Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2014 #21 Skrevet 2. juni 2014 Det er sånn det har blitt i 2014.... Ungen fødes og etter 1år så skal den i bhg mens mamma og pappa skal i fulltidsjobb,på den måten er dere "fullverdige medlemmer"av den norske stat.... Jeg synes du burde gi blaffen. Om jeg får barn vil jeg være med ungen MINST 2år før den er i bhg,og jobbe deltid imens ungene er små. Jeg synes ikke noe om det opplegget der man såvidt orker å se ungen et par timer på ettermiddagen der man kommer sliten hjem fra jobb.Altfor mange barn pr idag vokser opp med slitne foreldre som ikke orker å leke med barna,lage mat fra bunnen av osv...her er det bare Toro lasagne,plassere foran tv-en og være fornøyde skattebetalere... Du tror folk drev og leikte så veldig mye med barna tidligere??? Eller at alle hjemmeværende mødre var dyktige kokker??? 11
Ultiva Skrevet 2. juni 2014 #22 Skrevet 2. juni 2014 (endret) Klarer ikke helt å forstå hvordan så mange her mener det er en uting at unger ikke sendes i barnehage. Jeg gikk aldri i barnehage. I hverdagene når andre unger i nabolaget var i barnehagen hadde jeg en lekekamerat - min bror. Så raskt ungene kom hjem, hadde spist middag osv var der derimot plenty av lek med andre unger. Ikke minst i helgene når det tross alt ikke er noen unger i barnehagen! Er du sikker på ditt valg og på at ungen din faktisk får utviklet seg, er det ingenting galt i å ikke dra ungen ut av sengen klokken 06:30 hver dag for å spise en påtvunget frokost og ta bilturen til barnehagen. Nei takk Anonymous poster hash: a181a...bc2 Å rive ungene ut av senga kl 06:30 hver dag for å stappe i dem mat de ikke vil ha før man skyfler dem inn i barnehagen er strengt talt ikke noe alle foreldre gjør, selv om de benytter seg av bhg-tilbudet. F eks våre barn er i bhg syv timer 4 dager i uka, og de sover alltid til de våkner av seg selv om morgenen. Her i det særdeles barnevennlige nabolaget vårt så er det få som kommer hjem med barna fra jobb/bhg før kl 16-16:30 på hverdagene. Og da er det middag, familietid med foreldre, kveldsstell og legging som gjelder for de aller fleste. Sosialisering med nabobarna skjer stort sett i helgene når det er snakk om så små barn (og da er det ofte en god del som har planer eller er bortreist). Mine barn startet i bhg når de var mellom 18-24 mnd gamle og det tror jeg er helt perfekt. Da kunne de gå, prate litt og spise selv. Og da har de begynt samleken med andre barn, de sitter ikke bare og leker alene i en krok lenger. Språket hos dem alle skjøt forøvrig veldig fart etter bhg-start, men det kan jo være tilfeldig. Endret 2. juni 2014 av Ultiva 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #23 Skrevet 2. juni 2014 Hei. Min kone og jeg bestemte oss tidlig for at hun skulle være hjemme med barnet så lenge dette var forsvarlig (økonomisk) og det har gått veldig bra. Men en ting som plager meg veldig er når vi er på helsestasjonen og blir spurt om hun går i barnehage. Når svaret er nei så blir vi møtt av skeptiske blikk og spørsmål om hun får nok lek og om hun er nok ute. Venner og bekjente er også veldig skeptiske (misunnelige?) på om dette er bra eller om dette går. Er det noen kvinner eller menn her som vær så snill kan fortelle meg at det var et riktig valg før jeg blir gal? Er det tabu å ha barn hjemme? Er det virkelig sånn at man er dårlige foreldre hvis mor er hjemme? Det er ekstremt viktig for barn og lære de sosiale kodene om hvordan man får venner, hvordan man blir med på leken osv før skolealder. Personlig synes jeg godt barn kan være hjemme til 1,5 eller 2 år, men etter det trengs mye stimuli og sosialisering. Jeg vil aldri hatt mine hjemme, selvom jeg forguder å være sammen dem, følget at bhg er altfor viktig. Hvis barn faller utenfor sosialt, kan det fort bli tungt på skole osv. Msk er flokkdyr, spå man vil alltid søke tilhørighet, og da et det viktig at det et i gode miljøer. Det er ofte dumme grunnet rull at unge søket tilhørighet i kriminelle miljøer. Anonymous poster hash: 90a62...85d
Alina X Skrevet 2. juni 2014 #24 Skrevet 2. juni 2014 Du tror folk drev og leikte så veldig mye med barna tidligere??? Eller at alle hjemmeværende mødre var dyktige kokker??? Ja,mine foreldre gjorde det. Mamma var hjemmeværende til jeg var 3år ca,også gikk vi i bhg. Mamma jobbet deltid og hadde tid til oss og tid til å lage ordentlig mat. Er ikke snakk om å være kokk og lage gourmetmat her.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #25 Skrevet 2. juni 2014 Jeg synes det er bra å være hjemme med barnet/barna så lenge som mulig! Jobber selv i barnehage og ser at de minste barna kunne hatt det mye bedre hjemme. De er ikke moden nok til å forstå at når foreldra drar så kommer de tilbake og henter de senere. Mye bedre å vente til barna er 3-4 år og man faktisk kan forklare barnet hva som skjer og at de blir hentet senere. Jeg vil ikke at barna mine skal begynne i bhg før de er 3-4 og håper på å klare å gjennomføre det (mtp økonomi). Og jeg vil helst at de ikke skal ha mer en 50% plass (selv om 60% er minste krav mange plasser) Jeg synes det du gjør er bra! Man får ikke barn for å plassere de bort! Anonymous poster hash: 2dc64...74a 3
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2014 #26 Skrevet 2. juni 2014 Ja,mine foreldre gjorde det. Mamma var hjemmeværende til jeg var 3år ca,også gikk vi i bhg. Mamma jobbet deltid og hadde tid til oss og tid til å lage ordentlig mat. Er ikke snakk om å være kokk og lage gourmetmat her. Vel, men i tidligere tider så var ikke barna prosjekter, de var noe folk hadde og de drev ikke og leikte med barna i tide og utide, det hadde ikke folk tid til. Ungene sysselsatte seg selv og det observerer jeg barn av i dag ikke er like flinke til. 6
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2014 #27 Skrevet 2. juni 2014 Jeg synes det er bra å være hjemme med barnet/barna så lenge som mulig! Jobber selv i barnehage og ser at de minste barna kunne hatt det mye bedre hjemme. De er ikke moden nok til å forstå at når foreldra drar så kommer de tilbake og henter de senere. Mye bedre å vente til barna er 3-4 år og man faktisk kan forklare barnet hva som skjer og at de blir hentet senere. Jeg vil ikke at barna mine skal begynne i bhg før de er 3-4 og håper på å klare å gjennomføre det (mtp økonomi). Og jeg vil helst at de ikke skal ha mer en 50% plass (selv om 60% er minste krav mange plasser) Jeg synes det du gjør er bra! Man får ikke barn for å plassere de bort! Anonymous poster hash: 2dc64...74a Ikke smart av en barnehageansatt å si. 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #28 Skrevet 2. juni 2014 Det er ofte dumme grunnet rull at unge søket tilhørighet i kriminelle miljøer.Anonymous poster hash: 90a62...85d Dette skjønte jeg ikke helt, tipper det er autokorrektur? Anonymous poster hash: a1501...796
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #29 Skrevet 2. juni 2014 Hehehe. God lesning Min kone er da ikke sånn. Hun er ikke bekymret for vårt valg og hun tenker ikke noe på det. Er heller sånn at jeg bryr meg for mye om hva folk tenker her i livet. Det er vel min svakhet. Jeg har vel egentlig ikke behov for bekreftelse på om jeg er god forelder for såpass selvtillit har jeg at det vet jeg at jeg er. Leter vel heller etter et svar om det er normalt at folk reagerer nærmest med sjokk når de hører at mødre er hjemme med barn. Sånn som mine kollegaer synes at det er "pinglete" hvis jeg dropper en øl for å være hjemme med barnet etter en lang arbeidsuke. Føler at den reaksjonen er mer normal enn den burde være. Den må mannen min også kjenne på innimellom! Han valgte å være hjemme med vår yngste i nesten et år mens jeg gikk fort tilbake i jobb, og han har fått høre mange vitser fra kameratene sine om at han er et godt husmoremne. Jeg syns det er mer trist at det er så utenkelig for mange menn på være hjemme med barna sine i mer enn 1-3 måneder, virker som om mange fedre får panisk utslett bare ved tanken. Trist! Anonymous poster hash: 1e2e7...f34 7
Alina X Skrevet 2. juni 2014 #30 Skrevet 2. juni 2014 Vel, men i tidligere tider så var ikke barna prosjekter, de var noe folk hadde og de drev ikke og leikte med barna i tide og utide, det hadde ikke folk tid til. Ungene sysselsatte seg selv og det observerer jeg barn av i dag ikke er like flinke til. Vi lekte med hverandre ute vi,omtrent hver dag. Og vi var flinke til å leke alene. Nå er det jo bare å plassere ungen foran Tv-en som gjelder.
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2014 #31 Skrevet 2. juni 2014 Vi lekte med hverandre ute vi,omtrent hver dag. Og vi var flinke til å leke alene. Nå er det jo bare å plassere ungen foran Tv-en som gjelder. J, ja, tror du vil få mang en kg-mor på nakken pga den der.
Myrthel Skrevet 2. juni 2014 #32 Skrevet 2. juni 2014 For meg og min mann var det et bevist valg å ikke sende jentene i barnehagen. Jeg ville ikke ha barn hvis andre skulle oppdra de og jeg skulle miste alle "gullkornene" og ordene deres i hverdagen. De få årene før skolestart er så dyrbare, og de kan du aldri få igjen - så hos oss var det ikke noe tvil. Jeg har også fått mange rare kommentarer fra slitne og ofte misunnelige fulltidsarbeidende kvinner. Mannfolk har vært mye mer positive til vårt valg. Nå er jentene mine store og de har klart seg kjempefint. Ingen hadde noen problemer med skolestart. (Det var flere barnehagebarn som gråt og ikke ville slippe mammas hånd når skolen startet.) Mine var vant til at jeg aldri hadde forlatt de når de var små, så de var trygge. Alle 3 har alltid hatt mange venner og de er flinke på skolen. Det som er litt artig er at jeg nå får høre at mange var misunnelig på at jeg kunne være hjemme. Det er gjerne de som var litt skeptiske når barna mine var små. Jentene mine takker meg også ofte for at de fikk en rolig, trygg og stille barndom uten stress. De fikk sove lenge på morgenene og leke selv. På helsestasjon var de ikke negative til at jentene ikke gikk i barnehage. Har heller ikke hatt de på SFO. 5
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2014 #33 Skrevet 2. juni 2014 For meg og min mann var det et bevist valg å ikke sende jentene i barnehagen. Jeg ville ikke ha barn hvis andre skulle oppdra de og jeg skulle miste alle "gullkornene" og ordene deres i hverdagen. De få årene før skolestart er så dyrbare, og de kan du aldri få igjen - så hos oss var det ikke noe tvil. Jeg har også fått mange rare kommentarer fra slitne og ofte misunnelige fulltidsarbeidende kvinner. Mannfolk har vært mye mer positive til vårt valg. Nå er jentene mine store og de har klart seg kjempefint. Ingen hadde noen problemer med skolestart. (Det var flere barnehagebarn som gråt og ikke ville slippe mammas hånd når skolen startet.) Mine var vant til at jeg aldri hadde forlatt de når de var små, så de var trygge. Alle 3 har alltid hatt mange venner og de er flinke på skolen. Det som er litt artig er at jeg nå får høre at mange var misunnelig på at jeg kunne være hjemme. Det er gjerne de som var litt skeptiske når barna mine var små. Jentene mine takker meg også ofte for at de fikk en rolig, trygg og stille barndom uten stress. De fikk sove lenge på morgenene og leke selv. På helsestasjon var de ikke negative til at jentene ikke gikk i barnehage. Har heller ikke hatt de på SFO. Naturligvis er menn mer positivt innstilt til å få bakkemannskap hjemme sånn at han kan fokusere på sin karriere på bekostning av sin kones. 11
Alina X Skrevet 2. juni 2014 #34 Skrevet 2. juni 2014 J, ja, tror du vil få mang en kg-mor på nakken pga den der. Jaja,det er ikke jeg som får unger som ikke takler sosiale situasjoner,utfordringer og alt som følger med senere i livet etter bare å ha blitt holdt innendørs foran en svart boks halve barndommen:)
Harlekin Skrevet 2. juni 2014 #35 Skrevet 2. juni 2014 (endret) Vi lekte med hverandre ute vi,omtrent hver dag. Og vi var flinke til å leke alene. Nå er det jo bare å plassere ungen foran Tv-en som gjelder. Jada, alle som har barnehagebarn gjør det. Og ingen barnehagebarn leker sammen ute. Hva er det med denne svartmalingen av hverandres valg, her? Jeg mener det rette er å ha barna i barnehage i dagens samfunn, ikke nødvendigvis fra ett år, men pga. økonomi blir det ofte slik. Men jeg ser ingen grunn til å latterliggjøre eller kritisere dem som kan velge annerledes. Endret 2. juni 2014 av Harlekin 3
Harlekin Skrevet 2. juni 2014 #36 Skrevet 2. juni 2014 (endret) Jaja,det er ikke jeg som får unger som ikke takler sosiale situasjoner,utfordringer og alt som følger med senere i livet etter bare å ha blitt holdt innendørs foran en svart boks halve barndommen:) Igjen. Hva slags verden lever egentlig du i? Mener du alvorlig at barnehagebarn ikke takler sosiale utfordringer? Endret 2. juni 2014 av Harlekin 4
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2014 #37 Skrevet 2. juni 2014 Jaja,det er ikke jeg som får unger som ikke takler sosiale situasjoner,utfordringer og alt som følger med senere i livet etter bare å ha blitt holdt innendørs foran en svart boks halve barndommen:) Vel, vi hadde slike tilfeller før også. Så ikke føl deg for sikker på det. Man vet aldri hvordan barna blir. 3
Alina X Skrevet 2. juni 2014 #38 Skrevet 2. juni 2014 Jada, alle som har barnehagebarn gjør det. Og ingen barnehagebarn leker sammen ute. Hva er det med denne svartmalingen av hverandres valg, her? Jeg mener det rette er å ha barna i barnehage i dagens samfunn, ikke nødvendigvis fra ett år, men pga. økonomi blir det ofte slik. Men jeg ser ingen grunn til å latterliggjøre eller kritisere dem som kan velge annerledes. Har jeg gjort det da?(latterliggjort og kritisert)? Jeg bare svarer på det folk skriver til meg, og når TS har problemer med at samfunnet ikke godtar ens valg så må man kunne si ifra at man synes pr idag så er barn mye mer inaktive..det finnes bhg barn ikke engang får lov til å klatre fordi det er så farlig,,,,det tar fra ungene en grunnleggende mestringsfølelse når de skal leve med alskens forbud hele tiden.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #39 Skrevet 2. juni 2014 Jada, alle som har barnehagebarn gjør det. Og ingen barnehagebarn leker sammen ute. Hva er det med denne svartmalingen av hverandres valg, her? Jeg mener det rette er å ha barna i barnehage i dagens samfunn, ikke nødvendigvis fra ett år, men pga. økonomi blir det ofte slik. Men jeg ser ingen grunn til å latterliggjøre eller kritisere dem som kan velge annerledes. Ja det er ganske fascinerende lesning det her. Om man ikke er 100 % hjemmeværende med sine små til de er 3-4-5-6 år så røsker man dem tydeligvis ut av senga i grålysninga, stapper i dem mat og kjører dem i barnehagen. Så blir man utslitt på jobb, kjøper toro lasagne på vei til bhg og setter barna foran tv'n frem til de skal legge seg fordi man selv er totalt utkjørt. Anonymous poster hash: 1e2e7...f34 3
Myrthel Skrevet 2. juni 2014 #40 Skrevet 2. juni 2014 Det er ekstremt viktig for barn og lære de sosiale kodene om hvordan man får venner, hvordan man blir med på leken osv før skolealder. Personlig synes jeg godt barn kan være hjemme til 1,5 eller 2 år, men etter det trengs mye stimuli og sosialisering. Jeg vil aldri hatt mine hjemme, selvom jeg forguder å være sammen dem, følget at bhg er altfor viktig. Hvis barn faller utenfor sosialt, kan det fort bli tungt på skole osv. Msk er flokkdyr, spå man vil alltid søke tilhørighet, og da et det viktig at det et i gode miljøer. Det er ofte dumme grunnet rull at unge søket tilhørighet i kriminelle miljøer.Anonymous poster hash: 90a62...85d Det jeg har understreket og uthevet er noe stort sprøyt. Barn trenger ikke å gå i barnehage for å lære seg å være sammen med andre. Er alle som vokste opp på 60 og 70 tallet helt gale da?? Ja, da det var mange hjemme og barn kunne leke i gata med andre. MEN det var langt i fra alle som bodde på plasser med andre barn. Hjemmeværende barn kan leke med andre barn på ettermiddager, det kryr av fritidstilbud. De kan leke med søsken og famile. Man trenger heller ikke barnehage for å stimulere barn. Det største problemet nå er overstimulerte og urolige barn!!! ADHD har også økt voldsomt de siste årene, det kan være et tegn på overstimulering. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå