Gå til innhold

Er det frekt å spørre om rabatt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi skal snart gifte oss. I et tidligere bryllup vi har vært i hadde de kjøpt inn en del godteri (karameller, mintsjokolade, sjokoladehjerter f.eks) som de hadde satt ut rundt på bordene i små, dekorative skåler. De forsynte gjestene seg av, kanskje spesielt når det "drøyet" litt pga taler, og jeg syntes det var en stor suksess og vurderer det samme til mitt bryllup.

Jeg gikk innom en godteributikk, og spurte om det gikk greit å bestille hele bokser med godteri (er 3 kg i hver boks fikk jeg beskjed om). Det sa de ville gå fint, og lurte på hvor mye vi ville trenge. Jeg ser for meg at vi burde ha tre forskjellige typer, og at det bør være mer enn nok til at alle kan spise en bit eller tjue hver, så jeg sa at jeg nok trenger tre bokser - altså ni kg totalt. Butikkdama nikket ivrig, spurte når bryllupet var så de kunne bestille inn i god tid osv.

Jeg spurte så hvilken pris de kunne gi meg. "Hva mener du med det?" svarte hun, "det blir jo selvfølgelig 9 kg ganget med hektoprisen på 12,90 kr". Det er standardprisen deres på godteri i løsvekt. "Jeg lurte på om ikke jeg kunne få noe rabatt siden jeg skal kjøpe såpass mye?" sa jeg. "Det er nokså frekt å spørre om rabatt", svarte hun da. "Godteri er dyrt å kjøpe inn, så du får betale vanlig pris".

Jeg ble litt satt ut av måten hun svarte på. Der jeg jobber er det temmelig vanlig at man kan tilby en eller annen form for rabatt ved større kjøp, så jeg så ikke på dette som et frekt spørsmål. Jeg snakket med en venninne om det når jeg kom hjem, og hun sa seg heller enig med den butikkansatte. "Man pruter ikke i Norge", sa hun.

Hva mener dere? Er det frekt å spørre om rabatt når man handler i Norge? Kan man ikke prute generelt i Norge? Jeg pleier ikke å gjøre det selv, men trodde det var "greit" ved større kjøp. Var problemet at kjøpet mitt er for lite tro?

Anonymous poster hash: f5be5...41b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man pruter ikke i Norge, hun har rett i det. Men hun kunne sikkert ha svart deg på en høfligere måte.

Synes du det er for dyrt kan du vel heller kjøpe godteriet i en annen butikk. Det finnes mange steder hvor det er billigere enn 12.90 hektoet.



Anonymous poster hash: 3826f...fc8
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var frekkere av henne å kalle deg frekk, enn det var av deg å spørre. De kan selvfølgelig si nei, men å spørre pent er da verd å prøve.

Anonymous poster hash: 7a02d...1ea

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel helt kurant å spørre om? Jeg jobber i butikk, og hvis noen hadde kjøpt så mye av én enhet så hadde jeg egentlig tilbudt dem rabatt uansett. Det er hun som var frekk, ikke du.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ni kg er vel kanskje ikke så mye at det er prutningsmonn på det...

Hadde det vært 10 bokser, dvs 30 kg, ja da hadde det blitt noe annet.

Anonymous poster hash: 3f032...6a0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres såpass mye ut at det kan være lov å spørre. Men ikke forvente.

Jeg ville nok heller sendt mail til aktuelle butikker slik at de fikk litt tid på å tenke og rette vedkommende kan konsulteres. Det er mulig du hadde fått et annet svar dersom butikken hadde fått tenkt seg om noen minutter og daglig leder kunne ha tatt seg av saken.

Anonymous poster hash: 4f98e...bce

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke det var frekt av deg å spørre om muligheter for rabatt, så fremt du spurte på en høflig måte så klart. Spesielt ikke når 12,90 ikke er en spesielt billig hektopris for løsvekt-godteri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Smågodt er blitt en signalvare innen snop, sier Jan Roger Henriksen, Kiwis regionsjef for Vestlandet.

Konkurransen om å være billigst er særlig sterk for slike varer. Dermed er prisene på smågodt blitt presset ned de siste årene.

Dama har helt rett i at innkjøpsprisen for smågodt er høy, og butikkene tjener ikke stort på å selge smågodt. Skulle hun ha gitt deg rabatt hadde inntjeningen vært enda mindre.

Hva slags godteri var det forresten du ønsket å kjøpe?

Anonymous poster hash: 3826f...fc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 bokser smågodt er ikke veldig mye, som en over her sier, hadde det vært 10 bokser hadde det vært litt mer. Hvor fort tror du ikke denne butikken selger 3 bokser smågodt?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dama har helt rett i at innkjøpsprisen for smågodt er høy, og butikkene tjener ikke stort på å selge smågodt. Skulle hun ha gitt deg rabatt hadde inntjeningen vært enda mindre.Hva slags godteri var det forresten du ønsket å kjøpe? Anonymous poster hash: 3826f...fc8

Hvilke typer er åpent for diskusjon, men jeg ønsket helst noe som var pakket inn (som twist er) slik at man slipper å tenke på om andre grafser med hendene oppi samme skåla og tar på det du skal spise (er jo ikke alle, spesielt barn i min erfaring, som er så flinke til å bruke klyper/skjeer man har lagt frem).

Det må være noe som alle liker. Jeg tenkte f.eks på noe med karamellsmak, sjokolade med mint inni eller noe slikt, og så så jeg noen hjerter i melkesjokolade som hadde passet ypperlig. Har du evt noen forslag til hva som kunne passet setter jeg pris på det :-)

Jeg syns prisen på 12,90 per hekto var litt stiv, men jeg går for det hvis jeg ikke finner noe annet. Jeg hadde nok bare ikke forventet å bli kalt frekk for å spørre om mulighet for rabatt, men jeg skjønner henne litt mer hvis innkjøpsprisen faktisk er veldig høy.

Er det noen som har erfaringer med å bestille godteri på nett? Eller vet om noen steder i Oslo jeg kan høre med?

Takk for alle svar så langt!

Anonymous poster hash: f5be5...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om innkjøpsprisen er høy så er ikke det noe du kunne vite på forhånd, jeg synes svaret hennes var frekt. Jobber i butikk selv, og anser det ikke som frekt om kunden spør om rabatt i slike tilfeller, er det ikke mulig å gjennomføre så beklager jeg bare, kaller da ikke kunden frekk bare på grunn av et (jeg antar) vennlig spørsmål.



Anonymous poster hash: 91e7b...bdf
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokolade dyrere

En annen grunn til at smågodt er billig, er at kundene velger varianter av snop som er billige å produsere.

- To tredjedeler av smågodt-salget er sukkervarer, og det er mye billigere for oss å kjøpe inn enn sjokolade, sier Kiwi-sjef Per-Erik Burud.

Sjokoladevarer er dyrere for butikkene å kjøpe inn, så det er nok enda en grunn til at hun var uvillig til å gi deg rabatt. Hadde du tatt 3 bokser vingummi hadde kanskje sjansen vært større; det er mye billigere for butikkene å kjøpe inn

Men sjokoladehjerter er jo uansett best :spise:

Denne nettbutikken har jeg ikke forsøkt selv, men det skrytes i hvert fall veldig av den i denne tråden

http://www.pengevett.com/gode-tilbud/1800-billig-godteri.html

Anonymous poster hash: 3826f...fc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er enig i hun kunne sagt nei på en penere måte. Men hva med å dra til Sverige hvis du bor i nærheten? Eller følg med om det er noen butikker som kjører tilbud. Europris har ofte god pris på smågodt. Joker har fast tilbud hver fredag og lørdag. Sikkert flere som har gode priser:)

Anonymous poster hash: 3d302...17e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du råd til å svi av flerfoldige titusener på bryllupet ditt så har du også råd til å kjøpe 9 kg smågodt til 1150 kr rundt regnet. Du får kutte andre steder hvis dette var så gruelig dyrt da. Smågodt i en godteributikk til 129 kr pr kg er billig. Da er det rimelig frekt å prute.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes godt hun kunne svart litt koseligere, det hadde ikke kostet henne så mye akkurat. "Nei, dessverre har jeg ikke mulighet til å gi rabatt" sagt med et smil hadde ikke skremt bort kunden.

Anonymous poster hash: b7597...532

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har du råd til å svi av flerfoldige titusener på bryllupet ditt så har du også råd til å kjøpe 9 kg smågodt til 1150 kr rundt regnet. Du får kutte andre steder hvis dette var så gruelig dyrt da. Smågodt i en godteributikk til 129 kr pr kg er billig. Da er det rimelig frekt å prute.

Det er akkurat det jeg ikke skal, svi av titusener. Om jeg kjøper dette gosteriet vil det koste mer enn kjolen min :-) Jeg hadde lyst til å kjøpe noe slik at det blir en ekstra hyggelig ting for gjestene, men vi trenger det jo strengt tatt ikke. Jeg ble nok bare overrasket over å bli kalt frekk fordi jeg spurte. Som sagt, er innkjøpsprisen høy så har jeg jo full forståelse for at jeg ikke kan få noe avslag :-)

Anonymous poster hash: f5be5...41b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Her var det butikkdama som var frekk, uten tvil. Jobber man i butikk må man tåle pruting uten å svare "nå er du frekk". Et høflig nei hadde holdt i massevis.

"Takk for meg, dere ønsker vel ikke frekke kunder så da får jeg handle en annen plass! :) " hadde jeg sagt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke man skal prute, men det er vanlig ved større kjøp, at man får et godt tilbud. Har selv mange kunder som spørr om å få rabatt og jeg synes igrunn det er litt rart at de spørr. Handler de relativt mye, skal de selvfølgelig få et godt tilbud, men mange av de handler faktisk ikke så mye... Du er ikke frekk om du spør, det er jo lov å prøve. Og som personen bak disken, skal du heller ikke være frekk tilbake, som flere sier, så holder et høflig nei i massevis. (Så lenge ikke kunden slår deg vrang da, har endel kunder som påstår at de legger igjen flere 1000lapper i butikken heletiden og er faste kunder .....eh nei....) Synes forsåvitt damen du møtte på hadde en unødvendig oppførsel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kunne så absolutt svart på en annen måte, men å regne med å få rabatt av så lite kjøp er latterlig. Så du burde ikke spurt spørsmålet etter at hun sa "9 kg til 12,90 kr hektoen".



Anonymous poster hash: 215c3...e12
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...