Mann 42 Skrevet 10. juni 2014 #21 Skrevet 10. juni 2014 Du svarte aldri på spørsmålet..Anonymous poster hash: 88aed...53a Jo, jeg gjorde det. Jeg sa at jeg skal si hva jeg syns om at det kommer 100 asylsøkere for å få behandling, hvis det KOMMER 100 asylsøkere for å få behandling. Det sier seg selv at dersom det blir en flom av utlendinger med alvorlige helseproblemer som skal ha hjelp mens de venter på å få sine søknader behandlet, så vil det bli problematisk. Det vil vi kanskje ikke kunne takle. Men det er ikke det som er situasjonen nå. Den krisen eksisterer ikke, og sannsynligvis vil den ikke komme til å gjøre det, heller. Så hvorfor skal vi ta beslutninger som om den gjorde det? Det er tåpelig, og i dette tilfellet er det også smålig, inhumant og temmelig grotesk. 2
Guybrush Skrevet 10. juni 2014 #22 Skrevet 10. juni 2014 http://www.dagbladet.no/2014/06/10/nyheter/samfunn/helse/innvandring/asylpolitikk/33752669/ Den russiske ni år gamle Adam Dzartov, er fortsatt asylsøker. Norge avslår asylsøknader fra Russland, det gjør at han ikke får en viktig operasjon som er helt nødvendig. Hva synes dere, skal Norge koste dette? Burde alle som kommer til Norge få et slik tilbud? Hadde det vært opp til meg hadde de kunne bo her i Norge samtidig som at vi slapp skattefinansiert tvungen statsvelferd. På den måten hadde ikke en innvandrer blitt en kostnad for eksisterende borgere, og det hadde vært enkelt å samle inn penger til eksempelvis en slik operasjon. Og sist men ikke minst - det hele hadde basert seg på ekte frivillighet og omtanke - ikke tvang. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #23 Skrevet 10. juni 2014 Jo, jeg gjorde det. Jeg sa at jeg skal si hva jeg syns om at det kommer 100 asylsøkere for å få behandling, hvis det KOMMER 100 asylsøkere for å få behandling. Det sier seg selv at dersom det blir en flom av utlendinger med alvorlige helseproblemer som skal ha hjelp mens de venter på å få sine søknader behandlet, så vil det bli problematisk. Det vil vi kanskje ikke kunne takle. Men det er ikke det som er situasjonen nå. Den krisen eksisterer ikke, og sannsynligvis vil den ikke komme til å gjøre det, heller. Så hvorfor skal vi ta beslutninger som om den gjorde det? Det er tåpelig, og i dette tilfellet er det også smålig, inhumant og temmelig grotesk. Du ble spurt et direkte spørsmål som du bortsnakker med at "det skal du komme tilbake til" hvis det blir tilfelle. Jeg spurte også hvor mye du hadde vært villig til å betale av egen lomme, lite til ingenting regner jeg med ettersom du unnlater å svare.Anonymous poster hash: 88aed...53a
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #24 Skrevet 10. juni 2014 Du ble spurt et direkte spørsmål som du bortsnakker med at "det skal du komme tilbake til" hvis det blir tilfelle. Jeg spurte også hvor mye du hadde vært villig til å betale av egen lomme, lite til ingenting regner jeg med ettersom du unnlater å svare.Anonymous poster hash: 88aed...53a Personer som Mann42 foretrekker at andre mennesker blir tvunget til å betale for det han selv synes er bra. Hva det sier om han og hans empati og medmenneskelighet kan man bare spekulere i. Det verste er at han sitter på sin høye hest og hoverer over de som er uenige og kun ønsker å selv bestemme hva deres velstand benyttes til. Du bør bare venne deg til den type svar - den dagen de tar til vettet er når hele korthuset raser ned rundt dem og kassa er bunnskrapt. Noe som har skjedd i mindre eller større grad oppigjennom historien med stort sett katastrofale resultater. En innføring i hvordan det gamle Rom gikk under av samme grunn, og det manglet ikke advarende røster den gang heller. http://www.cato.org/sites/cato.org/files/serials/files/cato-journal/1994/11/cj14n2-7.pdf Anonymous poster hash: 29ae1...81a 1
