Gå til innhold

Hvorfor ikke epidural?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er man "litt feig" om man vet at en vil ha epidrual paa forhaand? Igjen, smerte lindring ble ikke oppfunnet for morro skyld.

Jeg har ikke sagt det. Jeg sier jo at jeg tror det er det folk mener med at folk er feige hvis de sier allerede på forhånd at de skal ha epidural uten å prøve. Jeg spesifiserte det hele to ganger i innlegget mitt, at jeg ikke mente det, men at jeg tror det er det folk mener med feige.

Om jeg da tenker videre handler det kanskje om at man synes det er feigt å ikke engang ville "være med på kroppen" og se hvordan den jobber naturlig, men å ta smertestillende uansett.

Skjønner? Igjen, dette er ikke min personlig mening, men jeg klarer å sette meg inn i andres meninger.

Anonymous poster hash: 8a419...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke sagt det. Jeg sier jo at jeg tror det er det folk mener med at folk er feige hvis de sier allerede på forhånd at de skal ha epidural uten å prøve. Jeg spesifiserte det hele to ganger i innlegget mitt, at jeg ikke mente det, men at jeg tror det er det folk mener med feige.

Om jeg da tenker videre handler det kanskje om at man synes det er feigt å ikke engang ville "være med på kroppen" og se hvordan den jobber naturlig, men å ta smertestillende uansett.

Skjønner? Igjen, dette er ikke min personlig mening, men jeg klarer å sette meg inn i andres meninger.

Anonymous poster hash: 8a419...b49

Jeg har ikke sagt det er din personlige mening, jeg bare kommenterer det du skriver. og skjonner meg heller ikke paa dem som mener at det blir saa mye mindre "naturlig" med epidural? Babyen kommer jo ut paa samme maate uansett, kroppen gjor den samme jobben bare at du ikke kjenner det like godt, og epiduralen blir skrudd ned for en begynner a presse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt det er din personlige mening, jeg bare kommenterer det du skriver. og skjonner meg heller ikke paa dem som mener at det blir saa mye mindre "naturlig" med epidural? Babyen kommer jo ut paa samme maate uansett, kroppen gjor den samme jobben bare at du ikke kjenner det like godt, og epiduralen blir skrudd ned for en begynner a presse.

Joda, men da er det jo ikke naturlig. Naturlig er jo når man gjør noe uten innvirkning av noe annet.

Føde uten smertestillende er jo naturlig.

Om man føder med epidural så er det jo ikke naturlig, for det var jo ikke slik naturen lagde oss. Rier og smerten ved å føde har vært og er en del av å føde hos alle skapninger, og derfor er det kun naturlig hvis det skjer på denne måten. Så fort man bringer inn noe menneskeskapt for å gjøre opplevelsen til noe annet så er det ikke naturlig lenger, slik jeg ser det.

Anonymous poster hash: 8a419...b49

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at kvinner i alle tider og i alle kulturer har brukt de smertelindringsmetodene de hadde tilgjengelig, så 100% "naturlige" fødsler er vel heller unntaket enn regelen.

Jeg kan jo på sett og vis skjønne de som mener at epidural ikke er naturlig, på den måten at en epiduralfødsel som regel er en veldig annerledes opplevelse. Men jeg heller nok mot å tenke at det ikke på død og liv må være så naturlig, all den tid de fleste tar bedøvelse for å trekke tenner uten å være beskjemmet over det.

Noe av problemet er jo at bedøvelse under fødsel er litt alt-eller-ingenting. Det er ikke mye som er tilgjengelig mellom varme risposer, dusj og epidural, liksom. Hvis du har en veldig intens og smertefull fødsel hjelper ikke de risposene stort, men det er jo ikke sikkert at full epidural hadde vært nødvendig heller. Men det finnes ikke stort annet, har jeg inntrykk av?

Selv har jeg født en gang med epidural (flott), en gang uten behov for epidural (også flott) og to ganger med behov men likevel uten epidural (helt forferdelig. Time på time på time hentet fra f***ings Exorsisten :ler:), og sist gang var jeg så redd for å bli skuffet at jeg frivillig valgte vekk muligheten for epidural (bob-bob. Flotte damer, men gjør det aldri igjen). Jeg er litt enig med TS i at det kan oppleves som om noen er "mot" epidural, også innad i helsevesenet. Det er betenkelig, så lenge det faktisk er snakk om effektiv og god bedøvelse med minimal påvirkning av bebisen.

Men jeg skjønner heller ikke de som har bestemt seg for epidural fire år i forveien. Er det ikke greiest å se hvordan det går og ta det derfra? :vetikke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men da er det jo ikke naturlig. Naturlig er jo når man gjør noe uten innvirkning av noe annet.

Føde uten smertestillende er jo naturlig.

Om man føder med epidural så er det jo ikke naturlig, for det var jo ikke slik naturen lagde oss. Rier og smerten ved å føde har vært og er en del av å føde hos alle skapninger, og derfor er det kun naturlig hvis det skjer på denne måten. Så fort man bringer inn noe menneskeskapt for å gjøre opplevelsen til noe annet så er det ikke naturlig lenger, slik jeg ser det.

Anonymous poster hash: 8a419...b49

Det er naturlig å ha sterke smerter ved en rekke sykdommer, skader, noen har invalidiserende menssmerter osv. Alt er naturlig, men mange ganger finnes god hjelp for å redusere smerter. Det er det ok å benytte seg av om en ønsker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det betyr noe jeg? :vetikke:

Har muligens veldig tungt for akkurat det. Det viktigste er vel at babyen kommer ut, enten på den ene måten eller den andre og er frisk. Har termin om 4 uker og har ingen store tanker/planer/drømmer for min fødsel. Jeg vil egentlig bare ha den overstått og ha babyen min hos meg :hug:
Så får alle andre gi blaffen i om jeg brukte epidural, badekar, lystgass eller ingenting. Det spiller da virkelig ingen rolle?

Mulig det er meg det er noe feil med, siden det virker som mange er veldig opptatt av dette. Og hører jo om folk som blir "skuffet" over at fødselen ikke ble som planlagt. Men igjen, det er meg. Jeg vil bare ha ut ungen jeg og så kan livet som mamma starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Skal litt til ja, men når man kjenner en som er blitt lam og en hvor den virket på feil område blir man litt skeptisk. Så jeg søker nok et sykehus hvor de har lystgass.

du kjenner noen som kjenner noen..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørild

Det er kun når man føder alt skal være så himla naturlig. Man reponerer ikke bein uten bedøvelse og man ligger heller ikke i dagesvis uten smertestillende om man knekker beinet. I det man skal skvise ut en unge derimot, nei da skal urkvinnen fram, og alt skal gjøres så naturlig.

Beklager, men man får ikke mye kred for å være naturlig av meg fordi man føder uten smertestillende, men fire måneder senere gir ferdiggrøt og glass fra Nestle. Da er ikke naturlig så viktig lengre.

edit: skrivefeil

Endret av Jørild
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det bør være opp til hver enkelt hvordan fødselen skal foregå. Vil noen føde naturlig uten noen form for smertelindring, bør dem få lov til det. Vil noe derimot ha smertelindring og det ikke utgjør noen fare for barnet, ser jeg heller ingenting galt i det.

Selv vil jeg nok be om smertelindring når den tid kommer, med mindre ungen kommer så fort at det ikke er tid.
Jeg liker ikke ha unødvendig mye smerte og tenker at det sikkert vil være bedre for ungen om jeg ikke er heeeelt tappet for energi når h*n kommer ut.
Vil heller konsentrere meg om gleden ved å ha fått en baby, enn å la meg distrahere av voldsomme smerter etter fødselen.
Men nå har jeg ikke født før, så jeg aner jo virkelig ikke hva jeg kan forvente av smerter. Ifølge en venninne som fikk barn for ikke så lenge siden var det riene som var det verste og ikke selve fødselen, den gikk kjapt. Tror ikke hun fikk smertelindring, fødselen gikk visst veldig fort.

Det viktigste er vel uansett at ungen kommer ut og er frisk :)



Anonymous poster hash: bab32...0ea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er ok at noen jordmødre helst ønsker å unngå epidural, men da bør de være ærlige om det istedet for å bare utsette til det er for sent. Liksom sånn: Jaada bare vent litt, snart. Og så oops nå var det visst for sent. Det er bare frekt. Skal hun nekte epidural så bør det snakkes om på forhånd med faglige ordentlige argumenter fra hennes sidde. Ikke ved lureri.

Jeg følte virkelig at jordmoren utsatte og utsatte til det var for sent. Jeg hadde skrevet i fødebrev at jeg ønsket epidural, og jeg sa det også når jeg kom inn på sykehuset. Det hadde vært god tid, for da var det enda timer igjen. Jeg fødte i januar, så det var ikke akkurat høysesong for dem. Flere ganger gjentok jeg at jeg ville ha epidural. Hver gang sier hun at ja, det skulle jeg straks få. Så, etter flere timer, får jeg beskjed om at det er for sent å få episural. Jeg ble litt fortvilet, for jeg hadde jo gjort tydelig hva jeg ville! Det gikk jo uten også, men følelsen av at de drøyet ogdrøyet helt til det var for sent klarer jeg ikke å riste av meg.

Anonymous poster hash: c36b6...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men da er det jo ikke naturlig. Naturlig er jo når man gjør noe uten innvirkning av noe annet.

Føde uten smertestillende er jo naturlig.

