Gå til innhold

Hvorfor skrus ofte epiduralen av før pressing?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

IDa jeg fødet fikk jeg tilslutt epidural som virket på begge sider. Anestesilegen ga meg en boosterdose, og ga meg ganske mye. (Han syntes veldig synd på meg og var irritert på jordmor som hadde utsatt det så lenge mot min vilje).

Jeg ble dermed helt smertefri, kunne ikke kjenne bena heller. Plutselig var jeg helt åpen og det var tid for å presse. Jeg kjente ikke pressriene, men jeg kjente liksom "noe"(ikke vondt), pluss at jordmora kunne se på skjermen når rien kom og ba meg presse. Ingen problem! Hadde en helt smertefri utpressing, og denne delen av fødselen var bare spennende og gøy!

Men jeg hører at det absolutt vanligste er at epi skrus ned/av. Og at mange da får et smertesjokk! Hvorfor??

Eneste negative jeg opplevde med dette, var en furten jordmor som ga meg følelsen av at jeg hadde "jukset"..

Da epiduralen ble skrudd av etterpå, kom følelsene raskt tilbake i bena og det var rett i dusjen:)

Anonymous poster hash: e255f...bdc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bad de om å skru den av selv, det ble for ekkelt å ikke kjenne riene syntes jeg. Under pressinga måtte jeg kjenne kroppen selv og stolte ikke på at jeg klarte det med epiduralen.

Det har vel med akkurat dette å gjøre at det for mange er lettere å kjenne riene og jobbe med kroppen. Men hos meg skrudde de den altså ikke av før jeg bad om det. Det skal sies de var litt i krisebetedakap da, fordi de trodde jeg bare var på fem cm der jeg stod på gulvet over bekkenet mens babyen var på vei ut plutselig. Kanskje de glemte å skru den av.

Anonymous poster hash: d72ff...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo beste å kjenne riene så man vet når man må presse på.

Presse uten å vite er ikke bare tungt, men unødvendig og i tillegg kan epidural sette en stopper for gode pressrier.



Anonymous poster hash: 93526...01a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er fordi epidural kan stoppe presserier, derfor skrus den av - for å starte de, når åpningen er stor nok og kvinnen er klar. Du, TS, trengte ikke det, da du var heldig at dine presserier ikke stoppet. :)

Anonymous poster hash: 0bfa5...799

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved første fødsel hadde jeg epidural, og den ble skrudd av fordi jeg ikke kjente press riene i det hele tatt, jeg fikk ikke jobbet like bra med kroppen, og det tok noen press før barnet var ute.

Neste fødsel var uten epidural, og jeg fikk virkelig jobbet med riene, og babyen var ute på pressrie nr. 2.

Skulle jeg føde igjen så håper jeg på en fødsel hvor jeg ikke trenger epidural.



Anonymous poster hash: 0023d...1e7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IDa jeg fødet fikk jeg tilslutt epidural som virket på begge sider. Anestesilegen ga meg en boosterdose, og ga meg ganske mye. (Han syntes veldig synd på meg og var irritert på jordmor som hadde utsatt det så lenge mot min vilje).

Jeg ble dermed helt smertefri, kunne ikke kjenne bena heller. Plutselig var jeg helt åpen og det var tid for å presse. Jeg kjente ikke pressriene, men jeg kjente liksom "noe"(ikke vondt), pluss at jordmora kunne se på skjermen når rien kom og ba meg presse. Ingen problem! Hadde en helt smertefri utpressing, og denne delen av fødselen var bare spennende og gøy!

Men jeg hører at det absolutt vanligste er at epi skrus ned/av. Og at mange da får et smertesjokk! Hvorfor??

Eneste negative jeg opplevde med dette, var en furten jordmor som ga meg følelsen av at jeg hadde "jukset"..

Da epiduralen ble skrudd av etterpå, kom følelsene raskt tilbake i bena og det var rett i dusjen:)

Anonymous poster hash: e255f...bdc

Dette med å skru av er et særnorsk fenomen. De gjør det ikke i andre land nemlig men her i "annerledeslandet" skal vi selvsagt skru av uansett og pressingen kunne gått fint likevel. Jeg kjenner flere som har født i utlandet (Sverige,Danmark,og Irland) og det skrues ikke ned der.

Og hva er det med disse jordmødrene som blir sure for alt mulig? På høy tid at noen oppdrar denne yrkesgruppen og får dem til å skjønne at vi ikke lever på 1800-tallet. De har alt for mye makt.

Anonymous poster hash: e3842...1af

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan man virkelig presse ut ungen smertefritt med epidural?? Jeg startet en tråd om det for en stund siden og nesten alle sa nei (om jeg ikke husker feil).

Syns det er så rart at jordmødre ønsker at man skal føde med smerter sånn at de skrur den av uansett om det ikke trengs eller ikke tilbyr noe som helst smertelindring. Joda jeg vet at ikke alle kan få epidural og at epidural kan redusere/stoppe riene, men nå mener jeg i de tilfellene hvor man kan få epidural og at epiduralen ikke gjør noe med riene. Eller annen smertelindring. Det gikk jo kjempe fint med TS og jeg er kjempe sjalu siden hun fikk en slik god og smertefri opplevelse. Du er kjempe heldig :) Jeg syntes at det var grusomt vondt, skulle gjerne sluppet det. Hadde en mislykket epidural.

Anonymous poster hash: 54db2...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å skru av er et særnorsk fenomen. De gjør det ikke i andre land nemlig men her i "annerledeslandet" skal vi selvsagt skru av uansett og pressingen kunne gått fint likevel. Jeg kjenner flere som har født i utlandet (Sverige,Danmark,og Irland) og det skrues ikke ned der.

Og hva er det med disse jordmødrene som blir sure for alt mulig? På høy tid at noen oppdrar denne yrkesgruppen og får dem til å skjønne at vi ikke lever på 1800-tallet. De har alt for mye makt.

Anonymous poster hash: e3842...1af

Har du ikke fått med deg at vi som ønsker smertelindring under fødsel er feige og udugelige? <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/tongue1.gif' alt=':P'> Helt enig med deg! Dette burde forskes mere på sånn at man kan føde helt smertefritt uten fare forkomplikasjoner. Hadde menn født så hadde det vært oppfunnet for lenge siden.

Anonymous poster hash: 54db2...c92

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man virkelig presse ut ungen smertefritt med epidural?? Jeg startet en tråd om det for en stund siden og nesten alle sa nei (om jeg ikke husker feil).

Syns det er så rart at jordmødre ønsker at man skal føde med smerter sånn at de skrur den av uansett om det ikke trengs eller ikke tilbyr noe som helst smertelindring. Joda jeg vet at ikke alle kan få epidural og at epidural kan redusere/stoppe riene, men nå mener jeg i de tilfellene hvor man kan få epidural og at epiduralen ikke gjør noe med riene. Eller annen smertelindring. Det gikk jo kjempe fint med TS og jeg er kjempe sjalu siden hun fikk en slik god og smertefri opplevelse. Du er kjempe heldig :) Jeg syntes at det var grusomt vondt, skulle gjerne sluppet det. Hadde en mislykket epidural.

Anonymous poster hash: 54db2...c92

Tror dette med jordmødrene handler mye om profesjonskamp. Jordmødre har ikke lov å sette epidural selv, og må derfor kontakte en yrkesgruppe høyere oppe på sykehus-rangstigen - altså en anestesilege, for å få dette gjort. Det er nok ikke alle jordmødre som liker dette. Jeg kjenner sykehusmiljøet da jeg selv har jobbet der, og det er mye profesjonskamp og rare holdninger ute og går.

Ut i fra denne videoen (fra Storbritannia) ser det ihvertfall ut til at man kan føde ganske smertefritt med epidural som ikke slår av på slutten:

Anonymous poster hash: e3842...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke fått med deg at vi som ønsker smertelindring under fødsel er feige og udugelige? :P Helt enig med deg! Dette burde forskes mere på sånn at man kan føde helt smertefritt uten fare forkomplikasjoner. Hadde menn født så hadde det vært oppfunnet for lenge siden.

Anonymous poster hash: 54db2...c92

Det er jeg enig i.

Jeg synes retningslinjene for bruk av epidural i Norge burde vært mye tydeligere. I Finland og Sverige er epidural faktisk en lovfestet rettighet den fødende har (om de vil selv, og så lenge det er medisinsk forsvarlig).

Hvis epidural hadde hatt alvorlige bivirkninger,og vært så risikofylt å bruke som enkelte vil ha det til, så hadde det aldri vært indisert til bruk under fødsler i det hele tatt.

Anonymous poster hash: e3842...1af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være en profesjonskamp ja men det er bare tåpelig :( Er pasiente som skal være i fokus! Har jobbet innenfor helse men aldri vært egoistisk og redd for å kontakte de som er høyere opp i systemet enn meg.

Man kan bli lam men det skjer ikke så ofte, andre ting kan og sikkert skje. Men det har gått bra med alle jeg kjenner. Gikk bra med meg selv om den ble satt feil.

Syns at alle fødende automatisk burde bli tilbudt alt av smertelindring (som de har, f.eks ikke alle har lystgass) som finnes, istedenfor å måtte spørre fordi da er det lett å kvie seg. Og selvfølgelig er det noen som ikke ønsker å bli spurt fordi de ønsker ingenting, men de skriver det som regel i fødebrevet har jeg skjønt.

Anonymous poster hash: 54db2...c92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med at riene KAN stoppe opp er jo heller ikke noe problem, riestimulerende drypp fungerer fint!

Mine rier ble litt svake etter jeg fikk epiduralen, men dette drypper gjorde jo alt normalt igjen. De kan skru det opp og ned som de ønsker, slik at det blir mest riktig.

