Gå til innhold

Tror dere jeg kan få resept på næringsdrikker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg sliter mye med kvalme, liten matlyst og liten ork til å lage og spise mat. I tilegg har jeg Cøliaki, egg- og melkealergi. Helfo mente jeg klarer meg med vanlig mat.

Anonymous poster hash: 692d3...6eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blomst83

Så lenge en eller annen spesialistlege mener at du trenger det så vil du nok få det men om en spesialist vil mene det vet jeg ikke. Vi kjenner ikke til hele historien din så vi kan ikke vurdere dette.

Anonymous poster hash: 5860d...d0c

Så enkelt er det ikke.Og nå har heller ikke ts en har ingen sykdom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ganske alvorlige diagnoser til, før man får refusjon for næringsmidler. Du kan lese mer om det på Helfo sine sider - http://www.helfo.no/privatperson/dekning-av-helseutgifter/Sider/neringsmidler.aspx#.U5YDeJIaySM

Men en tur til lege for å snakke om dine problemer, det burde du ta. :)

Anonymous poster hash: 90512...2b0

Kan anoreksi gå under punktet "annen sykdom som medfører alvorlig svekkelse" i dette tilfellet, eller er det kun snakk om somatiske lidelser?

Anonymous poster hash: a8993...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Kan anoreksi gå under punktet "annen sykdom som medfører alvorlig svekkelse" i dette tilfellet, eller er det kun snakk om somatiske lidelser?

Anonymous poster hash: a8993...75b

Anoreksi går under det puktet.Jeg har det det,men de har strammet inn betraktelig der også. Før så kunne de nøye seg med legeerklæring,men nå kreves det som oftes at man er under behandling hos noen som er spesialist på feltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det får du nok ikke. Men ser du har fått mange gode råd her allerede om å lage det selv!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har anoreksi og har vedtak om blåresept etter søknad fra kompetansesenter for spiseforstyrrelser. På vedtaket mitt står det at jeg fikk det etter "blåreseptforskriftens paragraf 6 punkt 4. Jeg tenker at hvis en spesialist mener du trenger det, så får man vedtak? Eller?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anoreksi går under det puktet.Jeg har det det,men de har strammet inn betraktelig der også. Før så kunne de nøye seg med legeerklæring,men nå kreves det som oftes at man er under behandling hos noen som er spesialist på feltet.

Hvordan vet du at de har strammet inn? Aldri hørt om noen med en spiseforstyrrelse som har fått avslag..

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Hvordan vet du at de har strammet inn? Aldri hørt om noen med en spiseforstyrrelse som har fått avslag..

Fordi jeg pga min sykdom(anoreksi) kjenner flere med denne sykdommen,og det er flere av de som har fått avslag fordi søknaden ikke er sendt fra en spesialist innefor feltet,men f.eks fra en fastlege.Når de ringte helfo fikk de beskjed om at tidligere som var det flere som fikk det innvilget når det f.eks forelå en søknad nettopp fra fastlege som kunne dokumentere sykdommen,men nå var det ikke like lett. Det var ikke alltid det holdt med søknad fra en dps(poliklinkk) heller,men at pasienten enten måtte være inneliggende pasient eller at søknaden kom fra et sted som hadde spesialistkompetansen. Så derfor vet jeg det.

Endret av Blomst83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Jeg har anoreksi og har vedtak om blåresept etter søknad fra kompetansesenter for spiseforstyrrelser. På vedtaket mitt står det at jeg fikk det etter "blåreseptforskriftens paragraf 6 punkt 4. Jeg tenker at hvis en spesialist mener du trenger det, så får man vedtak? Eller?

I tilfellet til ts så faller ikke den sykdommen under punktet som du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg pga min sykdom(anoreksi) kjenner flere med denne sykdommen,og det er flere av de som har fått avslag fordi søknaden ikke er sendt fra en spesialist innefor feltet,men f.eks fra en fastlege.Når de ringte helfo fikk de beskjed om at tidligere som var det flere som fikk det innvilget når det f.eks forelå en søknad nettopp fra fastlege som kunne dokumentere sykdommen,men nå var det ikke like lett. Det var ikke alltid det holdt med søknad fra en dps(poliklinkk) heller,men at pasienten enten måtte være inneliggende pasient eller at søknaden kom fra et sted som hadde spesialiskompetansen.

Ah, jeg skjønner :) Jeg fikk beskjed om at det kunne ta opp til 12 uker behandlingstid, men fikk vedtaket etter bare en uke. Men det var fra en spesialist.

Rart at det skal være så vanskelig å få igrunnen, men jeg et sted må de vel sette grensa. Men gråsoner finnes det jo alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Ah, jeg skjønner :) Jeg fikk beskjed om at det kunne ta opp til 12 uker behandlingstid, men fikk vedtaket etter bare en uke. Men det var fra en spesialist.

Rart at det skal være så vanskelig å få igrunnen, men jeg et sted må de vel sette grensa. Men gråsoner finnes det jo alltid.

Ja de må vel sette grensa et sted,og kanskje de tenker at hvis man "kun" bruker lege og/eller dps poliklinikk så er det ikke like alvorlig :vetikke: Men som du sier så finnes det alltid gråsoner,så det er nok ikke fastsatt,men de har har i hvertfall blitt strengere.

Jeg har hatt mitt vedtak i noen år,og var også forberedt på lang behandlingstid,men det gikk fort meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vedtaket fornyes hvert år? Ikke hatt mitt mer enn noen mnd.. Disse næringsdrikkene har faktisk reddet livet mitt! :)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Må vedtaket fornyes hvert år? Ikke hatt mitt mer enn noen mnd.. Disse næringsdrikkene har faktisk reddet livet mitt! :)

Jeg har hørt om noen som kun har fått det for et par år,men mitt varer så lenge jeg lever. Hadde det vært kun for en hvis periode hadde det nok stått det på vedtaket ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hørt om noen som kun har fått det for et par år,men mitt varer så lenge jeg lever. Hadde det vært kun for en hvis periode hadde det nok stått det på vedtaket ditt.

Det står ingenting om det på vedtaket. Hmm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vedtak, men har to av diagnosene som står i kriteriene for å få.

skal TS ha to for dagen må hun regne med at det koster 1950,00 minst, med de billigeste. 130, kr for en firerpakning.

Dette er ikke noe å leve på dersom man kan slippe. Det smaker så som så, og blir ganske rar i hele kroppen når en går fra å spise normal mat som kropøen å jobbe med å fordøye til å drikke bare flytende "skvip". Skal en leve bare på næringsdrikker skal man ha 6 til 7stk pr dag.

Næringsdrikkene er satt sammen slik at de inneholder alt kroppen trenger av næring, når en får tilstekkelig mengde pr. Dag av dem.

Det er langt mer fornuftig å få satt sammen et variert og godt kosthold. Lag ukeplaner og handle inn etter ukelplan, og spise vanlig mat, enn å drikke næringsdrikker.

Å bli matlei er ingen sykdomstilstand, jeg er grundig næringsdrikk lei, selv om jeg kanspise normalt i kortere perioder.

Fastlegen kan utnerket godt skrive en hvit resept. For å få næringsmidler på blå resept må spesialist eller fStlegen skrive en søknad til Helfo. Det er Helfo som avgjør om noen kan få næringsmidler dekket på blå resept.

Så snakk med fastlegen din, om du vil ha et klart svar på om han kan søke. Du oppnår ingenting annet enn enten å få et nei eller et ja, først fra fastlege og deretter evt fra Helfo.

Anonymous poster hash: 2c9e4...8ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blomst83

Jeg har vedtak, men har to av diagnosene som står i kriteriene for å få.

skal TS ha to for dagen må hun regne med at det koster 1950,00 minst, med de billigeste. 130, kr for en firerpakning.

Dette er ikke noe å leve på dersom man kan slippe. Det smaker så som så, og blir ganske rar i hele kroppen når en går fra å spise normal mat som kropøen å jobbe med å fordøye til å drikke bare flytende "skvip". Skal en leve bare på næringsdrikker skal man ha 6 til 7stk pr dag.

Næringsdrikkene er satt sammen slik at de inneholder alt kroppen trenger av næring, når en får tilstekkelig mengde pr. Dag av dem.

Det er langt mer fornuftig å få satt sammen et variert og godt kosthold. Lag ukeplaner og handle inn etter ukelplan, og spise vanlig mat, enn å drikke næringsdrikker.

Å bli matlei er ingen sykdomstilstand, jeg er grundig næringsdrikk lei, selv om jeg kanspise normalt i kortere perioder.

Fastlegen kan utnerket godt skrive en hvit resept. For å få næringsmidler på blå resept må spesialist eller fStlegen skrive en søknad til Helfo. Det er Helfo som avgjør om noen kan få næringsmidler dekket på blå resept.

Så snakk med fastlegen din, om du vil ha et klart svar på om han kan søke. Du oppnår ingenting annet enn enten å få et nei eller et ja, først fra fastlege og deretter evt fra Helfo.

Anonymous poster hash: 2c9e4...8ed

Men ts har ingen sykdom,og da får man ikke dette dekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vedtaket fornyes hvert år? Ikke hatt mitt mer enn noen mnd.. Disse næringsdrikkene har faktisk reddet livet mitt! :)

Vedtaket varer så lenge du har behov.

En av betingelsene for å få er og at du har behov minst tre mnd. I året. Henter du ut for skjeldent, kan Helfo si at du må søke på nytt. Men ingen drikker vel mer enn strengt tatt nødvendig av næringsmidlene? De er ok å overleve på men alternativet, skikkelig mat, er da mye bedre?

(Snakker etter mer enn 3 år på næringsmidler.)

Anonymous poster hash: 2c9e4...8ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ts har ingen sykdom,og da får man ikke dette dekket.

Diagnostisering av TS sin tilstand overlater jeg til fastlegen hennes. Kjenner du hennes hele og fulle sykehistorie?

Anonymous poster hash: 2c9e4...8ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Diagnostisering av TS sin tilstand overlater jeg til fastlegen hennes. Kjenner du hennes hele og fulle sykehistorie?

Anonymous poster hash: 2c9e4...8ed

Seriøst. Ts sier det selv. Hvorfor det behovet for være så frekk og spydig?

Edit:Dessuten spør ts oss her om det er noe poeng,og vi svarer da på dette.

Endret av Blomst83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...