Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tipser bra hvis jeg har fått god service..nja..jeg bruker vel å slenge på noen kroner uansett bare jeg får betale etter at jeg har fått maten min. Unntaket er hvis servitøren gjør seg utilgjengelig eller er sur og vanskelig.

Føler det nesten som et press når det står "slå inn totalbeløp". Eneste jeg føler meg fri til å styre er hvor mye jeg slenger på, og det styres av servicen jeg har fått.

Kan ikke si at jeg liker det, da det blir så tydelig at jeg ikke er fornøyd hvis jeg ikke tipser. Før kunne jeg legge igjen en hundrelapp under tallerkenen hvis jeg var fornøyd, nå står servitøren og ser på om jeg tipser.

Mest irriterende er det når maten/drikken skal betales før jeg har fått noe som helst.

Det oppleves surt å ha tipset på forhånd når jeg får en svidd pizza, eller at den bak kassa peker på kaffekanna og ber meg ordne meg selv. Hvofor skal jeg tipse når den enste servicen jeg får er å få lov til å betale?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har jobbet i sykepleien på eldrehjem, som servitør og som bartender.

Servitør og hjelpepleier er ca like tungt, forskjellen er at man får pauser som hjelpepleier og så og si aldri pause som servitør. Lønna til en hjelpepleier er mye høyere enn en servitør.

Bartendere igjen får bedre tips enn servitør. De løper ikke frem og tilbake (som oftest) kun bak baren, de har kortere perioder med stress. Så det er absolutt mindre stressende å stå bak en disk som en barista kan jeg tenke meg enn å løpe på gulvet med tallerkener.

Jeg valgte å ikke være servitør pga hvor lite man får betalt og hvor mye fysisk man faktisk gjør.

Det er slitsomt å bære tunge tallerkener og glass hele dagen.

Jeg synes det er en uting at en servitør får så elendig lønn som de gjør, og synes de fortjener all den tipsen de får.

Jeg er selvfølgelig med på tanken om at tipsen holder lønna kunstig lav, men utifra hvor lite jeg ser folk tisper i denne tråden, så har det tydeligvis ikke noen effekt på bransjen.

Jeg la selv merke til at det er blitt dårligere tips med årene. i 1998 kunne jeg som bartender tjene opp til 1200 kr på dagtid i tips (alene på jobb), mens i 2008 var det ca 3000 tilsammen (delt på 5 personer bak baren) på en omsetning av 80 000 for en kveld.

Dette som bartender. Nå har sikkert denne stigningen i alkoholpriser og røykeloven noe innvirkning på dårligere tips. Folk drikker mer hjemme og mindre ute.

Servitør er en utakknemlig jobb, jeg er glad noen faktisk gidder gjøre den

Jeg tipser alltid, og ser ingen grunn til å slutte med det.

Endret av Chevelle
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg personlig synes at tipsing i Norge er en uting. Jeg har bodd i U.S.A. og hatt venner der som jobbet på kafeer hvor de tjente i underkant av 30 kroner timen før skatt. Det var tipsen de jobbet for, og tipsen kunne ofte utgjøre det dobbelte av lønnen på én dag.

I Norge er ikke dette tilfelle. Da jeg var yngre jobbet jeg først i en fastfoodsjappe, og senere i en dagligvarebutikk, begge steder med minstelønn på tariffavtalen. På begge disse stedene var det å motta tips fra kundene strengt ulovlig, noe jeg fikk banket inn i hodet første arbeidsdag. Jeg var fersk i arbeidslivet, alltid blid og meget samvittighetsfull, og jeg fikk nærmest panikk når folk begynte å stikke til meg 20-kroninger og sa at det var tips for god service. Jeg prøvde å forklare dem at jeg ikke hadde lov å motta tips, men som oftest stakk de av før jeg kunne gi dem tilbake pengene, ofte med et smil og et blunk. Jeg endte som regel opp med å bare legge pengene i kassen der de ble talt som overskudd, og én gang jeg hadde fått "mye tips" ble jeg anklagd for å lure kundene ved å gi dem feil veksel tilbake.

På restauranter, og særlig i barer, synes jeg ofte at servicen er middelmådig. Allikevel føler jeg at servitørene forventer å få tips. Jeg hater når de stikker til meg bankterminalen og jeg først må taste inn hvor mye jeg ønsker å gi dem totalt (jeg begynner ofte å taste den firesifrede PIN-koden og holder på å gi dem ca. 4000 i tips). Det har flere ganger hendt, når jeg ikke har gitt dem noe i tips (eller kun rundet opp en krone eller to), at jeg ikke har fått en takk en gang, men heller et surt blikk. Derfor har jeg begynt å tipse nå, utelukkende for å unngå å få dette blikket (og også fordi de piffe opp maten/drikken med kroppsvæsker og kjønnshår neste gang jeg er der). Når de får tips blir de så glade atte, men de tjener jo mye mer enn det jeg gjør nå for en jobb der jeg står rett opp og ned på et hardt gulv bak en kasse i 8 timer til dagen.

Anonymous poster hash: 935d1...10e
  • Liker 2
Gjest BrienneOfTarth
Skrevet

Bare for å kommentere: jeg lar meg ikke presse til å tipse selv om det er det de forventer. Er det ikke noe å tipse for, så er det ikke det og jeg er av den oppfatning at man må gjøre seg fortjent til å få tips.

Jeg tipser ikke på steder hvor man må betale før maten kommer og jeg syns ikke synd på folk som bor i Norge selv om de har en drittjobb.

Sikkert litt derfor jeg er mer gnien med tipsen her også. Det er forresten sjeldent jeg opplever god service i Norge. På de fleste steder er det bra nok, men ikke noe mer enn det.

Blir noen sur for at jeg ikke tipser dem, så burde de nok heller se på sin egen oppførsel og kvaliteten på det gjesten får før de spytter i glasset mitt.

Skrevet

En venninne av meg tipser ekstra mye hvis hun... hold dere fast... ikke er fornøyd.

Hun tenker nemlig at de sikkert har en dårlig dag, og blir i bedre humør av å få masse tips. :sukk:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forventer aldri å få tips, men syns det er hyggelig når jeg en gang i blant får det. Jeg jobber alene så jeg vasker, lager mat, tapper øl, lager drinker, serverer, rydder og alt som hører med, så da er det jo hyggelig å få litt for "innsatsen". Det er jo litt kjedelig å jobbe en ti timers lang vakt hvor du ikke har fått en eneste pause, for så at det ligger to kroner i tipsglasset.

Det er mange ganget jeg jobber en full arbeidsdag uten pause (8t) fordi det er alt for mye å gjøre. Jeg får ikke tips eller ekstra lønn av den grunn, selv om jeg både koker opp vann eller deler ut en ekstra klem til de gamle jeg møter hver dag.

Jobber i hjemmesykepleien riktignok, men jeg tipset skjelden med mindre kelner gjør en jobb utenom det vanlige (servere og være høffelig)

Anonymous poster hash: 6f793...31a

Skrevet

Det gjør meg ganske lattermildt at det virkelig forventes tips fordi man har hentet vann til gjesten, under påskudd om at "vann er gratis". Et restaurantbesøk handler om mer enn maten, det handler også om opplevelsen. De fleste får ikke tips i jobbene sine uansett hvor god jobb de har gjort, at en servitør forventer tips fordi hun/han har hentet vann er så hårreisende at jeg er fristet til å slutte og tipse. Er servitørene misfornøyde med lønna så får de organisere seg og kreve høyere lønn da - sånn som andre arbeidstakere.

Gjest Gjest_Dreamdrops
Skrevet (endret)

Er en kafe nedi sentrum her hvor man må taste inn totalbeløpet rett etter at man har bestilt. Tipse hva da liksom? Vet ikke en gang om kaffen er god :P

Endret av Dreamdrops
Skrevet

En gang ble jeg direkte bedt om å legge til tips da jeg skulle taste inn totalbeløpet. Ble for sjokkert til å gjøre noe annet. Bortsett fra det har jeg vel tipset én gang i Norge.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tipser når betjeningen har ytt svært god service :)

I tillegg til at jeg anbefaler de for andre

Anonymous poster hash: 9b791...0b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...