Druid Skrevet 6. juni 2014 #21 Skrevet 6. juni 2014 Hvorfor er dette "ikke sunt"? Samme om de debuterer om de er 18 eller 23 år vel. Det er ikke om å gjør å ha sex tidligst mulig bare for å være "normal".. Det handler ikke om å være NORMAL. Det handler om at du er fysiologisk programmert for å debutere seksuelt i en gitt tid. Lovene vi har, er nettopp knyttet til å beskytte barn fra problemene som kan oppstå nettopp av dette. Det er såpass mye hormoner i spill for å få gutter og jenter til sengs , et det er enkelt å manipulere dem til å gjøre uoverveide beslutninger. Hvordan denne prosessen skjer, påvirker HELE DITT LIV etterpå; hjernen din "setter"seg ikke før du er rundt 25, slik at det som skjer i denne tidsrammen, er VIKTIG. Å samfunnsmessig flytte seksuell debut et par år ut i puberteten er sånn sett ikke den store utfordringen, spesielt ikke hvis du samfunnsmessig kan styre den kollektive oppfatningen. Hvilket vi tidligere har hatt mange effektive metoder for. Men i dag kan du ikke styre en døyt av samfunnsinformasjonen. Det finnes ingen "offentlig versjon" lenger. Verdisynet har heller ingen forankring lenger, så å NÅ begynner å strekke debutalderen langt inn i voksen alder kan jeg ikke tenke meg er fysiologisk sundt. Folk som ufrivillig ikke debuterer når kroppen er klar, vil merkes. Like mye som de som ufrivillig debuterer. Jeg har lenge observert at det virker som Menn i ett generelt lys enten får ett mindre motivasjon for seksualitet, eller oppfatter seg som tapere i kjønnsmarkedet på tross av at det er mye mer orientert rundt menns grunnleggende seksualitet enn før. Dette er en utvikling som har utviklet seg relativt raskt siste 30 år. Det hadde vært ekstremt spennede å kunnet forske på dette.
Ciara Skrevet 6. juni 2014 #22 Skrevet 6. juni 2014 Det hadde det vært interessant å se kilden på, ettersom snittet da må ha økt radikalt på 90-tallet for så å falle igjen. Skjønner uansett ikke problemet med at gutter debuterer som 18-åringer, og det tror jeg neimen ikke gutta selv ser problemet med heller. Nja, jeg tror de fleste unge gutter er opptatt av å ha sex. Så det og da er kanskje 18 litt kjipt. Men i ettertid ser det kanskje annerledes ut, hva vet jeg? 1
Gjest Ciegus Skrevet 6. juni 2014 #23 Skrevet 6. juni 2014 Nja, jeg tror de fleste unge gutter er opptatt av å ha sex. Så det og da er kanskje 18 litt kjipt. Men i ettertid ser det kanskje annerledes ut, hva vet jeg? Jeg har ikke inntrykk av at gjennomsnittet av gutter og menn (ettersom snittet har vært 18 en stund) mener de ventet for lenge. Selvfølgelig kan det være kjipt der og da, jeg syns også det var kjipt å ikke få tak i øl da jeg var 14, men når jeg først begynte å drikke noen år senere tenkte jeg ikke akkurat "faen, dette skulle jeg ha gjort mye tidligere!". Jeg tror ikke akkurat vi trenger å bekymre oss for at snittet har sex "for sent". 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #24 Skrevet 6. juni 2014 Kommer jo helt ann på hvor gamle de er. Men er de over 16 vil jeg egentlig si at jobben din er gjort på det området. Da har de blitt såpass selvstendige at om de vil, så gjennomfører de det. Med foreldrenes velsignelse eller ikke. Man kan jo ikke ha full kontroll hele tiden uansett. Så god informasjon og samtaler om temaet er det du kan bidra med Så får man jo håpe at de tar med seg litt av det de har lært når valget skal tas Anonymous poster hash: 32dad...d07
Druid Skrevet 6. juni 2014 #25 Skrevet 6. juni 2014 Det hadde det vært interessant å se kilden på, ettersom snittet da må ha økt radikalt på 90-tallet for så å falle igjen. Skjønner uansett ikke problemet med at gutter debuterer som 18-åringer, og det tror jeg neimen ikke gutta selv ser problemet med heller. Jeg ble veldig interesert i å forfølge denne, og tror vi snakker om statistisk diskontinasjon : Statestikken jeg siktet til ble gitt ut av RFSU i 82 eller 83, husker ikke. Det var en bok skolen hadde fått klassesett av som ble gitt ut i smug av læreren vår (ja jeg kommer fra tungt bygdemiljø, og det var sterk motstand mot at ungdomskuleelever skulle få seksualundervisning. ) Statistiken du sikter til, tilhører folkehelseinstituttet og er knyttet til en seksualundersøkelse de første gang sente ut i 1987. Så det jeg tror det er snakk om her, er dels at undersøkelsene bruker ulike statistiske modeller og måltall. dels at kildene er ulike og det ville ikke forundre meg om undersøkelsen i tillegg bruker ulik definisjon av debut. Så vi snakker om at tallene jeg snakker om ikke på noen måte kan sammenlignes med de du bruker.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #26 Skrevet 6. juni 2014 Det handler ikke om å være NORMAL. Det handler om at du er fysiologisk programmert for å debutere seksuelt i en gitt tid. Lovene vi har, er nettopp knyttet til å beskytte barn fra problemene som kan oppstå nettopp av dette. Det er såpass mye hormoner i spill for å få gutter og jenter til sengs , et det er enkelt å manipulere dem til å gjøre uoverveide beslutninger. Hvordan denne prosessen skjer, påvirker HELE DITT LIV etterpå; hjernen din "setter"seg ikke før du er rundt 25, slik at det som skjer i denne tidsrammen, er VIKTIG. Å samfunnsmessig flytte seksuell debut et par år ut i puberteten er sånn sett ikke den store utfordringen, spesielt ikke hvis du samfunnsmessig kan styre den kollektive oppfatningen. Hvilket vi tidligere har hatt mange effektive metoder for. Men i dag kan du ikke styre en døyt av samfunnsinformasjonen. Det finnes ingen "offentlig versjon" lenger. Verdisynet har heller ingen forankring lenger, så å NÅ begynner å strekke debutalderen langt inn i voksen alder kan jeg ikke tenke meg er fysiologisk sundt. Folk som ufrivillig ikke debuterer når kroppen er klar, vil merkes. Like mye som de som ufrivillig debuterer. Jeg har lenge observert at det virker som Menn i ett generelt lys enten får ett mindre motivasjon for seksualitet, eller oppfatter seg som tapere i kjønnsmarkedet på tross av at det er mye mer orientert rundt menns grunnleggende seksualitet enn før. Dette er en utvikling som har utviklet seg relativt raskt siste 30 år. Det hadde vært ekstremt spennede å kunnet forske på dette. For noe vrøvl. Det eneste jeg kan være enig i er at hvordan og når man debuterer (og den umiddelbare fortsettelsen av sexlivet) har mye å si for sexlivet senere. Men jeg har ingen tro på at NOEN tar skade av å vente til de er 18. Anonymous poster hash: 26e84...0b2 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #27 Skrevet 6. juni 2014 Ikke så kult med tenåringsgraviditeter og aborter vel? Hvis jentene passet bedre på seg selv og stod opp for seg selv, så hadde de ikke hatt samleie så tidlig. De gjør det pga press og ikke noe annet. Mange angrer i ettertid, mange synes det er flaut og vondt, de drikker seg gjerne fulle første gangene, og slik skal det ikke være. Man skal debutere når man er forelsket, og gutten er forelsket tilbake, og man er ganske normal om man venter med dette til man er over 20. Anonymous poster hash: 22485...8d0 1
Druid Skrevet 6. juni 2014 #28 Skrevet 6. juni 2014 For noe vrøvl. Det eneste jeg kan være enig i er at hvordan og når man debuterer (og den umiddelbare fortsettelsen av sexlivet) har mye å si for sexlivet senere. Men jeg har ingen tro på at NOEN tar skade av å vente til de er 18. Anonymous poster hash: 26e84...0b2 Hvis de VENTER til de er 18, er vi enig, hvis de føler de ekskluderes til de er 18, ikke enig. Det tok 1 år fra jeg var klar og til jeg fikk sjangsen; det hadde nok vært bedre for alle at jeg hadde klart det første gangen :-) Og spørsmålet om "skade", (Hvilket blir feil ord, for vi som mennesker har en enorm