Gå til innhold

Å ikke få hjelp av tillitsvalgt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er forbigått i en ansettelsessak, men tillitsvalgt mener jeg ikke er forbigått. Jeg har sjekket loven og funnet ut at joda, jeg er forbigått. Det dreier seg om fortrinnsrett for deltidsansatt, og en ekstern søker fikk en hel stilling og jeg beholdt mine 75%

Jobben og kvalifikasjonene er lik.

Så, hva gjør jeg nå?

Betaler tusenvis i kontigent til LO hvert år for å være medlem, nen når man trenger hjelp blir man ikke hørt. Så, hva gjør heg nå?

Anonymous poster hash: 289cd...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Er forbigått i en ansettelsessak, men tillitsvalgt mener jeg ikke er forbigått. Jeg har sjekket loven og funnet ut at joda, jeg er forbigått. Det dreier seg om fortrinnsrett for deltidsansatt, og en ekstern søker fikk en hel stilling og jeg beholdt mine 75%

Jobben og kvalifikasjonene er lik.

Så, hva gjør jeg nå?

Betaler tusenvis i kontigent til LO hvert år for å være medlem, nen når man trenger hjelp blir man ikke hørt. Så, hva gjør heg nå?

Anonymous poster hash: 289cd...84c

Det her kan jeg noe om og det jeg kan si er at bedrifter velger sine kamper med omhu, forstå meg på den måten at de ser ann sin ansatt og så sjekker de hva de kan komme unna med og du er nok en slik en som de trodde ikke ville gjøre noe sak ut av det, du blir rett og slett finne ut av om du egentlig vil fortsette der og ta opp kampen om det eller om du skal finne deg noe annet å gjøre i stillhet. Uansett veldig tydelig at du ikke kan stole på tillitsvalgte. Klem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ta kontakt med LO sentralt? Jeg hadde samme opplevelse, da gjaldt det stillingskode og lønn. Tillitsvalgt på jobb var litt nebbete og argumenterte MOT meg, enda jeg viste til helt klare retningslinjer. Dette var etter at "hovedkontoret" hadde svart "Det ser ut som du skal opp noen lønnstrinn siden du har mastergrad ja, ta kontakt med lokal tillitsvalgt". Når jeg fikk fornyet kontrakten sa sjefen min "Du, jeg ser du skulle nok hatt xx tittel og xx lønnstrinn fra starten av, ooops". Neste gang ringer jeg hovedkontoret igjen, og sier at jeg ikke fikk tilfreds hjelp forrige gang lokalt, og at hvis de ikke vil bytte henne ut må noen andre ta saken min.



Anonymous poster hash: 32817...8e3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her kan jeg noe om og det jeg kan si er at bedrifter velger sine kamper med omhu, forstå meg på den måten at de ser ann sin ansatt og så sjekker de hva de kan komme unna med og du er nok en slik en som de trodde ikke ville gjøre noe sak ut av det, du blir rett og slett finne ut av om du egentlig vil fortsette der og ta opp kampen om det eller om du skal finne deg noe annet å gjøre i stillhet. Uansett veldig tydelig at du ikke kan stole på tillitsvalgte. Klem.

Støtter denne. Opplevd det samme selv. Vil gå så langt å kalle det "korrupsjon"( og trynefaktor), i mangel på et bedre ord. IKKE GI DEG. Send mailer til forbundet, snakk med tillitsvalgt og hovedtillitsvalgt, snakk med ledelsen. Snakk med alle du kan snakke med om dette. Jeg opplvede noe av det samme, men jeg fikk meg ny jobb.

Anonymous poster hash: 3babc...2c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Støtter denne. Opplevd det samme selv. Vil gå så langt å kalle det "korrupsjon"( og trynefaktor), i mangel på et bedre ord. IKKE GI DEG. Send mailer til forbundet, snakk med tillitsvalgt og hovedtillitsvalgt, snakk med ledelsen. Snakk med alle du kan snakke med om dette. Jeg opplvede noe av det samme, men jeg fikk meg ny jobb.

Anonymous poster hash: 3babc...2c0

Vet ikke helt, det er ganske klart at det har vært en samtale på bakrommet og at de har valgt å satse på den andre i stedet for TS, og da er det egentlig like greit å komme seg unna dem altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter denne. Opplevd det samme selv. Vil gå så langt å kalle det "korrupsjon"( og trynefaktor), i mangel på et bedre ord. IKKE GI DEG. Send mailer til forbundet, snakk med tillitsvalgt og hovedtillitsvalgt, snakk med ledelsen. Snakk med alle du kan snakke med om dette. Jeg opplvede noe av det samme, men jeg fikk meg ny jobb.

Anonymous poster hash: 3babc...2c0

Fikk du noen begrunnelse til at du ikke fikk forhøyet? Begrunnelsen de gav meg var min helsetilstand. Pga at jeg var sykemeldt en periode på 10 uker etter en påkjørsel bakfra mente de at jeg ikke har helse til å jobbe ut over mine 75%. Dette er 6 mnd siden og jeg er nå helt frisk. De mente også at jeg hadde hatt for høyt fravær de siste 2-3 årene, langt over gjennomsnittet. Jeg har gått gjennom mitt fravær, og mitt fravær er ikke over gjennomsnittet. Jeg har iløpet av 3 år hatt gjennomsnittlig 8-10 egenmldingsdager i året (ia-bedrift) pga omgangssyke, influensa osv. Noen korte sykemeldingsperioder som ikke har noe å gjøre med min generelle arbeidsevne.

Snakket med øverste leder på torsdag men hun var ikke annet enn nedlatende. Leste mellom linjene at jeg handlet mot bedre vitende ved å søke meg opp i stilling med "min helsetilstand".

Hvorpå hun slengte på at dette var nie tillitsvalgt var helt enig i. Når jeg spurte om de hadde lov til å gjøre dette sa hun ja det hadde de. Spurte hvilke lover og paragrafer som var lagt til grunn men svaret var da at de hadde gjort en konkret vurdering og på bakgrunn av mitt fravær og min helsetilstand anså de meg ikke som skikket til å ivareta en større stilling. I tillegg kom hun med at jeg hadde søkt på den utlyste stillingen, uten å skrive at jeg krevde fortrinnsrett. Det skal sies at jeg tar ekstra-skift hele tiden for å komme opp til hel stilling hver måned. Hun mente at jeg stod fritt til å gå videre med saken, men at de anså at de hadde handler helt etter boka. Prøvde å argumentere om at min helse er helt fin, jeg er frisk, men ble ikke hørt.

Kontaktet tillitsvalgt men hun mente jeg ikke var forbigått.

Så nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre... Har lest en plass at det er 2 elker 4 ukers klagefrist, men hvor klager jeg? Til hvem? Tillitsvalgt er ikke på min side tydeligvis så det er vel uansett en lost case?

Fikk skriftlig avslag på epost 27.mai, så klagefrist er vel 10. Eller 24 juni da? Eller er det lengre frister i ferietid?

Usj, er så usikker på hva jeg skal gjøre. Dette er min første jobb, er 23, og har jobbet som lærling før jeg ble ansatt fast.. Har ikke jobbet andre plasser tidligere med unntak av sommerjobber som gressklipper på kirkegården da jeg var 15-18 så har ingenting å sammenligne med heller...

Dette tar nattesøvnen fra meg, og det er et helvete å karre seg på jobb hver dag. Har forøvrig ikke snakket med kolleger om det, så vet ikke hva de mener om saken, selv om jeg vet de ikke har stemmerett.

Ts

Anonymous poster hash: 289cd...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessverre er dette veldig vanlig i dag. Du må velge om du vil ta kampen eller bytte arbeidsplass. Jeg ville nok også vurdert å bytte fordi dette peker på at kulturen er råtten. Når arbeidsgiver ikke respekterer reglene i arbeidslivet er det bare å bytte.



Anonymous poster hash: 9c1bf...76c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må faktisk skrive i søknaden at du krever fortrinnsrett i hht arbeidsmiljøloven, så har du ikke gjort det kan de ta deg på den. Ellers forstår jeg at det er kjipt og føles urettferdig, men forstår også at arbeidsgiver er bekymret. 10 dager egenmelding i året + et par sykemeldinger er en del...



Anonymous poster hash: 1f364...f05
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må faktisk skrive i søknaden at du krever fortrinnsrett i hht arbeidsmiljøloven, så har du ikke gjort det kan de ta deg på den. Ellers forstår jeg at det er kjipt og føles urettferdig, men forstår også at arbeidsgiver er bekymret. 10 dager egenmelding i året + et par sykemeldinger er en del...

Anonymous poster hash: 1f364...f05

Vel, om arbeidsgiver samtidig gir ekstravakter slik at det i praksis blir 100% så er det jo vanskelig å benekte at man takler full stilling. En kan ikke på den ene siden hevde at man ikke takler det, samtidig som en finner det behagelig å fylle opp en 75% stilling med ekstravakter når en behøver ekstra bemanning. Tipper dette vil være et veldig viktig punkt hvis ts tar rettslige skritt i forhold til dette. Ekstravakter er jo også noe som enkelt kan dokumenteres.

Anonymous poster hash: 9c1bf...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som noen andre har påpekt her helt riktig at ønsker om å benytte seg at fortrinnsretten helst skal fremsettes skriftlig i forkant, for å kunne ha en ordentlig god sak.

Forøvrig så vil jeg jo si at tillitsvalgte som regel kan byttes ut, da den tillitsvalgte gjerne skal velges av og blant medlemmene. Men å kontakte forbundet sentralt er verdt et forsøk i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overrasket over det ensidige fokuset på kompetanse i denne tråden. Det er gudskjelov flere faktorer som spiller inn i en ansettelsesprosess og som enhver ansvarlig leder/tillitsvalgt skal ta i betraktning. En stillingsannonse inneholder spesifikke krav om kompetanse men også flere personlige egenskaper som er ønsket/nødvendige. Disse vil ofte være utslagsgivende om man stiller likt ift kompetanse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forbigått i en ansettelsessak, men tillitsvalgt mener jeg ikke er forbigått. Jeg har sjekket loven og funnet ut at joda, jeg er forbigått.

Skrev du i søknaden at du ville benytte deg av fortrinnsretten?

Og om du ikke er ønsket i stillingen så er det veldig lett for arbeidsgiver å unngå det lovlig, heldigvis. En må da få kunne ansette den man vil.

Endret av kråkefjas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter denne. Opplevd det samme selv. Vil gå så langt å kalle det "korrupsjon"( og trynefaktor), i mangel på et bedre ord.

Hva er galt med trynefaktor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er galt med trynefaktor?

Nei, si det du.

Anonymous poster hash: 3babc...2c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, si det du.

Anonymous poster hash: 3babc...2c0

Si det du heller, siden jeg ikke vet.

Hvorfor skal ikke en arbeidsgiver ansette den han ønsker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Si det du heller, siden jeg ikke vet.

Hvorfor skal ikke en arbeidsgiver ansette den han ønsker?

Herregud, så teit du virker. At jeg gidder engasjere meg:S Du vet tydeligvis ikke hva er trynefaktor er. Å ansette noen fordi de er bedre likt, smisker bedre, er venn med sjefe, ligger med sjefen - det synes du er legitimt for å få flere fordeler enn de som faktisk er bedre egnet? Hva synes du om trynefaktor i et klasserom, feks? Den som gir epler og pærer og sleiker læreren opp etter ræva/ligger med læreren får best karakter, mens innsatsen og kunnskapen tilsier noe annet? Ja, du, det er kjeeeeeeempeflott! :D

Anonymous poster hash: 3babc...2c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, så teit du virker. At jeg gidder engasjere meg:S Du vet tydeligvis ikke hva er trynefaktor er. Å ansette noen fordi de er bedre likt, smisker bedre, er venn med sjefe, ligger med sjefen - det synes du er legitimt for å få flere fordeler enn de som faktisk er bedre egnet? Hva synes du om trynefaktor i et klasserom, feks? Den som gir epler og pærer og sleiker læreren opp etter ræva/ligger med læreren får best karakter, mens innsatsen og kunnskapen tilsier noe annet? Ja, du, det er kjeeeeeeempeflott! :D

Anonymous poster hash: 3babc...2c0

Jeg mener det bør være helt og fullt opp til arbeidsgiver hvem han vil gi arbeid. Og uansett så er ikke faglig kompetanse alt. Det finnes en million tilfeller der en godt likt person med litt mindre faglig kompetanse egner seg bedre enn ei flink megge. Også en million andre variabler.

På skole er det noe helt annet. Der er det bare kompetansen som skal være avgjørende.

Endret av kråkefjas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt, håper det ordner seg for deg, TS! :) Du har fått mange gode råd, gjør det du føler er riktig:)



Anonymous poster hash: 3babc...2c0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det bør være helt og fullt opp til arbeidsgiver hvem han vil gi arbeid. Og uansett så er ikke faglig kompetanse alt. Det finnes en million tilfeller der en godt likt person med litt mindre faglig kompetanse egner seg bedre enn ei flink megge.

På skole er det noe helt annet. Der er det bare kompetansen som skal være avgjørende.

Jeg snakket ikke kun om kompetanse, som du vil se nevnte jeg egnethet også. Har flere eksempler der lederen har brukt kompetanse som grunn,mens andre har faktisk vært bedre egnet. Så trynefaktor går den veien også ;) Men du kverulerer og går utenom tema nå. Krangle med kona istedet;)

Anonymous poster hash: 3babc...2c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...