Mann 42 Skrevet 11. juni 2014 #25 Skrevet 11. juni 2014 Du ble spurt et direkte spørsmål som du bortsnakker med at "det skal du komme tilbake til" hvis det blir tilfelle. Jeg spurte også hvor mye du hadde vært villig til å betale av egen lomme, lite til ingenting regner jeg med ettersom du unnlater å svare.Anonymous poster hash: 88aed...53a Jeg betaler allerede nærmere 50% av inntekten min i skatt, og jeg har ingen innvendinger til at noen av de pengene brukes til formålet. 2
Mann 42 Skrevet 11. juni 2014 #26 Skrevet 11. juni 2014 Personer som Mann42 foretrekker at andre mennesker blir tvunget til å betale for det han selv synes er bra. Hva det sier om han og hans empati og medmenneskelighet kan man bare spekulere i. Det verste er at han sitter på sin høye hest og hoverer over de som er uenige og kun ønsker å selv bestemme hva deres velstand benyttes til. Du bør bare venne deg til den type svar - den dagen de tar til vettet er når hele korthuset raser ned rundt dem og kassa er bunnskrapt. Noe som har skjedd i mindre eller større grad oppigjennom historien med stort sett katastrofale resultater. En innføring i hvordan det gamle Rom gikk under av samme grunn, og det manglet ikke advarende røster den gang heller. http://www.cato.org/sites/cato.org/files/serials/files/cato-journal/1994/11/cj14n2-7.pdf Anonymous poster hash: 29ae1...81a Du må altså tilbake til antikken for å finne "advarende røster" mot å gi en 9 år gammel gutt en sjanse i livet. Var det alt for mye humanisme som fikk Roma til å gå under? 1
Martyr Skrevet 11. juni 2014 Forfatter #27 Skrevet 11. juni 2014 Litt viktig er jo også om han får hjelp i Russland. Mange hevder at Russland har et brukbart lege tilbud. 1
Martyr Skrevet 11. juni 2014 Forfatter #28 Skrevet 11. juni 2014 Min Far fikk en avansert hjerte operasjon for 4 år siden på Rikshopitalet. Legen vi snakket med fortalte om prosedyrene de brukte og at de hadde vært i kontakt med russiske leger som hadde erfaringer av denne typen opperasjoner og som ble brukt som konsulenter.
Silfen Skrevet 11. juni 2014 #29 Skrevet 11. juni 2014 Min Far fikk en avansert hjerte operasjon for 4 år siden på Rikshopitalet. Legen vi snakket med fortalte om prosedyrene de brukte og at de hadde vært i kontakt med russiske leger som hadde erfaringer av denne typen opperasjoner og som ble brukt som konsulenter. Spørsmålet blir vel om alle har tilgang til den type medisinsk kompetanse. Det er ikke ukjent at en del land kun tilbyr topp hjelp til de som kan betale for det. 1
Mann 42 Skrevet 11. juni 2014 #30 Skrevet 11. juni 2014 Min Far fikk en avansert hjerte operasjon for 4 år siden på Rikshopitalet. Legen vi snakket med fortalte om prosedyrene de brukte og at de hadde vært i kontakt med russiske leger som hadde erfaringer av denne typen opperasjoner og som ble brukt som konsulenter. Men nå har det seg altså sånn at denne familien er på flukt nettopp fra Russland, av grunner som vi ikke kjenner. Grunnene vil muligens ikke være akseptable for myndighetene, heller. Men la oss bare et øyeblikk leke med tanken på at de rent faktisk er flyktninger. Da er ikke ideen om å reise hjem til Russland snarest for å få behandling egentlig noe alternativ for dem. Dette er landet som ville sende en artist til Sibir på ubestemt tid for å ha sunget en vulgær, men ganske treffende sang om Putin og de geistlige i en kirke. 2
Martyr Skrevet 11. juni 2014 Forfatter #31 Skrevet 11. juni 2014 (endret) Men nå har det seg altså sånn at denne familien er på flukt nettopp fra Russland, av grunner som vi ikke kjenner. Grunnene vil muligens ikke være akseptable for myndighetene, heller. Men la oss bare et øyeblikk leke med tanken på at de rent faktisk er flyktninger. Da er ikke ideen om å reise hjem til Russland snarest for å få behandling egentlig noe alternativ for dem. Dette er landet som ville sende en artist til Sibir på ubestemt tid for å ha sunget en vulgær, men ganske treffende sang om Putin og de geistlige i en kirke. Men hvem skal sitte og bestemme om noen er ekte flyktninger eller ikke? Det kan jo ikke være slik at de som kommer hit selv bestemmer om de har krav på opphold eller ikke? Den Norske staten mener ikke at de er flyktninger eller har behov for asyl. Da må det jo være det som gjelder hvis ikke får man en evigvarende catch 22 situasjon. Endret 11. juni 2014 av Martyr 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #32 Skrevet 11. juni 2014 Nå har de klart å sutre seg til operasjon. Mange avslag til tross, nå når de har blitt rikskjendiser får de nok opphold også. Anonymous poster hash: 00ae4...c09
Silfen Skrevet 11. juni 2014 #33 Skrevet 11. juni 2014 Bare det å være så empatiløs å kalle folk sutrere når de ønsker å redde livet til barnet sitt, gjør at visse burde tvangsforvises til Dronning Mauds land på ubestemt tid. 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #34 Skrevet 11. juni 2014 Bare det å være så empatiløs å kalle folk sutrere når de ønsker å redde livet til barnet sitt, gjør at visse burde tvangsforvises til Dronning Mauds land på ubestemt tid. De kan reise hjem til Russland og få operasjon der. Ja, de er sutrete. Tror du de kommer til å takke for operasjonen og reise hjem når ungen har fått det den trenger av operasjoner? Selvsagt ikke. De kommer til å insistere på å få bli her, i landet som flyter av melk og honning. De er økonomiske flyktninger, og har fått flere avslag. Anonymous poster hash: 00ae4...c09
Mann 42 Skrevet 11. juni 2014 #35 Skrevet 11. juni 2014 Men hvem skal sitte og bestemme om noen er ekte flyktninger eller ikke? Det kan jo ikke være slik at de som kommer hit selv bestemmer om de har krav på opphold eller ikke? Den Norske staten mener ikke at de er flyktninger eller har behov for asyl. Da må det jo være det som gjelder hvis ikke får man en evigvarende catch 22 situasjon. Det har vi myndighetsorganer til å ivareta, og de forholder seg til regler for saksgang og ankemuligheter. Til saken er endelig avgjort, er gutten i vår varetekt, og hans velbefinnende er vårt ansvar. Jeg fatter ikke at det kan være så komplisert? Den norske staten mener ikke noe definitivt før alle muligheter til anke er uttømt. I mellomtiden er saken uavklart.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #36 Skrevet 11. juni 2014 FRP er et parti som bryr seg om de rike. De fattige og vanskeligstilte har ingen verdi i FRP sine øyne Anonymous poster hash: 8691f...aef 4
Drizzt Skrevet 12. juni 2014 #37 Skrevet 12. juni 2014 Men nå har det seg altså sånn at denne familien er på flukt nettopp fra Russland, av grunner som vi ikke kjenner. Grunnene vil muligens ikke være akseptable for myndighetene, heller. Men la oss bare et øyeblikk leke med tanken på at de rent faktisk er flyktninger. Da er ikke ideen om å reise hjem til Russland snarest for å få behandling egentlig noe alternativ for dem. Dette er landet som ville sende en artist til Sibir på ubestemt tid for å ha sunget en vulgær, men ganske treffende sang om Putin og de geistlige i en kirke. Hadde de vært flyktninger, ville de ikke få avslag på søknadene sine i Norge. Nå er det slik at mange fra fattige land ser på asyl-ordningen som en måte å immigrere til et rikere land, mens de reelt sett er økonomiske flyktninger (som ikke kvalifiserer til asyl). Det er helt hårreisende at foreldrene bare trenerer saken mens barnet deres blir sykere og sykere! De burde tenke på barnet sitt og ikke utsette ham for denne usikkerheten. 2
Mann 42 Skrevet 12. juni 2014 #38 Skrevet 12. juni 2014 Hadde de vært flyktninger, ville de ikke få avslag på søknadene sine i Norge. Nå er det slik at mange fra fattige land ser på asyl-ordningen som en måte å immigrere til et rikere land, mens de reelt sett er økonomiske flyktninger (som ikke kvalifiserer til asyl). Det er helt hårreisende at foreldrene bare trenerer saken mens barnet deres blir sykere og sykere! De burde tenke på barnet sitt og ikke utsette ham for denne usikkerheten. De har ikke fått endelig avslag på søknadene sine, så det spørsmålet er enda ikke avklart. Det er ankemuligheter. Det som er hårreisende er at man av redsel for "signaleffekt" holder tilbake et bødvendig helstilbud som det er i vår makt å gi. Det er inhumant og smålig. 1
Drizzt Skrevet 12. juni 2014 #39 Skrevet 12. juni 2014 De har ikke fått endelig avslag på søknadene sine, så det spørsmålet er enda ikke avklart. Det er ankemuligheter. Det som er hårreisende er at man av redsel for "signaleffekt" holder tilbake et bødvendig helstilbud som det er i vår makt å gi. Det er inhumant og smålig. Jeg mener å ha lest et sted at han fikk endelig avslag, men uansett - det er latterlig mange ankemuligheter i dette landet. Helt unødvendig trenering av saken. Veldig nyttig å lese kommentarene under artikkelen, vet du. Der viser det seg at norske barn venter årevis for samme operasjon, men proforma-asylanter som oppholder seg ulovlig i Norge får operasjon i løpet av noen få måneder. Dette provoserer meg kraftig. Må bare ta med denne kommentaren under artikkelen: Herr Hansen • for 2 dager siden Dagbaldets svertekampanje er i stor grad vellykket. Denne gangen klarte de å vinkle denne saken slik at de lettlurte tror at det er FrP som har nektet gutten operasjon og de lettlurte biter på. Sannheten er dog at denne familien har vært her i fire år og har fått avslag på sin asylsøknad flere ganger og at gutten ble nektet operasjon. Alt dette under rød-grønn regjering og rød-grønn helseminister. At lederen av helsekomiteen, Kari Kjos(FrP), i denne saken bare påpeker at reglene et samlet storting står bak er fulgt, velger Dagbladet å vinkle det som at det er FrP som nekter denne gutten legehjelp. Alt for å fremstille FrP som inhumane og hjerteråe. Noe de helt tydelig lykkes med. Det hele er kvalmende. At "journalistene" og Dagbladets redaksjon får sove om natten vitner om hvilken type mennesker denne "avisens" redaksjon består av og forteller oss lesere at vi ikke kan ta noe av det Dagbladet publiserer som god fisk og at vi må søke opp info selv. (Tydeligvis har de venstrevridde trollene vondt når jeg skriver sannheten og de flagger derfor dette innlegget. Men til ingen nytte, jeg vil poste det igjen og igjen hvis de fortsetter flaggingen) 1
Mann 42 Skrevet 12. juni 2014 #40 Skrevet 12. juni 2014 Det forandrer ikke på noe ved mine vurderinger av saken, hvem som evt har gitt ham avslag før, og hvem som evt har nektet å innvilge en operasjon. Det er fortsatt inhumant og smålig. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå