Gå til innhold

Hvorfor skrus ofte epiduralen av før pressing?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Jørild

Hvordan presser man feil egentlig? Jeg bare pressa alt jeg kunne (som man presser ut urin og bajs, bare mye hardere). Har ingen andre måter jeg kan presse på...??

Anonymous poster hash: e255f...bdc

Man kan skille mellom effektiv pressing og ueffektiv pressing. For at pressingen skal ha god effekt på man presse nedover, det er en grunn til at man ber den fødende holde luften inne i lungene og presse ned mot rumpa. Ueffektiv pressing kan være at man anspenner kroppen og "presser" uten at man nødvendigvis presser barnet nedover, man kan ligge i bue bakover, man kan "trykke" med magen osv. Så ved feil pressing mener man den pressingen som har ingen effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat det med at riene KAN stoppe opp er jo heller ikke noe problem, riestimulerende drypp fungerer fint!

Mine rier ble litt svake etter jeg fikk epiduralen, men dette drypper gjorde jo alt normalt igjen. De kan skru det opp og ned som de ønsker, slik at det blir mest riktig.

Følte også det at det var et nederlag for jordmora når hun (endelig) ringte på anestesilegen.. Ekkelt at man er så prisgitt denne tilfeldige jordmora man får når man kommer:(

TsAnonymous poster hash: e255f...bdc

Det er jo ikke BARE å sette på drypp så ordner det seg. Jeg hadde epidural, men usikker på om de skrudde den av når pressriene kom, da de kom så plutselig og ikke varte så lenge. Da hodet kom ut, stoppet pressriene opp. De satte på dryppet og skrudde det mye opp uten at jeg fikk flere pressrier. Kroppen sto fast mens mens hodet var ute i 4 minutter. De måtte bokstaveligtalt putte hendene inn i meg for å dra ut ungen mens jeg presset så godt jeg kunne. Da de endelig fikk han ut var han helt hvit og begynt å bli blå, og han pustet ikke.

Jeg beholdt roen siden jeg tenkte at de er dyktige og kan jobben sin, og vet nok hva de gjør! I tillrgg til at jeg endelig slapp smertene mer.

Frem til dette hadde jeg en fantastisk fødsel, og jeg fikk ikk epidural før jeg hadde 7-8cm:) hadde det ikke vært for at det var så varmt denne dagen hadde jeg nok ikke trengt epidural. Men varmen gjorde meg gal og jeg følte jeg ikke fikk slappet av mellom riene. Men var glad jeg hadde epidural slik jeg fikk hentet meg inn en knspp tipe før dramatikken startet:)

Anonymous poster hash: 72b72...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med at riene KAN stoppe opp er jo heller ikke noe problem, riestimulerende drypp fungerer fint!

Mine rier ble litt svake etter jeg fikk epiduralen, men dette drypper gjorde jo alt normalt igjen. De kan skru det opp og ned som de ønsker, slik at det blir mest riktig.

Følte også det at det var et nederlag for jordmora når hun (endelig) ringte på anestesilegen.. Ekkelt at man er så prisgitt denne tilfeldige jordmora man får når man kommer:(

Ts

Anonymous poster hash: e255f...bdc

Det er ikke bare-bare.

Hvorfor ønske å ha såpass mye kunstig innvirkning på noe som kan gå av seg selv?

Risikere noe ekstra?

Å presse uten gode rier er slitsomt. Man må presse fordi man hører at man må.

Når man kjenner pressriene presser man uansett med på en måte, og klarer å ta i, for da kjenner du når det foregår.

Unntak finnes, men normalt sett forstår jeg ikke hvorfor man ønsker å involvere så mye som ikke er nødvendig når man ender med å bli lenket til seng, ekstra sjekk av babyen pga kanskje hjertelyd som synker/stiger og stressa baby, stressa mor....

Anonymous poster hash: 93526...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan skille mellom effektiv pressing og ueffektiv pressing. For at pressingen skal ha god effekt på man presse nedover, det er en grunn til at man ber den fødende holde luften inne i lungene og presse ned mot rumpa. Ueffektiv pressing kan være at man anspenner kroppen og "presser" uten at man nødvendigvis presser barnet nedover, man kan ligge i bue bakover, man kan "trykke" med magen osv. Så ved feil pressing mener man den pressingen som har ingen effekt.

Jeg fikk ingen info om hvordan presse, fikk bare beskjed om å presse så da gjorde jeg det sånn som jeg trudde at man skal og ungen kom ut.

Anonymous poster hash: 54db2...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare-bare.

Hvorfor ønske å ha såpass mye kunstig innvirkning på noe som kan gå av seg selv?

Risikere noe ekstra?

Å presse uten gode rier er slitsomt. Man må presse fordi man hører at man må.

Når man kjenner pressriene presser man uansett med på en måte, og klarer å ta i, for da kjenner du når det foregår.

Unntak finnes, men normalt sett forstår jeg ikke hvorfor man ønsker å involvere så mye som ikke er nødvendig når man ender med å bli lenket til seng, ekstra sjekk av babyen pga kanskje hjertelyd som synker/stiger og stressa baby, stressa mor....

Anonymous poster hash: 93526...01a

Det beste er å forske frem en smertestillende for fødende med ingen sjanse for komplikasjoner. Skjønner ikke poenget med at man SKAL føde med smerter.

Anonymous poster hash: 54db2...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørild

Jeg fikk ingen info om hvordan presse, fikk bare beskjed om å presse så da gjorde jeg det sånn som jeg trudde at man skal og ungen kom ut.

Anonymous poster hash: 54db2...c92

Da gjorde du det nok rett. Jeg gjorde det veldig feil, og måtte brekkes rett vei og få veiledning flere ganger underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener å ha lest at Norge er ett av få land der jordmødrene er veldig opptatt av at den fødende skal benytte pressriene rett og slett fordi det er lettere og unngå revning da. Ser man på fødeprogrammer fra USA så nevner de nesten ikke pressrier med ett ord og damene presser jo så hyppig at de knapt rekker å puste i mellom. Hos meg skrudde de av epiduralen da pressriene satt i gang men hos meg var det ingen tvil om at pressriene var i gang selv med epidural. Det var som om noen hadde trødd hele dåsa mi full av 20 klyster som alle fikk virkning samtidig. Det var både fasinerende og særs ubehagelig men jeg var aldri i tvil om når jeg skulle presse og fødselen gikk uten en skramme nedentil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om det er mer revning og slike skader andre steder, der de ikke skrur av epiduralen? Eller flere som må taes med tang eller vakuum? Siden dette er det argumentet jeg hører oftest, at man skal jobbe med riene, og unngå revning og at ungen skal komme ut effektivt. .



Anonymous poster hash: a3692...48a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare-bare.

Hvorfor ønske å ha såpass mye kunstig innvirkning på noe som kan gå av seg selv?

Risikere noe ekstra?

Å presse uten gode rier er slitsomt. Man må presse fordi man hører at man må.

Når man kjenner pressriene presser man uansett med på en måte, og klarer å ta i, for da kjenner du når det foregår.

Unntak finnes, men normalt sett forstår jeg ikke hvorfor man ønsker å involvere så mye som ikke er nødvendig når man ender med å bli lenket til seng, ekstra sjekk av babyen pga kanskje hjertelyd som synker/stiger og stressa baby, stressa mor....

Anonymous poster hash: 93526...01a

Jeg klarte ikke annet enn å ligge i sengen da jeg hadde rier, så det å bli "lenket til sengen" var ikke noe problem her.

Ekstra sjekk/kontroll på babyen syns jeg bare er positivt!

Babyen blir ikke stressa av epidural.

Jeg fikk endelig slappet av, og ble helt stressfri. Kunne konsentrere meg om å presse, fikk "nye krefter" siden jeg ble smertefri.

Hadde ingen problemer med å presse uten å kjenne rier. Var overhodet ikke slitsomt. Og det var heller inget problem å la være å presse før jeg skulle (som mange sliter med)

For meg er dette det beste. At du ikke kan skjønne at noen velger dette får bli ditt problem.

Anonymous poster hash: e255f...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...