The Kitten Skrevet 30. mai 2014 #41 Skrevet 30. mai 2014 Hva mer kan fagforeningen gjøre når til og med tarifflønnede servitører og kokker tjener dårlig i forhold hvor mye fysisk arbeid de utfører med minimal/ingen pause? Kokker og servitører er to helt forskjellige yrker. Og hvor fysisk krevende er det egentlig å være servitør? Ja, det er tungt å bære mange tallerkener og du må stå og gå hele arbeidsdagen, men bortsett fra det?
Gjest Citronella Skrevet 30. mai 2014 #42 Skrevet 30. mai 2014 Nope, har ganske stor respekt for hjelpepleiere. Skal bli sykepleier selv og ser ingen grunn til at de skulle fått tips*. De har jo ikke akkurat 123 kr timen. Vet ikke hvor relevant det er for dere at servitører under 20 får 80 kr mindre enn hjelpleiere og ikke har noen som helst dødtid. Gi meg 20 kr mer i timen så lover jeg at jeg ikke skal klage Denne "dødtiden" som du snakker om, tror jeg du skal svelge hardt og inderlig når du en dag blir sykepleier. 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2014 #43 Skrevet 30. mai 2014 Jeg tipser bare om jeg mener at jeg har fått en helt fantastisk god service eller usedvanlig god hjelp. De får jo lønn, og det tenker jeg i utgangspunktet skal holde. Ser for meg barnehageansatte, dama på kiwi eller politidama gå rundt med en kopp som folk kan legge penger i. "I dag har du plastret gutten min da han slo seg, da får du en 10er ekstra! Godt jobba!" Anonymous poster hash: ea0ff...e50 8
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2014 #44 Skrevet 30. mai 2014 Jeg jobber som servitør, med bare 120 kr timen. Lange arbeidsdager og ingen pause. Hvis jeg ikke hadde fått tips, hadde jeg aldri blitt i denne bransjen. Lønna er altfor lav (er utrolig mye å gjøre her jeg jobber, og det er virkelig hardt arbeid)! Anonymous poster hash: 7d5f8...c1c 1
apekatt Skrevet 30. mai 2014 #45 Skrevet 30. mai 2014 Du vet ikke hva du snakker om. Du har vært i praksis, som du sier, men du vet ikke hva som kreves av en hjelpepleier på f.eks et sykehjem. De skal ikke kun ivareta de somatiske utfordingene, men også de eksistensielle. Dokumentasjon og samhandling tverrfaglig og med pårørende. Jeg beundrer hjelpepleiere. De er mine helter. Jeg har jobbet også på sykehjem så det er nok ikke bare praksis nei. Begge steder jeg har vært innom har det vært mye dødtid. Mye baksnakking og kakling dagen lang, både om pasienter og mye annet. Er ikke lite kjeft noen pasienter får når de er litt krevende også.
apekatt Skrevet 30. mai 2014 #46 Skrevet 30. mai 2014 Jeg jobber som servitør, med bare 120 kr timen. Lange arbeidsdager og ingen pause. Hvis jeg ikke hadde fått tips, hadde jeg aldri blitt i denne bransjen. Lønna er altfor lav (er utrolig mye å gjøre her jeg jobber, og det er virkelig hardt arbeid)! Anonymous poster hash: 7d5f8...c1c Nettopp. Jeg lurer på hvem som skal kjempe så hardt for at fulltidsansatte servitører skal få høyere lønn? De som ikke gir tips, eller de som gir tips pga de setter pris arbeidet ditt? Vedder på at 95% av de som ikke gir tips tenker at dette kan føre til høyere lønn for oss. For noe tull. 3
Gjest Citronella Skrevet 30. mai 2014 #47 Skrevet 30. mai 2014 (endret) Jeg har jobbet også på sykehjem så det er nok ikke bare praksis nei. Begge steder jeg har vært innom har det vært mye dødtid. Mye baksnakking og kakling dagen lang, både om pasienter og mye annet. Er ikke lite kjeft noen pasienter får når de er litt krevende også. Det handler om holdninger og arbeidsmiljø. Ikke lønn og dødtid. Men det er flott at du har tanker og refleksjoner om yrket du skal inn i som utdannet sykepleier. Endret 30. mai 2014 av Citronella 1
apekatt Skrevet 30. mai 2014 #48 Skrevet 30. mai 2014 (endret) Nettopp. Jeg lurer på hvem som skal kjempe så hardt for at fulltidsansatte servitører skal få høyere lønn? De som ikke gir tips, eller de som gir tips pga de setter pris arbeidet ditt? Vedder på at 95% av de som ikke gir tips ikke tenker at dette kan føre til høyere lønn for oss. For noe tull. Endret 30. mai 2014 av apekatt 3
apekatt Skrevet 30. mai 2014 #50 Skrevet 30. mai 2014 Det handler om holdninger og arbeidsmiljø. Ikke lønn og dødtid. Men det er flott at du har tanker og refleksjoner om yrket du skal inn i som utdannet sykepleier. Hva mener du med det siste?
Moschino Skrevet 30. mai 2014 #51 Skrevet 30. mai 2014 (endret) Nettopp. Jeg lurer på hvem som skal kjempe så hardt for at fulltidsansatte servitører skal få høyere lønn? De som ikke gir tips, eller de som gir tips pga de setter pris arbeidet ditt? Vedder på at 95% av de som ikke gir tips tenker at dette kan føre til høyere lønn for oss. For noe tull. .. Endret 30. mai 2014 av Moschino
apekatt Skrevet 30. mai 2014 #52 Skrevet 30. mai 2014 Hvor mange fulltidsansatte servitører finnes det her i Norge? Flesteparten av servitørene er unge mennesker som bare har en deltidsavtale. Såklart er det derfor, fordi jeg gir god service og maten er utrolig god - og de som ikke gir, tror jeg ikke tenker i de baner! Tror det skal ganske mye til før lønna til servicebransjen øker Der jeg jobber er det 6 fulltidsansatte servitører som har jobbet der noen år. Alle kokkene er fulltid. De får også tips i og med at de heller ikke får allverden.
The Kitten Skrevet 30. mai 2014 #53 Skrevet 30. mai 2014 Jeg skjønner fremdeles ikke argumentet med at servitører skal ha tips for å gjøre jobben sin. 5
Gjest Citronella Skrevet 30. mai 2014 #54 Skrevet 30. mai 2014 Hva mener du med det siste? Du skal bli sykepleier, sier du. Og derfor er det bra at du reflekterer omkring ditt fremtidige yrke. 1
apekatt Skrevet 30. mai 2014 #55 Skrevet 30. mai 2014 Jeg skjønner fremdeles ikke argumentet med at servitører skal ha tips for å gjøre jobben sin. Fordi du skrev selv at servitører får lite lønn.
apekatt Skrevet 30. mai 2014 #56 Skrevet 30. mai 2014 Kokker og servitører er to helt forskjellige yrker. Og hvor fysisk krevende er det egentlig å være servitør? Ja, det er tungt å bære mange tallerkener og du må stå og gå hele arbeidsdagen, men bortsett fra det? Det er det dere ser. Der er mye dere ikke ser også. Det er masse tunge ting som skal bli bært sånn unntatt mat og drikker.
The Kitten Skrevet 30. mai 2014 #57 Skrevet 30. mai 2014 Fordi du skrev selv at servitører får lite lønn. Så du mener det er kunden sitt ansvar å gi deg høyere lønn i form av tips? 5
apekatt Skrevet 30. mai 2014 #58 Skrevet 30. mai 2014 Denne "dødtiden" som du snakker om, tror jeg du skal svelge hardt og inderlig når du en dag blir sykepleier. Har absolutt ingenting i mot dødtiden. Er ganske greit å ha det også, men å sammenligne hjelpleier med grei lønn som ikke får tips med servitører som får ganske dårlig lønn 20kr tips timen ingen dødtid og pauser er dumt. 1
apekatt Skrevet 30. mai 2014 #59 Skrevet 30. mai 2014 Så du mener det er kunden sitt ansvar å gi deg høyere lønn i form av tips? Nope, synes kunden skal være ærlig og si at de bare ikke vil avse noen kr for godt arbeid i stedet for å si at de gjør det for at de ikke vil holde lønningene lave. Det der er bare tull. De fleste gir ikke tips, og jeg husker ikke å ha fått noe høyere lønn for det om.
apekatt Skrevet 30. mai 2014 #60 Skrevet 30. mai 2014 Mener foresten ikke at kunden skal forklare seg selv til meg, men argumentet med at servitører for enten nok lønn eller at de burde få mer lønn uten om tips er tull. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå