Gå til innhold

Er det frekt å spørre om rabatt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi skal snart gifte oss. I et tidligere bryllup vi har vært i hadde de kjøpt inn en del godteri (karameller, mintsjokolade, sjokoladehjerter f.eks) som de hadde satt ut rundt på bordene i små, dekorative skåler. De forsynte gjestene seg av, kanskje spesielt når det "drøyet" litt pga taler, og jeg syntes det var en stor suksess og vurderer det samme til mitt bryllup.

Jeg gikk innom en godteributikk, og spurte om det gikk greit å bestille hele bokser med godteri (er 3 kg i hver boks fikk jeg beskjed om). Det sa de ville gå fint, og lurte på hvor mye vi ville trenge. Jeg ser for meg at vi burde ha tre forskjellige typer, og at det bør være mer enn nok til at alle kan spise en bit eller tjue hver, så jeg sa at jeg nok trenger tre bokser - altså ni kg totalt. Butikkdama nikket ivrig, spurte når bryllupet var så de kunne bestille inn i god tid osv.

Jeg spurte så hvilken pris de kunne gi meg. "Hva mener du med det?" svarte hun, "det blir jo selvfølgelig 9 kg ganget med hektoprisen på 12,90 kr". Det er standardprisen deres på godteri i løsvekt. "Jeg lurte på om ikke jeg kunne få noe rabatt siden jeg skal kjøpe såpass mye?" sa jeg. "Det er nokså frekt å spørre om rabatt", svarte hun da. "Godteri er dyrt å kjøpe inn, så du får betale vanlig pris".

Jeg ble litt satt ut av måten hun svarte på. Der jeg jobber er det temmelig vanlig at man kan tilby en eller annen form for rabatt ved større kjøp, så jeg så ikke på dette som et frekt spørsmål. Jeg snakket med en venninne om det når jeg kom hjem, og hun sa seg heller enig med den butikkansatte. "Man pruter ikke i Norge", sa hun.

Hva mener dere? Er det frekt å spørre om rabatt når man handler i Norge? Kan man ikke prute generelt i Norge? Jeg pleier ikke å gjøre det selv, men trodde det var "greit" ved større kjøp. Var problemet at kjøpet mitt er for lite tro?

Anonymous poster hash: f5be5...41b

9 kg blir ikke regnet som "stort" kjøp

Anonymous poster hash: 053e6...abc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man pruter ikke i Norge, hun har rett i det.

Anonymous poster hash: 3826f...fc8

Hva slags dustepåstand er det?

Alt jeg har kjøpt nytt i år av ting utover forbruksvarer så har jeg prutet, kan nevne:

G-Sport, truger - 3900,- betalte 3600,-

Bohus, skap - 14 000,- betalte 6500,-

Skeidar, lenestol - 2300,- betalte 1500,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var ikke frekk. Derimot var hun i butikken UTROLIG frekk mot deg.



Anonymous poster hash: 336d2...b7a
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg synes det er frekt. Har jo ikke noe å si hvor mye man kjøper... Jeg spør ikke om rabatt på rema 1000 fordi jeg synes lørdagsgodtet mitt blir for dyrt, liksom.

Men jeg synes hun kunne svart deg litt høfligere, selv om det var frekt av deg. Skal jo behandle alle kunder bra.

litt annerledes når det er rema kontra spesialgodtebutikk som typ dropsen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhøflig dame som kunne svart på en mer hyggelig måte, men syntes ikke det kjøpet var stort nok til å kunne be om rabatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nille tror jeg pleier ha hjerter o.l. til en rimelig pris

Takk for tips :-) Til dere som har foreslått Europris, det går selvsagt an, og er jo rimeligere. Jeg var faktisk innom der på vei hjem og kikket, men på Europrisen her hadde de lite som var innpakket dessverre (sånn som twist f.eks). Syns det er greiest når det er mange som skal forsyne seg fra samme skål.

TS her forresten.

Anonymous poster hash: f5be5...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med slikkepinner i forskjellige farger, satt i en vase eller noe lignende? De koster jo ikke mange kronene per stykk, og er både dekorative og gode. Varer lenge gjør de også, og navnet kjærlighet på pinne er jo fortreffelig i et bryllup.

Jeg liker badeball :arwen: det er de som er gule, grønne eller røde.



Anonymous poster hash: 3826f...fc8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er frekt å prute selv om man handler i Norge. Jeg har gjort det selv ved flere anledninger, med stort hell. Har kjøpt flere typer hvite- og brunevarer etter litt pruting, fungerer spesielt bra om man kjøper flere dyre ting samtidig, da får man plutselig mye mer å gå på.

Hadde sikkert prøvd det i ditt tilfelle også, 9 kg er tross alt endel, og vi vet at alle butikker har mye å gå på når det kommer til pris.

Men det som var frekt, var måten hun svarte på. Hadde ikke giddet å handlet der når hun opptrådte så uprofesjonelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Whitestripes

Hva med slikkepinner i forskjellige farger, satt i en vase eller noe lignende? De koster jo ikke mange kronene per stykk, og er både dekorative og gode. Varer lenge gjør de også, og navnet kjærlighet på pinne er jo fortreffelig i et bryllup.

Jeg liker badeball :arwen: det er de som er gule, grønne eller røde.

Anonymous poster hash: 3826f...fc8

Hvem sitter og sutter på kjærlighet på pinne i fint selskap? Det er bryllup, ikke barnebursdag.

TS: Jeg synes ikke du var frekk, men den butikkansatte var utrolig frekk. Man kan svare på en ordentlig måte selv om man mener at spørsmålet er dumt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå, som butikkansatt bare ELSKER jeg kunder som "vet at vi har mye å gå på når det kommer til pris"!

:ironi:

Vet ikke hvilke butikker dere som vet dette jobber i, men det kan dere gjerne dele med meg, så kan jeg prute der. I butikkene jeg har jobbet i (elektronikk, dagligvare og hagesenter) er det mange varer som selges med tap, og det er slettes ikke bare-bare å få butikker til å gå rundt. Hvis dere ser dere litt rundt, har dere sikkert fått med dere at mange små spesialforretninger må legge ned på grunn av at driften ikke går rundt. Jeg har ei venninne som er butikksjef i dagligvare, og de har flere år på rad budsjettert med flere hundre tusen i tap, på grunn av svært stor konkurranse i dagens marked. Da er det faktisk ganske frustrerende med påståelige kunder som "vet at vi har mye å gå på" på alle varer, når det dessverre er fryktelig langt fra sannheten. Da hadde det vært gøy å drive butikk, da!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

What. Selvfølgelig skal du prute og få kvantumsrabatt. Man kan prute på mye(det meste).

Det helt vanlig. !!

Anonymous poster hash: bb881...046

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med slikkepinner i forskjellige farger, satt i en vase eller noe lignende? De koster jo ikke mange kronene per stykk, og er både dekorative og gode. Varer lenge gjør de også, og navnet kjærlighet på pinne er jo fortreffelig i et bryllup.

Jeg liker badeball :arwen: det er de som er gule, grønne eller røde.

Anonymous poster hash: 3826f...fc8

Slikkepinner har jeg kjøpt :-) De skal ikke på bordene men i egne små godteposer til barna. De får også en liten boks hver med fargestifter og en fargeblokk hver, og så tat vi med en matte og noen leker vi kan ha i et lekehjørne så ikke barna kjeder seg for mye. Vi har ikke invitert gjestene med barn i utgangspunktet (det hadde blitt vanvittig mange), men f.eks de barna vi er onkel/tante til inviterer vi.

Anonymous poster hash: f5be5...41b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det ikke frekt å spørre om rabatt! Når en vare er priset per hekto og man kjøper 30 (eller var det 90?) hg er dette faktisk en del. Om butikken selger med liten fortjeneste og ikke kan gi rabatt så kan de vel si det på en hyggeligere måte? Og det er forskjell på å kjøpe 3kg smågodt i papirpose og uåpnede bokser!

Har fått rabatt i mange forskjellige butikker... Sport, undertøy, klær, hvitevarer, elektronikk osv... Fikk også ordnet div rabatter til bryllupet på leie av bestikk, duker osv... Har du sjekket om freia har noe utsalg? I Trondheim har Nidar utsalg med feilmerkede varer som selges ganske billig :)

Anonymous poster hash: 81879...945

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt er det ikke frekt å spørre om rabatt! Når en vare er priset per hekto og man kjøper 30 (eller var det 90?) hg er dette faktisk en del. Om butikken selger med liten fortjeneste og ikke kan gi rabatt så kan de vel si det på en hyggeligere måte? Og det er forskjell på å kjøpe 3kg smågodt i papirpose og uåpnede bokser!

Har fått rabatt i mange forskjellige butikker... Sport, undertøy, klær, hvitevarer, elektronikk osv... Fikk også ordnet div rabatter til bryllupet på leie av bestikk, duker osv... Har du sjekket om freia har noe utsalg? I Trondheim har Nidar utsalg med feilmerkede varer som selges ganske billig :)

Anonymous poster hash: 81879...945

Det har jeg ikke sjekket, takk for tipset :-) Tenker jeg må ha i alle fall tre forskjellige sorter om jeg kjøper godteri, så sa blir dey 3*3 kg, 9 kg totalt.

(TS her)

Anonymous poster hash: f5be5...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snopet de selger der er ikke så godt synes jeg :sjenert: Noe av det er godt, men det er langt mellom juvelene i smågodthyllene på Europris.

Flaut at jeg mener og vet såpass mye om smågodt. :flau:

Ikke TS forresten.

Anonymous poster hash: 3826f...fc8

Det er akkurat det samme som de selger på alle andre matbutikker.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå, som butikkansatt bare ELSKER jeg kunder som "vet at vi har mye å gå på når det kommer til pris"!

:ironi:

Vet ikke hvilke butikker dere som vet dette jobber i, men det kan dere gjerne dele med meg, så kan jeg prute der. I butikkene jeg har jobbet i (elektronikk, dagligvare og hagesenter) er det mange varer som selges med tap, og det er slettes ikke bare-bare å få butikker til å gå rundt. Hvis dere ser dere litt rundt, har dere sikkert fått med dere at mange små spesialforretninger må legge ned på grunn av at driften ikke går rundt. Jeg har ei venninne som er butikksjef i dagligvare, og de har flere år på rad budsjettert med flere hundre tusen i tap, på grunn av svært stor konkurranse i dagens marked. Da er det faktisk ganske frustrerende med påståelige kunder som "vet at vi har mye å gå på" på alle varer, når det dessverre er fryktelig langt fra sannheten. Da hadde det vært gøy å drive butikk, da!

Det er ganske tydelig når man finner den eksakt samme varen hos flere ulike kjeder og prisen varier ekstremt mye. (tenker nå først og fremst på hvite-og brunevarer), jeg er fullstendig klar over hvilke utgifter det fører med seg å drive butikk, men du kan ikke stikke under en stol av mange av kjedene har veldig høy avanse på produktene de selger. Litt annet er det for de som driver spesialbutikker som du nevner, men det skader ikke å spørre uansett... Hva ha man å tape på det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ganske tydelig når man finner den eksakt samme varen hos flere ulike kjeder og prisen varier ekstremt mye. (tenker nå først og fremst på hvite-og brunevarer), jeg er fullstendig klar over hvilke utgifter det fører med seg å drive butikk, men du kan ikke stikke under en stol av mange av kjedene har veldig høy avanse på produktene de selger. Litt annet er det for de som driver spesialbutikker som du nevner, men det skader ikke å spørre uansett... Hva ha man å tape på det?

Prisene kan selvfølgelig variere fra butikk til butikk, pga ting som ulike innkjøpspriser og ulike utgifter for bedriftene. Avansen skal tross alt dekke ting som personalutgifter, leie av lokale, svinn etc, så har man høye utgifter, blir gjerne prisene deretter. Dessuten hender det som sagt at butikker velger å selge ting med tap pga konkurranse. Det betyr ikke at den andre butikken nødvendigvis har så enormt stor fortjeneste, de går kanskje omtrent i null. Og ja, noen produkter har butikkene god fortjeneste på. Men disse skal da altså dekke både tapet man har på mange av de andre varene, alle utgifter butikken har og forhåpentligvis også gi et overskudd som gjør at eierne vil satse videre. Tror mange som ikke har jobbet "i dybden" i butikk ikke helt skjønner dette.

Det er selvfølgelig bare å spørre om rabatter, men aksepter et nei. Og for guds skyld, ikke dra den med "jeg vet at dere har god avanse på alt dere selger", for det tror jeg svært få butikker har nå til dags.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vi skal snart gifte oss. I et tidligere bryllup vi har vært i hadde de kjøpt inn en del godteri (karameller, mintsjokolade, sjokoladehjerter f.eks) som de hadde satt ut rundt på bordene i små, dekorative skåler. De forsynte gjestene seg av, kanskje spesielt når det "drøyet" litt pga taler, og jeg syntes det var en stor suksess og vurderer det samme til mitt bryllup.

Jeg gikk innom en godteributikk, og spurte om det gikk greit å bestille hele bokser med godteri (er 3 kg i hver boks fikk jeg beskjed om). Det sa de ville gå fint, og lurte på hvor mye vi ville trenge. Jeg ser for meg at vi burde ha tre forskjellige typer, og at det bør være mer enn nok til at alle kan spise en bit eller tjue hver, så jeg sa at jeg nok trenger tre bokser - altså ni kg totalt. Butikkdama nikket ivrig, spurte når bryllupet var så de kunne bestille inn i god tid osv.

Jeg spurte så hvilken pris de kunne gi meg. "Hva mener du med det?" svarte hun, "det blir jo selvfølgelig 9 kg ganget med hektoprisen på 12,90 kr". Det er standardprisen deres på godteri i løsvekt. "Jeg lurte på om ikke jeg kunne få noe rabatt siden jeg skal kjøpe såpass mye?" sa jeg. "Det er nokså frekt å spørre om rabatt", svarte hun da. "Godteri er dyrt å kjøpe inn, så du får betale vanlig pris".

Jeg ble litt satt ut av måten hun svarte på. Der jeg jobber er det temmelig vanlig at man kan tilby en eller annen form for rabatt ved større kjøp, så jeg så ikke på dette som et frekt spørsmål. Jeg snakket med en venninne om det når jeg kom hjem, og hun sa seg heller enig med den butikkansatte. "Man pruter ikke i Norge", sa hun.

Hva mener dere? Er det frekt å spørre om rabatt når man handler i Norge? Kan man ikke prute generelt i Norge? Jeg pleier ikke å gjøre det selv, men trodde det var "greit" ved større kjøp. Var problemet at kjøpet mitt er for lite tro?

Anonymous poster hash: f5be5...41b

Det er ikke frekt av deg å spørre forsiktig, men det er frekt av deg å forvente rabatt.

Det er mange ting å tenke på her. Var dette en dagligvarebutikk eller annen type butikk i kjede? De har i såfall mindre mulighet til å gi rabatt enn selvstendige butikker har, da de ikke har fastsatt prisen selv.

Snakket du med butikksjef eller en vanlig ansatt? I de fleste butikker av typen som selger godteri har ikke de ansatte myndighet til å gi noen form for rabatt, med mindre det er varer som er defekte, går ut på dato neste dag eller lignende. Selv butikksjef har begrensede muligheter til å gi rabatt. Butikker som selger biler eller brudekjoler ville vært noe litt annet.

Anonymous poster hash: 64f1d...3e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke frekt av deg å spørre forsiktig, men det er frekt av deg å forvente rabatt.

Det er mange ting å tenke på her. Var dette en dagligvarebutikk eller annen type butikk i kjede? De har i såfall mindre mulighet til å gi rabatt enn selvstendige butikker har, da de ikke har fastsatt prisen selv.

Snakket du med butikksjef eller en vanlig ansatt? I de fleste butikker av typen som selger godteri har ikke de ansatte myndighet til å gi noen form for rabatt, med mindre det er varer som er defekte, går ut på dato neste dag eller lignende. Selv butikksjef har begrensede muligheter til å gi rabatt. Butikker som selger biler eller brudekjoler ville vært noe litt annet.

Anonymous poster hash: 64f1d...3e1

Jeg forventer ikke rabatt, men følte ikke at det var noe galt i å spørre. Jeg aksepterer selvsagt at de sier at de ikke kan gi noen rabatt :-)

Det var i en butikk som utelukkende selgergodteri, en spesialforretning rett og slett.

Anonymous poster hash: f5be5...41b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...