Gå til innhold

Jobbannonse- søker x med sterke akademiske resultater. Hva betyr egentlig det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sitter og vurderer en stilling her.. De vil altså ha sterke akademiske resultater. Jeg har selv like mange C-er som B-er + 5 A-er totalt fra totalt ca 25 fag. B i snit totalt, men ikke en sterk B.

Noen av semestrene er dessverre preget av C-er. Burde jeg søke? Hva er arbeidsgiver ute etter når de skriver slik? Kun A-er og B-er? Og helst ingen C-er.

Er flau over alle C-ene..I relevante fag dessuten.. :(



Anonymous poster hash: b4dd5...dac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søk i vei :) Du taper ikke på det! Disse resultatene handler vel også mye om hvem du er og hvilken innsats du gir, at du gjør alt for å oppnå et godt resultat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk i vei :) Du taper ikke på det! Disse resultatene handler vel også mye om hvem du er og hvilken innsats du gir, at du gjør alt for å oppnå et godt resultat :)

Nå har vel ikke jeg gitt alt for å åpnå et godt resultat dessverre, med så mange C-er. Ikke for å vaere kjip, men selv om jeg setter pris på ditt svar :) besvarer det ikke mitt spørsmål. Jeg lurer på hvor på skalen "gode resultater" ligger for arbeidsgivere som er attraktive.

Anonymous poster hash: b4dd5...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B i snitt er gode resultater, også når du har noen Cer. Jeg ville søkt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du legge ut jobbannonsen her? Ofte lettere å dømme når man ser helheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Du taper ingenting på å søke. Selv anser jeg B+ som "sterke akademiske resultater", men det er bare meg. Du kan jo også ha andre kvaliteter og erfaringer som gjør at du er aktuell.

Søk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ganske generelt kan man si at:

C snitt = Absolutt minimum

C/B = Lavt

B = OK

B/A = Bra

A = Veldig bra

Når det står opplyst at det kreves gode akademiske resultat.

Men selvfølgelig, om du har relevant og god arbeidserfaring, så kan det godt hendte at du får tilbud med C og C/B karakterer.

Noen plasser tar også utdanning i betraktning..en Siv. Ing med B i snitt står på lik linje med en A-snitt Økonom.

Dette er ganske vanlig innen Finans og Jus.



Anonymous poster hash: d8bac...9e8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske generelt kan man si at:

C snitt = Absolutt minimum

C/B = Lavt

B = OK

B/A = Bra

A = Veldig bra

Når det står opplyst at det kreves gode akademiske resultat.

Men selvfølgelig, om du har relevant og god arbeidserfaring, så kan det godt hendte at du får tilbud med C og C/B karakterer.

Noen plasser tar også utdanning i betraktning..en Siv. Ing med B i snitt står på lik linje med en A-snitt Økonom.

Dette er ganske vanlig innen Finans og Jus.

Anonymous poster hash: d8bac...9e8

Så du ville sagt at jeg ligger pa C/B? Jeg føler selv at jeg IKKE har et godt snitt, selv om det offisielt står B i snitt på karakterutskriften. Det er for mange C-er rett og slett. Det førtse året har jeg bare C-er....Hjertet mitt synker når jeg ser den øverste delen av karakterutskriften.. Og nei, jeg har ikke så mye annen erfaring dessverre- er nyutdannet...Skal søke, men..

TS

Anonymous poster hash: b4dd5...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Hvis de fleste c-ene er fra begynnelsen av studiet, og karakterene har blitt bedre, er det et positivt tegn. Da har du med litt tid fått sterkere akademiske resultater. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det store spørsmålet er jo hva du har utdannet deg innen?

Om du er utdannet økonom eller jurist, så blir du nok helt garantert spurt om de forskjellige C'ene på vitnemålet. Om du er utdannet Sivilingeniør, så kan det godt hende at det ikke blir spurt så mye om dem.

Men igjen, det er nå snakk om "toppjobber" (For snokerne som kanskje ble livredd for karakterene sine)



Anonymous poster hash: d8bac...9e8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Sitter og vurderer en stilling her.. De vil altså ha sterke akademiske resultater. Jeg har selv like mange C-er som B-er + 5 A-er totalt fra totalt ca 25 fag. B i snit totalt, men ikke en sterk B.

Noen av semestrene er dessverre preget av C-er. Burde jeg søke? Hva er arbeidsgiver ute etter når de skriver slik? Kun A-er og B-er? Og helst ingen C-er.

Er flau over alle C-ene..I relevante fag dessuten.. :(

Anonymous poster hash: b4dd5...dac

søk i vei. Er lov å søke uansett.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og vurderer en stilling her.. De vil altså ha sterke akademiske resultater. Jeg har selv like mange C-er som B-er + 5 A-er totalt fra totalt ca 25 fag. B i snit totalt, men ikke en sterk B.

Noen av semestrene er dessverre preget av C-er. Burde jeg søke? Hva er arbeidsgiver ute etter når de skriver slik? Kun A-er og B-er? Og helst ingen C-er.

Er flau over alle C-ene..I relevante fag dessuten.. :(

Anonymous poster hash: b4dd5...dac

De er på jakt etter dem med best karakter. Men du vet ikke hva som er best karakter for de som ønsker denne stillingen, derfor foreslår jeg at du søker.

Kommer du på intervju bør du ha en forklaring på hvorfor du fikk de lave karakterene, så forbered ett svar på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da var det avklart. Ringte dem og spurte. De er ute etter A/B og var skeptiske til C-er

Mvh

TS



Anonymous poster hash: b4dd5...dac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns du skal søke uansett. Det er stor variasjon i type kvalifiserte søkere man får inn. At de sier at de er ute etter A/B, så er det ønskede kvalifikasjoner - det er ikke nødvendigvis de får så mange søkere med disse kvalifikasjonene eller at de ender opp med å ansette deres ønskede kvalifikasjoner. Det er få kandidater som oppfyller de punktene som listes opp til punkt og prikke.

Eksempel: Vi har nylig tatt med en med et rent C i snitt (og da har vedkommende enkelte D-er også) videre i prosessen, kandidaten hadde en veldig god søknad (mye bedre enn kandidatene med toppkarakterer) og en veldig spennende bakgrunn. Jeg mener at du taper mer på å ikke søke enn å søke og eventuelt få avslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som arbeidsgiver hadde jeg tenkt at du hadde liten selvinnsikt dersom jeg søkte etter noen med "sterke akademiske resultater" og fikk en søker med mange C'er.



Anonymous poster hash: 49809...599
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfattet ikke først at det skulle handle om karakterer overhodet. Med "sterke akademiske resultater" forstår jeg gode resultater å vise til innen forskning/prosjekter. Men de mente da åpenbart karakterer... Litt merkelig formulering i såfall, synes jeg.



Anonymous poster hash: dee15...eb7
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg oppfattet ikke først at det skulle handle om karakterer overhodet. Med "sterke akademiske resultater" forstår jeg gode resultater å vise til innen forskning/prosjekter. Men de mente da åpenbart karakterer... Litt merkelig formulering i såfall, synes jeg.

Anonymous poster hash: dee15...eb7

Sterke akademiske resultater betyr i de fleste tilfeller karakterer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da var det avklart. Ringte dem og spurte. De er ute etter A/B og var skeptiske til C-er

Mvh

TS

Anonymous poster hash: b4dd5...dac

OOOOOKey, deres tap; der tror jeg ikke du ville likt å jobbe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OOOOOKey, deres tap; der tror jeg ikke du ville likt å jobbe.

Hvorfor er det deres "tap". Dersom de kan få søkere med samme kvalifikasjoner, men med bedre karakterer, hvordan er det et tap for bedriften? Hvorfor skal de ikke gå etter de "beste"? Stillingen kan være faglig tung, og de er derfor ute etter en faglig sterk kandidat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det deres "tap". Dersom de kan få søkere med samme kvalifikasjoner, men med bedre karakterer, hvordan er det et tap for bedriften? Hvorfor skal de ikke gå etter de "beste"? Stillingen kan være faglig tung, og de er derfor ute etter en faglig sterk kandidat.

Okay, her er litt hvordan det går.

Jeg ønsker å ansette en profil. I dette tilfellet ønsker jeg en som er dokumentert dyktig. Så jeg setter ut en stillingsannonse der jeg fisker etter det.

I perioden mens annonsen er ute, vil jeg få oppringning og forespørsler om stillingens krav, og gitt jeg har satt harde krav, vet jeg at jeg får FÆRRE søknader enn normalt.

Derfor er STANDARD svaret på forespørselen over: "Vi er primært ute etter A/B, men ser fram til din søknad."

For det de har gjordt nå, er å sikre seg at personen over ikke søker en gang, og dermed får man ikke vurdert en sub optimal søker i sammenhengen av de som søker.

Den typen innstilling fra en arbeidsgiver, tyder på at han ikke er profesjonell i å ansette og han kan være arrogant i forhold til ansatte, hvilket var grunnen til at jeg mistenkte det ikke ville vært en lykkelig plass for TS. Gitt at personen over kunne endt opp med å være ENESTE søker til stillingen som egentlig var ansattbar, vil denne handlingen være deres tap og aktivt ødelegge for sin egen prosess.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...