Gå til innhold

Når blir man regnet som høy?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Æsj.

Føler for å skrive det samme da jeg så profilbildet ditt her. Så jeg sier det;

æsj.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 182. Føler meg som en kjempe når folk sier 170 er høyt. 170 er smått! :P

Selv synes jeg jenter er høye hvis de er høyere enn meg.

Endret av KaDust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker her om norske kvinner. Kanskje greit å sette seg inn i tema før man uttaler seg? ;) nordmenn er som kjent 3 høyest i verden etter nederlendere og svensker.

Anonymous poster hash: 22582...a6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De baserer deg isåfall på tall fra 15 år tilbake. Det er langt dårligere empiri på kvinner kontra menn pga førstegangstjeneste, men kvinner har i likhet med menn hatt en jevn økning i snitthøyde.

Dog har noen spekulert i at dette kan gå ned pga innvandring fra land med langt lavere snitthøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jenter: Alt over 170 cm er høyt.

Gutter: Alt over 180 cm er høyt.

Er over 180 og overhodet ikke høy. Hvem er det du omgås egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dude91

De baserer deg isåfall på tall fra 15 år tilbake. Det er langt dårligere empiri på kvinner kontra menn pga førstegangstjeneste, men kvinner har i likhet med menn hatt en jevn økning i snitthøyde.

Dog har noen spekulert i at dette kan gå ned pga innvandring fra land med langt lavere snitthøyde.

Nei, det står i tabellen at det er tall fra 2008-2009.

Ja, gjennomsnittshøyden har økt (for begge kjønn), men det er ikke akkurat sånn at den kommer til å øke for alltid...

Ihvertfall når det gjelder menn har det vært relativt stabilt de siste tretti årene og fluktuert med små marginer litt under 180 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dude91

Er over 180 og overhodet ikke høy.

Mål nøyaktig. Jeg er 182 cm, og det er sjelden at jeg møter menn som er markant høyere enn meg selv. I det hele tatt er det oftere at jeg ser menn som er lavere enn meg enn høyere enn meg.

Endret av Dude91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vittig at du i sedvanlig påståelig stil gjør det samme du kritisere andre for ;) dobbeltmoralsk?

Kildene oppga jeg. Ssb. Og det er mange år siden norske kvinner hadde snitthøyde så lavt som 167. Den har steget med 0,5-1 cm hvert 10 år.

At du bare kjenner lave kvinner og omgås disse er svært dårlig empiri å basere seg på.

Jeg var nylig inne å så i statistisk sentralbyrå sin årbok fra 2013. Det står veldig klart at gjennomsnittshøyden i Norge er 167 hos kvinner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Da jeg leste overskriften, tenkte jeg nok på en annen betydning av ordet "høy". I det tilfellet ville jeg ha foreslått en passelig dose av et hvitt pulver ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dude91

Vi snakker her om norske kvinner. Kanskje greit å sette seg inn i tema før man uttaler seg? ;) nordmenn er som kjent 3 høyest i verden etter nederlendere og svensker.

Anonymous poster hash: 22582...a6c

Eh, nå er det faktisk tabellen for norske kvinner som sier 167 cm/168 cm. Det kan være lurt å sette seg inn i tema før man uttaler seg, som du sa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Snitthøyden har økt. Nordmenn havner på 3-4 plass i verden over høyeste gjennomsnittshøyde. Nederland troner øverst. Men det er dog vanskeligere å få nøyaktige tall på kvinner kontra menn da man ikke har tall slik man har fra sesjon og førstegangstjeneste på lik linje med gutter.

Nå må jeg fortelle en historie om Odd Aukrust. Han var en stor humorist som sin bror Kjell Aukrust.

Han regnet tilbake til Napoleonskrigene (tror jeg det var) og fant ut at soldatene var ca. 4 cm lange :ler: .

Odd Aukrust – Store norske leksikon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Når du ser rosa elefanter i lufta. Hehe når jeg leste overskrifta så jeg for meg en annen type høy. 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dude91

Nå må jeg fortelle en historie om Odd Aukrust. Han var en stor humorist som sin bror Kjell Aukrust.

Han regnet tilbake til Napoleonskrigene (tror jeg det var) og fant ut at soldatene var ca. 4 cm lange :ler: .

Odd Aukrust – Store norske leksikon

"En sten kan ikke flyve. Mor Nille kan heller ikke flyve. Ergo er mor Nille en sten."

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål nøyaktig. Jeg er 182 cm, og det er sjelden at jeg møter menn som er markant høyere enn meg selv. I det hele tatt er det oftere at jeg ser menn som er lavere enn meg enn høyere enn meg.

Dette blir jo alt for subjektivt. Så du mener du oftere møter menn som er lavere enn deg og at du sjeldent møter noen markant høyere enn deg, men hvor mange menner du selv markant høyere enn? Jeg mener, det er lett å føle seg betydelig større når du ser nedove på en fyr som knapt er lavere enn deg, og føle at man er ca like lang som de som er litt høyere enn seg, men jeg vil tro du møter på flere som er 190 pluss, enn 172 og nedover, hvert fall av etnisk norske. Selv er jeg 187/88 og anser meg ikke for å være høy, men mer gjennomsnittlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BettyBoop

Nå må jeg fortelle en historie om Odd Aukrust. Han var en stor humorist som sin bror Kjell Aukrust.

Han regnet tilbake til Napoleonskrigene (tror jeg det var) og fant ut at soldatene var ca. 4 cm lange :ler: .

Odd Aukrust Store norske leksikon

men da var han jo liten da. Gjerne han faktisk trodde det og..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dude91

Selv er jeg 187/88 og anser meg ikke for å være høy, men mer gjennomsnittlig.

Jeg tror deg rett og slett ikke her. Dersom du virkelig er så høy, så er du en sværing med tanke på høyde, og det tror jeg du hadde visst selv. Men vi vet jo at formelle målinger av ting ofte kan vise seg å være litt annerledes enn det som blir påstått i kameratgjengen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

men da var han jo liten da. Gjerne han faktisk trodde det og..

Hva mener du? At Odd Aukrust var liten da han regnet seg tilbake til dette? Han var en stor humorist, skrev jeg jo. Han hadde en solid utdannelse innen statistikk, var blant annet direktør i Ssb i mange år. Statistikk kan brukes til mye rart, vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns en jente virker høy om hun er rundt 180 cm og over. Men alt over landssnittet, på rundt 168 cm (?), er jo høyere enn gjennomsnittskvinnen. Hvis en skal basere seg på kun subjektive meninger, så blir vel de meningene relative ift. synserens egen høyde. Vet ikke hvor nyttig den synsingen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...