Gå til innhold

Barn og sex

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette synes jeg var litt spesielt. Mener du virkelig at du hadde bekymret deg om barna dine ikke hadde kjærester før de var 18? Det kan være mange årsaker til det.

(Selv hadde jeg ikke kjæreste før jeg ble 19. Jeg var forelsket i flere før det, men de var ikke forelsket i meg. Og de som var forelsket i meg var ikke jeg interessert i. Og - takk og pris - var jeg ikke interessert i å bli sammen med dem likevel bare for å bli kvitt dyden.)

Du la ikke merke til den delsetningen som beskrev problemet. "så hvis mine sønner hadde vært såpass frakoblet sosiale settinger at de"

Hadde de vært i din situasjon, ville jeg vurdert det som de var i prosessen, og at DEN kan ta tid, er kun ett spørsmål om modning.

Jeg må innrømme at svarene på mine meninger overasker meg. Gitt at jeg har gjennomgått to tenåringsmiljøer (mine sønner er veldig forskjellige), over en periode på neste 10 år og fulgt i størrelseorden 90 ungdommer i ulike kontekter, virker det fremmed for meg å se en slik avkobling fra tenåringenes og ungdommenes liv. Det er litt: "De vil ikke ha noe med oss å gjøre, så de får passe på seg selv men likevel overholde reglene mine"

Mine barn har alltid vært nære, så jeg har fulgt dem på oppturer og nedturer, og vært med på kjærlighetsorg og pur lykke, og jeg kan ikke se for meg en situasjon der jeg ikke hadde lagt merke til det selv om de ikke fortalte meg det. Venner og kjærester har løpt ut og inn her i alle år gjennom oppveksten, så i tilleg til kontakt med mine egne barn, har jeg naturlig kontakt med en relativt omfattende gjeng med jevnaldrene.

Omgangskretsen min er selvfølgelig ikke statistisk representant, så det blir feil å konkludere noe, men jeg må ærlig innrømme at jeg føler at jeg bor i ett eller annet spesialeksempel som er signifikant atypisk for resten av landet, noe som forundrer meg litt.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde kommet an på hvor gammel hun var og hvem hun hadde sex med.

Jeg håper derimot hun venter så lenge som mulig.

Informasjon om prevensjon og konsekvensene av sex skulle hun i hvert fall få høre om.

Til hun er 70?

Anonymous poster hash: e29f3...27e

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk heller ikke kjæreste før jeg var 19,men var ikke akkurat sosialt frakoblet av den grunn. Min nåværende Kjæreste var også i sitt første forhold på den alderen, og han var _hvertfall_ ikke sosialt frakoblet. :ler:

Tror du bekymrer deg litt mer enn nødvendig, Druid. ;)

Har ikke hatt behov for å bekymre meg. Begge disse er mere i vater enn faren noen sinne har vært ... Godt noe utvikler seg positivt med slekters gang :-)

Gjest New_Girl
Skrevet

Til hun er 70?

Anonymous poster hash: e29f3...27e

Ja, minst.

• Liker 1
Skrevet

Ja, minst.

jaja, hun slipper i alle fall maset om barnebarn .... :-)

AnonymBruker
Skrevet

:popcorn:

Anonymous poster hash: ef7f8...612
Skrevet

Du la ikke merke til den delsetningen som beskrev problemet. "så hvis mine sønner hadde vært såpass frakoblet sosiale settinger at de"

Hadde de vært i din situasjon, ville jeg vurdert det som de var i prosessen, og at DEN kan ta tid, er kun ett spørsmål om modning.

Jeg må innrømme at svarene på mine meninger overasker meg. Gitt at jeg har gjennomgått to tenåringsmiljøer (mine sønner er veldig forskjellige), over en periode på neste 10 år og fulgt i størrelseorden 90 ungdommer i ulike kontekter, virker det fremmed for meg å se en slik avkobling fra tenåringenes og ungdommenes liv. Det er litt: "De vil ikke ha noe med oss å gjøre, så de får passe på seg selv men likevel overholde reglene mine"

Mine barn har alltid vært nære, så jeg har fulgt dem på oppturer og nedturer, og vært med på kjærlighetsorg og pur lykke, og jeg kan ikke se for meg en situasjon der jeg ikke hadde lagt merke til det selv om de ikke fortalte meg det. Venner og kjærester har løpt ut og inn her i alle år gjennom oppveksten, så i tilleg til kontakt med mine egne barn, har jeg naturlig kontakt med en relativt omfattende gjeng med jevnaldrene.

Omgangskretsen min er selvfølgelig ikke statistisk representant, så det blir feil å konkludere noe, men jeg må ærlig innrømme at jeg føler at jeg bor i ett eller annet spesialeksempel som er signifikant atypisk for resten av landet, noe som forundrer meg litt.

Jo, jeg la merke til den. Det er mulig det ikke var ment slik, men det du sier er faktisk at det at man debuterer sent betyr at man er "frakoblet sosiale settinger".

Resten av svaret ditt tror jeg vel egentlig ikke er myntet på meg?

For jeg tror kanskje noen her oppfatter deg annerledes enn slik jeg oppfatter deg. Resten av det du skriver er i grunnen ikke kontroversielt for meg, og jeg er langt på vei enig i det. Ungdommer er interesserte i sex, og de kommer til å ha sex med hverandre. For meg er det ikke viktig om det skjer når de er 16 eller 18 eller 20, men at omstendighetene rundt det virker ok (dvs at forholdene virker jevnbyrdige, på et vis). Jeg har ingen tro på at foreldre skal moralisere og preke om seksuell lavalder. Ungdommer kommer til å ha sex med hverandre samme hva foreldrene sier, og for mange moralprekener tror jeg heller går på bekostning av barnas åpenhet, noe jeg ikke ønsker. Jeg tror veien å gå heller er å være åpen om sex og sørge for at de kan nok om det til å treffe valg som er riktige for dem :)

Jeg er også enig med deg i at det for ungdommer kan være lenge å vente fra 16 til 18, det er ikke sånn at det er likegyldig for dem når de debuterer. Seksuell frustrasjon er vel egentlig ikke bra for noen.

Gjest Gjest
Skrevet (endret)

Pinadø, hvis man har ei jente som skræver før hun er ferdig med ungdomsskolen så er det et nederlag. Rett og slett fordi alle får høre om det og jenta blir singlet ut som ei som er enkel å få i seng og de andre (også eldre fyrer) går og venter på sin tur og hun blir behandlet deretter. Det beste er å få dem til å forstå at man må holde sine ben samlet og fokusere på sin utdannelse, for folk har ikke respekt for tenåringsjenter som prioriterer kjæresteri fremfor skole. Forumet her er ellers flust av tråder om hvor skadet jentene blir av å starte med sånt for tidlig, mange av dem er så ødelagt at de faktisk er udatebare allerede når de er bare en 19-20 år.

Endret av Gjest
  • Liker 3
Skrevet

Pinadø, hvis man har ei jente som skræver før hun er ferdig med ungdomsskolen så er det et nederlag. Rett og slett fordi alle får høre om det og jenta blir singlet ut som ei som er enkel å få i seng og de andre (også eldre fyrer) går og venter på sin tur og hun blir behandlet deretter. Det beste er å få dem til å forstå at man må holde sine ben samlet og fokusere på sin utdannelse, for folk har ikke respekt for tenåringsjenter som prioriterer kjæresteri fremfor skole. Forumet her er ellers flust av tråder om hvor skadet jentene blir av å starte med sånt for tidlig, mange av dem er så ødelagt at de faktisk er udatebare allerede når de er bare en 19-20 år.

wow! eneste som er "udatebare" er vel heller folk med slike holdinger som du har.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er de mellom 16 og 18 får de bestemme selv. Er de under 16 vil de få strenge formaninger og eventuelle straffetiltak på samme måte som om de utfører andre kriminelle handlinger som tyveri, bilkjøring, bruk av alkohol og narkotika o.s.v.

