Gå til innhold

Tror du på livet etter døden?


Gjest Steamboat

Anbefalte innlegg

Dere som ikke tror på livet etter døden, eller som tenker dere bare tar det som det kommer:

Hva har dere å tape på å utforske det?

Hva hvis? :)

Jeg kan signere på at det er verdt å gi Jesus et forsøk!

"Salig er den som ikke ser, men likevel tror."

Hva mener du med "utforske det"? Det er ingen annen måte å "utforske" livet etter døden enn å faktisk dø. De religiøses tilnærming er å underkaste seg dogmer og hellige bøker uten å stille for mange spørsmål ved innholdet. Det fungerer ikke spesielt godt for den som vil tro på ting fordi de er sanne på en måte som er verifiserbar, og ikke fordi en eller annen profet en eller annen gang erklærte at det bare er sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du med "utforske det"? Det er ingen annen måte å "utforske" livet etter døden enn å faktisk dø. De religiøses tilnærming er å underkaste seg dogmer og hellige bøker uten å stille for mange spørsmål ved innholdet. Det fungerer ikke spesielt godt for den som vil tro på ting fordi de er sanne på en måte som er verifiserbar, og ikke fordi en eller annen profet en eller annen gang erklærte at det bare er sånn.

Med å utforske mener jeg å ikke bare lese hva religionboka fra videregående sier om kristendommen og alle de kjedelige tradisjonene, men å faktisk engasjere seg litt å prøve å forstå kristendommen fra innsiden.

Og da mener jeg ikke at man må gå på kjedelige søndagsgudstjenster. Mange får ikke så mye ut av det. Men det finnes andre måter, andre møter å gå på, f eks i frimenigheter :)

Jeg er ikke kristen fordi ei gammel bok sier ditt og datt. Ja, jeg er vokst opp med foreldre som har tatt meg med på søndagsskolen osv. Men mitt valg om å følge Jesus var et personlig valg, ikke av tradisjon, og jeg valgte det ikke fordi det var forventet av meg, eller fordi jeg syns det var en bra teori, men fordi jeg tror at Jesus lever den dag idag, og jeg har opplevd han i mitt liv. Jeg er forandret på innsiden, på uforklarlig vis. Bør oppleves :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese

Vist det faktisk er liv etter døden så håper jeg det er slik Swedenborg beskrev det. Men egentlig er det jo det samme om det er liv etter døden. Om det ikke er det vil vi aldri vite det om det er det så kan vi ihvertfall få vite hvem som hadde rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg tror selv om jeg ikke er sikker på hvordan livet blir, om man kommer til himmelen eller blir gjenfødt. Sikker på at jeg har en udødelig sjel.

det virker ikke logisk at man blir gjenfødt. Hvordan skal man transformeres fra et råtnende lik som først blir jord og så skal man bli en sædcelle? Hvordan går det til liksom? Nei vi blir nok ikke annet en gjødsel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese

det virker ikke logisk at man blir gjenfødt. Hvordan skal man transformeres fra et råtnende lik som først blir jord og så skal man bli en sædcelle? Hvordan går det til liksom? Nei vi blir nok ikke annet en gjødsel.

Det er sjelen som blir gjenfødt i en ny kropp. Det er ikke kroppen som dør som blir født igjen.

Vel det er ihvertfall slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det finnes et liv etter døden.

Det er mange interessante teorier om livet etter døden, f.eks denne http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2503370/Quantum-physics-proves-IS-afterlife-claims-scientist.html

Mennesker er veldig bastante og mener de har endelige svar på alt, samtidig er det stadig vekk nyesvar og teorier og vi er i konstant utvikling. Hva som er det fulle bildet vil vi kanskje aldri få se

Anonymous poster hash: f6607...e3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man er dø så er man død. Det er ikke noe mer etter det. Hvertfall det jeg tror. Også derfor jeg er livredd døden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med å utforske mener jeg å ikke bare lese hva religionboka fra videregående sier om kristendommen og alle de kjedelige tradisjonene, men å faktisk engasjere seg litt å prøve å forstå kristendommen fra innsiden.

Og da mener jeg ikke at man må gå på kjedelige søndagsgudstjenster. Mange får ikke så mye ut av det. Men det finnes andre måter, andre møter å gå på, f eks i frimenigheter :)

Jeg er ikke kristen fordi ei gammel bok sier ditt og datt. Ja, jeg er vokst opp med foreldre som har tatt meg med på søndagsskolen osv. Men mitt valg om å følge Jesus var et personlig valg, ikke av tradisjon, og jeg valgte det ikke fordi det var forventet av meg, eller fordi jeg syns det var en bra teori, men fordi jeg tror at Jesus lever den dag idag, og jeg har opplevd han i mitt liv. Jeg er forandret på innsiden, på uforklarlig vis. Bør oppleves :)

Og dine pålitelige kilder til informasjon om et evt liv etter døden er da....?

Det er sikkert hyggelig for deg at du har en religiøs tro som du føler er din egen og som fungerer for deg, men jeg har en mer skeptisk tilnærming til materien, og kan ikke tro på noe av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Det er sjelen som blir gjenfødt i en ny kropp. Det er ikke kroppen som dør som blir født igjen.

Vel det er ihvertfall slik jeg har forstått det.

jaha. Så sjelen havner i pungen på en eller annen random fyr? Å bli gjenføďt er at man blir født på ny. Ikke at en sjel hopper inn i en kropp som alt lever. Endret av BettyBoop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dine pålitelige kilder til informasjon om et evt liv etter døden er da....?

Det er sikkert hyggelig for deg at du har en religiøs tro som du føler er din egen og som fungerer for deg, men jeg har en mer skeptisk tilnærming til materien, og kan ikke tro på noe av det.

Å tro er en gave, ikke en prestasjon. Ang. spørsmålet: ja, jeg tror på et liv etter døden.

Anonymous poster hash: 57a0c...ba2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Å tro på livet etter døden blir litt som å tro på the flying spaghettimonster. Det er kanskje mulig, men det finnes ikke et eneste indisie for at det er reelt, så hvorfor i alle dager tro på det da?



Anonymous poster hash: 35bcf...9da
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg velger å ikke tro på døden. At det som er meg bare forandrer energi og svever videre.

Dine atomer er jo "energi" som blir fraktet videre, så det er jo litt halvsant. ^^ Problemet da er jo at man ender opp som jord, atmosphære, plante, mark, ku osv. og ikke et menneske. Eller om man ser lenge nok på det, så er det jo en god sannsynlighet for at dine atomer som du er bygget opp av nå havner hos et annet menneske som jo står på toppen av rangstigen, og den dagen de atomene befinner seg som sæd hos en mann så blir "du" jo gjenfødt i et ekstremt liten skala, hehe. Men dette kan jo ta 1 år, 10 år, 100 år, 1000 år osv.

Egentlig blir vi "født" i solen, som sprer oss videre til jorda. ;)

Endret av Timza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine atomer er jo "energi" som blir fraktet videre, så det er jo litt halvsant. ^^ Problemet da er jo at man ender opp som jord, atmosphære, mark, ku osv. og ikke et menneske. Eller om man ser lenge nok på det, så er det jo en god sannsynlighet for at dine atomer som du er bygget opp av nå havner hos et annet menneske, og den dagen de atomene befinner seg som sæd hos en mann så blir "du" jo gjenfødt i et ekstremt liten skala, hehe. Men dette kan jo ta 1 år, 10 år, 100 år, 1000 år osv.

Haha ja ikke sant? Jeg blir ett med naturen igjen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha ja ikke sant? Jeg blir ett med naturen igjen! ;)

Er jo en deilig tanke. Kanskje jeg får oppleve jorden om 100,000 år. ;)

Men det at sjelen går videre har jeg null tiltro på. Hva er sjelen? Er det den som avgjør deg som et menneske? Isåfall avhenger den av erfaringer og kun det, så når du blir født så har du en "restartet" sjel isåfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er jo en deilig tanke. Kanskje jeg får oppleve jorden om 100,000 år. ;)

Men det at sjelen går videre har jeg null tiltro på. Hva er sjelen? Er det den som avgjør deg som et menneske? Isåfall avhenger den av erfaringer og kun det, så når du blir født så har du en "restartet" sjel isåfall.

Sjelen det ser jeg på som den delen av meg som holder all kunnskap om alt. Livets essens. Men jeg tror ikke på gud og helvete og alt det der. Og den du blir som menneske avhenger av hva du velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjelen det ser jeg på som den delen av meg som holder all kunnskap om alt. Livets essens. Men jeg tror ikke på gud og helvete og alt det der. Og den du blir som menneske avhenger av hva du velger.

Og hva du velger avhenger av dine erfaringer tidligere i livet, samt erfaringene til dine medmennesker. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden mener dere denne sjelen som skal leve videre er for noe da? Hvor sitter den i kroppen, og hva slags substans er den laget av? Hvilket interface har den for å fungere sammen med en levende maskin av kjøtt og blod? På hvilket punkt i svangerskapet (eller etterpå?) fester sjelen seg til det nye mennesket, og hvordan i alle dager skjer dette? Hvor lagres sjelen i mellomtiden, og hvordan vet den hvor den skal? Når i evolusjonshistorien utviklet mennesket en sjel? Eller har alt liv en sjel, også vepsen, muggsoppen og E. colibakterien? I siste tilfelle er det jo ganske folksomt i en gjennomsnittlig menneskekropp, én menneskesjel pluss mange milliarder bakteriesjeler. Har virus sjel? Kan jeg gjenfødes som en tuberkulosebakterie? Og hvordan fungerer det egentlig med sjelene til disse, da de ikke føder nye generasjoner på vårt vis, men heller bare deler seg? Når man tar avlegger av en plante slik at både morplante og datterplante har samme DNA, sliter man sjelen i to også? Hva skal vi med en sjel, hva kan den gjøre som ikke den underfundige hjernen vår klarer på egenhånd?



Anonymous poster hash: 35bcf...9da
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden mener dere denne sjelen som skal leve videre er for noe da? Hvor sitter den i kroppen, og hva slags substans er den laget av? Hvilket interface har den for å fungere sammen med en levende maskin av kjøtt og blod? På hvilket punkt i svangerskapet (eller etterpå?) fester sjelen seg til det nye mennesket, og hvordan i alle dager skjer dette? Hvor lagres sjelen i mellomtiden, og hvordan vet den hvor den skal? Når i evolusjonshistorien utviklet mennesket en sjel? Eller har alt liv en sjel, også vepsen, muggsoppen og E. colibakterien? I siste tilfelle er det jo ganske folksomt i en gjennomsnittlig menneskekropp, én menneskesjel pluss mange milliarder bakteriesjeler. Har virus sjel? Kan jeg gjenfødes som en tuberkulosebakterie? Og hvordan fungerer det egentlig med sjelene til disse, da de ikke føder nye generasjoner på vårt vis, men heller bare deler seg? Når man tar avlegger av en plante slik at både morplante og datterplante har samme DNA, sliter man sjelen i to også? Hva skal vi med en sjel, hva kan den gjøre som ikke den underfundige hjernen vår klarer på egenhånd?

Anonymous poster hash: 35bcf...9da

Hvorfor stiller du deg selv så mange spørsmål som du ikke svarer på selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...