Følte også det at det var et nederlag for jordmora når hun (endelig) ringte på anestesilegen.. Ekkelt at man er så prisgitt denne tilfeldige jordmora man får når man kommer:(

Ts

Anonymous poster hash: e255f...bdc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på fødselsvideoer og der presset de ut ungen lett som bare det med epidural hele veien. Må si jeg følte meg ganske så snytt da jeg ikke fikk mer epidural da ungen skulle ut, gitt. Skjønner ikke vitsen jeg heller, må da være bedre å få smertestillende slik at man kan greie å være fokusert. Jeg trakk meg iallfall helt inn i meg selv og ville bare bort.



Anonymous poster hash: 1d95b...7f7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er fordi epidural kan stoppe presserier, derfor skrus den av - for å starte de, når åpningen er stor nok og kvinnen er klar. Du, TS, trengte ikke det, da du var heldig at dine presserier ikke stoppet. :)

Anonymous poster hash: 0bfa5...799

Også meg da, som hadde null pressetrang selv om jeg hadde null smertelindring underveis.. Var for så vidt bare å presse når jordmor sa PRESS!!

Tror det er langt verre for dem med pressetrang å la være å presse...

Jordmødre er forresten noen jævla svin, nekter folk smertelindring når de gjennomgår sitt livs mest grusomme smerter...

Anonymous poster hash: ef254...392

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke fått med deg at vi som ønsker smertelindring under fødsel er feige og udugelige? :P Helt enig med deg! Dette burde forskes mere på sånn at man kan føde helt smertefritt uten fare forkomplikasjoner. Hadde menn født så hadde det vært oppfunnet for lenge siden.

Anonymous poster hash: 54db2...c92

Det hadde nok ikke blitt forsket på da, for da hadde det ikke blitt født et eneste barn. Så da hadde det ikke blitt noe å forsket på :P

Anonymous poster hash: 055ba...0eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo beste å kjenne riene så man vet når man må presse på.

Presse uten å vite er ikke bare tungt, men unødvendig og i tillegg kan epidural sette en stopper for gode pressrier.

Anonymous poster hash: 93526...01a

Er vel ikke noe tyngre å presse uten å kjenne riene? De er jo der selvom.. Jeg pressa alt jeg orket, men syns ikke det var så slitsomt. Mye verre med smerter syns jeg.

Men selvfølgelig, folk må jo bare slå den av om de ønsker det selv. Men jeg har inntrykk av at man SKAL slå den av, og jeg prøver å finne ut grunnen til dette.

Ts

Anonymous poster hash: e255f...bdc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg så på fødselsvideoer og der presset de ut ungen lett som bare det med epidural hele veien. Må si jeg følte meg ganske så snytt da jeg ikke fikk mer epidural da ungen skulle ut, gitt. Skjønner ikke vitsen jeg heller, må da være bedre å få smertestillende slik at man kan greie å være fokusert. Jeg trakk meg iallfall helt inn i meg selv og ville bare bort.

Anonymous poster hash: 1d95b...7f7

Samme her, huske knapt fødselen men husker at jeg drømte om ks. Men glad selvfølgelig for at det ikke ble ks.

Anonymous poster hash: 54db2...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig i.

Jeg synes retningslinjene for bruk av epidural i Norge burde vært mye tydeligere. I Finland og Sverige er epidural faktisk en lovfestet rettighet den fødende har (om de vil selv, og så lenge det er medisinsk forsvarlig).

Hvis epidural hadde hatt alvorlige bivirkninger,og vært så risikofylt å bruke som enkelte vil ha det til, så hadde det aldri vært indisert til bruk under fødsler i det hele tatt.

Anonymous poster hash: e3842...1af

Nå vil jeg si at det å bli lam er en ganske alvorlig bivirkning jeg da..

Og TS; da jeg fødte kjente jeg ikke pressriene etter en stund til tross for at epiduralen var tatt ut. Om det var årsaken vet jeg ikke, men endte opp med en lang og tøff fødsel med en gutt som måtte taes med sugekopp. Hadde gitt ganske mye for å slippe både epidural og sugekopp og klipping. Så vi er alle forskjellige.

Endret av tally
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ingen epidural men fikk allikevel ikke skikkelige pressrier.

Fikk drypp, uten at det hjalp, så fremdeles ikke skikkelige pressrier.

Jeg forsøkte å presse så godt jeg kunne, men uten å vite hvordan jeg egentlig skulle presse (siden kroppen ikke hjalp til), så fikk jeg rett og slett ikke til å presse på riktig måte. Tipper det blir mye av det samme som når man har epidural og ikke kjenner hvordan kroppen jobber.

Endte med at ungen ble tatt med vakuum.

Er slett ikke overbevist om at det er lett å presse riktig når man har epidural.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan presser man feil egentlig? Jeg bare pressa alt jeg kunne (som man presser ut urin og bajs, bare mye hardere). Har ingen andre måter jeg kan presse på...??

Anonymous poster hash: e255f...bdc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...