Gå til innhold

Hvorfor ikke epidural?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest BettyBoop

De stikker en tykk sprøyte inn i ryggraden din. Og bommer gjerne. Noen ganger bommer de ti ganger :)

Anonymous poster hash: 2d727...8fc

er ikke ofte de bommer da. Og tviler på at den nåla er vondere enn selve fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Epiduralen er liksom kongen over alle sprøyter ;) du klarer helt fint en fødsel uten epidural. Men SØRG for å ha lystgass. Det må du! Jeg hadde dødd av sjokk uten lystgass :)Anonymous poster hash: 2d727...8fc

Du tuller nå?!

Du må ditt og du må datt, gjør som meg for jeg vet hva som er best!

La meg fortelle deg noe sjokkerende: fødsler er veldig forskjellige. Så vet du det.

Anonymous poster hash: 34ce8...89d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epiduralen er liksom kongen over alle sprøyter ;) du klarer helt fint en fødsel uten epidural. Men SØRG for å ha lystgass. Det må du! Jeg hadde dødd av sjokk uten lystgass :)

Anonymous poster hash: 2d727...8fc

Du vet ingenting om hva jeg klarer og ikke klarer. Poenget er at jeg vil at epidural skal vaere tilgjengelig om jeg trenger det, og sannsynligvis VIL jeg komme til a trenge det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke ofte de bommer da. Og tviler på at den nåla er vondere enn selve fødselen.

Har du født egentlig?... En fødsel er mildere enn sprøyter, litt avhengig av hvor de settes. Men hadde heller født enn å få sprøyte f.eks i foten.

Du vet ingenting om hva jeg klarer og ikke klarer. Poenget er at jeg vil at epidural skal vaere tilgjengelig om jeg trenger det, og sannsynligvis VIL jeg komme til a trenge det.

Da er du pyse gitt :)! Med mindre fødselen din er usedvanlig (!!!) komplisert og ungen enten kommer bakfra med ræva først eller forfra med arm og hode samtidig. Det kan jo skje. Og at man revner fra A til Å.

Men stort sett skjer det ikke.

I USA får "alle" epidural. Makan til pyser, æsj...

Anonymous poster hash: 2d727...8fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg verken så eller kjente noe til epiduralnålen. Eller, jeg kjente et slags trykk i ryggen, men det var ikke vondt. Fikk lokalbedøvelse først. Og smertene ved lokalbedøvelsen var virkelig peanuts sammenlignet med riene ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Har du født egentlig?... En fødsel er mildere enn sprøyter, litt avhengig av hvor de settes. Men hadde heller født enn å få sprøyte f.eks i foten.

Da er du pyse gitt :)! Med mindre fødselen din er usedvanlig (!!!) komplisert og ungen enten kommer bakfra med ræva først eller forfra med arm og hode samtidig. Det kan jo skje. Og at man revner fra A til Å.

Men stort sett skjer det ikke.

I USA får "alle" epidural. Makan til pyser, æsj...

Anonymous poster hash: 2d727...8fc

eh nei men jeg har fått sprøyte og det var bare litt vondt. Har sett fødsler på tv. Ser ikke videre mildt ut. Og å sette inn en epiduralsprøyte tar ikke like lang tid som fødselen tar. Er bedre med en smerte som går fort over enn en som kanskje er litt mildere( selv om jeg ikke tror det er sant), som varer mye lengre vel. Iallefall logisk i mitt hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du født egentlig?... En fødsel er mildere enn sprøyter, litt avhengig av hvor de settes. Men hadde heller født enn å få sprøyte f.eks i foten.

Da er du pyse gitt :)! Med mindre fødselen din er usedvanlig (!!!) komplisert og ungen enten kommer bakfra med ræva først eller forfra med arm og hode samtidig. Det kan jo skje. Og at man revner fra A til Å.

Men stort sett skjer det ikke.

I USA får "alle" epidural. Makan til pyser, æsj...

Anonymous poster hash: 2d727...8fc [/acron

Damn, vekket jeg trollet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Har du født egentlig?... En fødsel er mildere enn sprøyter, litt avhengig av hvor de settes. Men hadde heller født enn å få sprøyte f.eks i foten.

Da er du pyse gitt :)! Med mindre fødselen din er usedvanlig (!!!) komplisert og ungen enten kommer bakfra med ræva først eller forfra med arm og hode samtidig. Det kan jo skje. Og at man revner fra A til Å.

Men stort sett skjer det ikke.

I USA får "alle" epidural. Makan til pyser, æsj...

Anonymous poster hash: 2d727...8fc

jeez. Håper din neste fødsel blir så vond at du trygler om epidural, så skal jeg kalle deg pyse etterpå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du født egentlig?... En fødsel er mildere enn sprøyter, litt avhengig av hvor de settes. Men hadde heller født enn å få sprøyte f.eks i foten.

Da er du pyse gitt :)! Med mindre fødselen din er usedvanlig (!!!) komplisert og ungen enten kommer bakfra med ræva først eller forfra med arm og hode samtidig. Det kan jo skje. Og at man revner fra A til Å.

Men stort sett skjer det ikke.

I USA får "alle" epidural. Makan til pyser, æsj...

Anonymous poster hash: 2d727...8fc

Æsj?

Jeg leser innlegget ditt, der du forteller meg om hvordan kvinner som ønsker epidural er, men jeg føler at jeg lærer mer om deg enn om de...

___

Epidural er toppers! Jeg skjønner ikke helt agurmentet med å "føde naturlig". Man føder jo naturlig bare fordi man har smertestillende? Det er litt som å si at de som har høy smerteterskel ("Jeg merket nesten ikke til riene jeg, og plutselig var hodet til ungen ute!") ikke har naturlige fødsler, fordi de ikke kjenner smerten i kroppen.

Dette presset om at du er en bedre kvinne, mor og fødemaskin hvis du skal gjøre det jævligst mulig for deg selv er helt på trynet. Ei venninne av meg fikk fødselsdepresjon etter å ha holdt ut en laaang fødsel uten epidural, der hun virkelig ville ha skutt seg selv hvis hun hadde hatt muligheten, fordi svigermor og svigerinnen presset veldig på at "Ingen i vår familie har noen gang brukt epidural. Du har vel ikke tenkt til å bruke epidural du?".

Jeg fikk ikke mulighet til epidural på min første fødsel, alt gikk for fort. Det var intenst og jævlig, og selv om det var "så naturlig" så var jeg så gørrsliten av hele opplevelsen at når jeg fikk datteren min på brystet, så brydde jeg meg ikke. Jeg ble glad da pappaen fikk holde henne, for da trengte ikke jeg å bry meg, jeg var alt for sliten og ville bare sove.

Så før fødsel nummer to så ga jeg streng beskjed om at epidural skulle prioriteres, for heller en "unaturlig fødsel" og energi til å glede seg over barnet som kommer til verden, enn slik som fødsel nr. 1.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva andre gjør er opp til dem.

For meg gikk det mest på sprøyteskrekk. Aldri i livet om noen skulle få stikke meg i ryggen :fnise: Dessuten har jeg hatt så raske fødsler at det hadde ikke vært tid til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

leste noen skrev lenger opp at lystgass ikke var lov lengre?

Det er mange sykehus som har sluttet med det nå pga dårlig ventilasjonsanlegg. Der jeg skal føde, på Bærum sykehus har de fremdeles lystgass :) (enn så lenge....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke prinsipielt imot epidural, og hadde tenkt på det for mine fødsler hvis det ble helt uutholdelig. Jeg har ikke hørt andre som er helt imot heller. For meg er avveiningen å måtte sitte oppreist bøyd mens de stikker en svær nål inn i ryggraden min, hvor det er mye nervetråder som helst ikke skal skades. Derfor ville jeg unngå epidural hvis jeg ellers taklet fødselen. Det gjorde jeg.

Jeg har forøvrig prøvd lystgass og badekar, og syntes det siste var best. Skulle jeg født igjen hadde jeg valgt badekar uansett. Problemet er hvis man pga høyt blodtrykk ikke får i badekar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vertfall hørt om noen som har fått det. Spinalhodepine kan forekomme dersom man rammer spinalrommet ved innleggelse av epiduralbedøvelsen. Altså at man "bommer" eller noe, jeg er ikke helt sikker, men leste vertfall på bloggen til lykkelita at hun fikk det etter fødselen og måtte ha bloodpatch for å tette.

Anonymous poster hash: 38f97...abe

Ja er sånn det er. Jeg har hatt kraftig spinalhodepine etter en spinalprøve og vil ikke oppleve det igjen. Mislykket blodpatch etterpå. Så jeg leste mye om epidural for å finne ut om sjansen for spinalhodepine, ville ikke risikere det som nybakt mamma. Fant ut at det kan man få når de setter den feil.

Jeg konkluderte da med at jeg helst ikke ville ha epidural men ville se det an. Fikk en veldig treg fødsel og ble etterhver tilbudt epidural og takket ja. Hvorfor være flau over det? (Den ble ironisk nok mislykket men heldigvis ingen spinalhodepine)

Men ja jeg har oppfattet det sånn at mange syns at man er feig om man velger smertelindring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ja jeg har oppfattet det sånn at mange syns at man er feig om man velger smertelindring.

Nå er ikke jeg en av dem som synes man er feig, men jeg har inntrykket av at noen heller tenker at folk som sier allerede fra start at jeg SKAL ha epidural f.eks, og ikke engang se hvor langt man kommer uten, er litt "feige".

Alle som har født vet jo at det gjør ekstremt vondt. Om jeg trenger epidural så trenger jeg det.

Jeg tror altså det er mer at noen folk her inne synes at holdningen om å ikke engang prøve uten epidural er feig..Ikke det å faktisk å ta imot hvis det "trengs".

Anonymous poster hash: 8a419...b49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Nå er ikke jeg en av dem som synes man er feig, men jeg har inntrykket av at noen heller tenker at folk som sier allerede fra start at jeg SKAL ha epidural f.eks, og ikke engang se hvor langt man kommer uten, er litt "feige".

Alle som har født vet jo at det gjør ekstremt vondt. Om jeg trenger epidural så trenger jeg det.

Jeg tror altså det er mer at noen folk her inne synes at holdningen om å ikke engang prøve uten epidural er feig..Ikke det å faktisk å ta imot hvis det "trengs".

Anonymous poster hash: 8a419...b49

syns slett ikke det er feigt å ønske det på forhånd heller. Man vet jo som du sier at det kommer til å gjøre vondt. Ingen liker å ha vondt. Hadde tatt seg ut om andre pasienter som skulle gjennom en smertefull undersøkelse ble bedt om å prøve uten smertestillende først for å se hvordan det gikk.. Endret av BettyBoop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ønsket i utgangspunktet å ikke bruke epidural. Jeg hadde (og har fortsatt) stor tro på kvinnekroppens egen evne til å føde barn og ville heller bruke alternativ smertelindring. Mine hovedargumenter mot epidural går på:

1. Risiko for at fødselen stopper opp (har hørt om flere det har skjedd med)

2. Ønsket ikke å risikiere å få spinalhodepine

3. Ville være i så god form som mulig etterpå, og epidural henger vel litt i?

4. Jeg misliker sprøyter, men takler smerter ganske bra

MEN dersom jordmor eller lege hadde sagt til meg under fødselen at: "Nå trenger du epidural", hadde jeg ikke protestert. Jeg er ikke i mot bruken for de som virkelig trenger det, men ville strekke meg langt for å klare meg uten.

Jeg var utrolig heldig og hadde en veldig rask fødsel. Jeg pustet meg gjennom riene, og selv om jeg skrek ved ca 9 cm åpning at: "Nå klarer jeg ikke mer!", så hadde jeg aldri et reelt behov for smertelindring.



Anonymous poster hash: 830de...5ec
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal litt til at legene treffer såpass feil, og med feil dose da..

Men går også an å få spinalhodepine.

Anonymous poster hash: abab6...7bc

Skal litt til ja, men når man kjenner en som er blitt lam og en hvor den virket på feil område blir man litt skeptisk. Så jeg søker nok et sykehus hvor de har lystgass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg en av dem som synes man er feig, men jeg har inntrykket av at noen heller tenker at folk som sier allerede fra start at jeg SKAL ha epidural f.eks, og ikke engang se hvor langt man kommer uten, er litt "feige".

Alle som har født vet jo at det gjør ekstremt vondt. Om jeg trenger epidural så trenger jeg det.

Jeg tror altså det er mer at noen folk her inne synes at holdningen om å ikke engang prøve uten epidural er feig..Ikke det å faktisk å ta imot hvis det "trengs".

Anonymous poster hash: 8a419...b49

Jeg syns ikke at det er feigt. Men de kan bli skuffet om de ikke får det. Også kan de jo ombestemme seg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg en av dem som synes man er feig, men jeg har inntrykket av at noen heller tenker at folk som sier allerede fra start at jeg SKAL ha epidural f.eks, og ikke engang se hvor langt man kommer uten, er litt "feige".

Alle som har født vet jo at det gjør ekstremt vondt. Om jeg trenger epidural så trenger jeg det.

Jeg tror altså det er mer at noen folk her inne synes at holdningen om å ikke engang prøve uten epidural er feig..Ikke det å faktisk å ta imot hvis det "trengs".

Anonymous poster hash: 8a419...b49

Hvorfor er man "litt feig" om man vet at en vil ha epidrual paa forhaand? Igjen, smerte lindring ble ikke oppfunnet for morro skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...