Gå til innhold

Fått sjokkbeskjeden. Jeg har pco..Hva gjør jeg nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en kvinne på 28 år. Min mann er 32 og vi har prøvd i noen måneder nå å bli gravide uten å lykkes. Var hos gynekolog i dag og fikk bekreftet syster på den ene eggstokken og forhøyet et hormon (husker ikke navnet) og derfor diagnosen PCO.

Legen var en utenlandsk mann. Og jeg skjønte egentlig lite av det han sa.

Han ville i første omgang at min mann skulle avlegge sædprøve neste uke, også skulle vi bli kalt inn i september (fikk ikke før pga ferie) og derfra skulle vi snakke om hva vi skulle gjøre. Han sa at hovedårsaken til at jeg kanskje ikke ble gravid var at jeg er overvektig og dermed har utviklet PCO. Han sa at hvis jeg gikk ned i vekt, ville jeg bli gravid om min manns sperm var ok. Men er det så enkelt?

Jeg har hatt regelmessig mens i ca et år nå, men før dette hadde jeg uregelmessig i flere år. Da var jeg nærmere normalvektig. Så hva om jeg hadde dette da også? Da vil det jo ikke hjelpe å gå ned i vekt?

Jeg har tatt el-tester regelmessig i flere måneder nå og de har vært positive når de skal være det. Men problemet er vel da at kroppen prøver å få el, men ikke får det til?

Jeg kan veldig lite om denne sykdommen. Prøvd å lest meg litt frem på nett, men føler alle har ulike historier. Tenkte derfor å opprette denne tråden for litt infor og støtte..Kanskje flere er i min situasjon...

Jeg må si jeg er ganske langt nede nå. Det var jo ikke sånn det skulle bli...

Hva om jeg ikke kan bli gravid? Hva om min manns sperm ikke er i orden også?Også må jeg gå helt til september for å få svar på det...Legen mente han kunne gi meg et stimulerende stoff som gjorde at jeg fikk el. Men først måtte vi finne ut at spermen var i orden.

Noen som har erfaring med å få stimulert el? Jeg forsto det slik at det finnes flere typer behandling for dette. Hvilke stoff er det og har de bivirkninger i kroppen? Er veldig negativ på tanken av å ta noe "unaturlig". Har ikke gått på p-piller på 5 år..Bare brukt kondom foruten de siste to år...

Legen sa det var veldig positivt at jeg hadde regelmessig menstrasjon. Betyr det at det kan være enklere for meg å bli gravid?

Jeg har heller ikke akne eller uønsket hårvekst. Kun et og annet hår på haken som jeg napper ut.

Mange spørsmål her, men håper noen kan svare meg...

er så usikker på hvordan veien blir nå fremover og følte legen ga meg lite svar og alt var egentlig veldig kleint og lite informativt.

Sitter igjen med fortvilelse og mange spørsmål...



Anonymous poster hash: aa6ca...07a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mitt råd:legger om kosten totalt, begynner å trene mens du googler deg halvt ihjel og oppsøker en helsekost som forhåpentligvis er kompetent, en biopat eller lignende for hormonprøver og blodprøver eventuelt. grete roede.



Anonymous poster hash: f6044...9ea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble kvitt pcos med å legge om til lavkarbo.



Anonymous poster hash: 17efd...c79
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og pcos og ble gravid uten problem innen 9 måneder, det er vel 1 år som er normalen :)

Når du har regelmessig menstruasjon så er det jo veldig god sjanse for at det kommer til å gå greit.

Det beste er jo å søke på nett etter info, er ikke alltid leger er like oppdatert heller.

Nå er de vel ikke helt sikre på om vi får pcos fordi vi er tjukke eller om vi blir tjukke pga. pcos, det var det min gynekolog som og er spesialist sa til meg.

Uansett så er det mange sier de får god effekt på lavkarbo,så det kan jo prøves. Nå vet jeg ikke hvor lenge dere har prøvd men noen måneder er i mitt hode ikke mer enn 5 mnd iallfall, så dere har jo ikke prøvd et år engang.

Så jeg hadde roet meg litt ned og bare fortsatt prøving som vanlig, ikke stress for mye iallfall for det er virkelig ikke bra for oss med pcos, det forverrer symptomene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Lavkarbo er altså en måte..Jeg hadde 14 cyster på eggstokken sa han..

Vet ikke om det er mye? Høres sånn ut.

Kan el komme når som helst eller kommer den "når den skal" hvis den kommer?

Til nå ha vi bare hatt sex et par dager før el og under, men nå burde vi kanskje ha regemessig sex hver dag eller annenhver hele måneden hvis el kanskje kommer sporadisk???



Anonymous poster hash: aa6ca...07a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid 6 mnd etter jeg fikk påvist pco, så løpet er ikke kjørt ;)

Mannen hadde heldigvis bra spermkvalitet og jeg fikk pergotime for å "kicke" igang eggløsningen, dette funket etter 4 mnd. dog med trippel kur :)

Lykke til :)



Anonymous poster hash: ec93b...a0e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble gravid 6 mnd etter jeg fikk påvist pco, så løpet er ikke kjørt ;)

Mannen hadde heldigvis bra spermkvalitet og jeg fikk pergotime for å "kicke" igang eggløsningen, dette funket etter 4 mnd. dog med trippel kur :)

Lykke til :)

Anonymous poster hash: ec93b...a0e

Hva er pergotime?

Anonymous poster hash: aa6ca...07a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på å kjøpe meg clearblue fertilitetsmonitor, men den viser vel ikke om jeg har el, bare om hormonet øker? Og det vet jeg jo det gjør i.o.m at jeg får positive el-tester.

Hva tenker dere om denne monitoren? Og hvordan kan jeg ha regelmessig mens, men ingen el?

Forvirret....



Anonymous poster hash: aa6ca...07a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alt legen har sagt og gjort høres veldig fornuftig ut. Det er ikke ofte jeg leser om leger/gynekologer som gjør alt så riktig her inne. Ventetidene i det offentlige er lange, så vil du at ting skal gå raskere må dere bruke det private. Det viktigste akkurat nå er å sjekke ut mannen, og så starte behandling av deg. Ingen vits i å stresse med fertilitetsmonitor og videre testing, dere er jo i systemet for videre utredning.

Man kan ha regelmessig mens og EL til tross for PCO, men diagnosen kan likevel gjøre det vanskelig å bli gravid på grunn hormonubalanse.

Det at du er redd for hormoner og kunstige stoffer er egentlig ganske irrasjonelt, og er kanskje det du bør jobbe med først og fremst. Både p-pillen, pergotime og andre hormoner er egentlig veldig uskyldige og har ingen langtidseffekter på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Lavkarbo er altså en måte..Jeg hadde 14 cyster på eggstokken sa han..

Vet ikke om det er mye? Høres sånn ut.

Kan el komme når som helst eller kommer den "når den skal" hvis den kommer?

Til nå ha vi bare hatt sex et par dager før el og under, men nå burde vi kanskje ha regemessig sex hver dag eller annenhver hele måneden hvis el kanskje kommer sporadisk???

Anonymous poster hash: aa6ca...07a

Lavkarbo er IKKE måten. Lavkarbo er et MIDDEL forå gå ned i vekt.

Vektnedgang er det som hjelper, fordi mye fett på kroppen gjør at du produserer østrogenfett, som i sin tur hemmer eggløsning når du skal ha en slik. Da fanges egget som skulle vært løst ut av andre hormoner, fast i eggstokken din. Etterhvert får du fler og flere fangede egg og utvikler polycystiske ovarier.

"Flercyste eggstokker." Du stanser altså eggløsning med å ha østrogenfett.

Går du ned i vekt vil du produsere mindre slikt fett og eggene kan løsne sånn de skal.

Men når de fanges pga feil i hormonbalansen din pga østrogenproduserende fett rundt magen, så kan det jo heller ikke vandre ned fra eggstokken, feste seg i livmoren og befruktes.

Lavkarbo er altså en måte å gå ned i vekt på.

Hvordan du går ned er ikke så viktig,bare det skjer. Det må også skje over TID. Derfor er lavkarbo en fin vei å gå :)

Til spørsmålet om hva du gjør nå. Du ber fastlegen om å henvise deg til indremedisiner som kan holde oversikt over hormonnivåenedine med jevnlige kontroller, måle blodtrykk og sette deg på metformin. Dette er en medisin som hjelper vektnedgangen ved å stabilisere blodsukkeret og derfor gjør deg mindre sulten, slik vi med PCOS blir,pga nedsatt sensitivitet i insulinreseptorene våre. Det er dette som gir overvekten vår, forresten...

Lykke til og spis NATTLYSOLJE. Det er viktig for oss med PCOS.

Husk også på at å bli gravide kan vi fint bli dersom vi får hormoner som stimulerer eggløsningen :)

Så fortsett hos gynekolog og planlegg familien nå.

Anonymous poster hash: 344f2...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på å kjøpe meg clearblue fertilitetsmonitor, men den viser vel ikke om jeg har el, bare om hormonet øker? Og det vet jeg jo det gjør i.o.m at jeg får positive el-tester.

Hva tenker dere om denne monitoren? Og hvordan kan jeg ha regelmessig mens, men ingen el?

Forvirret....

Anonymous poster hash: aa6ca...07a

Nei, det skal du ikke. Det er gynekolog som skal følge med på eggstokkene dine og se om cystene forsvinner. Indremedisiner skal fortelle deg når du er fri for ubalanse i hormonene igjen.

Løsningen er ikke moitor fordi du HAR IKKE noen eggløsninger å sjekke.

Men du kan altså få hormoner på sykehus, når du vil bli gravid. Det må gynekolog, fastlege og indremedisiner hjelpe med.

Jeg går forresten også til ernæringsfysiolog på Aker sykehus, gratis pga PCOS. Hun hjelper meg med vektnedgangen. Har gått med 10kg på ett år og skal ned 10 kg til :) UTEN lavkarbo. Jeg spiser poteter og brød :) Metformin satte igang vektnedgangen min. Før det skjedde ingenting uansett hva jeg gjorde.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 344f2...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg er en kvinne på 28 år. Min mann er 32 og vi har prøvd i noen måneder nå å bli gravide uten å lykkes. Var hos gynekolog i dag og fikk bekreftet syster på den ene eggstokken og forhøyet et hormon (husker ikke navnet) og derfor diagnosen PCO.

Legen var en utenlandsk mann. Og jeg skjønte egentlig lite av det han sa.

Han ville i første omgang at min mann skulle avlegge sædprøve neste uke, også skulle vi bli kalt inn i september (fikk ikke før pga ferie) og derfra skulle vi snakke om hva vi skulle gjøre. Han sa at hovedårsaken til at jeg kanskje ikke ble gravid var at jeg er overvektig og dermed har utviklet PCO. Han sa at hvis jeg gikk ned i vekt, ville jeg bli gravid om min manns sperm var ok. Men er det så enkelt?

Jeg har hatt regelmessig mens i ca et år nå, men før dette hadde jeg uregelmessig i flere år. Da var jeg nærmere normalvektig. Så hva om jeg hadde dette da også? Da vil det jo ikke hjelpe å gå ned i vekt?

Jeg har tatt el-tester regelmessig i flere måneder nå og de har vært positive når de skal være det. Men problemet er vel da at kroppen prøver å få el, men ikke får det til?

Jeg kan veldig lite om denne sykdommen. Prøvd å lest meg litt frem på nett, men føler alle har ulike historier. Tenkte derfor å opprette denne tråden for litt infor og støtte..Kanskje flere er i min situasjon...

Jeg må si jeg er ganske langt nede nå. Det var jo ikke sånn det skulle bli...

Hva om jeg ikke kan bli gravid? Hva om min manns sperm ikke er i orden også?Også må jeg gå helt til september for å få svar på det...Legen mente han kunne gi meg et stimulerende stoff som gjorde at jeg fikk el. Men først måtte vi finne ut at spermen var i orden.

Noen som har erfaring med å få stimulert el? Jeg forsto det slik at det finnes flere typer behandling for dette. Hvilke stoff er det og har de bivirkninger i kroppen? Er veldig negativ på tanken av å ta noe "unaturlig". Har ikke gått på p-piller på 5 år..Bare brukt kondom foruten de siste to år...

Legen sa det var veldig positivt at jeg hadde regelmessig menstrasjon. Betyr det at det kan være enklere for meg å bli gravid?

Jeg har heller ikke akne eller uønsket hårvekst. Kun et og annet hår på haken som jeg napper ut.

Mange spørsmål her, men håper noen kan svare meg...

er så usikker på hvordan veien blir nå fremover og følte legen ga meg lite svar og alt var egentlig veldig kleint og lite informativt.

Sitter igjen med fortvilelse og mange spørsmål...

Anonymous poster hash: aa6ca...07a

Finn en lege / gynekolog som er ekspert på området og spør ham/ henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen sa det var veldig positivt at jeg hadde regelmessig menstrasjon. Betyr det at det kan være enklere for meg å bli gravid?

Anonymous poster hash: aa6ca...07a

Glemte å svare på dette.

Saken er at når man ikke har mensen heller, som noen med PCOS ikke får, så øker sjansen forå få livmorkreft. Dette skjer fordi slimhinnen inne i livmoren byttes jo ut, hver gang vi blør. Men vi med syndromet har falske menstruasjoner. Det kalles de fordi vi IKKE blør ut et ubefruktet egg.

Hvis vi ikke blør ut slimhinnen iform av en falsk menstruasjon, så øker kreftfaren.

Mange med PCOS får Diane pillen for å sette igang blødninger, så kreftfaren minker eller forsvinner.

Gynekologen måler tykkelsen på livmorslimhinnen på ultralyd.

Men det er jo ikke en aktuell problemstilling for deg :)

Anonymous poster hash: 344f2...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må jo gå ned i vekt da. Du må trene og spise lavkarbo og eventuelt telle kalorier slik at du spiser mindre enn det du forbrenner.



Anonymous poster hash: ce8a3...803
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er pergotime?

Anonymous poster hash: aa6ca...07a

Det er hormon-kuren som utløser en eggløsning.

Anonymous poster hash: 344f2...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å svare på dette.

Saken er at når man ikke har mensen heller, som noen med PCOS ikke får, så øker sjansen forå få livmorkreft. Dette skjer fordi slimhinnen inne i livmoren byttes jo ut, hver gang vi blør. Men vi med syndromet har falske menstruasjoner. Det kalles de fordi vi IKKE blør ut et ubefruktet egg.

Hvis vi ikke blør ut slimhinnen iform av en falsk menstruasjon, så øker kreftfaren.

Mange med PCOS får Diane pillen for å sette igang blødninger, så kreftfaren minker eller forsvinner.

Gynekologen måler tykkelsen på livmorslimhinnen på ultralyd.

Men det er jo ikke en aktuell problemstilling for deg :)

Anonymous poster hash: 344f2...504

Hvilken gynekolog er det som har sagt det her til deg? Alle som går på p-piller har en falsk menstruasjon, men alle som hopper over den pillefrie uken har ikke mensen i det hele tatt. Jeg har endometriose og alle gynekologene jeg har vært med sier at jeg ikke skal ha mensen og at det ikke finnes noe som helst farlig med å ikke ha mensen.

Det er bare tull altså at det er farlig å ikke ha mensen. Mange kvinner går i 10 år på p-pillen kontinuerlig uten mensen uten at det skaper noe større risiko for noe som helst.

Anonymous poster hash: ce8a3...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er hormon-kuren som utløser en eggløsning.

Anonymous poster hash: 344f2...504

Nei, unnskyld. Når svarte jeg litt feil.Det er hormonkuren som stimulerer eggproduksjon, slik at eggene kan løses ut.

Beklager at jeg postet det første. Det er altså feil.

Anonymous poster hash: 344f2...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken gynekolog er det som har sagt det her til deg? Alle som går på p-piller har en falsk menstruasjon, men alle som hopper over den pillefrie uken har ikke mensen i det hele tatt. Jeg har endometriose og alle gynekologene jeg har vært med sier at jeg ikke skal ha mensen og at det ikke finnes noe som helst farlig med å ikke ha mensen.

Det er bare tull altså at det er farlig å ikke ha mensen. Mange kvinner går i 10 år på p-pillen kontinuerlig uten mensen uten at det skaper noe større risiko for noe som helst.

Anonymous poster hash: ce8a3...803

Det du sier her er ikke riktig fordi de blør ut slimhinnen i de pillefrie dagene.

Det er ikke en gynekolog som har sagt dette. Det er flere gynekologer, to indremedisinere, tre fastleger og et bibliotek med bøker på medisinstudiet. Så ta det rollig. Jeg vet hva jeg snakker om. ;)

Jeg sa forresten ikke at det er farlig å ikke ha mens. Jeg sier det ØKER kreftfare i livmoren.

Det er noe ganske annet. ;)

Anonymous poster hash: 344f2...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier her er ikke riktig fordi de blør ut slimhinnen i de pillefrie dagene.

Det er ikke en gynekolog som har sagt dette. Det er flere gynekologer, to indremedisinere, tre fastleger og et bibliotek med bøker på medisinstudiet. Så ta det rollig. Jeg vet hva jeg snakker om. ;)

Jeg sa forresten ikke at det er farlig å ikke ha mens. Jeg sier det ØKER kreftfare i livmoren.

Det er noe ganske annet. ;)

Anonymous poster hash: 344f2...504

Hvilken gynekolog er det som har sagt det her til deg? Alle som går på p-piller har en falsk menstruasjon, men alle som hopper over den pillefrie uken har ikke mensen i det hele tatt. Jeg har endometriose og alle gynekologene jeg har vært med sier at jeg ikke skal ha mensen og at det ikke finnes noe som helst farlig med å ikke ha mensen.

Det er bare tull altså at det er farlig å ikke ha mensen. Mange kvinner går i 10 år på p-pillen kontinuerlig uten mensen uten at det skaper noe større risiko for noe som helst.

Anonymous poster hash: ce8a3...803

Når du har endometriose, som du har, såper det rett at du IKKE skal blø, fordi du vil danne blod andre steder i kroppen, der du har vev som får samme typen slimhinner som innsiden av livmoren. Denne slimhinnen løses jo da opp og blør- og du blir sykere. Derfor skal du selvsagt hoppe over pillefrie dager. Du står jo på et behandlingsregime. :)

Så det du sier er helt riktig for en med endometriose. :)

Anonymous poster hash: 344f2...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier her er ikke riktig fordi de blør ut slimhinnen i de pillefrie dagene.

Det er ikke en gynekolog som har sagt dette. Det er flere gynekologer, to indremedisinere, tre fastleger og et bibliotek med bøker på medisinstudiet. Så ta det rollig. Jeg vet hva jeg snakker om. ;)

Jeg sa forresten ikke at det er farlig å ikke ha mens. Jeg sier det ØKER kreftfare i livmoren.

Det er noe ganske annet. ;)

Anonymous poster hash: 344f2...504

Les ordet kontinuerlig. Det betyr ikke pillefrie dager. Det er en grunn til at jeg er anbefalt å ikke ha mensen i det hele tatt av mange gynekologer (inkludert to overleger på gynekologisk avdeling). Jeg har i tillegg en immunsykdom som gjør at jeg har økt kreftfare i livmor om jeg blir smittet av HPV, men likevel blir jeg anbefalt å ikke ha mensen (altså å gå på p-pillen KONTINUERLIG) og har i tillegg lest mange steder at det ikke er noe problem å ikke ha mens. Grunnen er at man ikke har noe slimhinne som bygger seg opp når man går på p-pillen og dermed ingen slimhinne som må byttes ut. Så det du har hørt er nok en myte.

Anonymous poster hash: ce8a3...803

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...