Gå til innhold

Tror dere jeg kan få resept på næringsdrikker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske undervektig, og har vært det hele livet. Det har ført til at jeg sliter en del, både med selvbildet mitt og fysisk.

Det som plager meg ved at jeg er undervektig, og mest sannsynlig underernært, er at jeg for det første misliker kroppen min veldig, og det preger meg ganske sterkt. Jeg er 174 høy og dermed ser jeg ekstra skranten ut med så lite fett på kroppen. I tillegg merker jeg godt fysisk at jeg ikke får i meg nok næring, da jeg stadig har veldig lite energi og jeg har et veldig ustabilt humør. Jeg får også blant annet veldig lett vondt i hodet.

Undervekten påvirker også psyken min negativt. Jeg sliter med sosial angst, og har også tidligere hatt en periode med depresjon. Jeg er helt sikker på at et bedre kosthold ville hjulpet mye på det området også. Jeg føler jeg går på tomgang hver dag, noe jeg også i grunn gjør siden jeg vet at jeg aldri får i meg nok næring i løpet av en dag.

Jeg føler at jeg har prøvd alt mulig for å få i meg nok kalorier i løpet av dagen, men i bunn og grunn ender det opp med at jeg rett og slett har utrolig dårlig matlyst, og jeg nyter aldri maten. Jeg har prøvd smoothies, proteinpulver, sette opp fast matplan o.l, men jeg klarer aldri å få i meg nok. Dette er fordi jeg blir utrolig fort lei av mat, og jeg blir fysisk kvalm hvis jeg prøver å tvinge i meg noe når jeg ikke har matlyst.

Jeg tror ikke det er normalt å ha et så anstrengt forhold til mat som jeg har, selv om jeg ikke har noen spiseforstyrrelser. Og den eneste måten jeg vet av erfaring at kan få meg opp i vekt er ved hjelp av næringsdrikker, da jeg har kjøpt dette før og elsket faktisk smaken. Men dessverre regnet jeg ut at det vil koste meg 1400 kroner i måneden for 2 drikker om dagen, noe jeg rett og slett ikke har råd til.

Tror dere det er noe vits i å spørre legen min om resept på næringdsrikker, eller eventuelt medisiner som kan øke matlysten min?



Anonymous poster hash: 49c24...9a2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Runforit

Ville iallefall tatt en tur til lege og kanskje blitt henvist til DPS da stress, angst og depresjoner kan gjøre at appetitten blir dårlig. Får du ordnet opp i psyken så vil mest sannsynlig apetitten også øke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg er ganske undervektig, og har vært det hele livet. Det har ført til at jeg sliter en del, både med selvbildet mitt og fysisk.

Det som plager meg ved at jeg er undervektig, og mest sannsynlig underernært, er at jeg for det første misliker kroppen min veldig, og det preger meg ganske sterkt. Jeg er 174 høy og dermed ser jeg ekstra skranten ut med så lite fett på kroppen. I tillegg merker jeg godt fysisk at jeg ikke får i meg nok næring, da jeg stadig har veldig lite energi og jeg har et veldig ustabilt humør. Jeg får også blant annet veldig lett vondt i hodet.

Undervekten påvirker også psyken min negativt. Jeg sliter med sosial angst, og har også tidligere hatt en periode med depresjon. Jeg er helt sikker på at et bedre kosthold ville hjulpet mye på det området også. Jeg føler jeg går på tomgang hver dag, noe jeg også i grunn gjør siden jeg vet at jeg aldri får i meg nok næring i løpet av en dag.

Jeg føler at jeg har prøvd alt mulig for å få i meg nok kalorier i løpet av dagen, men i bunn og grunn ender det opp med at jeg rett og slett har utrolig dårlig matlyst, og jeg nyter aldri maten. Jeg har prøvd smoothies, proteinpulver, sette opp fast matplan o.l, men jeg klarer aldri å få i meg nok. Dette er fordi jeg blir utrolig fort lei av mat, og jeg blir fysisk kvalm hvis jeg prøver å tvinge i meg noe når jeg ikke har matlyst.

Jeg tror ikke det er normalt å ha et så anstrengt forhold til mat som jeg har, selv om jeg ikke har noen spiseforstyrrelser. Og den eneste måten jeg vet av erfaring at kan få meg opp i vekt er ved hjelp av næringsdrikker, da jeg har kjøpt dette før og elsket faktisk smaken. Men dessverre regnet jeg ut at det vil koste meg 1400 kroner i måneden for 2 drikker om dagen, noe jeg rett og slett ikke har råd til.

Tror dere det er noe vits i å spørre legen min om resept på næringdsrikker, eller eventuelt medisiner som kan øke matlysten min?

Anonymous poster hash: 49c24...9a2

jeg mener på at man kan få resept på det. Men ikke om du ellers er frisk tror jeg. Om det er noe med helsa di eller blodprøvene dine som tilsier at du er underernært så tror jeg ja.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ganske alvorlige diagnoser til, før man får refusjon for næringsmidler. Du kan lese mer om det på Helfo sine sider - http://www.helfo.no/privatperson/dekning-av-helseutgifter/Sider/neringsmidler.aspx#.U5YDeJIaySM

Men en tur til lege for å snakke om dine problemer, det burde du ta. :)

Anonymous poster hash: 90512...2b0

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å få respekt på nøtingsdrikker ja. Jeg kjenner flere som har fått det.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Nå er det ikke bare å få en respet hos en lege.Du må få et vedtakt fra Helfo som bekrefter at du får dekket dette på blå resep og ikke for virke slem,men jeg tror sjansen din er ganske lik null.De er ganske strenge på hvem som får dette på vedtakt,og du faller ikke inn under kriteriene som tillegges for å få dette dekket.(ref til linken som ligger høyere opp)

Edit:Rettet litt på innlegget

Endret av Blomst83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil også tro at du må ha en medisinsk diagnose annet enn matlei for å få dekket dette. Men jeg ville definitivt undersøkt saken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Det er vel oppskrifter som er lagd med ernæringsdrikkene man får kjøpt på apoteket?

åja. Damn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det jeg tenkte. De er jo veldig strenge på hvem som får resept på slikt. :/

Når det gjelder psykolog for angst/depresjon, så har jeg vært hos 3 stykker (ink. psykiatrisk helsesøster). De jobbet bare med ting jeg visste fra før av gjennom egen research (kognitiv terapi, eksponering).

Dessverre følte jeg ikke det hjalp noe som helst. Følte meg bare enda mer spesiell og unormal, noe jeg hater intenst. Jeg var hos to psykologer på DPS, etter den første ba jeg om en som var mer spesialist på akkurat mitt område (Unnvikende PF), men etter noen samtaler med henne sa hun rett og slett at de ikke kunne gjøre mer for meg der, og hun ville henvise meg til en privatpraktiserende. Jeg ga litt opp etter det, men klarte faktisk en del på egenhånd da jeg følte at "byrden" ved å hele tiden bli påminnet om at jeg var syk ble litt lettere uten psykolog.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå. Føler jo jeg har prøvd og prøvd, men kommer ingen vei. Jeg får prøve å ha som mål å ihvertfall drikke en god porsjon med kaloririk smoothie om dagen. Da prøver jeg igjen.



Anonymous poster hash: 49c24...9a2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Fins sikkert oppskrift på næringsdrikk fra bunnen av og. Tenker det bør inneholde mye kalorier og proteiner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lage dine egne næringsdrikker da.Jeg jobber på et eldresenter, og der mixer jeg ofte sammen hjemmelagde næringsdrikker. Dette er en slager som de fleste liker:

Solskinnsdrikk:
1 dl appelsinjuice
1 dl kremfløte
1 egg
4 ss sukker

= ca 675 kalorier.


Du kan bruke andre ingredienser også, som for eksempel havregryn, banan, avokado, olje, h-melk også videre.



Anonymous poster hash: 8b7c6...dda
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis ikke kan du gjerne lage hjemnelagde næringsdrikker?

Ja det kan hun. Det er superenkelt og mye bedre.

Jordbær, en dæsj fløte, litt mandler, et egg, et par ss rapsolje og litt yougurt og sukker så har man en smoothie proppfull av næring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge en eller annen spesialistlege mener at du trenger det så vil du nok få det men om en spesialist vil mene det vet jeg ikke. Vi kjenner ikke til hele historien din så vi kan ikke vurdere dette.

Anonymous poster hash: 5860d...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...