Gå til innhold

Er dette vanlig der dere bor...?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Selv om jeg ikke er oppdratt religiøst, er jeg oppvokst med at søndagen skal holdes såpass hellig at man ikke driver med motorsag, plenklipping og andre ting. Ihvertfall ikke så lenge det forstyrrer naboer..

I dag er det ikke bare søndag, men i tillegg 1. pinsedag. To naboer (med store plener) har avvekslet hverandre med plenklipping, så tilsammen har de nå holdt på i halvanna time. Det er ikke det at de ikke kan gjøre det andre dager, da jeg ser de hjemme hver bidige dag. De driver gjerne med bråkete verktøy på hverdager også, men det legger jeg meg jo naturligvis ikke borti.

Dette er så vanvittig irriterende, i dag og i morgen hadde jeg sett frem til rolige dager der jeg kunne sitte ute i min egen hage og lese til eksamen. Er det slik at det er jeg som er "gammeldags" her, eller er det fortsatt noe i at søndager holder man plenklipperen i ro??

Anonymous poster hash: a464c...adf
  • Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er gammeldags.

Anonymous poster hash: a6010...121

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor er det ganske vanlig ja, men dog ikke før 11-12 tiden på dagen.

Anonymous poster hash: 80094...bb8
  • Liker 1
Gjest MiezeKatze
Skrevet (endret)

Det er jo ofte slike dager man har tid til å gjøre det på, så ja det er vanlig her jeg bor. Jeg gjør det tilogmed selv :)

Endret av MiezeKatze
  • Liker 6
Skrevet

Hahah, ja kan godt hende det er slik jeg blir sett på..:P Skal naturligvis sies at jeg overhode ikke i min villeste fantasi hadde gitt beskjed til noen om å la være å klippe plenen, uansett dag. Det er bare så innprentet i hodet mitt fra oppveksten at hviledagen skal holdes hellig, men da er det kanskje oppveksten min som er litt gammeldags :)

• Liker 3
Skrevet

Høres helt ærlig ut som om du bare er irritert fordi du ikke får konsentrert deg om eksamen, jeg føler veldig med deg! Men skjønner ikke hvorfor du ikke tar deg fri fra eksamensjobb hvis søndag er "såpass hellig"?

nei, du kan ikke forvente at ikke religiøse skal holde hviledagen hellig.

• Liker 2
Skrevet

Hahah, ja kan godt hende det er slik jeg blir sett på.. :P Skal naturligvis sies at jeg overhode ikke i min villeste fantasi hadde gitt beskjed til noen om å la være å klippe plenen, uansett dag. Det er bare så innprentet i hodet mitt fra oppveksten at hviledagen skal holdes hellig, men da er det kanskje oppveksten min som er litt gammeldags :)

Er du for at sykehusene skal stenge også?

• Liker 3
Gjest Evans
Skrevet

Jeg syns det er greit og ikke lage formye leven på søndag, ettersom folk ønsker å slappe av, nyte stillheten osv. Ikke av relgiøse årsaker altså. Litt må være lov, sånn som å klippe gresset: det er også en fridag hvor man har tid å gjøre det man ellers ikke fikk gjort i uka. Men hvis du ønsker å ligge ute i hagen å lese bok, kan jeg forstå at det er forstyrrende med en gressklipper på hver side!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke noe "hellig" forhold til dagen idag og ingen jeg kjenner har det heller. Den eneste jeg vet om var min mormor som døde før jeg ble født, mamma fortalte meg hun var kristen og ikke engang ville strikke på søndag da hennes generasjon anså det som "arbeid". I den forstand er jo egentlig eksamenslesing din også"forbudt".

Når det er sagt har jeg et forhold til søndag om hviledag. Ettersom mye er stengt, de fleste jobber neste dag og ikke kan dra på byen uansett og det er den ene dagen de fleste har ordentlig fri. Og ettersom jeg regner med at flere har det likedan vil jeg ikke lage mye bråk på en søndag.

Uansett, så lenge de ikke holder på veldig tidlig eller veldig sent synes jeg ikke du kan si noe på det.

Anonymous poster hash: 54020...8fe
  • Liker 2
Gjest fotballflue
Skrevet (endret)

Naboen vår har i dag snekra på huset siden morgenen, han gjør dette hver dag, selvfølgelig for å få det ferdig fortest mulig. Men syns da det går an å ta fri på søndagene, for det er egentlig ganske slitsomt å høre på. Jeg er oppdratt til at på søndager skal man ikke bråke, for det er "hviledag" og da skal man ikke forstyrre andre. Så nei, det er ikke bare du som er gammeldags ;)

Endret av fotballflue
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ringe politiet, det er faktisk noe som heter helligdagsfred.

Om det er en ok lov eller ikke gidder jeg ikke å legge meg oppi, men som sagt du har loven på din side i denne saken. Be dem om å slutte eller ring politiet. Lykke til med eksamen.

Anonymous poster hash: d92af...e4d
  • Liker 7
Skrevet

Du er gammeldags. Vi bytter tak på huset nå, kan ikke bare droppe å gjøre det pga en søndag/helligdag. Min kjære jobber 100%, da har man ikke den samme tiden ellers i uka. Sånn er livet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er gammeldags. Vi bytter tak på huset nå, kan ikke bare droppe å gjøre det pga en søndag/helligdag. Min kjære jobber 100%, da har man ikke den samme tiden ellers i uka. Sånn er livet.

Ikke bare kan du droppe det, men du skal droppe det, ifølge loven om helligdagsfred. Bråk på slike dager kan man ringe politiet om, faktisk. Detter har ingenting med å være gammeldags å gjøre.

Anonymous poster hash: 1ad57...dd2

• Liker 13
Skrevet

Du er gammeldags. Folk arbeider i mitt nabolag på Søndager.

Skrevet

Ikke bare kan du droppe det, men du skal droppe det, ifølge loven om helligdagsfred. Bråk på slike dager kan man ringe politiet om, faktisk. Detter har ingenting med å være gammeldags å gjøre.

Ja,drit i å være på god foten med naboen,når man heller kan komme med polititrusler fordi de har tillatelse til å snekre på huset sitt,men på feil dag.

• Liker 2
Skrevet

Ikke alle som har mulighet til å bare droppe å gjøre ting. Heldigvis har vi ikke naboer som deg :)

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke si jeg tenker over det. Jeg hadde nok utsatt mine støyende gjøremål hvis noen av en eller annen grunn hadde bedt meg gjøre det, enten det var søndag eller ikke, men jeg tenker ikke over om det er søndag eller onsdag om jeg skal ordne noe. Jeg gjør det ikke nattestid, utover det er det det samme for meg når jeg gjør det.

Anonymous poster hash: 1050e...a34
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...