Om man føder med epidural så er det jo ikke naturlig, for det var jo ikke slik naturen lagde oss. Rier og smerten ved å føde har vært og er en del av å føde hos alle skapninger, og derfor er det kun naturlig hvis det skjer på denne måten. Så fort man bringer inn noe menneskeskapt for å gjøre opplevelsen til noe annet så er det ikke naturlig lenger, slik jeg ser det.

Anonymous poster hash: 8a419...b49

Er du imot lystgass og slikt også da? Det kunne jeg få senest i januar der jeg fødte.

Anonymous poster hash: c36b6...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tullete å ha motvilje mot epidural generelt, på andres vegne også. Det eksisterer ikke bare som smertelindring men rett og slett fordi det for enkelte er viktig og de kan ikke føde normalt uten.

Når det er sagt handler det for mange om en naturlig fødsel. Mange er forsiktige ift. hva de bruker og inntar både som gravide og ammende, og det forstår jeg godt. Det er selvsagt ingen bevis som tilsier at epidural er skadelig - da hadde det ikke blitt brukt.

Men det dukker stadig nye ting opp i forskning som viser hvordan vi påvirkes av medikamenter og kunstige stoffer (bare se de nylige artiklene om antall giftstoffer som finnes i blodet til moderne mennesker). Det er allerede fastlslått hva alkohol, nikotin, rått kjøtt og rå egg og annen mat gjør med fosteret hos gravide. Man tar ikke medisiner uten å vite hva man gjør, mange vil ikke bleke håret som gravide, noen vil heller ikke bruke vanlig deodorant. Og det kommer stadig frem flere linker mellom hva mor inntar under graviditet og amming eller bare rundt barna sine og evt. problemer. Jeg forstår 100% at mange ikke vil bruke noe som helst.

For enhver lege som sier det er "helt greit" er det en som sier at kvinner ikke burde bruke det. Man kan finne en som støtter ens eget synspunkt, uansett. Så det bunner ut i ens egen forståelse. Og mange velger da å stole på egen intuisjon, hvilket er at de vil holde fødselen naturlig dersom de kan.

Det er ikke min oppfatning at det generelt er motvilje mot epidural. Heller at det er en motvilje mot kvinner som velger naturlig. Det å snakke om fødsel, barn, graviditet og barneoppdragelse er et minefelt. Småbarnsmødre hisser seg lett opp og dersom man ikke skulle ordlegge seg 100% korrekt og forsiktig, kan man lett bli lynsjet. Et par kjendiser som Miranda Kerr og Gisele Bundchen uttalte seg om egne fødsler og hvordan de foretrakk å gjore dette naturlig. Det haglet da i media fra kvinner som mente de var frekke bedrevitere. De tok det som et indirekte angrep der de ble anklaget for å ikke gjøre det som var best for barna. Det virket nesten som de selv var litt i overkant i selvforsvar fordi de aller helst ville gjort det annerledes selv.



Anonymous poster hash: 6b690...f21
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun når man føder alt skal være så himla naturlig. Man reponerer ikke bein uten bedøvelse og man ligger heller ikke i dagesvis uten smertestillende om man knekker beinet. I det man skal skvise ut en unge derimot, nei da skal urkvinnen fram, og alt skal gjøres så naturlig.

Beklager, men man får ikke mye kred for å være naturlig av meg fordi man føder uten smertestillende, men fire måneder senere gir ferdiggrøt og glass fra Nestle. Da er ikke naturlig så viktig lengre.

edit: skrivefeil

Så enig!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er kun når man føder alt skal være så himla naturlig. Man reponerer ikke bein uten bedøvelse og man ligger heller ikke i dagesvis uten smertestillende om man knekker beinet. I det man skal skvise ut en unge derimot, nei da skal urkvinnen fram, og alt skal gjøres så naturlig.

Beklager, men man får ikke mye kred for å være naturlig av meg fordi man føder uten smertestillende, men fire måneder senere gir ferdiggrøt og glass fra Nestle. Da er ikke naturlig så viktig lengre.

edit: skrivefeil

Det er jo en forskjell da. Man føder sitt avkom. Man trekker ikke en tann. Mange har jo lyst til å se hvordan kroppen er skapt til å gjøre dette uten intervensjon av smertestillende. Det er jo urkvinnen som kommer frem ved en fødsel. Selv om man ikke bæljer og skriker så er det jo kvinnen av naturen som kommer frem. Hvorfor skal det være så negativt å ville se hvordan en fødsel er uten smertestillende? Hvorfor har du behov for å gjøre det til noe negativt?

Hvorfor blandet du mat inn i en diskusjon om epidural egentlig? kan du ikke diskutere temaet uten å finne andre ting å "ta" folk på? Avsporing.

Anonymous poster hash: 8a419...b49

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kjenner noen som kjenner noen..

Kjenner noen, ikke noen som kjenner noen ;)

Men jeg skrev at jeg var skeptisk ikke vrang. Begge tilfellene jeg kjenner til med feil etter epidural er operasjoner og ikke fødsler, men vil fortsatt helt unngå det. Selv om jeg vet sannsyligheten er lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en forskjell da. Man føder sitt avkom. Man trekker ikke en tann. Mange har jo lyst til å se hvordan kroppen er skapt til å gjøre dette uten intervensjon av smertestillende. Det er jo urkvinnen som kommer frem ved en fødsel. Selv om man ikke bæljer og skriker så er det jo kvinnen av naturen som kommer frem. Hvorfor skal det være så negativt å ville se hvordan en fødsel er uten smertestillende? Hvorfor har du behov for å gjøre det til noe negativt?

Hvorfor blandet du mat inn i en diskusjon om epidural egentlig? kan du ikke diskutere temaet uten å finne andre ting å "ta" folk på? Avsporing.

Anonymous poster hash: 8a419...b49

Blir jo nok av smerter selv med epidural, og den skrues jo ned/av naar pressingen begynner, saa den delen er vel like naturlig for de fleste. Nei, jeg regner med at en epidural maa til for meg, har ikke behov for a vaere en tapper urkvinne og ligge der a vri meg i smerter i flere timer for pressingen i det hele tatt har begynt. Greier jeg meg uten epidural er det ok, men det ser jeg ikke paa som veldig sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BettyBoop

Jeg følte virkelig at jordmoren utsatte og utsatte til det var for sent. Jeg hadde skrevet i fødebrev at jeg ønsket epidural, og jeg sa det også når jeg kom inn på sykehuset. Det hadde vært god tid, for da var det enda timer igjen. Jeg fødte i januar, så det var ikke akkurat høysesong for dem. Flere ganger gjentok jeg at jeg ville ha epidural. Hver gang sier hun at ja, det skulle jeg straks få. Så, etter flere timer, får jeg beskjed om at det er for sent å få episural. Jeg ble litt fortvilet, for jeg hadde jo gjort tydelig hva jeg ville! Det gikk jo uten også, men følelsen av at de drøyet ogdrøyet helt til det var for sent klarer jeg ikke å riste av meg.

Anonymous poster hash: c36b6...2da

For en megge. Jeg hadde klaget på den dårlige behandlingen i ettertid hvis det var meg. Hadde gjerne ikke hjulpet. Men hurper fortjener et sannhetens ord.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Det er jo en forskjell da. Man føder sitt avkom. Man trekker ikke en tann. Mange har jo lyst til å se hvordan kroppen er skapt til å gjøre dette uten intervensjon av smertestillende. Det er jo urkvinnen som kommer frem ved en fødsel. Selv om man ikke bæljer og skriker så er det jo kvinnen av naturen som kommer frem. Hvorfor skal det være så negativt å ville se hvordan en fødsel er uten smertestillende? Hvorfor har du behov for å gjøre det til noe negativt?

Hvorfor blandet du mat inn i en diskusjon om epidural egentlig? kan du ikke diskutere temaet uten å finne andre ting å "ta" folk på? Avsporing.

Anonymous poster hash: 8a419...b49

ja så om du skal operere ankelen hvis du brekker den. Vil du være våken for å se hvordan et brudd ser ut innvendig? Merkelig argument. Desduten er du våken og helt med selv om du får epidursl under fødsel, så du vil se hvordan kroppen fungerer selv om du ikke kreperer av smerter. Jeg er sikker på at urkvinnen ikke syntes fødesmerter var så kult heller. Endret av BettyBoop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange sykehus som har sluttet med det nå pga dårlig ventilasjonsanlegg. Der jeg skal føde, på Bærum sykehus har de fremdeles lystgass :) (enn så lenge....)

Jeg skal også føde på Bærum :) men det er vel ikke "enn så lenge" med lystgassen, de har jo helt nyoppusset føde og barsel så da har de nok godkjent ventilasjon for lystgass. Ventilasjonssystemet i gamle bygg er hovedårsaken til at få fødeavdelinger tilbyr lystgass lengre :)

Anonymous poster hash: 01ba9...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulemper er det også med naturlig fødsel dersom man egentlig kunne hatt stor nytte av epidural.

For min del fikk jeg svimmelhet/ikke kunne tisse ordentlig selv påfølgende natt og måtte dermed ligge på barsel- men det hadde jeg måttet uansett pga fullt hotell.

Jeg vet heller ikke om riene hadde blitt mer effektive og jeg hadde kunnet unngå sugekopp, men slik jeg ser det går fødsler slik de gjør uansett ønske/planlegging på forhånd, og jeg har ingen kvaler med epidural til neste fødsel dersom behovet er der.

Anonymous poster hash: f819b...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...