Gå til innhold

Hvorfor ser folk ned på folk med barnevogn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest New_Girl

Jeg føler det er motsatt. Etter jeg fikk sønnen min og er ute å går med han er folk automatisk mye mer vennlig, hvor nesten alle smiler og hilser når vi passerer hverandre ute på gaten. I køen på butikken får gutten min alltid litt oppmerksomhet og når vi skal med offentlig transport er det som regel alltid noen som er kjappe med å tilby hjelp til å komme ombord.

Jeg tror det har mye med hvordan utstråling man selv gir til andre.

Den erfaringen har jeg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje de har dårlige erfaringe med folk med barnevogner? Jeg har selv dårlige erfaringer med disse ettersom de har en tendens til å tro at de eier veien og okkuperer områder uten å ta hensyn til andre. Jeg "offer og okker" ikke dersom en person med barnevogn oppfører seg OK, da kan jeg til og med smile til dem, men folk generelt som viser lite hensyn irriterer meg.
Det er selvsagt ikke greit å oppføre seg frekt mot en person som ikke har gjort noe. Har en søster som har barn som er veldig empatisk, forståelsesfull og tar alltid hensyn til andre - leit hvis folk oppfører seg slik mot henne bare fordi andre mødre\fedre med barn ikke kan oppføre seg.


Anonymous poster hash: 36a93...05b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfører folk seg sånn? :overrasket:

Hva mener de at man skal gjøre, da? Bare barna på ryggen? Det er liksom som om enkelte tror at mødre tar meg seg barnevogn ut av huset kun for å være jævlige. De glemmer at vogna har en funksjon. Nei, tenke seg til. Barn bør holdes innendørs til de kan vandre ute alene!

Det at enkelte mødre "sperrer" veien for alle med vognene sine nekter jeg å tro at kun gjelder dem. Hver gang jeg er på butikken, står det alltid en surring og leser avisa rett foran køen til kassa - uten å stå i kø. Det står alltid eldre damer og glaner inn butikkvinduene så man ikke kommer forbi. Uansett hvor jeg skal, står det alltid en hund i veien som jeg må gå rundt. Og så bilene da, må jo vente på å krysse gaten bestandig fordi folk på liv og død må kjøre FØR jeg kan gå. Og så folk med paraply på regnværsager er jo et kapittel for seg selv! Og rullestolbrukere - herremin! Har dere noen gang sett en rullestolbruker som ikke kjører MIDT i gågata slik at alle må trekke hundene og barnevognene sine unna? Har dere sett hvor mye plass folk tar når de absolutt må bruke handlevogn i butikken!? Makan til hensynsløse egoister! :sarkasme:

Alle går i veien for hverandre. Vi lever tross alt side om side.

Den dagen når rullestolbrukere triller 5-6 stykker i bredden på fortauet fordi de skal snakke om dagens triviliteter kan jeg forstå at folk blir oppgitt, eller at privat biler kjører på fortauer eller i gang stier så du må hoppe ut på bilveien der bussene kjører og risikerer å bli smadret ned. Den dagen da hundeeiere går 3-4-5 stykker i bredden med sine hunder i bånd og parkerer hundene sine inne på cafeer/resturanter/kaffe barer slik at folk ikke kan komme rundt til andre bord, og tar selvsagt det som den største selvfølge at deres hunder skal få stå midt i veien for folk og ikke trekker til seg hundene sine slik at andre hele tiden må hoppe ut i veibanen da begynner vi å snakke om sammenligninger.

Men det er ikke uten grunn at nettopp ordet barnevognsmafia eksisterer det er et godt brukt fenomen dessverre; "unna vei her kommer jeg og viss ikke du flytter deg flytter jeg deg ved å kjøre på deg"

Jeg sier ikke at ts er slik men jeg har registrert at mange er slik og ut i fra tråden høres det ut som at mange har lignende erfaringer.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen når rullestolbrukere triller 5-6 stykker i bredden på fortauet fordi de skal snakke om dagens triviliteter kan jeg forstå at folk blir oppgitt, eller at privat biler kjører på fortauer eller i gang stier så du må hoppe ut på bilveien der bussene kjører og risikerer å bli smadret ned. Den dagen da hundeeiere går 3-4-5 stykker i bredden med sine hunder i bånd og parkerer hundene sine inne på cafeer/resturanter/kaffe barer slik at folk ikke kan komme rundt til andre bord, og tar selvsagt det som den største selvfølge at deres hunder skal få stå midt i veien for folk og ikke trekker til seg hundene sine slik at andre hele tiden må hoppe ut i veibanen da begynner vi å snakke om sammenligninger.

Men det er ikke uten grunn at nettopp ordet barnevognsmafia eksisterer det er et godt brukt fenomen dessverre; "unna vei her kommer jeg og viss ikke du flytter deg flytter jeg deg ved å kjøre på deg"

Jeg sier ikke at ts er slik men jeg har registrert at mange er slik og ut i fra tråden høres det ut som at mange har lignende erfaringer.

:fnise: *ler*

Anonymous poster hash: cdafb...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninni90

Jeg ser ikke ned på folk med barnevogn, de har rett til å være ute de også. Det som irriterer meg er når det møtes en haug med kvinnfolk og barnevogner på en kafe f.eks så stenger de nesten veien for alle andre. Har skjedd meg en gang, og da fikk vennina mi nok og gikk bort til damene og spurte om de kunne parkere vognene et annet sted så andre også kan få gå her. De såg surt på vennina mi men flyttet de litt vertfall. Altså folk som ikke tar hensyn til andre er irriterende om det er folk med barnevogner eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En barnevogn er helt i orden. Den er imidlertid ikke et fripass til å være hensynsløs gjøk. Man skal fortsatt ta litt hensyn når man beveger seg rundt. Jeg smiler og er grei, men irriterer meg i det stille over de som bare setter fra seg barnevognen sin der det passer dem når de skal i butikker, på kaféer og så videre. Ammetåke er nå en ting, men mange mødre med barnevogn glemmer alt av hensyn til andre. De går rett på samme hva de støter på, brer seg ut i snegletempo og stopper akkurat hvor de vil. Det er ikke rart det irriterer en del folk.

Så oppfører jeg meg som sagt helt fint med dem, de fleste er jo greie uansett. Men jeg kan forstå at noen irriterer seg såpass at strikken er tøyet et stykke allerede når du møter dem.



Anonymous poster hash: a009b...657
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den dagen når rullestolbrukere triller 5-6 stykker i bredden på fortauet fordi de skal snakke om dagens triviliteter kan jeg forstå at folk blir oppgitt, eller at privat biler kjører på fortauer eller i gang stier så du må hoppe ut på bilveien der bussene kjører og risikerer å bli smadret ned. Den dagen da hundeeiere går 3-4-5 stykker i bredden med sine hunder i bånd og parkerer hundene sine inne på cafeer/resturanter/kaffe barer slik at folk ikke kan komme rundt til andre bord, og tar selvsagt det som den største selvfølge at deres hunder skal få stå midt i veien for folk og ikke trekker til seg hundene sine slik at andre hele tiden må hoppe ut i veibanen da begynner vi å snakke om sammenligninger.

Men det er ikke uten grunn at nettopp ordet barnevognsmafia eksisterer det er et godt brukt fenomen dessverre; "unna vei her kommer jeg og viss ikke du flytter deg flytter jeg deg ved å kjøre på deg"

Jeg sier ikke at ts er slik men jeg har registrert at mange er slik og ut i fra tråden høres det ut som at mange har lignende erfaringer.

I byen jeg bodde i tidligere var det en mann med elektrisk rullestol (sånn bil-rullestol) som bokstaveligtalt kjørte ned folk om de ikke skygget veien når han kom i full fart inne på senteret. Ikke en engangshendelse, han gjorde alltid det.

Betyr ikke at jeg dømmer alle som sitter i rullestol og mener de er frekke.

Noen folk er frekke og tar ikke hensyn til andre, de kan være rullestolbrukere, nybakte mødre, eldre folk, yngre folk, hundeeiere, katteeiere, syklister, bilister... Osv...

Anonymous poster hash: cc1fc...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I byen jeg bodde i tidligere var det en mann med elektrisk rullestol (sånn bil-rullestol) som bokstaveligtalt kjørte ned folk om de ikke skygget veien når han kom i full fart inne på senteret. Ikke en engangshendelse, han gjorde alltid det.

Betyr ikke at jeg dømmer alle som sitter i rullestol og mener de er frekke.

Noen folk er frekke og tar ikke hensyn til andre, de kan være rullestolbrukere, nybakte mødre, eldre folk, yngre folk, hundeeiere, katteeiere, syklister, bilister... Osv...Anonymous poster hash: cc1fc...2cb

At det finnes frekke folk i de fleste båsene har du nok rett i, men som sagt det er nok ikke uten grunn at det heter nettopp "barnevognsmafiaen" og at deres rykte forfølger akkurat denne gruppen av individer fordi det finnes så utrolig mange med akkurat den beskrivelsen mange av oss har til mennesker med barnevogn. Synd å si det men det er langt i fra en eller to medlemmer i barnevognsmafiaen, de finnes over hele landet, og en hver butikk, et hvert fortau og en hver cafe har daglig besøk av de. Hadde de fleste rullestolbrukere vært slik han du beskrev og folk tilstadighet måtte flykte unna så antar jeg også at du hadde forstått at folk hadde hatt et negativt inntrykk av rullestolbrukere.

Men igjen som jeg har skrevet her før; jeg har ingenting imot mennesker med barnevogn så lenge de ikke går rundt i sin egen lille boble eller ammetåke eller kall det hva du vil og tror at de eier både vei, butikker og resten av verden.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det finnes frekke folk i de fleste båsene har du nok rett i, men som sagt det er nok ikke uten grunn at det heter nettopp "barnevognsmafiaen" og at deres rykte forfølger akkurat denne gruppen av individer fordi det finnes så utrolig mange med akkurat den beskrivelsen mange av oss har til mennesker med barnevogn. Synd å si det men det er langt i fra en eller to medlemmer i barnevognsmafiaen, de finnes over hele landet, og en hver butikk, et hvert fortau og en hver cafe har daglig besøk av de. Hadde de fleste rullestolbrukere vært slik han du beskrev og folk tilstadighet måtte flykte unna så antar jeg også at du hadde forstått at folk hadde hatt et negativt inntrykk av rullestolbrukere.

Men igjen som jeg har skrevet her før; jeg har ingenting imot mennesker med barnevogn så lenge de ikke går rundt i sin egen lille boble eller ammetåke eller kall det hva du vil og tror at de eier både vei, butikker og resten av verden.

Det er jo greit nok å irritere seg over de som går i store flokker og sperrer for alle andre mennesker i byen, men jeg er ikke automatisk en del av den gjengen fordi mitt barn sitter i vogn når jeg er ute og handler alene med mitt barn?

Anonymous poster hash: cc1fc...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo greit nok å irritere seg over de som går i store flokker og sperrer for alle andre mennesker i byen, men jeg er ikke automatisk en del av den gjengen fordi mitt barn sitter i vogn når jeg er ute og handler alene med mitt barn?Anonymous poster hash: cc1fc...2cb

Og det tror jeg at andre i tråden også har skrevet noe om og jeg sier meg enig med disse:

Fordi man har sett seg lei på barnevognmafiaen og automatisk går ut i fra at du er en av dem.

For det er jo stort sett slik at de med barnevogn har forkjørsrett, har jeg skjønt.

Folk får assosiasjoner. Dessuten er det ofte man ser single barnevogn karavaner også, som buser frem uten hensyn til de rundt seg, og forventer at alle skal hoppe ut av veien.

Man får assoiasjoner fordi man før har møtt på barnevognsmafiaen før. At jeg sier det er en rett holdning å ha at man uffer og stønner og himmler med øynene bare man ser en person med en barnevogn? Nei og jeg pleier aldri å gjøre det heller, enda så lei jeg er av denne mafiaen med barnevogner. Men har man før på dagen nesten blitt slaktet ned på åpen gate av en pågangsfull småbarnsmor og hennes like pågangsfulle venner så sitter kanskje det inntrykket i når de møter deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det tror jeg at andre i tråden også har skrevet noe om og jeg sier meg enig med disse:

Man får assoiasjoner fordi man før har møtt på barnevognsmafiaen før. At jeg sier det er en rett holdning å ha at man uffer og stønner og himmler med øynene bare man ser en person med en barnevogn? Nei og jeg pleier aldri å gjøre det heller, enda så lei jeg er av denne mafiaen med barnevogner. Men har man før på dagen nesten blitt slaktet ned på åpen gate av en pågangsfull småbarnsmor og hennes like pågangsfulle venner så sitter kanskje det inntrykket i når de møter deg.

Trist er det iallefall. Jeg viser alltid hensyn og er ikke en av de som driver dank på senteret eller cafe hele dagen. Men da må man vel finne seg i det kanskje.

Mitt barn er ganske stort nå, men pga nedsatt funksjonsevne må vi fortsatt bruke vogn og regner med å ha behov for det noen år fremover også. Ikke bare blir man sett stygt på for at man triller vogn, men i tillegg for at man har et stort barn i vogn. Dømt blir man jo uansett så det er vel ikke stort å gjøre med det

Anonymous poster hash: cc1fc...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, kommer det barnevognmafia og presser seg forbi meg der jeg enn går eller står så gidder ikke jeg å flytte meg. Da får de heller kjøre meg ned og se ut som en idiot etterpå.

Nå er jeg imidlertid i den situasjonen at jeg må gå med barnevogn selv ganske snart, men kommer til å husk godt hvor irriterende det er for andre og ta hensyn ;)

Anonymous poster hash: 201dc...48c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det tror jeg at andre i tråden også har skrevet noe om og jeg sier meg enig med disse:

Man får assoiasjoner fordi man før har møtt på barnevognsmafiaen før. At jeg sier det er en rett holdning å ha at man uffer og stønner og himmler med øynene bare man ser en person med en barnevogn? Nei og jeg pleier aldri å gjøre det heller, enda så lei jeg er av denne mafiaen med barnevogner. Men har man før på dagen nesten blitt slaktet ned på åpen gate av en pågangsfull småbarnsmor og hennes like pågangsfulle venner så sitter kanskje det inntrykket i når de møter deg.

Sikkert, og det hjelper naturligvis godt på at man ikke har barn selv, ikke ønsker barn, og generelt har det synet at barn er slitsomme vesener som driter, skriker og er til bry 24/7!

Blir man så påvirket av denne såkalte "barnevognmafiaen" at man ser enhver mor med barnevogn som et potensielt "mafiamedlem", er man etter mitt syn ubevisst fiendtlig innstilt overfor alle barnevogn-trillere, og det kan ikke akkurat kalles verken rettferdig eller akseptabelt.

Selv har jeg hele tida i bakhodet at en mor med barnevogn tross alt utgjør en ekvipasje tilsvarende minst 3 personer, noe som igjen resulterer i at hun nødvendigvis trenger tilsvarende plass i butikken, på cafèen etc. Når hun i tillegg til å skal handle, se på varer osv hele tida må ha øyne i både både foran og bak, for å ta hensyn til alle rundt seg som selvsagt for enhver pris IKKE må forhindres i så mye som et mikrosekund i sin framferd, da forundres jeg ikke så rent lite over hvilket totalt fravær av tålmodighet og forståelse det åpenbart må finnes blant folk.

Jeg er ihvertfall ikke ett sekund i tvil om at barnevognhaterne har størst medlemstall blant folk med livsmotto ala "barn er noe forstyrrende, illeluktende, bråkete herk jeg aldri skal ha". Dette fremkommer tydelig både i denne tråden og utallige andre.

Kanskje en idè å av og til tenke over at vi alle en gang har ligget i ei barnevogn, og ene alene grunnen til at vi har fått vokse opp til noe som i dag dessverre har resultert i et samfunn fullt av egoistiske selvdiggere som kun tenker på seg og sitt!

Anonymous poster hash: 7f6f2...391

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merkelig greier. Folk har altså fordommer mot folk med barnevogn fordi de har hatt noen dårlige opplevelser. Så lar de det gå utover ALLE som har barnevogn. Tenk om jeg skulle holdt på sånn? Jeg har fordommer mot rike vestkantfruer, da jeg har mange dårlige erfaringer med dem, mye uakseptabel og ignorant oppførsel, men jeg kan da ikke gå rundt å behandle ALLE vestkantfruer dårlig og sende dem stygge blikk alle sammen av den grunn? Man trenger da ikke være sure og misfornøyde med noen FØR de i det hele tatt har gjort noe galt? Folk må skjerpe seg.



Anonymous poster hash: c94ff...4ab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke ned på folk ned barnevogn. Tvert i mot. Tenker automatisk at personen som går med vognen er omsorgsfull. Ikke alltid det stemmer da, dessverre. Men uansett, synes det er koselig med barnevogner ute jeg. Hadde vært kjedelig om det kun var halv gamle sure idioter i butikken liksom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange hater barn generelt har jeg skjønt. Skriking, lukt og den ekstra plassen de tar. De har vel glemt at de selv har vært baby en gang :babysmokk::handle::babyjente:

Det er ikke så mye du kan gjøre med det. Kanskje skrive et skilt på vognen om det du mener om saken. En tegning av folk som gir bitchblikk til barnevogner :Nikke:

En hater vel ikke barn fordi om man sitter på bussen og er trøtt og sliten etter en lang arbeidsdag og en blir irritert på en unge som hyler av sine lungers fulle kraft så en får dotter i ørene. Det er ikke småhyl jeg snakker om. Å sitte på en buss med dette spetakkelet i fjere kilometer, gjerne opptil en mil eller to kan få den mest barnekjære til å sprekke.

Anonymous poster hash: 976c1...679

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det eneste som er verre enn skrikerunger på bussen er mødre som kjefter. Holdt ut med det på busstur til Bergen; trafikk-kork og 35 plussgrader: En mor hvis to førskolebarn lekte litt høylytt bak i bussen: "VISS ITJ' DÅKK HOILL MOINN SKITOINGAR SÅ RINGA EG HAN FAR!!!!" Vondt ble igrunn bare verre. Morsomt nå i min klimaanlegg-utstyrte leilighet. Ikke så morsomt i stekende varme for tre år siden på Haukeliekspressen. Jeg husker faktisk ikke helt om ungene hennes var så veldig bråkete, bare at mora skrek.

For noen uker siden satt jeg igjen på bussen, denne gangen lokalbussen. De eneste passasjerene var jeg og en ung mor. Ettåringen hennes var temmelig grinete og hun virket temmelig flau over det. Så små barn kan ikke forventes å tie stille når de er slitne og varme, og de gråter ikke bare på drit. Barnet roet seg da det fikk pupp og det var ingen grunn til å lage noe stort nummer ut av det. Hvis mødrene/fedrene overser det og i stedet babler i vei med venner eller taster på telefonen kan de regne med lange blikk fra folk.

Hvis "barnevognmafiaen" er i veien spør jeg "Unnskyld, kan du være så snill og...?" Gode manerer gjør verden til et bedre sted for alle, og det er sjelden jeg møter på de mødrene som tror alt dreier seg om dem ov avkommene deres, men jeg vet at de finnes, og møtet med dem kan være ganske ubehagelig.

Før skjønte jeg ikke vitsen med å dra barna med seg inn i butikken der de endte opp i veien for både kunder og ekspeditører, men nå skjønner jeg det godt. På kjøpesenteret der jeg bor hadde de før et lite aktivitetsrom for store og små med TV, Donald-blader, tegnesaker og noen leker der barna kunne være mens foreldrene handlet. Personalet i butikkene rundt hadde oppsyn med rommet slik at barna ikke ble borte. Den mest populære kafeen der hadde også en kosekrok for barn med legoklosser og bøker. Det er borte nå og dermed må barna være med foreldrene sine rundt i hele kjøpesenteret. Babyer og små barn er like velkomne i kirken og på kjøpesenteret som alle andre, men det er mye forlangt at de skal orke å sitte stille hele tiden. De blir trøtte, tørste, varme og MÅ PÅ DO, MAMMA!! Og det er ikke barnas feil men foreldrenes.

Jeg er ikke spesielt barnekjær men det er viktig å utvise skjønn for både barn og slitne foreldre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...