evne til å assimilere unaturlig belastning.) handler mere om hvilke konsekvenser det har samfunnsmessig og utviklingmessig. Ikke så kult med tenåringsgraviditeter og aborter vel? Hvis jentene passet bedre på seg selv og stod opp for seg selv, så hadde de ikke hatt samleie så tidlig. De gjør det pga press og ikke noe annet. Mange angrer i ettertid, mange synes det er flaut og vondt, de drikker seg gjerne fulle første gangene, og slik skal det ikke være. Man skal debutere når man er forelsket, og gutten er forelsket tilbake, og man er ganske normal om man venter med dette til man er over 20. Anonymous poster hash: 22485...8d0 Tenåringsgraviditet og abort har INGEN direkte korralisering med tidlig debutalder. Nederland har av kulturelle årsaker betraktelig lavere debutalder enn Norge, men har færre tenåringsgraviditeter. Tenåringsgraviditeter og anger knyttet til seksuell debut har ALT å gjøre med ubevist og undertrykt forhold til seksualitet. Norske ungdommer er fortsatt altfor dårlig på prevensjon og bruk av kondomer, noe som speiler at noe er alvorlig galt i hvordan ungdom forholder seg til sin seksualitet. Altfor mye tenåringsex skjer på grunnlag av "Jeg vil vise at jeg er glad i h?n" eller "Er jeg bevist ved sex, er jeg hore, så la meg drikke meg full først så det ikke er min skyld". Det er litt skremmende at dette ikke har endret seg mer siden jeg var ung. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #29 Skrevet 6. juni 2014 Hvis de VENTER til de er 18, er vi enig, hvis de føler de ekskluderes til de er 18, ikke enig. Det tok 1 år fra jeg var klar og til jeg fikk sjangsen; det hadde nok vært bedre for alle at jeg hadde klart det første gangen :-) Og spørsmålet om "skade", (Hvilket blir feil ord, for vi som mennesker har en enorm evne til å assimilere unaturlig belastning.) handler mere om hvilke konsekvenser det har samfunnsmessig og utviklingmessig. Tenåringsgraviditet og abort har INGEN direkte korralisering med tidlig debutalder. Nederland har av kulturelle årsaker betraktelig lavere debutalder enn Norge, men har færre tenåringsgraviditeter. Tenåringsgraviditeter og anger knyttet til seksuell debut har ALT å gjøre med ubevist og undertrykt forhold til seksualitet. Norske ungdommer er fortsatt altfor dårlig på prevensjon og bruk av kondomer, noe som speiler at noe er alvorlig galt i hvordan ungdom forholder seg til sin seksualitet. Altfor mye tenåringsex skjer på grunnlag av "Jeg vil vise at jeg er glad i h?n" eller "Er jeg bevist ved sex, er jeg hore, så la meg drikke meg full først så det ikke er min skyld". Det er litt skremmende at dette ikke har endret seg mer siden jeg var ung. Ekskluderes? Fikk sjansen? Hva i alle dager mener du med dette? Var det sexfester som du ikke ble invitert til? Eller prøvde du deg bare på helt random folk i håp om å få snøret i bånn? Er du mann eller kvinne? Anonymous poster hash: 26e84...0b2 3
Ciara Skrevet 6. juni 2014 #30 Skrevet 6. juni 2014 Jeg har ikke inntrykk av at gjennomsnittet av gutter og menn (ettersom snittet har vært 18 en stund) mener de ventet for lenge. Selvfølgelig kan det være kjipt der og da, jeg syns også det var kjipt å ikke få tak i øl da jeg var 14, men når jeg først begynte å drikke noen år senere tenkte jeg ikke akkurat "faen, dette skulle jeg ha gjort mye tidligere!". Jeg tror ikke akkurat vi trenger å bekymre oss for at snittet har sex "for sent". Nei, det synes jeg ikke vi skal bekymre oss for heller, håper du ikke trodde jeg mente det. Selv mener jeg at det er fornuftig å vente (og spesielt fornuftig for mine barn! hehe). De fleste av mine mannlige venner som har snakket om dette sier imidlertid at de - naturlig nok - var forferdelig utålmodige som tenåringer og gjerne ville ha sex så fort som mulig. Men som du sier - i tilbakeblikk er det mye som fortoner seg annerledes.
Druid Skrevet 6. juni 2014 #31 Skrevet 6. juni 2014 Ekskluderes? Fikk sjansen? Hva i alle dager mener du med dette? Var det sexfester som du ikke ble invitert til? Eller prøvde du deg bare på helt random folk i håp om å få snøret i bånn? Er du mann eller kvinne? Anonymous poster hash: 26e84...0b2 Jeg er mann. Ekskluderes var feil ord, jeg vet ikke hvordan jeg skal ordsette det, og spesielt etter at vi har avklart at tallene ikke er til å stole på : Det virker pussig at menn i gjennomsnitt ikke får kjærester før de er relativt gamle. Og vi ser en voksende gruppe menn som oppfatter seg utestengt fra sexmarkedet, samtidig som vi ser en økende antall kvinner som føler seg ignorert. Det ligger en problematisk dissonans her som det hadde vært interesant å lært mere om. Når det gjelder personlig; min første kjæreste møtte jeg på ett felles arrangement og vår naturlige handlingsmønster ble avbrudt av tekniske problemer. Vi holdt ett langdistanseforhold en liten tid, men vi var på hver vår side av landet og katalysatoren for at det kunne holdt lenger var litt denne spennigen vi aldri fikk utløst. Jeg traff hun som skulle bli min første ekte sexopplevelse ett år senere, men da var mye av det spennede og utforskende i det ødelagt. Men på den annen side skulle det bokstavelig talt redde livet mitt :-)
Gjest BettyBoop Skrevet 6. juni 2014 #32 Skrevet 6. juni 2014 Jeg ville bli svært bekymret hvis mine sønner hadde ventet med sex til de ble 18. Det kan selvfølgelig være resultatet av en bevist tankegang, og det er jo kjempeflott, men det kan også være tegn på aseksualitet, og selv om aseksualitet ikke i seg selv er ett alvorlig problem, gir det tunge konsekvenser som krever oppmerksomhet. Jeg TROR du EGENTLIG mener om de har sex før lavalderen, bygd på misforståelsen av at lavalderen regulerer når barn får lov til å ha sex. DET er ikke det loven er ment til å regulere og jeg har ikke brukt 2 kalorier på å styre når de føler seg moden til å ha sex. Istedet har jeg fokusert på bevisthet om sex, grensesetting og tilhørende konsekvenser. herregud. Dummeste innlegget ever. Gjennomsnittsgutten debuterer når han er 17-18. 2
Gjest BettyBoop Skrevet 6. juni 2014 #33 Skrevet 6. juni 2014 (endret) Ouch! Det Kan Ikke Være Sundt! Ikke rart vi har mye menn med pussige oppfatninger på KG. Begge mine gutter debuterte på mer fornuftige tid. Virkelig sjokkert her nå. Debutalder ser ut til å ha økt med nesten to år siden jeg var ung... Not good!sykt at gutter skal oppleve sexpress fra egne foreldre.. Samt unger har jo ikke en tendens til å fortelle om sitt sexliv til foreldra heller.. det er ikke unormalt å debutere som 18 åring. Og hva hvis de ikke har kjæreste før 18, skal du råde dem til pulevennforhold og ons? Hva slags forelder er du egentlig? Endret 6. juni 2014 av BettyBoop 2
Gjest BettyBoop Skrevet 6. juni 2014 #34 Skrevet 6. juni 2014 Det handler ikke om å være NORMAL. Det handler om at du er fysiologisk programmert for å debutere seksuelt i en gitt tid. Lovene vi har, er nettopp knyttet til å beskytte barn fra problemene som kan oppstå nettopp av dette. Det er såpass mye hormoner i spill for å få gutter og jenter til sengs , et det er enkelt å manipulere dem til å gjøre uoverveide beslutninger. Hvordan denne prosessen skjer, påvirker HELE DITT LIV etterpå; hjernen din "setter"seg ikke før du er rundt 25, slik at det som skjer i denne tidsrammen, er VIKTIG. Å samfunnsmessig flytte seksuell debut et par år ut i puberteten er sånn sett ikke den store utfordringen, spesielt ikke hvis du samfunnsmessig kan styre den kollektive oppfatningen. Hvilket vi tidligere har hatt mange effektive metoder for. Men i dag kan du ikke styre en døyt av samfunnsinformasjonen. Det finnes ingen "offentlig versjon" lenger. Verdisynet har heller ingen forankring lenger, så å NÅ begynner å strekke debutalderen langt inn i voksen alder kan jeg ikke tenke meg er fysiologisk sundt. Folk som ufrivillig ikke debuterer når kroppen er klar, vil merkes. Like mye som de som ufrivillig debuterer. Jeg har lenge observert at det virker som Menn i ett generelt lys enten får ett mindre motivasjon for seksualitet, eller oppfatter seg som tapere i kjønnsmarkedet på tross av at det er mye mer orientert rundt menns grunnleggende seksualitet enn før. Dette er en utvikling som har utviklet seg relativt raskt siste 30 år. Det hadde vært ekstremt spennede å kunnet forske på dette. for gutter har ikke en høyrehånd de kan tilfredsstille seg selv med. Neeida. Du prater bare svada. 1
Druid Skrevet 6. juni 2014 #35 Skrevet 6. juni 2014 sykt at gutter skal oppleve sexpress fra egne foreldre.. Samt unger har jo ikke en tendens til å fortelle om sitt sexliv til foreldra heller.. det er ikke unormalt å debutere som 18 åring. Og hva hvis de ikke har kjæreste før 18, skal du råde dem til pulevennforhold og ons? Hva slags forelder er du egentlig? Jeg er kansje heldig siden mine barn har vært veldig åpne i forhold til sitt kjærlighet og sex liv med oss som foreldre. Og det handler ikke om at de MÅ ha sex så tidlig som mulig, heller ikke om det er VANLIG eller normalt å debutere som 18, men kjæresteforhold i tenårene ender normalt i sex, så hvis mine sønner hadde vært såpass frakoblet sosiale settinger at de ikke hadde hatt kjærester før de ble 18, hadde jeg bekymret meg. Det betyr ikke at jeg hadde presset på for seksuell kontakt, men jeg hadde blokket WOW .... 1
Gjest BettyBoop Skrevet 6. juni 2014 #36 Skrevet 6. juni 2014 Fy faen!!! Det er faktisk ikke alle som får kjæreste i tenåra selv om de har mange venner. Er man ikke av den kjekkeste eller mest populære så er det faktisk helt vanlig å ikke ha kjæreste. Jeg blir så provosert av deg. Foreldre skal da ikke gå å la barna føle seg unormale bare fordi barna ikke går inn i akkurat den rammen du synes er normal. Jævla idiot 7
Druid Skrevet 6. juni 2014 #37 Skrevet 6. juni 2014 Fy faen!!! Det er faktisk ikke alle som får kjæreste i tenåra selv om de har mange venner. Er man ikke av den kjekkeste eller mest populære så er det faktisk helt vanlig å ikke ha kjæreste. Jeg blir så provosert av deg. Foreldre skal da ikke gå å la barna føle seg unormale bare fordi barna ikke går inn i akkurat den rammen du synes er normal. Jævla idiot Ja, jeg er helt enig, mine barn er de vakreste og mest tiltrekkende som finnes. Ikke rart de må slå vekk damer med stokk. Så kansje vi skal avskrive dette på min skjeve virkelighetsreferanse. Jeg tror du tillegger meg HANDLINGER som ikke nødvendigvis er MINE konsekvenser av mine MENINGER selv om det kansje hadde vært det hos deg. 1
Gjest Iddy Skrevet 6. juni 2014 #38 Skrevet 6. juni 2014 Gutter debuterer senere enn jenter pågrunn av at de i gjennomsnitt modnes senere. Jenter ser oftere oppover (alder), mens gutter må se (marginalt) nedover. Tidlig seksuell debut henger ofte sammen med alkoholbruk, og dette er blant annet en riskofaktor for å bli utsatt for seksuelle krenkelser.
Ciara Skrevet 6. juni 2014 #39 Skrevet 6. juni 2014 Jeg er kansje heldig siden mine barn har vært veldig åpne i forhold til sitt kjærlighet og sex liv med oss som foreldre. Og det handler ikke om at de MÅ ha sex så tidlig som mulig, heller ikke om det er VANLIG eller normalt å debutere som 18, men kjæresteforhold i tenårene ender normalt i sex, så hvis mine sønner hadde vært såpass frakoblet sosiale settinger at de ikke hadde hatt kjærester før de ble 18, hadde jeg bekymret meg. Det betyr ikke at jeg hadde presset på for seksuell kontakt, men jeg hadde blokket WOW .... Dette synes jeg var litt spesielt. Mener du virkelig at du hadde bekymret deg om barna dine ikke hadde kjærester før de var 18? Det kan være mange årsaker til det. (Selv hadde jeg ikke kjæreste før jeg ble 19. Jeg var forelsket i flere før det, men de var ikke forelsket i meg. Og de som var forelsket i meg var ikke jeg interessert i. Og - takk og pris - var jeg ikke interessert i å bli sammen med dem likevel bare for å bli kvitt dyden.) 2
Gjest Ciegus Skrevet 6. juni 2014 #40 Skrevet 6. juni 2014 Jeg fikk heller ikke kjæreste før jeg var 19,men var ikke akkurat sosialt frakoblet av den grunn. Min nåværende Kjæreste var også i sitt første forhold på den alderen, og han var _hvertfall_ ikke sosialt frakoblet. Tror du bekymrer deg litt mer enn nødvendig, Druid. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå