AnonymBruker Skrevet 30. mai 2014 #61 Skrevet 30. mai 2014 Hvor mye tjente du i timen? Hvor lenge var du på jobb? Var du der til halv 1 på natta på en hver dag? Hvor mange plikter hadde du før du kunne stenge hele butikken? Hvor lang var dine pauser? 85 i timen da jeg begynte, 120 da jeg ble 18. Økte til nærmere 140 helt på slutten, etter seks år samme sted og stengeansvar. Helt grei lønn i serviceyrke. Noen premier for å selge godt, men ikke noe mer fast, og det var det ikke alle som fikk. Var vanligvis på jobb syv timers åpningstid, og etter et par år var det jeg som stengte butikken. Da ble det 15-22 og så stenge. Kom vanligvis rett fra skolen eller lesing. Nei, men skulle gjerne vært på jobb såpass sent hvis mulig. Foretrekker det. Skjønner imidlertid at det ikke gjelder alle, altså, jeg forstår at det er sent å slutte på jobb halv ett. Nok plikter til at det tok en times tid etter gitteret gikk ned. I tillegg var det jeg som tok imot varer som ble levert, trillet og bar dem gjennom et parkeringshus og ordnet med å få dem inn på lager. Skrudde sammen sykler når det ikke var kunder og jeg ikke tok imot varer eller presset pappesker i maskin. Hadde normalt totalt cirka 20 minutters pause i løpet av en slik økt. Da rakk jeg å hive i meg en pølse eller en baguette pluss et par turer på toalettet. Jeg kunne antagelig fått mer, men jeg så strengt tatt ikke poenget når jeg ikke skulle noe fornuftig. Men for all del, jeg forstår at det ikke er fryd og gammen å gå rundt og servere utakknemlige middagsgjester i timesvis. Det er klart det er kjedelig, og man kan føle seg snytt når man føler man har stått på som faen og ikke får noe mer igjen for det enn om man gjorde en elendig jobb. Men det er nå likevel en rar innstilling at du føler at kundene skylder deg å betale ekstra for at du gjør arbeidsoppgavene dine slik de skal gjøres. Det er det millioner av nordmenn som gjør uten tips. Anonymous poster hash: 7fb8d...a3c 8
Gjest Citronella Skrevet 30. mai 2014 #62 Skrevet 30. mai 2014 Har absolutt ingenting i mot dødtiden. Er ganske greit å ha det også, men å sammenligne hjelpleier med grei lønn som ikke får tips med servitører som får ganske dårlig lønn 20kr tips timen ingen dødtid og pauser er dumt. Men da får du (om du er servitør per i dag) kjempe for lønnen din! Forhandle og være aktiv i fagforeningen. Slutt med sutringen. 5
apekatt Skrevet 30. mai 2014 #63 Skrevet 30. mai 2014 Du skal bli sykepleier, sier du. Og derfor er det bra at du reflekterer omkring ditt fremtidige yrke. Jeg aner ikke om svaret skal være positivt eller negativt så jeg lar det bare gå siden det ikke virker som at du kommer til å gidder å forklare det. 1
The Kitten Skrevet 30. mai 2014 #64 Skrevet 30. mai 2014 Nope, synes kunden skal være ærlig og si at de bare ikke vil avse noen kr for godt arbeid i stedet for å si at de gjør det for at de ikke vil holde lønningene lave. Det der er bare tull. De fleste gir ikke tips, og jeg husker ikke å ha fått noe høyere lønn for det om. Har du gjort noe aktivt for å få høyere lønn da? De aller fleste jeg kjenner gir tips. Venninnen min som er servitør kan få alt fra 100 kr til 1000 kr i tips på en kveld. Dette er penger som går rett i lommen hennes. Jeg betaler skatt av alt jeg tjener, så sorry meg om jeg ikke syns så synd på dere som får et lass med penger skattefritt rett i lommen. 3
She_Leiva Skrevet 30. mai 2014 #65 Skrevet 30. mai 2014 Altså jeg var på Egon her en dag og det jeg alltid har likt med Egon er at det ikke er noe tigging etter tips, de har ett glass ved siden av kasseapparatet hvor jeg har brukt å hive noen kroner oppi når jeg kjøper kaffe o.s.v, men igår, så måtte jeg trykke inn totalen selv når jeg skulle betale. Har jo opplevd dette på restauranter før, men det har jo vert på plasser hvor man betaler ETTER man ha spist og "mottatt service". Så det Egon da forventer av meg er at jeg skal tipse de for service jeg ikke vet om jeg får og mat jeg ikke vet om smaker godt?! DET synes jeg er idiotisk.... P.S: Jeg tipser gjerne godt rundt 10% om jeg er fornøyd på restaurant. 4
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2014 #66 Skrevet 30. mai 2014 Fordi du skrev selv at servitører får lite lønn. Burde ikke heller lønnen til servitører bli bedre, heller enn at de skal være avhengig av tips? Anonymous poster hash: ea0ff...e50 1
The Kitten Skrevet 30. mai 2014 #67 Skrevet 30. mai 2014 Burde ikke heller lønnen til servitører bli bedre, heller enn at de skal være avhengig av tips? Anonymous poster hash: ea0ff...e50 Hun mener jo at de ikke vil bli høyere som følge av at folk ikke gir tips. Er enig i at de ikke blir automatisk høyere, men servitørene må jo kjempe for sin egen lønn. Å tipse er å gjøre dem en bjørnetjeneste. 2
Berentsens Skrevet 30. mai 2014 #68 Skrevet 30. mai 2014 I utgangspunktet tipser jeg aldri i Norge. Unntaket er dersom det noen som gjør noe ekstra, noe man ikke forventer, da kommer det gjerne et lite tips.
Gjest Corto Maltese Skrevet 30. mai 2014 #69 Skrevet 30. mai 2014 Og tipse i Norge er helt unødvendig. Lønningene man får i Norge er såpass høye at man ikke trenger å tipse De som tiper gjør det vel bare fordi man gjør det i USA og man må jo gjøre det siden Amerikanere gjør det. 2
søtpai Skrevet 30. mai 2014 #70 Skrevet 30. mai 2014 Tipser bare hvis de er hyggelige og gjør det lille ekstra. Liker de som smiler og er hyggelige. Sur pumpene får ingenting av meg.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2014 #71 Skrevet 30. mai 2014 Tipser alltid minimum 20% enkelt og greit for de lever på drittlønn, og i resturantbransjen jobber man ofte 12timerskift uten overttidstilleg eller noe tillegg. At norkse folk som dere er snå gniten og smålig at dere ikke tipser syns jeg sier mest om dere enn de som jobber i bransjen og forventer det. For de fleste steder i norge er det faktisk tipsen som gjør at det går rundt økonomisk sett for servitører og bartendere. Anonymous poster hash: 1d92a...cab 3
Gjest BrienneOfTarth Skrevet 30. mai 2014 #72 Skrevet 30. mai 2014 Jeg tipser ikke i Norge med mindre de har gjort noe ekstra eller vært veldig hyggelig og serviceinnstilt,men det skjer sjeldent og jeg tipser ikke på Peppes for eksempel. Der gjør de jo sjeldent noe spesielt for å fortjene det uansett. I utlandet tipser jeg alltid,og har de vært ekstra serviceinnstilte og virkelig fått en til å trives som gjest så får de mer. Har de derimot vært frekke eller man har fått forferdelig mat så får det lite. Man skal ikke tipse uansett og legge igjen ekstra penger på et sted hvor de ikke behandler gjestene bra.
Jolene Skrevet 30. mai 2014 #73 Skrevet 30. mai 2014 Tipser dersom det er god mat/drikke og servicen er meget god. Har forøvrig jobbet med både servering og i bar, forventet aldri tips av noen, men det var jo alltid hyggellig likevel
Gjest Chloè Skrevet 30. mai 2014 #74 Skrevet 30. mai 2014 haha, nei. I utlandet tipser jeg som regel en god del, men i Norge? For hva da? For at det er jeg som må stå i kø, si hva jeg vil ha, vente, ta det jeg bestilte å finne plass? Skal jeg tipse h*n som setter en ussel hamburger til 250 kr forann meg? I dont think so
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2014 #75 Skrevet 30. mai 2014 Opplever jeg ekstraordinær service så gir jeg tips. Anonymous poster hash: ba056...d14
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2014 #76 Skrevet 30. mai 2014 Jeg har jobbet også på sykehjem så det er nok ikke bare praksis nei. Begge steder jeg har vært innom har det vært mye dødtid. Mye baksnakking og kakling dagen lang, både om pasienter og mye annet. Er ikke lite kjeft noen pasienter får når de er litt krevende også. PRAKSIS?! Det kan absolutt ikke sammenlignes kjære deg. Anonymous poster hash: e3ad7...ea9
apekatt Skrevet 30. mai 2014 #77 Skrevet 30. mai 2014 PRAKSIS?! Det kan absolutt ikke sammenlignes kjære deg. Anonymous poster hash: e3ad7...ea9 Les første setning på nytt av xD 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2014 #78 Skrevet 30. mai 2014 Les første setning på nytt av xD Da vet jeg virkelig ikke hvor du har jobba. Jeg jobber på sykehjem og her er det nesten ikke noe dødtid. Jeg er helt svett store deler av dagen. Må også av og til stå å spise nista fordi det alltid er ett eller annet. Det er utrolig hvor lite tid vi får til å snakke og sette oss ned med pasientene. Anonymous poster hash: e3ad7...ea9 2
Sphynx Skrevet 30. mai 2014 #79 Skrevet 30. mai 2014 Litt OT, men jeg jobber i butikk og får relativt ofte tips når det er snakk om vekslepenger. Men synes jeg gir ganske god service da, i forhold til hva som er normalt i butikk. Og det er jo koselig å få høre at kundene er fornøyde. Fikk en vin fra en glad kunde en gang :D Når jeg jobba en juledag, fikk jeg en pose med julegodis av en kunde som syntes synd i meg at jeg jobba og at jeg var så snill og flink Mannen min er derimot kokk og han + restauranten/baren får ofte 1000 kr hver i slutten av måneden i tips. Og de er ganske mange folk. De setter utrolig stor pris på det og det er en motivasjon
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2014 #80 Skrevet 31. mai 2014 Jeg jobber på restaurant og jobber for 123 i timen. Her jeg jobber er det ganske mange kunder hele tiden og flere ganger så er det reservasjoner på over 10. Er mange ganger jeg stikker rett fra skolen til jobb og er der over 7 timer. Vi har 10 min pause hver når vi er heldige, sånn ellers ikke. Eneste grunnen til at jeg fortsatt gidder å jobbe der er pga tipsa som gjør at jeg får 20 kr mer i timen sånn ca. Det er ikke så lett å være der over 1 time enn når vi egentlig er ferdig og er helt utslitte. Blir spesielt pissed når det kommer store grupper folk sånn 20 pers omtrent og regningen blir på over flere tusen men 0 kr tips. Selv om jeg har løpt fram og tilbake for å gi drikke og påfyll og samtidig passe på 10 andre bord. Finnes også folk som ber meg om å hente mugge med kald vann sånn 3 ganger og gir ingeb tips. Vann er gratis så basically så skal du være glad for at jeg gidder å fylle på mugge etter mugge flere ganger. Jeg forstår studenter og ungdommer godt for eksempel, men når det kommer til godt voksne mennesker med barn og alt som selvfølgelig krever mer fra en så forventer jeg også noe fra de. Jeg tipser stort sett alltid litt, men etter å ha lest det innlegget der kommer jeg å slutte med det. Anonymous poster hash: 5c2ae...673 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå