Gå til innhold

Koster det noe å studere på universitet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

det å studere koster mye. husleie, internet, reisekort, bøker, semesteravgift, ......osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være vanskelig fordi husleien i mange tilfeller er på nesten like mye som det du får utbetalt fra lånekassen. Si at du får 8000 i mnd, 5000 i husleie (kollektiv, lite rom), så har du utgifter i forbindelse med kollektivtransport, med mindre du bor sentralt, men da må du sikkert opp en tusenlapp i leie og ned i kvadratmeter. Det er i grunn husleien som er drepen, men du kan få det billigere gjennom studentskipnaden, selv om jeg tror det er for sent å søke nå. Hvilken by er det snakk om?

Det er jo ikke det at man ikke nødvendigvis klarer seg, men det er tøft.

Anonymous poster hash: 656d9...efe

Byen jeg skal studere og bo i, er Trondheim :) Har skaffet leilighet, deler med en annen, og vi betaler 4500 hver, pluss strøm og alt det der.

Begynner å bli redd for at jeg ikke overlever uten å jobbe ved siden av... Kommer jo til å tjene opp litt i sommer, og jeg skal ikke på noen utenlandsreise e.l., så sparer en del penger der. I tillegg har jeg jo litt på konto fra før, men regner med det meste av dette går med til kjøp av diverse møbler osv. I tillegg trener jeg ganske mye, og trenger mye mat. Tror derfor det kommer til å gå en del penger der... :(

Anonymous poster hash: 11f06...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, 4500 var i hvert fall en ganske overkommelig husleie. Du får se om du har anledning til å sette av litt penger i august og januar, og så får du kanskje ønske deg penger til jul og bursdag. Det er alltids mulig å overleve uten, men det blir jo fort litt knapt. Det er uansett ikke så mange årene, og i verste fall kan du bare ta deg en jobb etter hvert. Det løser seg nok - lykke til :)



Anonymous poster hash: eb215...866
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byen jeg skal studere og bo i, er Trondheim :) Har skaffet leilighet, deler med en annen, og vi betaler 4500 hver, pluss strøm og alt det der.

Begynner å bli redd for at jeg ikke overlever uten å jobbe ved siden av... Kommer jo til å tjene opp litt i sommer, og jeg skal ikke på noen utenlandsreise e.l., så sparer en del penger der. I tillegg har jeg jo litt på konto fra før, men regner med det meste av dette går med til kjøp av diverse møbler osv. I tillegg trener jeg ganske mye, og trenger mye mat. Tror derfor det kommer til å gå en del penger der... :(

Anonymous poster hash: 11f06...c23

Kan du få møbler fra familie? Sjekke på finn, det er ofte mye fint der om man kan hente? En "starthandel" fra foreldre når du flytter inn, med toalettpapir, vaskemidler, sjampo, tannkrem, osv?

Hvor mye penger utenom stipend tror du at du kommer til å ha ved semesterstart, etter alle innkjøp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du få møbler fra familie? Sjekke på finn, det er ofte mye fint der om man kan hente? En "starthandel" fra foreldre når du flytter inn, med toalettpapir, vaskemidler, sjampo, tannkrem, osv?

Hvor mye penger utenom stipend tror du at du kommer til å ha ved semesterstart, etter alle innkjøp?

Det er jeg veldig usikker på, men kanskje et sted mellom 15 000 og 20 000 kroner? Hvis jeg passer på å ikke bruke penger på klær osv i løpet av sommeren. Men nå har jeg ikke trukket fra penger jeg må bruke på skolebøker da, siden jeg ikke aner hvor mye det er ;)

Anonymous poster hash: 11f06...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med feltturer?

Anonymous poster hash: 63770...fa5

Dersom deltagelse er obligatorisk må Universitetet betale.

Anonymous poster hash: 0697e...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom deltagelse er obligatorisk må Universitetet betale.

Anonymous poster hash: 0697e...614

Nope. Jeg skal på felttur til høsten og må betale selv. Ved behov kan man søke lånekassen om mer støtte, men universitetet kan ha kurs du må betale egenandeler selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det å studere koster mye. husleie, internet, reisekort, bøker, semesteravgift, ......osv.

koster mye å leve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leo Nardo

Vi er egentlig utrolig heldige i Norge. Helt 'gratis' kan vi studere på for eksempel Universitetet i Oslo som er blant verdens 100 beste universitet.

The Norwegian Dream.

:)

Endret av Leo Nardo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg veldig usikker på, men kanskje et sted mellom 15 000 og 20 000 kroner? Hvis jeg passer på å ikke bruke penger på klær osv i løpet av sommeren. Men nå har jeg ikke trukket fra penger jeg må bruke på skolebøker da, siden jeg ikke aner hvor mye det er ;)

Anonymous poster hash: 11f06...c23

Hvis vi regner med at det ekstra stipendet blir brukt på bøker og eventuelle møbler, så kan du f. eks fordele resten av pengene, ca 4 000 per måned. da har du 11 000 i måneden, 5000 på leie og strøm, 3000 på mat og annet fra daglighandelen, 500 på transport, 500 på mobil, nett, tv. Da har du 2000 til alt annet. Det beste hadde da vært å spare så mye av det som mulig hvis du ikke skal jobbe, og bruke det til leie og mat i en av sommermånedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. Jeg skal på felttur til høsten og må betale selv. Ved behov kan man søke lånekassen om mer støtte, men universitetet kan ha kurs du må betale egenandeler selv.

Ikke om det er obligatorisk. Hvis Universitetet krever at du møter opp som en del av undervisningen og de selv sier at det er så viktig at du må være til stede, så kan de ikke kreve at du betaler. Hvis det er valgfri deltagelse så kan regningen derimot tilfalle deg.

Anonymous poster hash: 0697e...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke om det er obligatorisk. Hvis Universitetet krever at du møter opp som en del av undervisningen og de selv sier at det er så viktig at du må være til stede, så kan de ikke kreve at du betaler. Hvis det er valgfri deltagelse så kan regningen derimot tilfalle deg.

Anonymous poster hash: 0697e...614

Obligatorisk på høyskole og universitet betyr som oftest "bli med på dette, eller så må du dokumentere at du tilegner deg kunnskapen på egenhånd."

Anonymous poster hash: 509ea...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke om det er obligatorisk. Hvis Universitetet krever at du møter opp som en del av undervisningen og de selv sier at det er så viktig at du må være til stede, så kan de ikke kreve at du betaler. Hvis det er valgfri deltagelse så kan regningen derimot tilfalle deg.

Anonymous poster hash: 0697e...614

Det trodde jeg og, men viste seg at de hadde retten på sin side. Husker ikke hvor det var formulert, men har sjekket med tillitsvalgte på begge studiestedene mine og vi må betale. Det er obligatorisk og vi må betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Silverstream

Vi er egentlig utrolig heldige i Norge. Helt 'gratis' kan vi studere på for eksempel Universitetet i Oslo som er blant verdens 100 beste universitet.

The Norwegian Dream.

:)

Hvordan er det med utenlandske studenter som kommer til Norge for å studere? Får de studere gratis de også, eller må de betale en sum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med utenlandske studenter som kommer til Norge for å studere? Får de studere gratis de også, eller må de betale en sum?

Studerer gratis, men må vise at de har kapital til å bo her. Det var 82000 en gang, vet ikke hva det er nå.

Nordiske studenter kan fritt gå gratis på andre nordiske universiteter. EU-studenter slipper lettere inn enn ikke EU-studenter, men vet ikke om de må ha en lavere sum eller om de går gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...