Anonymous poster hash: 8197c...60a

Man blir ikke straffet selv om man har sex før man er 16, ikke snakk om noe du ikke vet. Det er ikke straffbart på samme måte som tyveri osv. Den seksuelle lavalderen er til for å beskytte jentene fra å bli misbrukt, ikke stoppe de fra å ha frivillig sex med 15-16-17 åringer.

Å debutere tidlig er ikke det samme som å ha mange partnere. Herregud..

Anonymous poster hash: 44d93...8b0

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Ja, jeg er helt enig, mine barn er de vakreste og mest tiltrekkende som finnes. Ikke rart de må slå vekk damer med stokk. Så kansje vi skal avskrive dette på min skjeve virkelighetsreferanse.

Jeg tror du tillegger meg HANDLINGER som ikke nødvendigvis er MINE konsekvenser av mine MENINGER selv om det kansje hadde vært det hos deg.

du har ikke barn. Du bare troller. Slike som deg burde ikke ha barn.
Gjest BettyBoop
Skrevet

Man blir ikke straffet selv om man har sex før man er 16, ikke snakk om noe du ikke vet. Det er ikke straffbart på samme måte som tyveri osv. Den seksuelle lavalderen er til for å beskytte jentene fra å bli misbrukt, ikke stoppe de fra å ha frivillig sex med 15-16-17 åringer.

Å debutere tidlig er ikke det samme som å ha mange partnere. Herregud..

Anonymous poster hash: 44d93...8b0

det er ikke lov for en på 17 å ha sex med noen under 16 nei.
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange er ikke uføre i dag av en vill ungdomstid med sex, drugs and rocken roll! Det er fakta. Mange kvinner som skjems og har psykiske lidelser den dag i dag av utsvevende og tidlig debut. Å riste av seg billig-stempel er ikke lett for disse som debuterer tidlig. Det er ikke kult! Det kuleste er å være jomfru lengst!!

Anonymous poster hash: 22485...8d0
  • Liker 1
Skrevet

Hvor mange er ikke uføre i dag av en vill ungdomstid med sex, drugs and rocken roll! Det er fakta. Mange kvinner som skjems og har psykiske lidelser den dag i dag av utsvevende og tidlig debut. Å riste av seg billig-stempel er ikke lett for disse som debuterer tidlig. Det er ikke kult! Det kuleste er å være jomfru lengst!!

Anonymous poster hash: 22485...8d0 [/acronym

Bullcrap.

AnonymBruker
Skrevet

En del uvitenhet her ser jeg. Det er IKKE ulovlig for to 14-åringer å ha sex sammen. Eller to 12-åringer for den saks skyld. Det blir ulovlig først når den ene er under seksuell lavalder og den andre er over.

Høres også ut som om folk her har stålkontroll på barnas sexliv. Tror dere seriøst at dere vil få vite når barna debuterer seksuelt??? :skratte: :skratte: Snakk om å være naive. Hvis min datter debuterer som 15-åring er vel vi de siste som vi få vite det tror jeg.

Viktigste er at de har kunnskaper om prevensjon og at det er 100% frivillig. Hvorfor skal man være bekymret om barnet opplever noe så deilig så lenge det foregår i trygge ramme? Unner man ikke barna sine å få oppleve orgasme og deilig sex?

Anonymous poster hash: 4a9d8...170
  • Liker 2
Gjest BettyBoop
Skrevet

En del uvitenhet her ser jeg. Det er IKKE ulovlig for to 14-åringer å ha sex sammen. Eller to 12-åringer for den saks skyld. Det blir ulovlig først når den ene er under seksuell lavalder og den andre er over.

Høres også ut som om folk her har stålkontroll på barnas sexliv. Tror dere seriøst at dere vil få vite når barna debuterer seksuelt??? :skratte: :skratte: Snakk om å være naive. Hvis min datter debuterer som 15-åring er vel vi de siste som vi få vite det tror jeg.

Viktigste er at de har kunnskaper om prevensjon og at det er 100% frivillig. Hvorfor skal man være bekymret om barnet opplever noe så deilig så lenge det foregår i trygge ramme? Unner man ikke barna sine å få oppleve orgasme og deilig sex?

Anonymous poster hash: 4a9d8...170

det at du bruker barna sine og orgasme i en og samme setning er utrolig forstyrrende..
AnonymBruker
Skrevet

det viktigste er at det ikke er noe de angrer veldig på etterpå. (Mener ikke som i "æsj har jeg hatt sex med han der?" Men som i "jeg var ikke klar" eller at han/hun følte seg presset)

Selv hadde jeg sex for første gang når jeg var 14 (og i fast forhold) nå er jeg 17 og vi er samboere. Jeg angrer ikke i det hele tatt, og kommer heller ikke til å gjøre det dersom det blir slutt. Da tenker jeg det er greit. Synes mange gjør sex til noe veldig stort, på en negativ måte. Misforstå meg rett, sex er noe personlig som man deler med den man elsker og ikke noe man har med hvem som helst (selvsagt finnes jo de som gjør det også) men enkelte får det jo til å høres ut som en skam. Sex er noe helt naturlig og vakkert, ikke noe man skal skamme seg over.

Personlig synes jeg ikke det er rart at mange ungdommer nå velger å ikke være åpne om dette temaet, nettopp fordi så mange voksne ser så negativt på det. Hadde jeg hatt barn hadde jeg ønsker at mitt barn hadde turt å være åpen om slike ting. Tenk så fælt å være ung og usikker, hatt sex for første gang og angre på det, og i tillegg skamme seg og skjule det for sine egne foreldre!

Anonymous poster hash: 3541e...34a

AnonymBruker
Skrevet

Alt du skriver her er jo bare tull. Det å debutere tidlig er overhodet ikke det samme som å ha sex med alle. Selv hadde jeg sex for første gang som fjortenåring, med han som i dag er samboeren min. Det var ikke mange som visste det, og heller ingen som behandlet meg som en hore. Noe helt annet er jo om du går på ungdomsskolen og allerede har hatt sex med en hel haug, men da får du stempel som løs av meg uansett om du er 14 eller 40.

Gjest BettyBoop
Skrevet

det viktigste er at det ikke er noe de angrer veldig på etterpå. (Mener ikke som i "æsj har jeg hatt sex med han der?" Men som i "jeg var ikke klar" eller at han/hun følte seg presset)

Selv hadde jeg sex for første gang når jeg var 14 (og i fast forhold) nå er jeg 17 og vi er samboere. Jeg angrer ikke i det hele tatt, og kommer heller ikke til å gjøre det dersom det blir slutt. Da tenker jeg det er greit. Synes mange gjør sex til noe veldig stort, på en negativ måte. Misforstå meg rett, sex er noe personlig som man deler med den man elsker og ikke noe man har med hvem som helst (selvsagt finnes jo de som gjør det også) men enkelte får det jo til å høres ut som en skam. Sex er noe helt naturlig og vakkert, ikke noe man skal skamme seg over.

Personlig synes jeg ikke det er rart at mange ungdommer nå velger å ikke være åpne om dette temaet, nettopp fordi så mange voksne ser så negativt på det. Hadde jeg hatt barn hadde jeg ønsker at mitt barn hadde turt å være åpen om slike ting. Tenk så fælt å være ung og usikker, hatt sex for første gang og angre på det, og i tillegg skamme seg og skjule det for sine egne foreldre!

jeg snakker ennå ikke åpent om sex til mine foreldre. Jeg vil ikke vite om deres sexliv heller og jeg er over 30 og tanken på at mine foreldre har sex kvalmer meg fortsatt ut.
Gjest Gjest
Skrevet

Alt du skriver her er jo bare tull. Det å debutere tidlig er overhodet ikke det samme som å ha sex med alle. Selv hadde jeg sex for første gang som fjortenåring, med han som i dag er samboeren min. Det var ikke mange som visste det, og heller ingen som behandlet meg som en hore. Noe helt annet er jo om du går på ungdomsskolen og allerede har hatt sex med en hel haug, men da får du stempel som løs av meg uansett om du er 14 eller 40.

Hvor mange 40 åringer kjenner du som fremdeles går på ungdomssskolen?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...