Gå til innhold

Jobbannonse- søker x med sterke akademiske resultater. Hva betyr egentlig det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Folk er jo forskjellige. Finnes C studenter som får jobb pga. knallsterk søknad og personlige egenskaper(som kommer fram på intervju), og på den andre siden reine A studenter som ikke får tilbud da de ikke passer inn.

Finnes flinke studenter som ikke kan skrive CV eller jobbsøknad, og finnes middelmådige studenter som har mestret det området.

Det er så mange variabler....mitt forslag er å bare søke. I verste tilfellet hører du ikke fra dem igjen, i beste tilfellet blir du kalt inn til intervju.

"You miss 100% of the shots you don't take"



Anonymous poster hash: d8bac...9e8
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Okay, her er litt hvordan det går.

Jeg ønsker å ansette en profil. I dette tilfellet ønsker jeg en som er dokumentert dyktig. Så jeg setter ut en stillingsannonse der jeg fisker etter det.

I perioden mens annonsen er ute, vil jeg få oppringning og forespørsler om stillingens krav, og gitt jeg har satt harde krav, vet jeg at jeg får FÆRRE søknader enn normalt.

Derfor er STANDARD svaret på forespørselen over: "Vi er primært ute etter A/B, men ser fram til din søknad."

For det de har gjordt nå, er å sikre seg at personen over ikke søker en gang, og dermed får man ikke vurdert en sub optimal søker i sammenhengen av de som søker.

Den typen innstilling fra en arbeidsgiver, tyder på at han ikke er profesjonell i å ansette og han kan være arrogant i forhold til ansatte, hvilket var grunnen til at jeg mistenkte det ikke ville vært en lykkelig plass for TS. Gitt at personen over kunne endt opp med å være ENESTE søker til stillingen som egentlig var ansattbar, vil denne handlingen være deres tap og aktivt ødelegge for sin egen prosess.

Det er et krav som mange mange mange arbeidsgivere har. De attraktive arbeidsgivere krever sterke resultater. Betyr det at alle er arrogante og ekle aa jobbe for? Dette er ikke logisk

Anonymous poster hash: b4dd5...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et krav som mange mange mange arbeidsgivere har. De attraktive arbeidsgivere krever sterke resultater. Betyr det at alle er arrogante og ekle aa jobbe for? Dette er ikke logisk

Anonymous poster hash: b4dd5...dac

Du får ikke med deg poenget: De har ingen garanti for at de får bedre kandidater enn TS. De ønsker det beste de kan få, men da må man sikre at man får inn søknadene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke med deg poenget: De har ingen garanti for at de får bedre kandidater enn TS. De ønsker det beste de kan få, men da må man sikre at man får inn søknadene.

Jeg er helt enig med deg. Som arbeidsgiver så bør man etterstrebe at arbeidsplassen blir attraktiv for søkere uavhengig av deres akademiske resultater. Uavhengig av hvem som ringer, så bør man ta en hyggelig prat og oppfordre dem til å sende inn en CV og søknad.

Anonymous poster hash: d39c6...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et krav som mange mange mange arbeidsgivere har. De attraktive arbeidsgivere krever sterke resultater. Betyr det at alle er arrogante og ekle aa jobbe for? Dette er ikke logisk

Anonymous poster hash: b4dd5...dac

Ja! Problemet er dog at kandidater med A/B-snitt er i short supply, faktisk veldig short supply, vi snakker topp 5-10 prosent på kullet. Og i de bransjene vi nå snakker om skal alle ha kandidater med "sterke akademiske resultater". Med andre ord er det ikke bare de mest attraktive som ønsker dette, men alle. Utlysningstekstene bærer også ofte preg av en uendelig lang liste med krav til søker, men ingenting om hva man selv tilbyr til en god kandidat (selv fra høyst ordinære arbeidsgivere). Så på en måte kan jeg skjønne at enkelte som fallet rett under dette kravet, men allikevel er svært gode kandidater, blir matlei av å måtte selge seg inn til helt middels arbeidsgivere som verken byr på spennende utfordringer eller spesielt gode betingelser.

At situasjonen er sånn tyder selvfølgelig på en oversupply av nevnte utdanningsretninger, og høyere utdanninger generelt. Når man snart må ha en mastergrad for å skanne fakturaer er det noe som er alvorlig galt med samsvaret mellom utdanningssfæren og arbeidslivet her i landet. Noe som burde tas tak i politisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Problemet er dog at kandidater med A/B-snitt er i short supply, faktisk veldig short supply, vi snakker topp 5-10 prosent på kullet. Og i de bransjene vi nå snakker om skal alle ha kandidater med "sterke akademiske resultater". Med andre ord er det ikke bare de mest attraktive som ønsker dette, men alle. Utlysningstekstene bærer også ofte preg av en uendelig lang liste med krav til søker, men ingenting om hva man selv tilbyr til en god kandidat (selv fra høyst ordinære arbeidsgivere). Så på en måte kan jeg skjønne at enkelte som fallet rett under dette kravet, men allikevel er svært gode kandidater, blir matlei av å måtte selge seg inn til helt middels arbeidsgivere som verken byr på spennende utfordringer eller spesielt gode betingelser.

At situasjonen er sånn tyder selvfølgelig på en oversupply av nevnte utdanningsretninger, og høyere utdanninger generelt. Når man snart må ha en mastergrad for å skanne fakturaer er det noe som er alvorlig galt med samsvaret mellom utdanningssfæren og arbeidslivet her i landet. Noe som burde tas tak i politisk.

Det er ikke helr riktig at slike kandidater er i short supply. Jeg har gått sivøk og jeg kjenner faktisk ingen som har under B i snitt (sterk B) og vi er et kull på flere hundre hvert år som kjemper om de samme arbeidsplassene. Problemet er vel snarere at det er så mange gode kandidater nå fordi studentene presser seg hardt grunnet et veldig selektivt marked at arbeidsmarkedet har blitt bortskjemt. Nå er det selfølgelig forskjell på utdannelser- jeg kan ikke snakke for hvordan arbeidsmarkedet er for dem som har studert biologi eller psykologi f.eks. fordi jeg ikke vet.

Anonymous poster hash: b4dd5...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva har du egentlig å tape på å søke? Det går jo ikke akkurat i offentlig ydmykelse, og du trenger ikke en gang å fortelle venner at du har søkt og fått avslag, dersom det er tilfelle.

Aldri tenkt at du ikke er kvalifisert nok til å søke på stillinger med ønskede kvalifikasjoner. Autorisasjon er noe annet. Om du blir innkalt til intervju kan du til og med lære mye til neste søknadsprosess. Da må du passe på å få en god grunngiving på avslaget. Så har du noe å jobbe mot.

En ting er resultat, er annet ting er hvor godt du skriver søknad og hvordan CVen din ser ut. Hadde jeg vært sjef, hadde jeg lagt merke til at karakterane dine hadde blitt bedre de siste årene, og jeg ville sett på det som positivt. At det er mye innsats som ligger bak. Dårlige karakterer et semester eller to kan det være ymse grunner til, men ligger det også svært gode karakterer til grunn viser du som kandidat at du kan.

Selv om det var et passe arrogant svar i telefonen, hadde jeg søkt likevel, faktisk for å være litt arrogant selv. Så lenge du selv føler at har det som skal til for stillingen, så søk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helr riktig at slike kandidater er i short supply. Jeg har gått sivøk og jeg kjenner faktisk ingen som har under B i snitt (sterk B) og vi er et kull på flere hundre hvert år som kjemper om de samme arbeidsplassene. Problemet er vel snarere at det er så mange gode kandidater nå fordi studentene presser seg hardt grunnet et veldig selektivt marked at arbeidsmarkedet har blitt bortskjemt. Nå er det selfølgelig forskjell på utdannelser- jeg kan ikke snakke for hvordan arbeidsmarkedet er for dem som har studert biologi eller psykologi f.eks. fordi jeg ikke vet.

Anonymous poster hash: b4dd5...dac

Jeg har samme inntrykk som deg, det er virkelig ikke short supply av kandidater med en sterk B eller bedre i snitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helr riktig at slike kandidater er i short supply. Jeg har gått sivøk og jeg kjenner faktisk ingen som har under B i snitt (sterk B) og vi er et kull på flere hundre hvert år som kjemper om de samme arbeidsplassene. Problemet er vel snarere at det er så mange gode kandidater nå fordi studentene presser seg hardt grunnet et veldig selektivt marked at arbeidsmarkedet har blitt bortskjemt. Nå er det selfølgelig forskjell på utdannelser- jeg kan ikke snakke for hvordan arbeidsmarkedet er for dem som har studert biologi eller psykologi f.eks. fordi jeg ikke vet.

Anonymous poster hash: b4dd5...dac

Da kjenner du et meget selektivt utvalg. Enten du går på BI eller NHH er det jo bare å se på eksamensstatistikken, og gjennomsnittsarakterene på eksamen. Det du sier impliserer at gjennomsnittskarakteren i alle fall skal ligge rundt B. Noe som beviselig bare er tull.

Endret av Genesis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om flertallet av siv. øk studenter går ut med B (og opp) i snitt, så kan jo det tyde på at studiene er for lette. Universitetene får vell begynne med karakter deflasjon, slik NTNU skal starte med :-)



Anonymous poster hash: d8bac...9e8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kjenner du et meget selektivt utvalg. Enten du går på BI eller NHH er det jo bare å se på eksamensstatistikken, og gjennomsnittsarakterene på eksamen. Det du sier impliserer at gjennomsnittskarakteren i alle fall skal ligge rundt B. Noe som beviselig bare er tull.

Under bachelordelen av studiet på NHH, ligger snittet normalt på C. Men over 70% av studentene tar et kontesemester eller to, dette er faktiske tall. Ikke synsing. Målet med kontingen er B+ i snitt.

Under masterdelen er snittet på en del av eksamnene B. Og det er relativt normalt å konte Cer. Jeg kan godt vise fram en del karakterfordelinger, som også viser antall kontere, om ønskelig. Det er vel normalt en 30-40% A eller B på en standard eksamen.

Jeg vil tippe at rundt 1/3 av studentene går ut med en sterk B i snitt, og sikkert 2/3 går ut med svak B+ i snitt.

Endret av Ferdigstudent
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kjenner du et meget selektivt utvalg. Enten du går på BI eller NHH er det jo bare å se på eksamensstatistikken, og gjennomsnittsarakterene på eksamen. Det du sier impliserer at gjennomsnittskarakteren i alle fall skal ligge rundt B. Noe som beviselig bare er tull.

jeg vil påsta at jeg kjenner hele klassen..

Anonymous poster hash: b4dd5...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under bachelordelen av studiet på NHH, ligger snittet normalt på C. Men over 70% av studentene tar et kontesemester eller to, dette er faktiske tall. Ikke synsing. Målet med kontingen er B+ i snitt.

Under masterdelen er snittet på en del av eksamnene B. Og det er relativt normalt å konte Cer. Jeg kan godt vise fram en del karakterfordelinger, som også viser antall kontere, om ønskelig. Det er vel normalt en 30-40% A eller B på en standard eksamen.

Jeg vil tippe at rundt 1/3 av studentene går ut med en sterk B i snitt, og sikkert 2/3 går ut med svak B+ i snitt.

Okey! Mulig ting har forandret seg de siste 10 årene da. Uansett vet jeg ikke om jeg skjønte det siste utsagnet ditt. Hva er en sterk B, og hva er en "svak B+?"

Hvis jeg tolker deg riktig så er en sterk B 4.0 eller bedre, og en svak B+ da 3.5-4.0?

Jeg klarer nå ikke helt å se for meg at man i et kull på 200 stykker har de dårligste elevene vakende rundt 50 prosent B og resten C, men hvis du sier det så!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okey! Mulig ting har forandret seg de siste 10 årene da. Uansett vet jeg ikke om jeg skjønte det siste utsagnet ditt. Hva er en sterk B, og hva er en "svak B+?"

Hvis jeg tolker deg riktig så er en sterk B 4.0 eller bedre, og en svak B+ da 3.5-4.0?

Jeg klarer nå ikke helt å se for meg at man i et kull på 200 stykker har de dårligste elevene vakende rundt 50 prosent B og resten C, men hvis du sier det så!

Sterk B regner jeg som 4.0+ ja, og svak B er 3.5-4.0. Så etter mitt estimat har ca 1/3 av studentene under 3.5 i snitt. Så jeg har ikke skrevet at de svakeste elevene har B i snitt, men et snitt mellom 1.0-3.49. Ser at jeg formulerte meg litt feil. Hadde man ikke kunne ta opp fag så hadde selvfølgelig snittet vært lavere, men det er en veldig høy andel av studentene som konter fag. D-er blir som regel kontet ved første anledning, og det er ikke akkurat sjeldent at C-er blir tatt opp heller.

Når veldig mange av de attraktive selskapene sier de "krever" B i snitt, så er det det studentene går etter. Masterkullet på NHH er i dag i underkant av 500 studenter forresten.

edit: For å klargjøre. 2/3 inkluderte alle med B eller høyere i snitt. Så den resterende 1/3 har under B i snitt.

Endret av Ferdigstudent
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...