Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har jeg gjort det da?(latterliggjort og kritisert)? Jeg bare svarer på det folk skriver til meg, og når TS har problemer med at samfunnet ikke godtar ens valg så må man kunne si ifra at man synes pr idag så er barn mye mer inaktive..det finnes bhg barn ikke engang får lov til å klatre fordi det er så farlig,,,,det tar fra ungene en grunnleggende mestringsfølelse når de skal leve med alskens forbud hele tiden.

Om jeg kjenner noen overbeskyttende mødre så er det dem som er hjemmeværende. Har en hjemmeværende venninne som ennå ikke tør å ta med barnet sitt på lekeland og han er snart to år gammel. Og hun turte ikke under noen omstendigheter å komme på besøk til folk om de ikke var 100 % friske fordi hun var livredd for at gullungen skulle bli smittet. Om mannen min nøs en gang i bakgrunnen mens jeg snakket med henne på tlf så ble besøket avlyst sporenstreks.

Anonymous poster hash: 1e2e7...f34

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Naturligvis er menn mer positivt innstilt til å få bakkemannskap hjemme sånn at han kan fokusere på sin karriere på bekostning av sin kones.

Vi gikk ikke ut med at det nødvendigvis var meg (dama) som var hjemme med barna. Men at barna skulle slippe å vokse opp i en instutisjon.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Vi gikk ikke ut med at det nødvendigvis var meg (dama) som var hjemme med barna. Men at barna skulle slippe å vokse opp i en instutisjon.

Ja, ja, ja.

• Liker 2
Skrevet

Å vokse opp i en institusjon faktisk. Er du virkelig nødt til å dra ting helt ut i det ytterste ekstreme hjørnet for å klare å rettferdiggjøre dine eget valg? Alle bruker ikke barnehagen 40 timer i uka selv om de har plass vet du.

• Liker 7
Skrevet

Ser at ting kommer ut av kontroll her. Aner ikke om det er normalt på dette forumet :P Men tusen takk for alle svar :) Jeg er sikker på at ALLE her er fantastiske mødre (og fedre?) som vil KUN det beste for sine barn. Det hvertfall jeg har fått ut av dette er at det alltid vil være sånn at de som mener at det er best å ha barnet hjemme er de som valgte det selv og de som mener det er best å ha barnet i bhg er de som valgte det enten pga ingen annen mulighet eller fordi de ønsket det.

UANSETT, ikke angrip hverandre. Du som nevner at det er lettere for menn fordi de styrker sin karriere på bekostning av sin kones, husk at ikke alle kvinner ønsker bli karrierekvinner. Jeg tvang aldri min kone til å bli hjemme. Tvert imot, hun spurte om det var en mulighet og jeg fikk en annen jobb som gjorde det mulig. Alt trenger ikke å være sort hvitt.

Jeg har hvertfall fått bekreftet det jeg misstenkte, det ER normalt at folk reagerer med sjokk og vanntro hvis de selv hadde barn i bhg fra tidlig alder. Uansett, TAKK! :-D

• Liker 2
Skrevet (endret)

Har jeg gjort det da?(latterliggjort og kritisert)? Jeg bare svarer på det folk skriver til meg, og når TS har problemer med at samfunnet ikke godtar ens valg så må man kunne si ifra at man synes pr idag så er barn mye mer inaktive..det finnes bhg barn ikke engang får lov til å klatre fordi det er så farlig,,,,det tar fra ungene en grunnleggende mestringsfølelse når de skal leve med alskens forbud hele tiden.

Ja, det har du. Hvorfor skriver du at barnehagebarn bare se på TV og ikke får sosial trening, som om det skulle gjelde alle eller nesten alle? Det har ingenting å gjøre med at TS' føler seg kritisert eller sett ned på for sitt valg.

Og ærlig talt tror jeg de fleste barnehagebarn er like aktive som "hjemmeværende" barn, om ikke mer. Mitt barn går i naturbarnehage og er ute mye hver dag, går tur osv. Kjempeaktive er de.

Ja det er ganske fascinerende lesning det her. Om man ikke er 100 % hjemmeværende med sine små til de er 3-4-5-6 år så røsker man dem tydeligvis ut av senga i grålysninga, stapper i dem mat og kjører dem i barnehagen. Så blir man utslitt på jobb, kjøper toro lasagne på vei til bhg og setter barna foran tv'n frem til de skal legge seg fordi man selv er totalt utkjørt.

Anonymous poster hash: 1e2e7...f34

Nettopp. Det er så ekstremt overdrevet, at det er vanskelig å ta seriøst. Like teit som å mene at alle hjemmeværende barn bare "henger i skjørtene til mor" og ikke klarer sosialt samspill med andre barn.

Endret av Harlekin
Skrevet

Ser at ting kommer ut av kontroll her. Aner ikke om det er normalt på dette forumet :P Men tusen takk for alle svar :) Jeg er sikker på at ALLE her er fantastiske mødre (og fedre?) som vil KUN det beste for sine barn. Det hvertfall jeg har fått ut av dette er at det alltid vil være sånn at de som mener at det er best å ha barnet hjemme er de som valgte det selv og de som mener det er best å ha barnet i bhg er de som valgte det enten pga ingen annen mulighet eller fordi de ønsket det.

UANSETT, ikke angrip hverandre. Du som nevner at det er lettere for menn fordi de styrker sin karriere på bekostning av sin kones, husk at ikke alle kvinner ønsker bli karrierekvinner. Jeg tvang aldri min kone til å bli hjemme. Tvert imot, hun spurte om det var en mulighet og jeg fikk en annen jobb som gjorde det mulig. Alt trenger ikke å være sort hvitt.

Jeg har hvertfall fått bekreftet det jeg misstenkte, det ER normalt at folk reagerer med sjokk og vanntro hvis de selv hadde barn i bhg fra tidlig alder. Uansett, TAKK! :-D

Jeg er ikke sjokkert :)

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor overdrive sånn til de grader? Barnehagebarn vokser ikke opp på institusjon.

• Liker 4
Skrevet

Å vokse opp i en institusjon faktisk. Er du virkelig nødt til å dra ting helt ut i det ytterste ekstreme hjørnet for å klare å rettferdiggjøre dine eget valg? Alle bruker ikke barnehagen 40 timer i uka selv om de har plass vet du.

Ut fra det jeg leser her inne på KG, og hva jeg hører overalt - så virker det som veldig mange syntes det er slitsomt å ha barna hjemme noen timer.

Når det er sagt, så skrev jeg kun personlig hva jeg hadde valgt og hvorfor. Jeg har ikke kritisert noen andre for deres valg. At jeg ikke ville ha barn som skulle vokse opp "utenfor hjemmet" (hvis det høres bedre ut for deg) betyr ikke at du ikke kan velge det, vet du :wink:

Skrevet (endret)

Ut fra det jeg leser her inne på KG, og hva jeg hører overalt - så virker det som veldig mange syntes det er slitsomt å ha barna hjemme noen timer.

Når det er sagt, så skrev jeg kun personlig hva jeg hadde valgt og hvorfor. Jeg har ikke kritisert noen andre for deres valg. At jeg ikke ville ha barn som skulle vokse opp "utenfor hjemmet" (hvis det høres bedre ut for deg) betyr ikke at du ikke kan velge det, vet du :wink:

Men Myrthel, at barna tilbringer mange timer et annet sted enn hjemme, betyr ikke at de vokser opp der. Jeg tilbringer mange timer på jobben hver dag, men det er ikke der jeg bor ;)

Og "institusjon" er et negativt ladet ord som ikke har noe med hvordan dagens barnehager er.

Endret av Harlekin
  • Liker 6
Skrevet (endret)

Ja enkelte klarer kun å se verden i svarthvitt :) Bra at du fikk svar på det du lurte på, selv tror jeg at alt med måte er det beste.

Endret av Ultiva
  • Liker 4
Skrevet

Jeg mener at enhver familie må bestemme selv hva som er best. Det høres ut som om dere har det godt og at mor og barn har gode dager hjemme. Når det i tillegg går greit rundt økonomisk er det da bare fint!

Selv har vi fått barnehageplass etter endt permisjon, og det var det rette for oss - vi hadde ikke hatt råd til at en av oss var hjemmeværende. Jeg blir derfor kun provosert når noen hevder at vi likevel burde vært hjemme, fordi det ville medført veldig store omveltninger i familielivet ellers.

Så - enhver får velge selv! Og holde seg for god til å rakke ned på andres valg.

(Og så håper jeg selvsagt din kone har tenkt over hvilke konsekvenser dette får for hennes videre yrkesliv og økonomiske situasjon.)

Skrevet

Om jeg kjenner noen overbeskyttende mødre så er det dem som er hjemmeværende. Har en hjemmeværende venninne som ennå ikke tør å ta med barnet sitt på lekeland og han er snart to år gammel. Og hun turte ikke under noen omstendigheter å komme på besøk til folk om de ikke var 100 % friske fordi hun var livredd for at gullungen skulle bli smittet. Om mannen min nøs en gang i bakgrunnen mens jeg snakket med henne på tlf så ble besøket avlyst sporenstreks. Anonymous poster hash: 1e2e7...f34

Cool story..

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor overdrive sånn til de grader? Barnehagebarn vokser ikke opp på institusjon.

Det blir kalt det her jeg bor, fordi barna oppholder seg bak høye gjerder og låste porter. Mente ikke å overdrive.

Skrevet

Jeg mener at enhver familie må bestemme selv hva som er best. Det høres ut som om dere har det godt og at mor og barn har gode dager hjemme. Når det i tillegg går greit rundt økonomisk er det da bare fint!

Selv har vi fått barnehageplass etter endt permisjon, og det var det rette for oss - vi hadde ikke hatt råd til at en av oss var hjemmeværende. Jeg blir derfor kun provosert når noen hevder at vi likevel burde vært hjemme, fordi det ville medført veldig store omveltninger i familielivet ellers.

Så - enhver får velge selv! Og holde seg for god til å rakke ned på andres valg.

(Og så håper jeg selvsagt din kone har tenkt over hvilke konsekvenser dette får for hennes videre yrkesliv og økonomiske situasjon.)

Takk :) Det at dere velger å ha barnet i bhg fordi dere tenker på økonomi i lengden respekterer jeg fullt ut. Selvfølgelig bør man ha barn i bhg hvis annet vil medføre økonomiske problemer i lengden. Jeg vil aldri rakke ned på de som har barn i bhg men man blir til tider rakket ned på fordi man IKKE har barn i barnehage. Det er der problemet ligger.

• Liker 1
Skrevet

Det blir kalt det her jeg bor, fordi barna oppholder seg bak høye gjerder og låste porter. Mente ikke å overdrive.

Da burde dere kanskje tenke litt på hvordan dere fremstiller barnehagen. Portene er låst fordi barna skal være trygge, ikke fordi de er passive fanger der. Det er klart at det finnes dårlige barnehager, dessverre, og det er tragisk når de skal passe på det mest dyrebare vi har. Men jeg har tro på at de fleste barnehager er bra og de fleste barn har det bra der og lærer masse.

• Liker 2
Skrevet

Takk :) Det at dere velger å ha barnet i bhg fordi dere tenker på økonomi i lengden respekterer jeg fullt ut. Selvfølgelig bør man ha barn i bhg hvis annet vil medføre økonomiske problemer i lengden. Jeg vil aldri rakke ned på de som har barn i bhg men man blir til tider rakket ned på fordi man IKKE har barn i barnehage. Det er der problemet ligger.

Ja, skjønner at det er provoserende. Jeg synes det virker som om noen har noe negativt å si uansett hva man gjør. Det får vi vel alle prøve å heve oss over :) Skulle ønske folk kunne ha tillit til at man velger det som passer for sin egen familie - så lenge det ikke går på økonomi og helsa løs, og alle ser ut til å trives, selvfølgelig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk ikke i barnehage før jeg var 5 (født i 1980), da begynte jeg i halvdagsbarnehage. Mamma var hjemmeværende til jeg begynte på ungdomsskolen, og jeg hadde en 3 år yngre søster. Hverdagene hjemme var ikke veldig annerledes enn i barnehagen i dag: vi ungene var ute store deler av dagen med de andre ungene (6-7 stk på ca samme alder og noen søsken) i blokka. Mødrene satt ute, noen ganger "på tur", andre ganger alle sammen. Var det dårlig vær var vi inne hos noen, også "på tur".

Mødrene drev med sitt, husarbeid, matlaging, hobbier, skravling med de andre mødrene osv - det var ikke sånn at de satt og lekte med barna hele dagen selv om de var hjemme. Vi hadde selvsagt mye tid med mamma og pappa, men det var som regel på morgen og ettermiddag, akkurat som i dag.

Den eneste forskjellen på min hverdag og den min unge som går i barnehage i dag har, er at hun ikke er på lekeplassen foran blokka, men i barnehagen. Og det er ikke jeg og de andre mødrene som passer dem, men barnehageansatte. (Og de ansatte blir stabile, trygge voksenpersoner for ungene de også, det er ikke snakk om å "sette de bort til fremmede").

Jeg er selvfølgelig enig i at man ikke MÅ ha barn i barnehage fra de er 1 år, og de er selvsagt godt tjent med kortere dager enn 8-9 timer. Men at min er i barnehage 6 timer om dagen har jeg ingen dårlig samvittighet for - hun har det helt supert i barnehagen og får masse tid med mamma og pappa før og etter og i helgene.

Anonymous poster hash: 3fe93...4bf
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så godt for dere. Skulle ønsket at jeg ville være hjemme med barnet mitt. Ikke misforstå meg, jeg elsker barnet mitt over alt i verden, men jeg var hjemmeværende i underkant av tre måneder. De verste i mitt liv. Trivdes ikke i det hele tatt. Tror det er langt mer tabu enn en mor som ønsker å tilbringe hele dagen hjemme med barn.

Jeg høres kanskje forferdelig ut, men jeg henter barnet mitt tidlig hjem, og vi koser oss mye eller, men hjemmeværende var ikke for meg altså.

Anonymous poster hash: 09145...9de

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Barn har veldig godt av å sosialiseres med andre barn på samme alder. Derfor er barnehage en utrolig fin plass barnet kan bli kjent med seg selv og lære ting foreldrene ikke kan lære det.

Det viktigste av alt er selvsagt at foreldrene til barnet har det bra, og at barnet får den mat, tid og omsorg som den trenger.

Men dette er noe du som forelder må vite, uten å ha lest eller få i svar her på KG. Mors og fars instinkt heter det vel.

Anonymous poster hash: bc204...f1e
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...