overdriver du. Ja, det inneholder sukker, men er også fullt av viktige næringsstoffer. Sukker er ikke gift.

Men når det gjelder regelrett snop, kaker, søte kjeks osv., er jeg helt enig med deg. I tillegg er det ille at besteforeldrene rett og slett ikke respekterer det dere sier! Jeg hadde sagt at så lenge vi ikke kan stole på at dere ikke gir barnet snop når vi sier nei, så kommer vi ikke på besøk på ukedagene med. Her må de oppdras som barn, handling = direkte konsekvens.

Men jeg synes ikke du eller mannen din skal fokusere så voldsomt på at dere er redde for at barnet blir overvektig ... ha heller fokus på at dere vil at barnet skal ha et sunt kosthold og en frisk kropp, det er mye viktigere enn vekt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor det er så himla viktig og stappe i dissa ungene noe hele tiden?!

Er det gøy og se på at de spiser eller noe sånn?

Jeg har mange tantebarn og har ofte vært barnevakt, men jeg har aldri forstått dette med å stappe i barn alt du klarer.

Dessuten synes jeg det lir på grensa til barnslig når de i skjul dytter i barnet godteri så det ikke spiser middag. Trodde de at de gjorde noe bra for barnet da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ikke forandre en gammel rev.

Når dere har gått 2.5 år og dere ennå ikke er fornøyd med resultatet, da må det kanskje gå opp for dere at dere selv må sette en stopper for det. Eneste muligheten er å besøke kun 1 gang i uken. Jeg har barn som også får godteri rett før middag av oldemoren, men dette vet jeg kommer til å skje på forhånd. Har sluttet å prøve å si hva de skal gjøre, da det ikke nytter. Jeg sørger ihvertfall for at jeg ikke er der mer enn hva som er bra for barnet mitt. Da har jeg faktisk gjort noe med det selv, som funker 100%



Anonymous poster hash: 48751...ebc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Jeg forstår ikke hvorfor det er så himla viktig og stappe i dissa ungene noe hele tiden?!

Er det gøy og se på at de spiser eller noe sånn?

Jeg har mange tantebarn og har ofte vært barnevakt, men jeg har aldri forstått dette med å stappe i barn alt du klarer.

Dessuten synes jeg det lir på grensa til barnslig når de i skjul dytter i barnet godteri så det ikke spiser middag. Trodde de at de gjorde noe bra for barnet da?

Det handler nok om et ønske om at barnet skal like dem ekstra godt.

Jeg synes også dette med å bli sur fordi de gir frukt og juice er hysterisk. Får da være måte på.

Når det gjelder godteri/brus i ukedagene er jeg enig med TS. Forstår problemstillingen. Ta det opp med dem på en saklig måte uten å bli sint, og hvis det ikke blir bedring, får dere kanskje begynne å bare dra på besøk i helgene eller noe. Kanskje de skjønner alvoret da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Helt enig med deg.

Ser også at det er endel som ikke forstår at juice og saft inneholder masse sukker. Noen ganger faktisk mer enn brus også. Frukt er også stappfullt av sukker. Ville begrenset det, og heller gitt mer grønnsaker. Ikke med dip. Det er en stygg uvane. Gode matvaner bør læres så tidlig som mulig. Alle barn burde slippe å bli overvektige, og slippe ødelagte tenner.

Saft inneholder selvsagt mye sukker. Juice inneholder en del sukker fordi det skal mange frukter til for å lage litt juice, og dermed får man alle kaloriene/sukkeret fra mange frukter presset sammen til et lite glass juice. At frukt er stappfullt av sukker, stemmer ikke (i så fall er det noe galt med din definisjon av stappfullt). Et eple inneholder f.eks ca 50 kcal/1-2 sukkerbiter (men husk at fruktsukker er noe annet enn raffinert sukker!). Til sammenligning inneholder 0,5 liter Cola eller 100 g melkesjokolade 21 sukkerbiter hver, og en stor pose smågodt blir over 100 sukkerbiter...

Grønnsaker som kos går nok neppe hjem hos de fleste barn (eller voksne). Ikke pga "dårlige vaner", men fordi det rett og slett ikke frister som kosemat for de aller fleste.

Til slutt er det mengden sukker det handler om. Ingen blir overvektige/får ødelagte tenner av å spise litt godteri hver lørdag, så lenge de spiser normal, sunn mat ellers (og pusser tenner ;) ).

Endret av Riskjeks
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Saft inneholder selvsagt mye sukker. Juice inneholder en del sukker fordi det skal mange frukter til for å lage litt juice, og dermed får man alle kaloriene/sukkeret fra mange frukter presset sammen til et lite glass juice. At frukt er stappfullt av sukker, stemmer ikke (i så fall er det noe galt med din definisjon av stappfullt). Et eple inneholder f.eks ca 50 kcal/1-2 sukkerbiter (men husk at fruktsukker er noe annet enn raffinert sukker!). Til sammenligning inneholder 0,5 liter Cola eller 100 g melkesjokolade 21 sukkerbiter hver, og en stor pose smågodt blir over 100 sukkerbiter...

Grønnsaker som kos går nok neppe hjem hos de fleste barn (eller voksne). Ikke pga "dårlige vaner", men fordi det rett og slett ikke frister som kosemat for de aller fleste.

Til slutt er det mengden sukker det handler om. Ingen blir overvektige/får ødelagte tenner av å spise litt godteri hver lørdag, så lenge de spiser normal, sunn mat ellers (og pusser tenner ;) ).

Helt enig med deg. Det er merkelig så mange som er blitt livredde for frukt. Det er den der lavkarbotrenden ...

Også enig med deg ang. grønnsaker som kosemat - joda, det kan nok være godt å knaske på f.eks. gulrøtter eller sukkererter, men kosemat? Det er det ikke. Barn bør kunne spise grønnsaker på helt vanlige dager, ikke fordi de skal kose seg, men som en del av et sunt kosthold. Og et par frukter om dagen hører også med til et sunt kosthold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chlorophyll

Saft inneholder selvsagt mye sukker. Juice inneholder en del sukker fordi det skal mange frukter til for å lage litt juice, og dermed får man alle kaloriene/sukkeret fra mange frukter presset sammen til et lite glass juice. At frukt er stappfullt av sukker, stemmer ikke (i så fall er det noe galt med din definisjon av stappfullt). Et eple inneholder f.eks ca 50 kcal/1-2 sukkerbiter (men husk at fruktsukker er noe annet enn raffinert sukker!). Til sammenligning inneholder 0,5 liter Cola eller 100 g melkesjokolade 21 sukkerbiter hver, og en stor pose smågodt blir over 100 sukkerbiter...

Grønnsaker som kos går nok neppe hjem hos de fleste barn (eller voksne). Ikke pga "dårlige vaner", men fordi det rett og slett ikke frister som kosemat for de aller fleste.

Til slutt er det mengden sukker det handler om. Ingen blir overvektige/får ødelagte tenner av å spise litt godteri hver lørdag, så lenge de spiser normal, sunn mat ellers (og pusser tenner ;) ).

Frukt er selvfølgelig bedre enn snop, men mengden bør likevel begrenses. Saft og juice er en skikkelig uting.

Grønnsaker kan nok ikke anses som kosemat nei, men kosemat burde ikke konsumeres i noen form i ukedagene uansett.

Og ja, tannpuss er viktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Frukt er selvfølgelig bedre enn snop, men mengden bør likevel begrenses. Saft og juice er en skikkelig uting.

Grønnsaker kan nok ikke anses som kosemat nei, men kosemat burde ikke konsumeres i noen form i ukedagene uansett.

Og ja, tannpuss er viktig :)

Du har jo begrenset deg veldig i forhold til innlegget jeg siterte, da ;) Da omtalte du jo frukt nærmest som sukkerbomber der man ble feit og fikk råtne tenner av å spise et eple, liksom...

Jeg har jo også skrevet at jeg mener kosemat hører helgene til. Men frukt og grønnsaker mener jeg er normalt mat som man spiser hver dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chlorophyll

Du har jo begrenset deg veldig i forhold til innlegget jeg siterte, da ;) Da omtalte du jo frukt nærmest som sukkerbomber der man ble feit og fikk råtne tenner av å spise et eple, liksom...

Jeg har jo også skrevet at jeg mener kosemat hører helgene til. Men frukt og grønnsaker mener jeg er normalt mat som man spiser hver dag.

Ja. Frukt kan være sukkerbomber, men kommer an på type, mengde, og hvordan det tilberedes. Druer ville jeg F.eks ikke servert. Ikke banan, Kiwi, appelsin, eller mango heller, og ikke på ettermiddagen/kvelden.

Harde frukter som epler og pærer kan deles opp. De inneholder også mer fiber. Men jeg ville uansett ikke gitt ungene dette hver dag, og ikke en hel frukt til en liten unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...