Gå til innhold

Koster det noe å studere på universitet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Koster det noe å studere på universitet? Mulig det er dumt spørsmål, men jeg kan ingenting om sånt...



Anonymous poster hash: 11f06...c23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke da jeg studerte, i allefall! Muligens en liten semesteravgift på 600 kr (mener det var det i min studenttid). Så må man gjerne ha bøker, kompendier og annet skrivemateriell. Lærebøker er det lett å få tak i brukt her hvor jeg bor, de som er ferdige med et fag selger det og henger opp lapp på oppslagstavla.



Anonymous poster hash: 807c5...48a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster bare semesteravgift å gå på universitetet og følge undervisning. Men, som blir påpekt over, er det andre avgifter i forbindelse med dette man er ansvarlig for selv. Bøker koster gjerne et par tusen, hvis ikke mer. Du må ha et sted å bo, og mat. Mange tar ikke en deltidsjobb under hele studietiden, fordi det er tider der man vil fokusere på studiet. De fleste får stipend fra lånekassen, men det er nødvendig for de fleste å ha enten en deltidsjobb, oppsparte midler, eller støtte fra familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve universitetet er stort sett gratis, men du betaler altså en liten avgift i halvåret og kjøper selv alt av studiemateriell du ikke f.eks. får utdelt på forelesninger og kurs. Fra Lånekassen får du støtte ti måneder i året, mer i august og januar enn i de andre månedene, men særlig om du skal bo i en større by holder neppe studielånet alene.

Unntaket fra at det er gratis er naturlig nok private høyskoler, de koster gjerne en hel del, men ikke universitetene.



Anonymous poster hash: eb215...866
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med feltturer?



Anonymous poster hash: 63770...fa5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det koster bare semesteravgift å gå på universitetet og følge undervisning. Men, som blir påpekt over, er det andre avgifter i forbindelse med dette man er ansvarlig for selv. Bøker koster gjerne et par tusen, hvis ikke mer.

Jeg tror ikke jeg kjenner noen som har brukt bare et par tusen på bøker, med mindre de har vært veldig heldige og fått tak i alt brukt. Mitt studie ble lagt totalt om fra høsten 2013, så vi som begynte da måtte kjøpe alt nytt. Jeg har brukt nærmere 20.000,- på skolebøker i løpet av året. Var bare nødt å spre det utover, og jeg har ikke engang kjøpt alt jeg skulle hatt.

Anonymous poster hash: 509ea...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er en gjennomsnittlig pris for bøker i løpet av et skoleår da?



Anonymous poster hash: 63770...fa5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg kjenner noen som har brukt bare et par tusen på bøker, med mindre de har vært veldig heldige og fått tak i alt brukt. Mitt studie ble lagt totalt om fra høsten 2013, så vi som begynte da måtte kjøpe alt nytt. Jeg har brukt nærmere 20.000,- på skolebøker i løpet av året. Var bare nødt å spre det utover, og jeg har ikke engang kjøpt alt jeg skulle hatt.

Anonymous poster hash: 509ea...b5d

Hva er det du studerer? Etter 5 års siviløkonomutdanning har jeg aldri brukt over 5-6000 i løpet av et helt skoleår (to semestre). Selv med alt nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er en gjennomsnittlig pris for bøker i løpet av et skoleår da?

Anonymous poster hash: 63770...fa5

Jeg kjøpte mye brukte bøker på iBok (https://ibok.no/) og nye nytt (gjennomsnittspris per bok, ca.300). Hvor mye det vil koste deg totalt er vanskelig å si når vi ikke vet hvor mange bøker du har på pensumlisten og hvor mange bøker du får ta i på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du studerer? Etter 5 års siviløkonomutdanning har jeg aldri brukt over 5-6000 i løpet av et helt skoleår (to semestre). Selv med alt nytt.

Sykepleierstudenter er vel kjent for å ha de dyreste pensumbøkene, såvidt jeg vet. Selv er jeg jusstudent og synes jeg slipper greit unna. Kjøper bare hovedlitteraturen og synes prisene er helt ok.

Det varierer veldig hvor mye det koster for bøker, TS. Anbefaler deg å ta en titt på semestersidene for studier du vurderer og se hvilke bøker som står der. Hvordan det står skrevet varierer nok fra universitet til universitet, men på UiO er det delt opp i "innføringslitteratur", "hovedlitteratur" og "tilleggslitteratur". I hvert fall hos oss på jusstudiet, jeg antar det er det samme hos alle.

Det er bare hovedlitteraturen du er pent nødt til å lese, mens de andre kan være greie å lese om du har tid og lyst, for å si det litt enkelt. Sjekk prisene på de bøkene som står i pensumlisten, så får du en oversikt over prisen for pensum et år. Mange selges brukt. Iblant må du også kjøpe noen hefter og sånt som ikke står der, som for eksempel domssamling og lovsamling for oss jusstudenter.

Bøker koster en del, men du får også rundt 10 000 ekstra i august og januar, så det er til å leve med. Mange har jo også ekstra utgifter i disse månedene, men jeg har i hvert fall gått i pluss i august og januar.

Anonymous poster hash: eb215...866

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg kjenner noen som har brukt bare et par tusen på bøker, med mindre de har vært veldig heldige og fått tak i alt brukt. Mitt studie ble lagt totalt om fra høsten 2013, så vi som begynte da måtte kjøpe alt nytt. Jeg har brukt nærmere 20.000,- på skolebøker i løpet av året. Var bare nødt å spre det utover, og jeg har ikke engang kjøpt alt jeg skulle hatt.

Anonymous poster hash: 509ea...b5d

Oi, jeg bruker alltid bare et par tusen på bøker. 20 000 tror jeg ikke at jeg har brukt totalt etter 8 semester en gang,

Anonymous poster hash: 656d9...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her igjen :) Tusen takk for svar!

Jeg er klar over at bøker koster penger. Har ikke tenkt å jobb ved siden av studiene, men er det veldig vanskelig å overleve på pengene jeg får fra Lånekassen? Kommer til å tjene opp litt på forhånd (skal jobbe en del i sommer), men vil ikke være kjempefattig som student, heller?

Og hvorfor er det vanskelig å overleve på bare disse pengene særlig hvis man bor i en større by? Så AB skrev det ovenfor her. Jeg skal studere i en større by :(



Anonymous poster hash: 11f06...c23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med feltturer?

Anonymous poster hash: 63770...fa5

Det varierer, noen ganger må man betale selv, andre ganger ikke.

Anonymous poster hash: 6bda6...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her igjen :) Tusen takk for svar!

Jeg er klar over at bøker koster penger. Har ikke tenkt å jobb ved siden av studiene, men er det veldig vanskelig å overleve på pengene jeg får fra Lånekassen? Kommer til å tjene opp litt på forhånd (skal jobbe en del i sommer), men vil ikke være kjempefattig som student, heller?

Og hvorfor er det vanskelig å overleve på bare disse pengene særlig hvis man bor i en større by? Så AB skrev det ovenfor her. Jeg skal studere i en større by :(

Anonymous poster hash: 11f06...c23

Det er vanskeligere i store byer fordi husleien ofte er dyrere i byene. Jeg har overlevd på lånekassen og sommerjobb og studerte i Oslo. Det går fint.

Anonymous poster hash: 6bda6...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her igjen :) Tusen takk for svar!

Jeg er klar over at bøker koster penger. Har ikke tenkt å jobb ved siden av studiene, men er det veldig vanskelig å overleve på pengene jeg får fra Lånekassen? Kommer til å tjene opp litt på forhånd (skal jobbe en del i sommer), men vil ikke være kjempefattig som student, heller?

Og hvorfor er det vanskelig å overleve på bare disse pengene særlig hvis man bor i en større by? Så AB skrev det ovenfor her. Jeg skal studere i en større by :(

Anonymous poster hash: 11f06...c23

Det kan være vanskelig fordi husleien i mange tilfeller er på nesten like mye som det du får utbetalt fra lånekassen. Si at du får 8000 i mnd, 5000 i husleie (kollektiv, lite rom), så har du utgifter i forbindelse med kollektivtransport, med mindre du bor sentralt, men da må du sikkert opp en tusenlapp i leie og ned i kvadratmeter. Det er i grunn husleien som er drepen, men du kan få det billigere gjennom studentskipnaden, selv om jeg tror det er for sent å søke nå. Hvilken by er det snakk om?

Det er jo ikke det at man ikke nødvendigvis klarer seg, men det er tøft.

Anonymous poster hash: 656d9...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva er det du studerer? Etter 5 års siviløkonomutdanning har jeg aldri brukt over 5-6000 i løpet av et helt skoleår (to semestre). Selv med alt nytt.

Jeg studerer litteratur og språk. Og i tillegg til faglitteraturen har jeg en lang rekke skjønnlitteratur der jeg har vært pent nødt til å kjøpe bøkene fordi de de skal brukes gjennom et helt semester og virkelig nærleses.

Anonymous poster hash: 509ea...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her igjen :) Tusen takk for svar!

Jeg er klar over at bøker koster penger. Har ikke tenkt å jobb ved siden av studiene, men er det veldig vanskelig å overleve på pengene jeg får fra Lånekassen? Kommer til å tjene opp litt på forhånd (skal jobbe en del i sommer), men vil ikke være kjempefattig som student, heller?

Og hvorfor er det vanskelig å overleve på bare disse pengene særlig hvis man bor i en større by? Så AB skrev det ovenfor her. Jeg skal studere i en større by :(

Anonymous poster hash: 11f06...c23

Det var jeg som skrev dette med å overleve i større by. Sikter da til husleie, rett og slett. Jeg bor i Oslo, og her er det så godt som umulig å leve kun på studielånet. Men hvis du har oppsparte midler er det selvsagt mulig å spise av dem, og du kan jobbe i sommerferien. Jeg har ikke jobb selv, men det er da også fordi jeg begynte å jobbe med en gang jeg var gammel nok og sparte opp penger.

Du får vel cirka 7500 i måneden, og mye mer i august og januar. I Oslo får du knapt en hybel til den prisen. Noe billigere på studenthybler.

Jeg sier det ikke for å være negativ, det er bare greit å være forberedt på det. Det koster mye å bo, dessverre. Men de aller fleste får det til å gå rundt på ett eller annet vis, det gjør de :)

Anonymous poster hash: eb215...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her igjen :) Tusen takk for svar!

Jeg er klar over at bøker koster penger. Har ikke tenkt å jobb ved siden av studiene, men er det veldig vanskelig å overleve på pengene jeg får fra Lånekassen? Kommer til å tjene opp litt på forhånd (skal jobbe en del i sommer), men vil ikke være kjempefattig som student, heller?

Og hvorfor er det vanskelig å overleve på bare disse pengene særlig hvis man bor i en større by? Så AB skrev det ovenfor her. Jeg skal studere i en større by :(

Anonymous poster hash: 11f06...c23

Som skrive over her får ein støtte frå lånekassa i 10 månadar, men ein bør vere obs på at siste utbetaling er i mai og ved ein del studie er ein ikkje ferdig med eksamenar før godt ut i juni. Ein må derfor ha oppsparte midlar for juni månad sidan ein ytterst sjelden har høve til å jobbe i mai grunna eksamenslesing og gjennomføring.

Grunnen til at det er vanskeleg å overleve på lån/stipend er at dei fleste månadar får ein utbetalt 7300. I større byar er det dyrt å bu, er du heldig og bur med andre 3500, men du kan forvente at det kostar meir, gjerne opp mot 5000. Bur du aleine er det vesentleg dyrare. Ofte vil det vere straum og kanskje internett og TV i tillegg. Sjølv om ein er sparsommeleg går det raskt 2000 kr i mat per månad (er du ikkje sparsommeleg og et i kantina, går ut litt er det igjen meir). Så har ein kanskje behov for litt kle, fritidsaktivitetar, øl og denslags og plutseleg er det ei veke til neste utbetaling og nada på konto. Då håpe ein at der er noko i frysen eller så får ein ringe heim ;). Ja ein får utbetalt 19500 i august og januar, men desse sedlane ser ut til å ha vingar. Som nemnt over her kostar bøker litt, ofte må ein betale av depositum på leilegheita (dette er rett nok pengar ein får igjen om ein behandlar leilegheita fint, men dei er likevel ikkje tilgjengeleg), ny data, endeleg ein frisørtime osb.

På same tid, det er berre ei kort tid av livet der ein berre må innfinne seg med at ein er litt fattig. Til gjengjeld, fyrste lønninga i ordentleg jobb verkar dermed desto større og fantastisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg kjenner noen som har brukt bare et par tusen på bøker, med mindre de har vært veldig heldige og fått tak i alt brukt. Mitt studie ble lagt totalt om fra høsten 2013, så vi som begynte da måtte kjøpe alt nytt. Jeg har brukt nærmere 20.000,- på skolebøker i løpet av året. Var bare nødt å spre det utover, og jeg har ikke engang kjøpt alt jeg skulle hatt.

Anonymous poster hash: 509ea...b5d

Jeg er faktisk enig med deg! Var bare litt forsiktig fordi det er mange som sier de bruker så lite. Jeg bruker selv 6-10 000 i semesteret bare på bøker. :fnise: Noen semestere har jeg hatt ekstra fag, men fortsatt. Det blir gjerne en femhundrelapp for ei fagbok, skal man ha 10 av dem er man allerede oppe på 5 000, så er det kompendier og eventuelt mer senere i semesteret. Man kan ikke stole på at bøkene er tilgjengelig på biblioteket når man trenger det.

Til TS: Det er nært umulig å bo på bare studielånet. Det er rundt 7000 kroner. For det skal du betale leie, eventuelt strøm, tv, internett, telefon, mat og andre nødvendigheter, vaskeri, transport, legebesøk. I tillegg kommer det mange uforutsette utgifter. F. eks. brukte jeg her om dagen flere hundre kroner på halspastiller og nesespray fordi jeg ble forkjølet, ble pent nødt til å ta taxi til legen da det svimlet rundt. Så er det ting man kanskje ikke husker første gangen man setter opp budsjett, som vaskesaker, hygieneartikler o.l. Det er ikke det at alt koster så mye penger, men sammen blir det gjerne en tusenlapp her og der. Når man ikke har mye å rutte med blir det mye.

Hvis du ikke har bolig ennå, finn den aktuelle studentskipnaden for stedet du skal studere. Sett deg inn i reglene, søk på det du kan, og spør hvor det er best sjanse for å få noe for semesteret. Det er mye billigere enn å leie privat, i alle fall i store byer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...